Kultur/Nyheter 28 februari, 2017

Transkungen Kristina

En tyrann och kolonialherre? En skådespelare? En alkemiker? En man i en kvinnas kropp? Elisabeth Ohlson Wallin och Aleksa Lundberg gör dramatik av Drottning Kristina i en tid då transpersoner håller på att bryta igenom.

Kung Kristina lyfter kronan från sitt huvud: ”Jag lämnar Stockholms öar för Roms kullar!” ropar han.

Kristina, i skådespelerskan och politiska aktivisten Aleksa Lundbergs gestalt, placerar kronan längs scenkanten bredvid en rad andra föremål, bland dem ett krucifix och ett alkemiskt set.

Det är abdikationsscenen i Kung Kristina Alexander som repeteras på Intima teatern i Stockholm. Pjäsen, som har urpremiär den 1 mars, regisseras av konstnären Elisabeth Ohlson Wallin. Hon är känd till exempel för sin satir mot kungahuset och en omtalad bild av Reinfeldt i kissblöja, men kanske mest av allt för den fotoutställning som av tidningen Times har rankats som en av världens 20 farligaste; Ecce Homo består av tolv bilder ur Jesus liv där han porträtteras tillsammans bland homo- och transpersoner.

– Jag har dragits till Kristina hela livet, förklarar Elisabeth. Det är den enda kunglighet som jag kunde identifiera mig med som barn.

Men det är först i Aleksas gestalt som hon upplevde Kristina som möjlig att realisera.

– Jag träffade Aleksa på O’Learys, och såg omedelbart: där är Kristina.

– Det är de här tvära kasten mellan att vara uppfostrad som pojke och regent men ändå vara känslig.

Det finns ett uttryck som ofta återkommer när Drottning Kristina avhandlas i litteraturen och forskningen, och det lyder: När pusslet som är Kristina ska läggas blir det alltid en bit över.

I Elisabeth Ohlson Wallins och Aleksa Lundbergs tolkning heter den pusselbiten trans. Kristina vaknar, stiger upp ur sin grav och frågar sig: Vem är jag? Hur är jag?

Vad innebär det då att läsa Kristina som en transperson – en transman? För 1600-talsmänniskan skulle vår tids föreställningar om manligt och kvinnligt, homo- och hetero- eller transsexualitet och transidentitet vara ganska obegripliga. Men, som litteraturvetaren Sam Holmqvist har uttryckt det: ”så länge det finns gränser, finns det sådant som är på gränsen, och så länge det har funnits kön har det funnits människor som inte passat in i dem.” Historien är full av människor som vi i dag skulle kalla transpersoner. De har till exempel kallats könsöverskridare, amasoner, sodomiter, androgyner och, som i Kristinas fall, hermafroditer.

Just ordet hermafrodit har repeterats och reproducerats så mycket kring Kristina att det funnit sin väg in i forskningen. Genusforskaren och litteraturvetaren Eva Borgström har föreslagit att tankefiguren har blivit ett sätt för historiker att få ordning på en undflyende, obegriplig gestalt och till synes motstridiga data vad gäller ”manligt och kvinnligt, kropp och personlighet, kvinnoroll och härskarroll, kön och sexualitet”.

Två gånger har drottning Kristina grävts upp ur sin grav för att forskningen ska kunna få ett medicinskt svar på frågan om vem denna gåtfulla person ’egentligen’ var. Gravöppningarna (den första 1965 där man undersökte Kristinas bäcken, den andra 2001 där det togs DNA-prover) har av många ansetts etiskt tveksamma och integritetskränkande. Vad de med all önskvärd tydlighet har visat är i alla fall att Kristina inte var ”hermafrodit” utifrån den betydelse vi lägger i ordet i dag; rent biologiskt var Kristina en omkring 155 cm lång kvinna.

rent biologiskt var Kristina en omkring 155 cm lång kvinna.

Att, som Kristina själv uttryckte det, vara utrustad med en själ som är ”helt manlig, liksom min övriga varelse” betyder alltså någonting annat än hur kroppen medicinskt är beskaffad. Går det att få syn på vad om vi läser den könsöverskridande Kristina genom nutidens lins?

– Medan Kristina sökte i hela sitt liv, håller transpersoner i dag på att bryta igenom, säger Elisabeth.

Under pjäsen, vars manus i huvudsak bygger på Kristinas egna ord, är det 1600-tal hela tiden. Men mellan samtiden och det förflutna slås en bro genom projiceringar på skärm, där transpersoner från i dag intervjuas.

– Det handlar om samma frågor fast 400 år senare, säger Elisabeth. Och man undrar förstås vad som har hänt på 400 år. Medicinskt har mycket hänt – det går att göra saker med kroppen – men attitydmässigt?

– Kristina var hånad över hela Europa, i en scen hör vi folk ropa efter henne när hon stiger av i Rom. Det finns vackra paralleller till nutiden.

– Kristina skrev maximer, bryter Aleksa in, och nyligen såg jag det här på en affisch: ”I’m not out of control, I’m just not in their control.” Hade Kristina levt i dag hade han säkert sagt något sådant.

Man kan förstås tycka att läsningen av Kristina som transperson har någonting självklart över sig, och dramatiker från Strindberg till Stridsberg har också på olika sätt lyft fram de queera aspekterna av drottningen. Ändå har en explicit transtolkning inte gjorts förut.

– Det är konstigt – eller så är det inte så konstigt, säger Aleksa. En förklaring ligger förstås i att transpersoner inom teatern har blivit så enormt motarbetade, diskriminerade, mötts med axelryckningar och utfrysning.

– Från ett skådisperspektiv så är jag den enda transpersonen i Sverige med scenskoleutbildning.

Kanske är det också så att de könsöverskridande dragen hos Kristina länge lästes genom en manlig blick, och alltid har tolkats utifrån de ramar som tiden sätter upp. En av de mest ikoniska Kristinatolkningarna, Greta Garbos i Queen Christina från 1933, är till exempel inte minst känd för att den så tydligt innehåller två bilder av Kristina som står i konflikt med varandra. Medan Garbo söker uttrycka en suverän regents skiftande uttryck – den som gjorde att Roms store 1600-talskonstnär, Gian Lorenzo Bernini, vägrade måla hennes porträtt och i stället gav henne en spegel – lägger den manlige regissören Rouben Mamoulian emfasen på en heterosexuell kärlekshistoria där Kristina som en traditionell hjältinna väljer bort tronen för kardinal Decio Azzolino. När Garbo, som länge drömt om att gestalta Kristina, först läste manus till filmen lär hon ha sagt: ”just imagine Christina abdicating for the sake of a little Spaniard”.

I researchen inför Kung Kristina Alexander har inte bara transaspekterna av Kristina själv lyfts fram, utan även hos de personer som Kristina omgav sig med. Ett exempel är Kristinas assistent Julia, tillsammans med vilken hon sökte efter universalmedicinen de vises sten i sitt alkemiska laboratorium.

– Min relation till Kristina har förändrats, beskriver Aleksa. Innan visste jag inte så mycket mer än de flesta vet: att det var en queer personlighet som förmodligen var lesbisk. När jag var liten kanske jag identifierade mig mer med honom än de andra kungarna, förutom Gustaf den tredje då, som var teaterkung och…fjolla.

– Men nu när vi har läst så mycket om Kristina har vi fått vatten på vår kvarn: Det är inte bara fantasier, det finns på riktigt. Man har fått reda på att han ville bli kallad Alexander, att det fanns sällskap där han levde som Alexander, och träffade olika ambassadörers fruar som han fick sätta på och sådär.

På frågan om hur det är att som transkvinna gestalta en transman på scen svarar Aleksa att hon inledningsvis upplevde det som problematiskt.

– Jag tänkte att transmän är väldigt marginaliserade, ännu mer än transkvinnor – för vi sexualiseras ju ofta och har någonstans legitimitet att synas bara därför.

– Men nu har jag tagit vara på detta: Kristina är uppfostrad till man. Och jag är också uppfostrad till man.

– När det handlar om trans är det inte heller så enkelt, snarare är det ett gränsland där allt är lite blurrigt och där jag tänker att mina erfarenheter bidrar, snarare än att jag tar ljuset från någon transman.

Samtidigt har gestaltningen av Kristina för henne inneburit att hon måste konfrontera olusten inför att använda de manliga kroppsuttryck som hon länge har hållit tillbaka.

– Som transkvinna har jag ju lärt mig hela mitt vuxna liv att det är tabu att använda de maskulina sidorna av mig själv. Men som barn var det förstås tvärtom, att ”vi förväntar oss detta av dig” – och jag levde aldrig upp till det, var alltid för blyg och tyst.

Som transkvinna har jag ju lärt mig hela mitt vuxna liv att det är tabu att använda de maskulina sidorna av mig själv.

– Den första tiden som kvinna tyckte jag att det var så skönt att det aldrig förutsattes att jag skulle prata och ta plats. Men nu har jag ju blivit äldre och tycker att det är så vansinnigt viktigt att få vara hela mig själv: och då kommer ju även de här manschauvinistiska sidorna, de som jag tror att alla människor har i sig, fram.
Elisabeth: – När Kristina träder fram på scen genom Aleksa så är det också väldigt mycket kängor till manligt skådespeleri,

Aleksa: Ja, det kan jag lova!

Elisabeth: Som de håller på på scen…då gör vi det också! När det är Aleksa som spelar är det ingen risk för att man älskar Kristina helt och hållet.

Aleksa: Nej det är det verkligen inte! Det är Bert Karlsson liksom.

– Men jag har fått jobba väldigt mycket med min maskulinitet, det har jag gjort sedan scenskolan, och det är fortfarande en process för mig att våga visa den.

Elisabeth: – Det här burdusa som beskrivs med Kristina: att alla blev så chockade över beteendet, rösten… Det kommer fram så fint här, öppet och rakt.

Aleksa: – Och själv känner jag: kan man göra såhär, säga såhär?

Elisabeth: – Men det är just det: Kungen växer fram.

Men vad betyder det då för två radikala konstnärer att skildra just den här sortens transperson, en ur samhällets översta skikt, verkställare av den yttersta makten? Aleksa talar om de transmän som var samtida med Kristina, och som inte kom undan med elakt förtal.

Men det är just det: Kungen växer fram.

– Kristina var hårt ansatt, samtidigt fanns det dem som fråntogs sina sociala rättigheter och brändes på bål.

Elisabeth: – Vi har haft de här diskussionerna, om huruvida man måste ta en sån person och lyfta fram den. Tiden var ju grym, de hade skottpengar på romer och allt möjligt. Om man väljer det perspektivet vill man inte göra en pjäs med någon nästan.

Aleksa: – Men där står du och jag ibland på två olika sidor. För jag fattar dem som till exempel säger: varför ska vi överhuvudtaget prata om en regent som var med och genomdrev kolonialism och svensk slavhandel? Och nej, det är absolut inte en sympatisk person, skulle han ha levt i dag skulle det vara en psykopat! Alla som led, alla som svalt – varför ska de som var värst ut i ljuset hela tiden?

– Men samtidigt: Det viktiga som vi har valt att fokusera på är att Kristina var en transperson på 1600-talet som aldrig fick vara sig själv. I den här regentkroppen var han också en människa.

– Och bara för att tiden var hemsk och hierarkisk, betyder det inte att vi aldrig kan tala om den här väldigt intressanta personen. Egentligen beror det på vilket perspektiv man tar: ett rasifierat perspektiv, ett klassperspektiv, ett transperspektiv…Från ett transperspektiv är han faktiskt väldigt intressant.

Elisabeth: – Och jag tänker ju på ett annat sätt. I min konst har jag alltid bråkat med makten. När jag placerade Jesus bland HBTQ-personer rasade folk för att den heliga personen nedgraderades till syndarna. Det som sker här är något liknande, den kungliga makten nedgraderas till oss vanliga dödliga.

– Sedan är det ju också en känga till alla historiker som skriver manliga tolkningar av Kristina. Nu har vi en massa kungar och drottningar – ni vet ju vad jag tycker om kungahuset – som har levt och verkat, och så har vi en som vi kanske kan tolka som en transperson. Då finns en möjlighet att bruka kändisskapet för att föra in ett marginaliserat perspektiv. Då kan vi använda makten för att brottas med den.

– Det lärde jag mig -98 med Ecce Homo: att om jag använder en person med otroligt mycket makt i ett perspektiv – i mitt perspektiv – då tar jag en historia tillbaka till mina systrar och bröder.

– Många har tolkat Kristina och nu är det vår tur.

Men om det har varit viktigt att ge transpersoner en historisk person tillbaka, tycks det ha varit minst lika viktigt att medvetandegöra en ny publik.

– Jag tycker att konsten har ett verktyg som är suveränt, säger Elisabeth. Den har ett så himla bra sätt att förmedla. Jag hoppas att det vi gör också är pedagogiskt, att vi lär ut någonting.

Samtidigt kan det pedagogiska ansvaret ibland upplevas som betungande, Aleksa förklarar:

– Jag kan ju känna att jag nästan får panik om jag avviker från det politiskt korrekta – som jag ju också har väldigt varmt om hjärtat och, speciellt i dag, tycker är extremt viktigt.

– Dessutom har jag tagit mycket ansvar i transrörelsen, till exempel genom föreställningen Flytta på er – jag ska bli fri, och för mig har det varit viktigt att inte stöta mig med transrörelsen genom att berätta en historia som kanske inte rakt igenom är för transpersoner.

– Men med Kung Kristina Alexander känner jag att vi tar ett stort pedagogiskt ansvar, för det tycker jag är grundläggande, samtidigt som vi berättar en historia som också får vara ful och visar att transpersoner inte alltid är rakt igenom goda. Det handlar inte om ”lilla offerrollen som ska bli räddad och synliggjord”, utan om att visa helhet.

Det är knappast någon slump att den gåtfulla Kristina är en av de regenter som har älskats mest av teatern. Föreställningen om att människan är en skådespelare på livets och historiens scen, var under Kristinas tid vanlig, och Kristina är förvandlingens, transformationens, metamorfosens drottning – eller kung – som dessutom själv stod på offentlighetens scen i högst konkret mening.

Aleksa citerar en av Kristinas egna maximer:

– Den som fördelar rollerna på livets scen har sett till att du har fått den roll som bara du kan spela.

Elisabeth Ohlson Wallin & Aleksa Lundberg

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr