Nyheter 05 januari, 2018

Alla män – organisera er

Är mäns reaktioner på #MeToo tecken på något nytt eller är allt som vanligt? Hur ser vägen framåt ut? För verklig förändring räcker det inte med enskilda mäns positionering – kunskapen finns hos kvinnojourerna och strategin i det organiserade samtalet, skriver Nathan Hamelberg.

 

Vad har #MeToo inneburit för män? Uttrycket ”inte alla män men alla kvinnor” har varit ett sätt att summera skillnaden i ansvar för, attityd till och kunskap om mäns våld mot kvinnor. Bland kvinnor är ”det här vet vi redan” en förståelig reaktion på rörelsen, men bland många män diskuteras i sviterna av #MeToo våld, tystnad, kränkningar, samtycke, personligt ansvar och maktmissbruk i en aldrig förut skådad omfattning. Vad ligger bakom förändringen och vad har egentligen ändrats?

Vid enskilda kvinnors berättelser om alltifrån könsdiskriminering och trakasserier till övergrepp har bedyranden om den egna oskulden varit en typisk reaktion från män. Direkt efter att #MeToo hade briserat möttes kampanjen även av lite tafatta svar från killar: #imsorry och #ihave, hashtaggar under vilka män berättade om sina övergrepp, gav kanske uttryck för en önskan att vara en del av en rörelse, snarare än en vilja att lyssna och reflektera. Framförallt är knappast allmänt formulerade, vaga ursäkter på sociala medier en form väl lämpad för att ta ansvar för sina handlingar. Men omfattningen på #MeToo har ändå förändrat mäns syn på förekomsten av sexism i vardagen på ett sätt som omöjliggör det fokus på det egna jaget som varit så mångas svar förut. I stället kommer rätt olika svar – självrannsakan och organisering, men även fientlighet.

Enligt en undersökning av Novus i början av december 2017 höll 45 procent av svenska män med om påståendet att #MeToo-uppropen är helt eller delvis överdrivna, medan en majoritet inte anser dem överdrivna. Så män är uppenbart splittrade.

Samtidigt har uppropen lett till omfattande aktivitet, organisering och vilja till förändring. I MÄN (f.d. Män för jämställdhet) mer än fördubblades medlemskapet i höstas, det organiseras möten och samtal bland män landet runt och precis som #MeToo-uppropen har varit branschvisa har det tagits initiativ till att väcka frågan om mäns makt, ansvar och våld på en rad arbetsplatser och i branschvisa nätverk.

Försöken att måla upp en bild av jämställdhet och feminism som påbud från en överhet snarare än en kollektiv rörelse underifrån måste avslöjas och slås tillbaka. Men för att det ska ske måste individuell positionering upphöra och gemensam organisering ta vid.

 

Förelöparna

#MeToo är inte den första rörelsen mot mäns våld som organiserats genom sociala medier. Både #prataomdet – berättelser om sex i gränslandet mellan dåligt sex och övergrepp – och #fatta lyckades sprida kunskap och höja medvetenhet utan att för den sakens skull leda till krav på att rötägg skulle straffas hårt. Snarare blev lärdomen från dessa upprop att berättelser om kränkningar ska tas på allvar, samt att de visar på strukturella problem kopplade till beteenden bland män.

Den förändringsinriktade mobilisering som på senare år skett bland killar och män är historisk. Inte konstigt kanske, för den mobilisering som #MeToo inneburit bland kvinnor är än mer historisk. Samtidigt finns det, märkbart i sviterna av mäns reaktioner på #MeToo, även en del skepsis till vad män kan göra, vad de överhuvudtaget kan åstadkomma.

Då är det rimligt att påminna om att det finns beprövade metoder för förändringsarbete och för förebyggande av våld, som utvecklats av freds- och kvinnorörelser under årtionden. Kunskapen finns samlad hos Världshälsoorganisationen, WHO, hos kvinnojourer, på manskriscentra med mera. MUCF:s (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) handbok Inget att vänta på (2016) är ett utmärkt exempel; precis som folk känt till hur vanligt förekommande kränkningar är så finns redan kunskapen om hur dessa kan förhindras.

 

Samtalen

Organisationerna MÄN (fd Män för jämställdhet) och Make Equal har populariserat killmiddagar och samtalsgrupper. Givet de fruktansvärda händelser som det vittnats om inom ramarna för #MeToo är det förståeligt att samtal som metod mot övergrepp väckt en del frustration. Är verkligen ytterligare mansseparatistiska sammanhang lösningen?

En internationell utblick visar emellertid att samtal, stödgrupper och pappagrupper är en nyckel till den beteendeförändring som i sin tur skapar attitydförändring. När omsorg blir överordnat förändras mansidealen. Det gäller i smått som stort; i storkonflikter har kvinnor drivit på för fredliga lösningar, icke-våld och de-eskalering – inte på grund av biologiska skillnader utan för att omsorg har varit ett överordnat villkor i deras liv. Organisationer bland män som lierar sig med kvinnorörelser är inte isolerade fenomen utan existerar från Colombia till Sydafrika till Kanada och Ukraina. Det globala förbundet Engage Alliance samlar till exempel hundratals organisationer. Den vanligt förekommande samtalsmetod som kallas ”Lilla rummet” och bygger på samtal i basgrupper är direkt hämtad från feministisk och icke-hierarkisk organisering.

De värsta förövarna som utpekats har kunnat förgripa sig på kvinnor på grund av den makt de haft, deras status och förankring i institutioner och så vidare.

 

Tystnadens pris

Den tystnadskultur som behöver brytas med samtal etableras tidigt; till exempel uppger BRIS (Barnens rätt i samhället) att färre än ett av sex barn som hör av sig till organisationen är pojkar. Det finns helt enkelt väldigt mycket som män inte törs eller har förmåga att uttrycka eller tala om, vilket för med sig en rad destruktiva konsekvenser. Jag arbetar själv med våldsförebyggande, och i många sammanhang där jag pratar om våld skiljer sig själva föreställningen om vad som utgör våld markant mellan män och kvinnor. Medan kvinnors förståelse av våld oftare överensstämmer med den som till exempel WHO använder – ”att uppsåtligt bruka eller hota att bruka makt eller fysisk styrka mot sin egen person, mot en annan människa, en grupp människor, en gemenskap eller ett samhälle, med följd eller tämligen sannolik följd att någon dör eller att det uppstår kroppsskada, psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen eller funktionshinder” – så har män oftare en föreställning om våld som begränsat till misshandel och grövre våldsuttryck.

I kombination med en rädsla för att framstå som omanlig, vilket kan innebära allt från att uttrycka känslor, tvivel, osäkerhet, rädsla – allt som är motsatsen till att dominera och vara säker i ett givet sammanhang – har detta destruktiva konsekvenser både för folk i mäns omgivning och för männen själva. I förhållande till män själva kan det till exempel betyda att de inte ser sig som skyddsvärda. Men i förhållande till andra handlar det om en bristande förståelse för vad som är våld, i kombination med föreställningen om att lite våld bör man tåla.

Kanske är detta en bidragande förklaring till att samtal om relationer, våld, samtycke, känslor och destruktiva förväntningar framför allt tycks förekomma bland män som i olika grad positionerar sig som feminister. Samtidigt behöver de allra flesta män föra dessa samtal om någonting ska kunna förändras. I skrivande stund har ett drygt tiotal män pekats ut i samband med #MeToo – att jämföra med antalet namnunderskrifter i de upprop som vittnar om kränkningar och övergrepp, vilket snart är sexsiffrigt.

 

Snacka går ju?

Av de män som utpekats i #MeToo finns det flera som i tidigare sammanhang inte sparat på krutet när det kommer till att framställa sig själv i feministisk dager. Givet att dylikt poserande faktiskt har underlättat för personerna att begå övergrepp, är det inte konstigt med en påföljande skepsis mot feministiska handlingar bland män – ett möjligt utrymme för fler posörer. Men vitsen med feministiska samtal mellan män är förstås inte att skapa material åt Instagram, utan att bryta med en öronbedövande tystnadskultur. Med det sagt är det viktigt att faktiskt göra skillnad på män och män: det finns män som krasst räknat ges konkurrensfördelar, utrymme och status genom att uttrycka sig feministiskt (undertecknad är i allra högsta grad en av dem), men det finns framförallt väldigt många män som riskerar att förlora status om de utmanar mansideal, om de bryter med machokultur eller om de bara går utanför mallen för hur de förväntas bete sig. Det reella problemet med manlig tystnadskultur gör det svårt eller i vissa sammanhang omöjligt att bryta med destruktiva beteenden. Och samtal, feministiska samtal – vissa av dem med tydliga regler och målsättningar för samtalen – är grundläggande för att förändra attityder och beteenden.

 

Enskilt och gemensamt ansvar

De kanske mest framgångsrika initiativen för förändring och brott med destruktiva maskulinitetsnormer sker inte bara för att män får sitta ostört och prata med varandra, utan där de gör detta med en tanke om stöd och viss inblick från kvinnorörelser. Med inblick menas så klart inte att känsliga samtal outas, men att det finns ett utbyte – accountability, som det kallas i den anglosaxiska feministiska världen.

Diskussioner om #MeToo bland män präglas inte sällan av skuld – med rätta – men kanske mer av skuld än av ansvar, vilket ändå är där fokus bör ligga. Förenklat är väl skuld resultatet av uteblivet ansvarstagande, men även ansvar förenklas lätt i diskussioner. Eller, genom att inte ens diskutera ansvar blir ansvar väldigt svårt. Utan att gemensamt prata om hur man kan ta ansvar blir ansvarstagandet genomindividualistiskt och så kommer positionering som brev på posten, tillsammans med en svartvit syn på människor som antingen skyldiga eller oskyldiga, snarare än som ansvariga för att säga ifrån, markera, förändra, lyssna och så vidare.

Det går bara att ta si och så mycket ansvar individuellt – det är först vid en tanke om gemensamt ansvar som individer på ett enkelt sätt kan göra skillnad. En drastisk jämförelse: att som ensam man positionera sig som feminist är jämförbart med en enskild persons källsortering i kampen mot klimatförändring. Att exempelvis gemensamt diskutera samtycke i skolan är oerhört mycket mer effektivt än att individer ska bedyra hur lyhörda de är på sociala medier med hashtags, även om tags som till exempel #jagärförsamtycke så klart har en viktig opinionsbildande funktion. Att i ett fotbollslag, på en fritidsgård eller på en arbetsplats faktiskt ta samtal om respekt, ömsesidighet, om sexuella trakasserier och göra det till frågor om lika rättigheter, gemenskap och arbetsmiljö når längre helt enkelt.

 

Diskutera det tabubelagda

”Varför kan vi inte prata om…?” har också varit många mäns reaktion på #MeToo, och då är det mäns våldsutsatthet, män som offer för sexuella trakasserier från kvinnor med mera som föreslagits som samtalsämnen. Alla dessa fenomen är verkliga problem, men att ständigt insistera på att de ska diskuteras när kvinnor tar upp mäns våld mot kvinnor är att osynliggöra kopplingen mellan våld och kön, eller mer specifikt; våld och maskulinitet.

Kopplingen till maskulinitet är central. Mantrat ”inte alla män” hörs underligt nog sällan från de män som inte alltid inkluderas i traditionella maskulinitetsnormer; det är oftast inte bögar och transmän som insisterar på att slippa ses som en del av kollektivet män när problem kopplade till maskulinitet lyfts, utan heterocismän som vill äta kakan (mansprivilegier) och ha den kvar (slippa ansvar för den könsmaktsordning som privilegierar dem och driver på sexualiserat våld).

Med det sagt kan vi se fram emot de erfarenheter som kommer att lyftas när män väl diskuterar en del av det tabubelagda våldet mot män – och det handlar inte minst om allt det som män drabbas av på grund av patriarkala strukturer, förväntningar och krav. Många mäns motstånd mot strukturella analyser tycks i själva verket försvagas när även mäns utsatthet för våld – på grund av mäns våld mot varandra och sig själva – tagits upp för diskussion. Att även mäns våldsutsatthet problematiseras och till och med politiseras är alltså bra och radikalt, men det är mindre bra om det överröstar samtalet om mäns sexualiserade våld mot kvinnor.

En internationell utblick visar emellertid att samtal, stödgrupper och pappagrupper är en nyckel till den beteendeförändring som i sin tur skapar attitydförändring.

 

Rörelse underifrån eller påbud ovanifrån?

Till sist några ord om #MeToo, mäns makt och klass. De värsta förövarna som utpekats har kunnat förgripa sig på kvinnor på grund av den makt de haft, deras status och förankring i institutioner och så vidare. Men det finns en risk med att särskilt lyfta fram det som mäktiga män som förgriper sig på kvinnor gör – för alla män har strukturell makt över kvinnor. Även män som vi i många avseenden skulle kalla maktlösa kan begå övergrepp, precis som vita människor som är nära maktlösa i samhället kan agera rasistiskt.

Med det sagt finns det en seglivad myt om att det är medelklassen som är mest jämställd i Sverige, samtidigt som det talas om feminism som ett påfund som påförs ovanifrån. Denna föreställning är ivrigt spridd från delar av högern. Timbro har sedan årtionden tillbaka medvetet talat om ”elitfeminism”.

När den av debattören Joakim Lamotte researchade serien Fittstim – min kamp sändes på SVT för snart fyra år sedan raljerades det om ”genuspedagogik” på Södermalm (trots att förskolan som granskades inte låg där) just för att Södermalm är sinnebilden för välbeställd kulturell övre medelklass. Men genuspedagogiken i Sverige infördes inte på Södermalm i Stockholm, utan på avdelningarna Tittmyran och Björntomten på Trödje förskola, utanför Gävle. När ”pappamånader” först infördes var det pappor ur LO-kollektivet som tog ut mest föräldraledighet (pappor ur medelklass, tjänstemän, egenföretagare och akademiker var sannolikt i högre grad bekymrade över konsekvenserna för karriären och hade en annan relation till sina chefer).

I dag bedrivs jämställdhetsarbete bland killar och män i många sammanhang där det inte förts förut. Klyschan att jämställdhet och feminism är ”en kvinnofråga” är krossad i praktiken, inte minst genom det arbete som bedrivs med stöd av kvinnojourer, genom initiativ i idrottsrörelsen som Locker Room Talk och Fotboll för alla, men också genom strukturellt arbete i kommun efter kommun som genom projektet MVP (Mentorskap i våldsprevention).

Försöken att måla upp en bild av jämställdhet och feminism som påbud från en överhet snarare än en kollektiv rörelse underifrån måste avslöjas och slås tillbaka. Men för att det ska ske måste individuell positionering upphöra och gemensam organisering ta vid.

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr