Nyheter/Utrikes 08 november, 2016

Nya fackliga strategier för gig-ekonomins prekära arbetare

Sektorn uppfattas ofta som innovativ, attraktiv och flexibel, men bland de som arbetar i ”gig-ekonomin” växer missnöjet. Adriano Mérola Marotta ser hur det växande behovet av organisering har givit den brittiska fackföreningsrörelsen en välbehövlig energiinjektion.  

Föreställ dig att dina arbetstider – och lön – bestäms av en algoritm, en maskin. Föreställ dig att du inte vet hur mycket lön du kommer att få ut i slutet av månaden och att din lön betalas ut per avslutat arbete snarare än i antal timmar. Föreställ dig att du måste stå för sjukpenning, semester och pension själv.

Det är verkligheten för många av Londons prekära arbetare i den så kallade ”gig-ekonomin”, som ibland också kallas plattformsekonomin eller delningsekonomin.

Namnet kommer från den dominanta arbetsformen där inkomsten baseras på avslutade uppdrag – ”gigs” – snarare än en fastställd timlön. Genom företrädesvis digitala medium sammanförs de som säljer och köper arbete eller tjänster, ofta med framgångsrika företag som mellanhand.

Gig-ekonomin föddes i Silicon Valley, där programmerare och datortekniker anlitades för enskilda uppdrag via företag som Elance och oDesc. Men formerna har snabbt spridit sig till traditionella sektorer utanför internetindustrin, och fungerar i symbios med den tilltagande automatiseringen av arbetsuppgifter.

Många företag inom gig-ekonomin har specialiserat sig på utlagda tjänster åt större företag. För de ”anställda” innebär detta att uppdragen är tillfälliga. Företag som exempelvis Uber och Deliveroo har alltså kombinerat de tidstypiska prekära anställningarna med automatiserade mellanhandsjobb. Formeln är särskilt framgångsrik i storstäder där det ofta råder arbetsbrist, samtidigt som levnadskostnaderna är höga.

Formeln är särskilt framgångsrik i storstäder där det ofta råder arbetsbrist, samtidigt som levnadskostnaderna är höga.

Bra, säger gig-ekonomins förespråkare. En arbetsform som passar vår flexibla livsstil. Vi flyttar oftare, reser mer, och få av oss jobbar på en arbetsplats hela livet. Vi behöver en arbetsform som matchar vår moderna frihet.

Andra – oftast de som har sektorns mer lågavlönade jobb – betraktar flexibiliteten som en ursäkt för att försämra arbetsvillkoren. Bristen på stabilitet orsakar ofta stress och ångest samt höga skuldsättningsnivåer, eftersom många försäkrar sig mot otryggheten genom lån.

En stor grupp som arbetar inom sektorn delar alltså inte entusiasmen kring gig-ekonomin. Vad som i stället efterfrågas är möjligheten till organisering och politisk reglering.

Tvingas kommunicera med algoritmer

Vid två tillfällen under augusti månad gick hundratals matleverantörer i det brittiska företaget Deliveroo gick ut i vild strejk. Anledningen var att företaget, som är en av de ledande firmorna inom gig-ekonomin, ändrade löneformen för många anställda. I stället för en timlön på sju pund i timmen plus ett pund i ersättning per avslutad leverans, vill företaget betala tre och ett halvt pund per arbete.

boycott-deliveroo

Foto: Classwar

 

– Det här har blivit den nya industristandarden, att slopa timlöner. Vi i leverantörsbranschen har varit testkaninerna för vad som händer i gig-ekonomin, förklarar cykelkuriren Mags Dewhurst.

Likt många andra unga, sökte sig Mags till kurirjobbet för att flexibiliteten som tjugoåring lockade henne. Åtta år senare är hon fast i branschen. De ökade levnadskostnaderna i London har tvingat henne att jobba mer.

Den nystartade fackföreningen Independent Workers Of Great Britain (IWGB) som Mags är aktiv inom har vuxit snabbt bland dem som har Londons mest utsatta arbeten, exempelvis i privata städfirmor, som säkerhetsvakter eller som vårdare i fosterfamiljehem. Som ordförande för kurirsektionen är Mags självutnämnd expert på gig-ekonomin.

logga-iwgb

– Våra arbetsvillkor är betydligt sämre än för folk med vanliga arbeten. Vi får oftast mindre än minimilönen, vi jobbar isolerat och vi utsätts ofta för mobbning av våra överordnade, fortsätter Mags.

Företagen inom gig-ekonomin anställer officiellt mycket få personer, i stället är de flesta, liksom Mags, ”egenföretagare” som anlitas för enskilda uppdrag.

– I de företag som inte har automatiserats, är våra arbetsuppdrag helt beroende på vår ’kontrollant’, alltså chef, som är den enda person som vi har regelbunden kontakt med. Vi ser många fall av favorisering, och mobbning – särskilt om du är fackligt aktiv, säger hon.

– De som jobbar i företag med automatiserade kontrollanter, som till exempel Deliveroo eller Uber, har det ofta ännu sämre, eftersom de förlorar den lilla kontakt som gör det möjligt att prata om ett problem eller diskutera ett uppdrag med en riktig person. Nu händer det till exempel att vi skickas ut tio kilometer från vår station för att hämta mat som ska levereras 400 meter därifrån, allt för fyra och ett halvt pund [cirka 50kr] i ersättning, säger hon.

För Mags och andra fackmedlemmar i Deliveroo, berättar kurirerna hur de väntar i flera timmar på uppdrag av algoritmer som de inte kan kommunicera med. Den väntetiden är obetald, likaså ersättning för eventuella skador på jobbet.

– Vi är många som skuldsatt oss på grund av arbetsskador, där våra cyklar eller kroppar skadats och vi tvingats ta lån för att företaget frånsäger sig ansvaret. De här företagen är bland de girigaste företagen i världen, säger hon.

 

mags-dewhurst

Mag Dewhurst, ordförande för kurirsektionen i fackförbundet Independet Workers of Great Britain. Foto: Adriano Mérola Marotta

 

Samhällets ”Uberisering”

En vecka efter Deliveroo-strejken gick matleverantörer hos UberEats ut i strejk för liknande anledningar, med IWGB och Mags i spetsen. De anställda hos Uber inspirerades av strejken på Deliveroo, och nya medlemmar flödade in till facket.

Trots upprepade intervjuförfrågningar, hänvisas jag till ett pressmeddelande av Deliveroos grundare och VD William Shu. Uber kunde ej nås för kommentarer.

”Våra leverantörer är blodomloppet i vårt företag, utan dem skulle vi inte existera /…/ Detta är ett temporärt förslag ämnat för att ge mer flexibilitet /…/ I slutänden, om den här modellen inte funkar för våra leverantörer, funkar den inte för oss.”

Företagets samarbetsvilliga ton dämpar inte motivationen hos organisatörer som Mags Dewhurt.

– Jag är rädd att samhället håller på att ”Uberiseras” och att alla en dag kommer jobba för ett Uber-liknande företag, så länge ingen gör något åt saken. Facket är en bra början, men våra lagstiftare måste reglera sektorn hårdare. De här företagen bryr sig inte om oss och kommer aldrig bry sig om oss, säger hon.

För Mags är agerandet typiskt för företagen i fråga.

– Detta är ett tydligt försök att skära ner ännu mer i våra redan dåliga villkor. Det rör sig om giriga företag som vill göra så höga vinster som möjligt.

En mytomspunnen fackförening

I en enkel lägenhet i södra London träffar jag Jason Moyer-Lee, generalsekreteraren för de, särskilt efter strejkframgångarna, nästan mytomspunna IWGB. Många jag har talat med menar att IWGB är en anarkistisk organisation, medan andra hävdar att de inte är ett riktigt fackförbund. Jason reagerar med ett skratt på frågan om det stämmer.

– Självfallet är vi inte en anarkistisk organisation, vår fackförening har ingen ideologi. Förutom pragmatismen, som motiverar arbetet med våra medlemmar, förklarar Jason.

jason-moyer

Jason Moyer Lee, generalsekreterare för det mytomspunna fackförbundet IWGB. Foto: Adriano Mérola Marotta

Precis som många av de latinamerikaner som är med i fackförbundet, emigrerade Jason till Storbritannien från USA via Uruguay, ett land som ligger honom varmt om hjärtat. När vi möts välkomnar han mig med yerba maté, en tedryck som dricks i många delar av Sydamerika.

Jason berättar att facket är öppet för alla, men många av förbundets medlemmar jobbar i prekära arbeten inom och utanför gig-ekonomin.

– Våra medlemmar ser oss som de som alltid tar kampen offentligt. Vi vågar sätta oss emot cheferna när någon behandlas dåligt, och vi förlitar oss på strejker och demonstrationer för att vinna. Vi organiserar folk som ignorerats av de stora facken, berättar Jason.

Han erbjuder matén på ett sedvanligt sätt, och fortsätter.

– Många traditionella fackförbund är besatta av kollektivavtalsförhandlingar, vilket vi också tycker är viktigt. Problemet är när det blir fackets enda aktivitet. Då finns det ingen som tar kampen för medlemmarna. Vi i IWGB började som medlemmar i de större facken, men många av våra överordnade stoppade våra försök att strejka. Så vi bröt oss ut och formade ett eget fack, förklarar Jason.

– Vi använder de metoder som funkar bäst för våra medlemmar, och ibland är det syndikalistiska metoder. Men vi är också för kollektivavtalsförhandlingar. Det är situationen som avgör.

I Storbritannien skrivs kollektivavtal mellan individuella företag och det fackförbund som blivit ”erkänt” av arbetsgivaren. Om inget fack är erkänt, så skrivs ett avtal antingen frivilligt av företag och fackförbund, eller av det fack som har 50 procent av de anställda som medlemmar. Skulle ett nytt fack bli populärare än det etablerade facket – så som ofta är fallet med IWGB – finns det inget sätt att tvinga fram ett kollektivavtal med det största facket.

I praktiken innebär detta att IWGB saknar skrivna kollektivavtal, något som Jason vill ändra på. För honom är det egna förbundets popularitet en bekräftelse på kritiken mot den försvagade arbetarrörelsen.

Anpassning av metoderna

Bland många etablerade fack prioriteras kollektivavtalsförhandlingar framför andra, mer synliga aktiviteter som demonstrationer och strejker. Facket förvandlas då, från arbetarnas perspektiv, till en passiv organisation där medlemmarna är mindre delaktiga. För organisationer som IWGB har demonstrationer och strejker varit ett effektivt sätt att växa i sektorer som ansågs vara ”o-organiserbara” av de etablerade facken.

Martin Smith, ledande organisatör i brittiska facket GMB, håller med Jason i hans kritik av rörelsen, och tycker att fackförbund generellt har mycket att lära av IWGB. Hans fack representerar folk i alla yrkesgrupper, och har över 700 000 medlemmar.

– Jag tycker att IWGB gör ett fantastiskt jobb i sektorer som vi aldrig vågat röra. Helt klart funkar deras nätverkskultur, där de bygger en stark och kampvillig gemenskap mellan olika arbetsplatser. Deras synliga och högljudda demonstrationer visar vägen för fackföreningar i Storbritannien, förklarar han.

Sittandes framför en heltäckande målning som skildrar fackets anrika historia, berättar Martin Smith om GMB:s nya strategier för att möta gig-ekonomin och automatiseringen.

– Sedan krisen 2008 har arbetsmarknaden förändrats drastiskt. I samband med åtstramningarna tog arbetsgivare tillfället i akt att omstrukturera arbetsmarknaden, vilket har lett till fler otrygga jobb. Samtidigt har automatiseringen drivit på förändringarna och tillsammans med nedskärningarna har det reducerat många arbeten. Till skillnad från andra fack, anser vi att de här förändringarna är permanenta, förklarar Martin.

 

martin-gmb

Martin Smith, ordförande för GMB. Foto: Adriano Mérola Marotta

Han menar att den passiva förhandlingskulturen måste kompletteras med en starkare kampanjkultur, som är anpassad för den moderna gig-ekonomin. Han vill sprida IWGB:s metoder över hela Storbritannien, och pratar stolt om det stöd som GMB ger dem.

”De stora facken bryr sig inte”

Utvecklingen har även skakat liv i andra fackförbund som United Voices of the World (UVW). Enligt deras generalsekreterare Petros Elia, finns det både ett stort behov av och en aptit på organisering i de utlagda och prekära sektorerna, där huvuddelen av UVW:s medlemmar finns.

Petros och hans fack har många lågavlönade migranter som medlemmar, och på mötena är spanska det vanligaste språket.

– Vi fungerar som ett litet samhälle för våra medlemmar, där vi erbjuder kurser i engelska, har gemensamma grillningar och så gott det går försöker att skapa en gemenskap och ett nätverk. Många av våra medlemmar har aldrig varit med i fackförbund tidigare, så vi har lyckats bygga en fackföreningskultur trots svårigheterna, säger Petros.

Utanför deras kontor, med utsikt över hela London, står en kö med människor från Latinamerika eller Spanien. Många behöver hjälp eller vill gå med i facket.

Petros uppger att UVW:s främsta aktiviteter går ut på enskilda representationer med arbetsgivare, eller högljudda manifestationer utanför affärer som behandlat förbundets medlemmar dåligt. Eftersom många av medlemmarna är anställda av städfirmor enligt gig-ekonomins principer (med nolltimmarskontrakt eller som ”egenföretagare”) är en strategi att pressa de stora butikskedjor som anlitar städbolaget.

petros

Petros Elia, generalsekreterare för United Voices of the World. Foto: Adriano Mérola Marotta

– Våra medlemmar kommer till oss för att de inte får något stöd från de större fackförbunden. Jag tror helt ärligt att facken inte bryr sig. Hade de gjort det så hade de kunnat göra mycket för att hjälpa. Det här rör sig om utsatta arbetare som ofta inte får betalt ordentligt eller sparkas under olagliga förhållanden. Jag tror att facken är rädda för att det är riskabelt att organisera i våra sektorer. Men den här självbevarelsedriften skadar bara fackföreningsrörelsen i längden, menar Petros.

”Riskabelt att organisera i de prekära sektorerna”

För Alex Flynn, media- och strategiansvarig för Unite the Union, är organisering av prekära arbetare för riskabelt. Han anses av många som generalsekreterarens högra hand i Storbritanniens största fack med över en miljon medlemmar, lika många som hela svenska LO.

– De senaste årens fragmentering av arbetsplatsen gör det svårare för fackförbund att organisera folk, vilket i sin tur gör det möjligt för dåliga chefer att exploatera arbetare. Det är även riskabelt att organisera i de här prekära sektorerna, för oftast innebär nya medlemmar höga kostnader och få vinster. Vi måste trots allt använda fackets resurser ansvarsfullt, säger Alex Flynn.

Hans fack är ett av de mest politiska i brittiska LO och organiserar folk i alla yrken. De har länge kampanjat för Jeremy Corbyn, och aktivt tillämpat nya organiseringsmetoder för att kämpa mot automatisering och nedskärningar. Alex är snabb med att förklara att för Unite the Union är det prioriterat att arbeta för politisk reglering, eftersom endast ett hårdare regelverk kan stoppa de systematiska förändringarna på arbetsmarknaden.

Samtidigt tycker han situationen är krisartad för fackföreningsrörelsen i stort, och stödjer de oberoende fackförbunden. Unite förlitar sig dock, till skillnad från GMB, på att en ny regering kan reglera arbetsmarknaden och privilegierna för de företag som använder sig av gig-modeller.

Med en icke-vald premiärminister vars politik för tankarna till Thatchers nyliberalism, återstår det mycket att göra för att få ett nytt politiskt ramverk på plats.

”Framtiden är vår att forma”

I väntan på politisk reglering kan man sammanfattningsvis konstatera att gig-ekonomin fortsätter att breda ut sig, i London såväl som internationellt. Det uppenbara behovet av och intresset för organisering har givit resonans hos flera av sektorns fackförbund som också uppger att de effektivt har lyckats säkra bättre villkor för sina medlemmar.

I Sverige har Uber, liksom Deliveroos konkurrent Foodora, flyttat fram sina positioner de senaste åren.

Frågan är om det sker i takt med gig-ekonomins snabba expansion, samt hur förberedda andra länder är. I Sverige har Uber, liksom Deliveroos konkurrent Foodora, flyttat fram sina positioner de senaste åren. Den svenska arbetsmarknaden är dock mer reglerad än den brittiska och fackföreningarna har ett större politiskt inflytande. Men Martin Smith från GMB varnar för att ta situationen för given.

– Den svenska arbetsmarknaden är var vi var innan finanskrisen. Det som händer i Storbritannien visar framtiden även för Sverige. Men vi ger oss inte, framtiden är vår att forma, säger Martin.

Gig-ekonomin: vad händer just nu?


Den 27 oktober beslutade en brittisk arbetsdomstol att Ubers förare är anställda, inte egenföretagare, vilket sannolikt blir en milstolpe i brittisk arbetsrätt. Bakom de två förare som har stämt Uber står det brittiska facket GMB, som lyckades bevisa att företaget styr förarnas arbete. Trots att domen överklagats av Uber, väntas beslutet få stora konsekvenser för företagets 40 000 anställda i Storbritannien, samt för andra företag med liknande arbetsformer.
Den 22-29 november inleds rättegångar i arbetsdomstol mot cykelföretagen Excel, CitySprint, ECourier och Addison Lee, Kurirföretagen har stämts av fyra leverantörer som kräver att de erkänns som anställda. En av de målsägande är Mags Dewhurst från IWGB.
Samtidigt är hotellföretaget AirBnB, värderat till över 400 miljarder kronor och verksamt i över 190 länder, under hård kritik från beslutsfattare. Många städer debatterar förslag att reglera eller förbjuda företaget. Till svar har AirBnB startat kampanjer med sina lokala värdar, för att sätta politisk press på kommuner världen över.

Ledare 20 december, 2024

Nåde den som blir sjuk i Tidö-Sverige

Regeringen har bestämt att medicinlådan ska bli dyrare från och med årsskiftet. Foto: Martina Holmberg/TT.

Medicinerna blir dyrare när regeringen får bestämma. Än en gång visar Sverigedemokraterna att de är ett parti för eliten, snarare än för folket. Så varför tillåter Socialdemokraterna att de vinner på walkover?

Pensionären hade fått medicin utskriven under flera månader, när hon härom året kom in med ett svullet ben till akuten (Göteborgsposten, 6/5 2023). Efter att röntgenapparaten avslöjade en massiv blodpropp erkände hon för AT-läkaren Nick Lindholm att hon inte tagit sin medicin.

Anledningen var inte att hon slarvat med dosetten. Hon hade behövt välja mellan mat på bordet och att köpa medicin.

Det är ingen nyhet att hälsa är en klassfråga. En högutbildad person från Danderyd lever 18 år längre än en lågutbildad i Vårby. I Rinkeby drabbas dubbelt så många kvinnor av hjärtinfarkt som i Vaxholm.

Enligt högern är ditt fel om du blir sjuk och – inte minst – ditt problem om du inte har råd med medicin eller vård.

I regeringens senaste budget sänktes högkostnadsskyddet för läkemedel, medan taket höjs från 2 900 till 3 800 kronor. Besparingarna ska enligt sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson användas för att finansera sjukvårdskostnader.

För en minister med en lön på 156 000 kronor låter en höjning på 900 kronor inte som så mycket. Inte minst som hon kan se fram mot sin egen regerings utlovade skattesänkningar. Men det innebär att än fler patienter kommer behöva prioritera mat och el framför sin diabetes- eller blodförtunnande medicin.

Dessa hjärtlösa nedskärningar beräknas spara skattebetalarna drygt 2 miljarder kronor år 2026. Det är kaffepengar i jämförelse med de 23 årliga miljarder som regeringen sänker skatten med, för framför allt de rika. Någon satsning på välfärden verkar inte heller vara i sikte. Facken i välfärden har kallat budgeten för ”ännu ett svek”.

Men så har vi en regering som är lika skamlöst givmild mot de rika, som den är snål mot dem som redan har minst. Försämringar i a-kassan, försök att försämra sjukförsäkringen, urholkning av barnbidraget och nedskärningar i välfärden – listan kan göras mycket längre. Enligt högern är ditt fel om du blir sjuk och – inte minst – ditt problem om du inte har råd med medicin eller vård.

Nyheten borde ha lett till storm på vänstersidan i politiken. Men varför mojnade vinden så snabbt?

Det visade sig att Socialdemokraterna inte hade motsatt sig regeringens borttagna högkostnadsskydd i sin skuggbudget. Av företrädares reaktioner att döma verkar det handla om rent förbiseende, vilket förstås är pinsamt nog. Hur ska en opposition kunna attackera ett förslag som de indirekt ställt sig bakom?

Läs mer

I stället för ställningstagande mot medicinfattigdom och konflikt kring en riktig plånboksfråga för pensionärer och arbetarfamiljer fick vi ängsliga uttalanden om skattefria ISK-konton och oro över vad Avanza-klassen ska tänka.

Om det är något regeringens och Sverigedemokraternas jakt på fattiga väcker i mig, så är det i alla fall energi att arbeta för ett reellt alternativ. De lurar inte någon med sina hårdrockströjor och dalahästar – Sverigedemokraterna är, precis som sina samarbetspartier, ett elitparti. Det kommer dock bli tydligt först när Socialdemokraterna själva på allvar satsar på välfärden, minskar ojämlikheten och – som en absolut hygienfaktor – står upp för arbetarklassens hälsa och liv.

För i ett av världens rikaste länder borde det vara helt självklart att du, jag och varenda pensionär i Göteborg ska ha råd med sina mediciner.

Nyheter 20 december, 2024

Arbetarrörelsen tar sikte på algoritmerna

Ordet ”robot” populariserades av science fiction-författaren Karol Capek, och kommer ursprungligen från tjeckiskans ”robota” – ett ord som betyder ungefär tvångsarbete. Foto: Andy Wong/AP.

Den artificiella intelligensen har kommit till arbetsmarknaden för att stanna. Nu menar både tidigare statsminister Magdalena Andersson och prisbelönta Daron Acemoglu att facken måste stärkas, om tekniken ska komma arbetarna till gagn.

– Jag är inte en optimist kring arbetarrörelsens framtid, men jag är inte heller så pessimistisk, säger Daron Acemoglu med ett brett leende.

Dagen innan mottog han tillsammans med två kollegor Riksbankens pris till Alfred Nobels minne, för sin forskning om stabila institutioners roll i att bygga upp välstånd.

I dag står han på scenen i ABF-husets Zätasalen, döpt efter den socialdemokratiska kommunisten Zeth Höglund – en gång fängslad för förräderi, senare finansborgarråd i Stockholm. Byggnaden i sig är ett monument över arbetarrörelsens förvandling till just en rad mäktiga institutioner: ett rikstäckande fackförbund, ett statsbärande parti och en myllrande folkrörelse.

Men i dag är ämnet inte arbetarklassens historia, utan dess framtid. Som om inte sjunkande medlemsantal och en urholkad strejkrätt vore nog har en ny utmaning börjat avteckna sig vid horisonten.

(mer …)
Kultur 19 december, 2024

Ett höglitterärt ”Ronny & Ragge”

En godisvariant av Kreml spelar en central roll i Sorokins bok. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Vladimir Sorokin tar i från tårna med sin välformulerade buskis. Men hur mycket han än vräker på med smisk och snusk, överträffar han inte verkligheten i Putins Ryssland.

Vladimir Sorokins figurer får mig ofta att tänka på hur barnboksillustratören Emma Adbåge tecknar människor. Långa svajiga kroppar, med tunga klumpiga armar. Ovanpå en liten knopp. Figurerna är besatta av sina uppfinningar: bilar, vattenskotrar, ångvältar och dubbeldäckade gasolgrillar – men fattar mycket lite av hur världen funkar.

I Sorokins novellsamling Socker-Kreml (Norstedts, 2024) springer dessa miniskallar runt i ett dystopiskt Ryssland 2028. De är instängda av en stor mur med kinesiska robotar, apotek som säljer kokain och virtuella helgonbilder som följer undersåtarna med blicken. I bakgrunden slumpar en AI fram stämningsfulla toner från en balalajka.

Socker-Kreml är en fristående uppföljare till romanen I det heliga Rysslands tjänst. Böckerna, publicerade 2008 respektive 2006, anses vara en höjdpunkt i Sorokins författarskap. I det heliga Rysslands tjänst översattes till svenska av Ben Hellman redan 2008 och drog på ett kusligt sätt ut de auktoritära tendenserna hos Putin i sin fulla längd. Boken utspelar sig 2027 och skildrar en dag i en ”opritjniks” (högt uppsatt tjänstemans) liv.

I berättelsen åker han runt i sin Merca, tar ofantliga mängder droger, går på bordell och dräper adelsmän som inte betalat sina kopek till statskassan. Blandningen av medeltida mörker, stalinistisk terror och hypermoderna uppfinningar sätter stämningen. En tidsanda som för övrigt bredde ut sig i fler länder än Ryssland: tekniska framsteg och sociala bakslag. Titeln, på engelska Day of the Oprichnik – med sin anspelning på Alexander Solzjenitsyns En dag i Ivan Denisovitjs liv – var knappast oavsiktlig.

Socker-Kreml, också den översatt av Ben Hellman, utspelar sig alltså 2028 och skrevs 2008, men kommer på svenska först nu. Det som var en dystopisk vision har förvandlats till det man inom sci-fi kallar proleptisk realism, där tendenser i nuet skruvas upp en aning. Sorokins Heliga Ryssland – en kleptokrati där kinesisk teknik laddas med rysk gas – känns inte så långt borta längre. Jag kan förstå Norstedts som framställer detta som en profetisk novellsamling. Ändå tycker jag att ”Socker-Kreml” varken fungerar estetiskt eller politiskt. Jag ska återkomma till varför.

Novellerna i Socker-Kreml svävar likt en drönare över Ryssland och registrerar ögonblicksbilder från slott och koja. Läsaren får besöka ett murarlag som inte uppfyllt sin kvot och blir piskade med saltspö. Vi får titta in i en opiumhåla där en efterlevande till en dissidentfamilj hallucinerar. I en annan novell sugs vi in i ”härskarinnans” dröm, där hon går runt i sitt vinterpalats och gnider fittan mot en interiör tillverkad av hårt pressad kokain.

Stämningen är karnevalisk, rabulistisk och djupt vulgär. På botten breder mörkret ut sig: brödköerna är tillbaka och ingen verkar ha koll på Sovjets historia, kallad ”den röda oredan”. Ofta tycker jag att bilderna från folkdjupet påminner om ett Youtubeklipp där en rysk oljearbetare lägger ut texten om den politiska framtiden. Medan en stupfull kollega vinglar runt i bakgrunden med lera i ansiktet.

Åt dessa ryssar, med sin vodka och lydfolksmentalitet, förväntades vi fnissa framför våra skärmar. Sorokin skulle kunna anklagas för att vara både russofob och att hysa klassförakt. Men vi bör nog läsa hans berättelser som burlesker, som både spelar på och leker med fördomar.

Provokatör. Vladimir Sorokins böcker har anklagats för pornografi och extremism. Sedan den ryska invasionen av Ukraina lever han i Berlin. Foto: Maria Sorokina.

Det som binder samman novellerna är en sockerreplika av Kremls palatskomplex. I varje berättelse bryts en trehövdad örn av och smälter i munnen på en karaktär. Örnen, läser jag på Wikipedia, symboliserar kontinuitet från romarriket och herravälde över både öst och väst. Samtidigt är godissymbolen en anspelning på Marie Antoinettes möjligen uppdiktade uppmaning till de uthungrade bönderna: ”låt dem äta bakverk”. Inte särskilt subtilt. Men kanske går det inte att fånga den ryska tidsandan med små medel: detta är inte Tjechovs tidevarv.

Sorokin föddes 1955 och växte upp under den optimistiska epoken efter Stalins död. När han blev vuxen skedde en brysk omsvängning under Brezjnev-eran. Det kulturella klimatet mellan 1960 och 1980, under den ”utvecklade socialismen”, präglades av en strävan efter social och kulturell stabilitet.

Denna tvärvändning, där ett utopiskt språk plötsligt förgiftas, är ett bärande tema i Sorokins författarskap. I hans debutroman Normen (1979) tvingas godmodiga ryska undersåtar äta en påse mänsklig avföring varje dag. Sorokin är alltså inte en realist som spelar med sensibla fingrar på det psykologiska klaviaturet, utan en konceptualist som bankar med knytnäven på tangenterna. I de bästa novellerna i Socker-Kreml upplever jag att han lyckas fånga en rakt igenom eskatologisk stämning: hur de sovjetiska undersåtarna lever kvar i en medeltida föreställningsvärld, i väntan på en frälsare som ingen egentligen tror på, puffandes på sina pappyroser. Kanske skänker man de sista slantarna till en helig dåre, medan en drönare surrar över det primitiva jordbruket. Lite påminner det om den ungerska författaren László Krasznahorkais gotiska landsbygdsromaner.

Problemet är att Sorokin fastnat i rollen som kritikern av Post-Sovjet. Visst finns det många likheter mellan den värld som målas upp i Socker-Kreml och den kleptokrati som Putin har skapat – inte minst relationen mellan Ryssland och Kina fångas på ett träffande sätt. Ändå läser man inte boken med en känsla av att Sorokin haft tillgång till en spåkula. Till exempel förutspår han inte den postmoderna propagandasörja som Putin skulle hälla över befolkningen, och som träffande sammanfattats av Peter Pomerantsev: ”Ingenting är sant och allting är möjligt”. Hur brutal och absurd Sorokins satir än är, överträffar den inte den råbarkade cynismen hos de styrande i Kreml.

Läs mer

Inte heller tycker jag att novellerna funkar rent litterärt. Redan i debuten använde sig Sorokin av chockeffekter i form av sex och våld. Men när han i en novell beskriver hur statstjänstemannen Ochlop går till en bordell – och där själva det pampiga slutackordet är gestaltningen av hans magnifika kuk – blir jag mest uttråkad. ”Förnyat av skickliga kinesiska medicinare, förlängt, förstärkt med fyra broskimplantat, en klinga av superfiber, ett reliefmönstrat överdrag, köttvågor och en rörlig tatuering med en hjord av vildhästar som stormar fram på opritjnikens stake”.

Inget ont om välformulerad buskis – men detta känns mest som en höglitterär variant av ”Ronny & Ragge”. I början av 2000-talet marscherade Putin-anhängare till Bolsjoj-teatern där de slängde Sorokins böcker i en gigantisk toalett, vilket givetvis ledde till enorma kommersiella framgångar. Kanske har Sorokin njutit lite för mycket av att plaska runt där nere i bajsvattnet.

Inrikes 19 december, 2024

”Svenska Akademien borde ta LSD”

Historikern Lars Trägårdh vill att medborgarna snarare än experter bestämmer Sveriges kulturkanon. Foto: Lisa Mattisson.

Flamman träffar den uppstudsige historikern Lars Trägårdh på psykedeliska kvarterskrogen Babajan – för att reda ut om hans arbete med kulturkanon är ett konstprojekt.

När Lars Trägårdh slår sig ned bredvid mig på psykedeliska baren Babajan i Stockholm undrar jag om han någonsin har smält in.

Svensken som älskar USA. Individualisten som leder en statlig utredning. Historikern som tagit psykedelika.

Han har dessutom kontor på Solidaritetshuset, tillsammans med Flamman och ett 40-tal föreningar med inriktning mot internationella frågor och fred. På stormöten skymtas ofta den eleganta 71-åringens scarf bland koftorna.

Har han alltid varit så här?

Jag beställer två iskalla bärs och börjar lyssna.

På internatskolan i Sigtuna fanns på 1960-talet en husfar som kallades Järnhandsken, då hans ena arm slutade i en krok i en läderhandske.

När en ung Lars Trägårdh bröt mot en regel ställdes han inför två val: ”straffläggning”, som innebar att sova med öppen dörr på lördag eftermiddag, eller en örfil med handsken.

(mer …)
Veckobrev 18 december, 2024

Catrine da Costa-fallet gör mig mörkrädd

De flesta spår ignorerades när Catrine da Costa-fallet sögs in i en 80-talsstorm av inkompetens, karriärism, aktivism och moralpanik. Foto: SVT.

I dag sänds sista delen av Dan Josefssons och Johannes Hallboms dokumentär ”Det svenska styckmordet” om da Costa-fallet. Om du inte sett den än så föreslår jag att du gör det. Jag brukar inte följa krim, men den är verkligen chockerande.

Så vad har hänt?

Den 18 juli 1984 hittades kvarlevor av 27-åriga Catrine da Costa i sopsäckar nära E4:an. Hon är en ung kvinna som fastnat i heroinberoende och prostitution, och snabbt misstänks obducenten Teet Härm och allmänläkaren Thomas Allgén för dådet.

Att kalla bevisningen tunn vore en överdrift. I huvudsak kommer den från läkarens fru, som mitt under en vårdnadstvist påstår att deras tvååriga dotter bevittnade dådet för ett år sedan, och nu berättar för henne om det via lekar.

Hon gav 80-talets konservativa moralpaniker kring incest och skräckfilm en allierad i radikalfeminismen.

Hon lägger fram kirurgiska verktyg framför barnet och uppmanar henne att visa på dockan hur den unga kvinnan styckades. Ibland bankar barnet förutsägbart nog på dockan, och säger saker som ”bibba” – vilket mamman tolkar som en term för sexuellt våld. Hon är övertygad om makens skuld, då hon redan misstänkt honom för sexuella övergrepp på barnet för att förskolan upptäckt röda märken i baken – något som förnekats av fyra oberoende läkarundersökningar. 

Jag kan bara hoppas att barnet inte lidit alltför stor skada av att växa upp med en mamma som pratar maniskt om ett styckmord.

Absurditeterna är för många för att återge. Framför allt chockeras man av rättsväsendets oändliga inkompetens. Detta är då det mest högprofilerade rättsfallet, och den ena experten är värre än den andra.

Rättsläkaren som utan grunder ändrar sitt vittnesmål över natten och pekar ut Teet Härm med godtycklig bensäkerhet. (Han ligger bakom andra kontroversiella utlåtanden, som en studie på 1990-talet som sägs bevisa hur många som ”dött av hasch” i Sverige.)

Utredaren kunde inte ens bevisa att Catrine da Costa träffat de båda misstänkta, men släppte ändå alla andra spår för att helt fokusera på denna galenskap. Utredningen föll i träda när alla resurser krävdes av Palmeutredningen – varifrån sedan en åklagare hämtades över till da Costa-fallet. Undrar varför den gick som den gick.

Utredaren plockade då in en barnpsykiater och en barnpsykolog, som utifrån förhör med mamman gav tungt stöd till ”barnets berättelse” så att åtal kunde väckas. Att barnet lekte glatt när hon togs till obduktionsrummet där styckmordet ska ha ägt rum tolkade de som en ”tillkämpad oberördhet” i stället för en vederläggning av hypotesen.

Fallet gav också upphov till protester mot att de båda männen till slut friades, med hänvisning till Hanna Olssons lovprisade bok Catrine och rättvisan. Med den gav hon 80-talets konservativa moralpaniker kring incest och skräckfilm en allierad i radikalfeminismen.

Konsekvensen är inte bara två krossade liv, vars olycka blev en trampolin för rättsexperter och debattörer. Även Catrine da Costa själv är ett offer för denna kollektiva psykos. Det snäva fokuset på tvååringens ”vittnesmål” gjorde att andra spår knappt följdes upp – inte minst ett antal manliga sexköpare som hon hade längre kontakt med. Nu är sanningen om hennes död begravd, och rättvisan kommer troligen aldrig att bli skipad. Skulden för det delas av många.

Vilka slutsatser bör vi dra i dag? Dels blir man mörkrädd av att Sveriges främsta rättsliga experter och utredare var så taffliga. Men innan man sadlar en hög häst bör man fundera över de egna impulserna att utesluta och straffa – som av detta fall inte minst väcks mot experterna (som jag valde att inte namnge här).

För aktivister gäller det att hålla sig till sanningen, hur god man än anser sin kamp vara. Och för oss journalister gäller att se en människa bakom dem som vi granskar, och inte falla med i ett grupptänkande. Var skarp, korrekt, men glöm inte att också vara snäll.

Kultur 18 december, 2024

”Vi pratade om droger och Virginia Woolf”

Tone Schunnesson hade Peter Englund, Svenska akademins ständige sekreteraren, som bordssällskap. Foto: Christine Olsson/TT.

Glöm både Silvia och ”wokegröten” – det var Tone Schunnesson som fick Sveriges blickar på sig när hon halsade öl i t-shirt med Svenska akademiens tidigare ständiga sekreterare vid sin sida. Flamman frågade ut henne om festen.

Du stack ut med din alldagliga, svarta klänning och ölhalsande. Vad inspirerade dig till din look?

– Många på Nobelfesten har glitter, och det gillar jag inte förutom på ögonen. Jag gillar inte heller att leka prinsessa. Men jag och min frisör Sofia Geideby var inspirerade av att folk hänger krimskrams på sina väskor just nu. Så det blev looken.

Hur var stämningen på festen?

– Det var hög energi. Man blev full! Jag var där som reporter så jag fick dessutom vara på telefonen utan att bli ifrågasatt, vilket höjde stämningen ett snäpp för mig.

Ditt bordssällskap var Peter Englund. Höll du dig till etikett och ställde frågor eller pratade du om dig själv?

– Är etiketten att man bara ska ställa frågor? Det visste jag inte. Men jag brukar ändå maniskt ställa frågor när jag träffar människor för det är så tråkigt att prata om sig själv. Vi pratade om att festa, om droger, om Virginia Woolf, om kriser och om att bli lämnad.

Hur många plus sätter du på bordssamtalen?

– En fyra!

Och maten då, skulle du kunna vänja dig?

– Den kändes som all mat man får på en helt vanlig petit-bourgeois [småborgerlig] krog i Stockholm, så jag är redan van!

Kultur 18 december, 2024

Vi spelar inte längre – men vänskapen består

Animationerna i ”Arcane” har prisats av kritiker. Illustration: Netflix.

Signe Krantz om hur de förhatliga dataspelen skapar livslånga band hos en ungdomsgeneration.

Visst hade jag kunnat plugga mer i stället för att spela datorspel efter skolan. Men det brukar gå rätt bra för unga trots vuxnas ångest. Och vännerna som jag snackade över Skype och spelade League of legends med har jag kvar än i dag. I lag om fem tävlade vi mot fem främlingar om vem som kunde ta över den andras bas först. För att vinna samarbetade, pratade och klickade vi tills händerna domnade. Tolv år senare sänder Netflix andra säsongen av Arcane, en animerad serie baserad på spelen som formade mina tonår.

Arcane handlar om en familj som slits isär när stadens styrande råd vill ta kontroll över slummen de bor i. Barnen förlorar allt till kriminalitet, polisbrutalitet och andras maktbegär. Deras trauma hemsöker både dem och staden en lång tid framöver.

Staden är uppdelad i två delar. Den vackra och rika ”Piltover” ovan jord och den fattiga och farliga ”Zaun” under jord. Som i ett högteknologiskt 1910-tal har magiska lokomotiv revolutionerat världen. Ovan jord leker barn med mässingsfjärilar som fått liv av ny magisk teknologi medan barnen i Zaun blir sjuka av Piltovers föroreningar. Systrarna kämpar, på olika vis, för självbestämmande och för att Zaun inte ska fastna i fattigdom medan Piltover blir allt rikare.

Det planerades bara två säsonger av Arcane, de ville inte sträcka ut storyn längre än så. I stället kommer fler serier baserade på spelet. I de sista avsnitten försöker de lösa så många trådar att den första säsongens teman om klasskamp, våld och trauma hamnar i baksätet. Trots det skakiga slutet är Arcane ett mästerverk. Jag ser det som ett kärleksbrev till gamla fans som också välkomnar nya. På internet pågår det långa diskussioner om vilken karaktär som gör mest för att stoppa stadens fattigdom och polisbrutalitet. Allt med bland den vackraste animationen som gjorts och som tog nio år att göra två säsonger av.

I de sista avsnitten försöker de lösa så många trådar att den första säsongens teman om klasskamp, våld och trauma hamnar i baksätet.

Före World of Warcraft fanns Warcraft 3. 2003 modifierade en spelare Warcraft 3 till ett helt eget spel som snart blev ännu större. Varje lov i högstadiet satte jag och mina vänner upp våra datorer i mina föräldrars källare och spelade Dota hela nätterna. Basshunters låt Vi sitter i Ventrilo och spelar Dota dunkade både i våra hörlurar och i radion. Han sjöng om oss. Vi var nördar, men alla i Sverige hörde ljudet av vårt spel. Dota inspirerade i sin tur ett dussintal spel. Det största är League of legends, som i världsmästerskapet 2024 följdes av nästan sju miljoner människor samtidigt.

LoL gick ut på samma sak. Hjärtat började dunka när vi valde våra roller inför spelet. Vissa ska göra skada med svärd eller magi, andra ska låsa fast motståndaren med snaror och besvärjelser. Jag var ofta den som läkte såren eller tog smällarna så att mina vänner inte behövde. Efter trettio minuter av fullt fokus, hejarop och svordomar hade vi vunnit eller förlorat. Andra grupper hade kanske skrikit och skyllt på varandra när man förlorade, eller skrivit fula ord till motståndarna. Men inte vi.

Läs mer
Kultur 14 augusti, 2022

Krig i nördfabriken

I dag är det få av oss som fortfarande spelar spelet. Men spelkulturen har blivit så stor att det finns något för alla. Serietidningar, spel, böcker, cosplay och nu en avslutad tv-serie. Min storebror visar mig konserterna som spelas i samband med LoL-turneringarna och jag skickar memes till vänner om de lesbiska paren i Arcane.

Det är inte längre samma okomplicerade gymnasietid. Sedan dess har vissa hållit ihop, andra glidit ifrån varandra och vissa har slitits isär. Skoltidens trauma och nostalgi räcker inte till för att bevara en relation, utan likt karaktärerna i Arcane behöver man göra om det på nytt. Vilket inte är det lättaste i en värld som känns som att den när som helst kan kollapsa. Men medan man räddar världen kan man i alla fall ha sina bästa vänner runt sig.

Och jag undrar om det ändå inte är dags att höra om någon vill köra en omgång igen, som på den gamla goda tiden.

Inrikes/Nyheter 17 december, 2024

Medlem i Liberalernas styrelse blir lobbyist

Simona Mohamsson valdes in i Liberalernas partistyrelse 2021. Här fotograferad strax innan kongressen. Foto: Stina Stjernkvist / SvD / TT.

Simona Mohamsson, ledamot i Liberalernas partistyrelse, blir kommunikatör på pr-byrån Narva – med hemliga kunder och uppdrag. ”Inget jag kan kommentera”, säger hon om skolkoncernen Academedias tidigare samarbete med byrån.

I måndags kom nyheten om att Simona Mohamsson, medlem i Liberalernas partistyrelse, börjar arbeta på pr-byrån Narva Communications. För tidningen Resumé uppger hon att hon kommer att sitta kvar i styrelsen, trots sitt nya arbete.

– Jag kommer hjälpa myndigheter, företag och organisationer inom civilsamhället med allt ifrån budskap till hur de ska bygga trovärdighet kring sitt varumärke, säger hon till Flamman, och tillägger att hon kommer vara del av ett arbetslag som jobbar med flera olika kunder.

(mer …)
Essä 17 december, 2024

Det är ekonomin som behöver terapi

Anders Krisár, ”Utan titel”, 2015 (beskuren).

Ångest och depression ökar bland unga. Men i stället för att skylla på telefonerna borde vi rikta våra blickar mot den drivande kraften bakom ohälsan: kapitalismen.

Tack vare de bästsäljande amerikanska psykologerna Jean Twenge och Jonathan Haidt har det som tidigare ansågs vara diskutabelt blivit allmänt accepterat: den psykiska folkhälsan, särskilt bland unga människor, försämras i många västländer.

Bevisen för trenden är övertygande, och syns i medicineringsfrekvenser, diagnoser och enkätstudier. I USA har antalet självmord ökat med 35 procent under de senaste två årtiondena. Under samma period har andelen människor som beskriver sin psykiska hälsa som ”utmärkt” sjunkit från 43 procent till 31 procent. 2024 rapporterade 43 procent av de vuxna att de kände sig mer oroliga än de gjorde året innan – en ökning från 37 procent 2023 och 32 procent 2022.

(mer …)
Rörelsen 16 december, 2024

Socialismen behöver inte Jesus

En skulptur av kardinalen Franz Hengsbach (1910–1991) lyfts bort med kran från katedralen i tyska Essen, efter att misstankar om sexuella övergrepp framkommit. Foto: Christoph Reichwein/dpa/AP.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

I en artikel i Flamman nr 49 skriver Joel Halldorf målande om de historiska kopplingarna mellan en tillsynes rigid marxistisk materialism och den andligt upphöjda religiositeten. Kyrklig solidaritet med socialismen är såklart vacker, men är också en överkorrigering. En närmare läsning av historien komplicerar bilden avsevärt. Vänstern demoniseras inte som ”gudlösa kommunister” av en slump.

Jag måste erkänna mina fördomar mot argumenten som Halldorf driver kring människans andliga behov. För mig var den retoriken en del av livet.

Jag är uppvuxen i Jehovas vittnen, som i sina propagandaskrifter beskriver hur människor som jag – avfällingar – vänder sig ifrån Gud och mot det tomma, världsliga och flyktiga. Sådana personer hamnar i depression, fattigdom, drogmissbruk och nihilism. När jag själv lämnade så blev det en självuppfyllande profetia – när jag tappade band till den sociala tryggheten som sekten bidrog med så följde år av depression, arbetslöshet och social isolering.

Socialismen har för många av oss lovat frihet från religiös vidskepelse och fördom.

Det är för Jehovas vittnen ett bevis på deras tes. Jag tappade min andliga gemenskap och därmed försämrades mitt liv. Men det var inte en andlig brist jag hade – det var odiagnostiserad adhd som gjorde studier omöjliga, arbetsmarknaden i Södertälje, kamper med försörjningsstöd och risk för hemlöshet. Att uteslutas ur Jehovas vittnen innebär inte bara att man förlorar Gud, men också ett socialt kontaktnät.

Halldorfs ”andliga behov” är inte lika cyniskt, men fungerar på samma sätt. Man ser att något saknas i samhället, och erbjuder en färdig lösning för att fylla tomrummet. Man talar inte om problemen på dess egna termer, utifrån brister på sociala band, materiell trygghet och hinder för kreativt uttryck under en kapitalism där människan ska tjäna marknaden. Man utmålar i stället alla dessa symptom som en brist på kristen andlighet. Sedan tar man allt positivt som vänstern kämpat för – frihet och solidaritet – och påstår att de uttrycker samma andlighet, även fast Gud ofta medvetet exkluderades.

Läs mer

Jag håller med om att socialismen inte bara är en fråga om omfördelning och tillväxt. Jag delar också Halldorfs försök att skapa en berättelse om världen och en rörelse, och vänstern måste släppa det postmoderna föraktet mot ”stora berättelser”. Men att insistera på att en sådan berättelse till sin natur är andlig känns som en övning i ideologiskt självbekräftande, och alienerar dem av oss som sett religionens baksidor. Här finns också en arrogans: ”Du är kristen, fast du inte vet det, och fast du på ett filosofiskt, politiskt och socialt plan avsäger dig religiositet kan jag hitta ett sätt att konvertera dig mot din vilja.”

Socialismen har redan, utan andlighet, imponerat på miljontals människor världen över med löften om solidaritet och rättvisa, om ett liv bortom underkastelse och materialism, och om motstånd. Denna rörelse har också för många av oss lovat frihet från religiös vidskepelse och fördom. Att Halldorf inte är lika imponerad behöver inte vara ett problem för resten av oss.

Svar direkt från Joel Halldorf:

Till allt som vänstern och kristendomen har gemensamt hör också att båda gett upphov till sekteristiska rörelser. De är inte representativa för vare sig kyrkan eller vänstern – men de manar båda till att reflektera över den egna traditionens svaga punkter.

Jakob Pettersson har absolut en poäng i sin eftertänksamma replik: jag inser att en text som talar om att vänstern inte ska rädas kristendomen kan uppfattas som en antydan om att dagens vänster lider av en bristsjukdom som bara kyrkan kan bota. Men det var inte min poäng.

I stället hade jag två andra. Det första var att vänstern inte ska vara rädda för att slå bryggor till kyrkor, för likheterna är fler än man kan tro. Det andra att vänstern fungerat som bäst när den gett utrymme för en andlig eller existentiell dimension i sin politik. Den här behöver inte vara kristen, men det krävs något som gör politiken till mer än byråkratisk teknokrati.

Visst, det är en eld att leka med, men jag tror att den utopiska horisonten är nödvändig för att ge oss något att sträva mot.