Kultur 24 februari, 2018

Vi har bara varandra

Är det motstånd eller anpassning när vi låter arbete präglat av New Public Management gå ut över fritiden och privatlivet? Vi måste samla våra vittnesmål och göra dem till en budkavel, skriver Kristina Alstam.

Där det finns makt finns det motstånd, enligt den franske filosofen och idéhistorikern Michel Foucault. Frasen är en av samhällsvetarnas favoriter. Ska man vara noga var det såhär han uttryckte sig:
… att där makt finns, finns mot­stånd och att likväl, eller kanske just därför, motståndet aldrig står i utanförställning i förhållande till makten. /…/ De [maktförhållanden] kan bara existera som funktion av en mångfald motståndspunkter: dessa spelar i maktrelationerna rollen av motpart, måltavla, stöd, utsprång att få ta tag om. Dessa motståndspunkter finns överallt i maktnätet. (Foucault 1980:121f).

Jag har alltid misstänkt att en av anledningarna till att mina kollegor är så förälskade i formuleringen om hur motståndspunkterna finns överallt beror på att de använder den som en fetisch, det vill säga något som är föremål för en fanatisk tillgivenhet, beundran och åtrå. Samhällsvetenskapen är många gånger dyster. Vi kartlägger allsköns elände; segregationens konsekvenser, brister i behandlingen av opiatmissbrukare eller besparingar inom äldreomsorgen. Om och om igen kommer vi fram till att saker försämrats, urholkats, bantats ned. Tanken om att små praktiker, egenheter hos våra intervjupersoner eller förbipasserande fenomen inom en institution, i själva verket är tecken på motstånd fungerar då som tröst, för mottagaren av våra resultat och för oss själva. Jag har alltid retat mig på denna vurm för motstånd och jag har aldrig känt mig säker på att de beskrivna fenomenen är tecken på ens minsta lilla motstånd. Vad värre är, jag har tänkt att även om den lilla handling vi lyfter upp i våra artiklar verkligen är motstånd, så tjänar det inget till. Sakernas tillstånd lär inte rubbas av en och annan privatpersons vägran att inordna sig, eller en och annan anställds underminerande av verksamheten. Av den anledningen; min position som ett motståndets killjoy, kan jag knappt tro vad jag nu skriver.

Allt började med att jag handledde en c-uppsats om den massmediala bilden av hemtjänsten. Hemtjänsten artikulerades i de dagstidningar som undersöktes som problematisk, utsatt för besparingar och oattraktiv som arbetsplats. Personalen utmålades av och till som barn som inte skötte sin hälsa och sin träning (som om arbetskraften numera vore skyldig att på sin fritid preparera och hålla sig själva i skick för den betalda arbetstiden!) och därför blev sjuka av stressen och de tunga lyften, men lika gärna som änglar som sträckte sig förbi den snåla tidstilldelningen och utförde omsorgsarbete de inte fick betalt för. Uppsatsens resultat var helt enkelt de förväntade. Men ibland händer det att det vardagliga träder fram för oss som om det vore första gången vi såg det.

Studenterna använde på min inrådan en amerikansk filosof vid namn Eva Feder Kittay, som specialiserat sig på frågor om omsorgsetik. Hon skriver om beroende – vad det är för nåt, hur det förhandlas och förhandlas bort men ändå alltid utförs, av någon som ofta gör det gratis, som gör det i skymundan, som gör det för att det vore omöjligt att vända sig bort från någon med ett behov. Parterna i en beroenderelation, säger Feder Kittay, är alltså inte kontraktspartners som slutit avtal. I stället regleras relationen delvis av ett slags omsorgsideal: ”Ties of affection and concern bind the dependency worker and her charge.” Arbetet är moraliskt och asymmetriskt, (eftersom en person behöver relationen mer än den andre) och det är dessutom i många stycken ett ofrivilligt arbete. Feder Kittay kallar det arbete som utförs för beroendearbete och följaktligen den person som levererar omsorgen för beroendearbetare.

Arbetet är moraliskt och asymmetriskt, (eftersom en person behöver relationen mer än den andre) och det är dessutom i många stycken ett ofrivilligt arbete

Beroendearbetarens arbete är i dag helt styrt av New Public Management – de styrningsmetoder som offentlig sektor plågats av i trettio år, under förevändningen att göra sektorn som sköter om människor mer lönsam via införandet av ledningsmodeller från sektorn som sköter om produktionen av bilar, frysta ärtor och hårvårdsprodukter. Genom New Public Management och avregleringar har privata aktörer släppts in på ”omsorgsmarknaden” där de fungerar precis som de fungerar när de tillverkar schampo och balsam; de gör vinst. Via eviga upphandlingar där kommunerna förvandlats till ett slags hälare som köper stulet gods – tiden som omsorgstagaren skulle fått, lönen som borde utgått till beroendearbetaren, arbetsvillkoren som samma arbetare tvingas ge ifrån sig genom apparna där hon loggar in för att visa att hon levererat medicin på tre minuter, för att sedan på noll sekunder förflytta sig två kilometer för att hjälpa en benskör dam på toaletten på fem minuter – pressas sedan prislappen för omsorgstjänsterna ned.

Och jag kom att tänka på just en vinkel ur studenternas uppsats: alla artiklar som lyfte hemtjänstpersonalens obetalda arbete. Arbetet med att vända en kudde, smeka en kind och se en sängliggande i ögonen. I en tid då kronologisk tid så som vi känner den tycks ha upphört att betyda nåt (nej, ingen mänsklig kropp klarar ännu att röra sig två kilometer på noll sekunder, även om den enskilda personalens schemalagda spring mellan de gamla ibland ser ut att kräva det) lyckas beroendearbetaren sträcka ut den så att den törstiga kan få ett extra glas vatten, den ångestridne kan få en hand på skuldran och den demente kan få svaret på frågan när kommer mamma och hämtar mig?

I samma mening är också jag och mina kollegor på universitetet beroendearbetare, om man nu händelsevis tror att studenter behöver sina lärare. Åtminstone verkar vi inom delvis samma betingelser. Vi ska göra en utflykt till dessa betingelser som, som alltid, börjar i ekonomin.
Ekonomisk tilldelning till universiteten räknas i HST (helårsstudenter) och HPR (helårsprestationer). HST betyder det antal studenter som påbörjar en kurs och HPR står för godkända poäng för alla studenter på samma kurs. Ersättningen för HPR är högre än för HST.  Varje underkännande av ett studentarbete riskerar alltså att slå mot institutionens finansiering. Det betyder att genomströmningen görs avgörande och för genomströmningen ansvarar läraren. Anslagen per student varje år minskar dessutom dessvärre i värde. Anslagen skrivs visserligen upp varje år men på samma gång görs avdrag för en tänkt produktivitetsökning. Vi smakar på ordet: produktivitetsökning. Hör ni New Public Management eka genom föreställningen att man kan utbilda fortare, mer effektivt för varje år? Hör ni hur kravet på akademin att spotta ut fler fiskpinnar, förlåt studenter, liknar kravet att snyta fler näsor, mata fler dementa och bädda fler sängar inom hemtjänsten?

Universitetsläraren kan nu välja mellan att arbeta mer eller släppa igenom studenter som före ersättningsreformen sjösattes inte skulle godkännas. 2013 i radioprogrammet Kaliber röjde uni­versitetslärare den kamp de bedriver för att inte ge efter för locktonerna att godkänna studenter som enligt en akademisk redlighetsprincip borde underkännas – och vad det kostar lärarna. Alla extra arbetsuppgifter för att hjälpa studenterna att klara sin utbildning äter inte sällan upp forskningstid, inläsningstid inför nya föreläsningar, eller administrativ tid; med påföljden att arbetsuppgifterna utförs (för de utförs), ja när då?

I klartext: alla incitament för läraren att frångå ett akademiskt meritokratiskt bedömningssystem är på plats. Ändå frångår vi det inte. Precis som undersköterskan stannar och hjälper till att leta efter de försvunna läsglasögonen fast hon vet att hon redan borde varit hos nästa hjälpbehövande. Det har något välbekant över sig – hemtjänstpersonalens och universitetslärarnas arbetsvillkor. Situationen då en arbetsköpare exploaterar mervärde från en arbetare brukar kallas exploatering.

Vi smakar på ordet: produktivitetsökning. Hör ni New Public Management eka genom föreställningen att man kan utbilda fortare, mer effektivt för varje år?

Man kan gripas av paranoja för mindre. Är detta New Public Management och utförsäljningarnas hemliga formula? Man kan spara och göra vinst eftersom man vet att kärnverksamheten kommer att utföras ändå, i så hög utsträckning som det går? Av någon som numera inte får betalt för delar av sitt arbete. Frågan är vad det här betyder? Det betyder förstås olika saker och jag ska rikta uppmärksamheten mot bara två av dem. För det första skulle man kunna säga att exploateringen flyttat långt in i oss, som den amerikanska sociologen Arlie Hochschild beskriver det; in i våra känslor, i vår känsla av anständighet och moral. Exploateringen skrapar själens insida med sin slickepott i jakten på mervärde.

Men vi kan också ta fasta på de sista raderna av citatet som öppnade texten: ”De [maktförhållandena] kan bara ex­istera som funktion av en mångfald motståndspunkter: dessa spelar i makt­relationerna rollen av motpart, måltavla, stöd, utsprång att få ta tag om. Dessa mot­ståndspunkter finns överallt i maktnätet.”
Särskilt ordet motpart är intressant. Är ömheten hos personalen som stannar och letar efter läsglasögon en motpart till den sortens tänkande som ligger bakom apparna där personalen registrerar vad de gör? Är underkännandet av en examinationsuppgift inte ett uttryck för akademisk rigiditet utan en motpart till ett system som bryr sig mer om produktionstakt än kunskap? Ska vi vara noggranna är dessa handlingar både en motpart i en systemlogik såväl som systemets själva måltavla. Implicit i apparna och genomströmningskraven ligger ett påbud som kunde summeras i uppmaningen att SKYNDA ER: lägg inte så mycket tid hos vårdtagaren, snabba er på att godkänna studenten. Ömhet och noggrannhet blir systemets måltavlor, samtidigt som samma ömhet och samma noggrannhet är det som får de underfinansierade systemen att fungera.

Det är som om en mänsklighet vägrar dö ut under New Public Management. De flesta av oss vet vad som fordras av oss. Vi borde ”jobba smartare”, ta genvägar, handla i enlighet med systemets subtila fingervisningar. De flesta av oss har utbrända arbetskamrater och vi vill inte hamna där själva. Ändå envisas vi med att tycka att det jobb vi utför är viktigt, att våra vårdtagare och våra studenter betyder nåt. Om vi envisas med att fortsätta vara människor, att inte vända blicken bort från en beroende människa och inte kompromissa med ideal som vetenskapssamhället bygger på, då kan det ligga något subversivt här; en motståndshandling som än så länge är oorganiserad, som väntar på att fångas upp. Det är som en budkavle som sträcks fram.
Wikipedia beskriver ordet så svindlande vackert:
”Budkavle eller budkavel är orden för ett litet föremål, ofta av trä, som innehöll ett skriftligt meddelande och bars från person till person, ofta i språngmarsch eller under ritt från gård till gård, vilket kunde ske både natt och dag. Meddelandet kunde till exempel vara en kallelse till en bystämma eller ett upprop för att få manskap samlat till något särskilt ändamål. Avsikten kunde också vara att mobilisera folk inför ett krig. Böter var stadgade för den som nedlade eller slarvade bort en budkavle.”
Här finns alla instruktioner vi behöver. Om våra ansträngningar, vår stress och vår obetalda övertid är ett meddelande, så ska det bäras från gård till gård, färdas både natt och dag. Det är bråttom, man springer med meddelandet för att det ska nå så många som det går. Meddelandet är en kallelse, ett upprop för att mobilisera oss inför ett krig. Nåde den som slarvar med budkavlen!
Vem springer med budkaveln i dag? Svaret är att många springer med den. Hur många av alla dem som söker rycka den till sig som funderar i termer av beroendearbete och exploatering låter jag vara osagt.

Meddelandet är en kallelse, ett upprop för att mobilisera oss inför ett krig. Nåde den som slarvar med budkavlen!

Eva Feder Kittay påpekar just detta att vi alla är beroende under något skede av livet – om inte annat så när vi är bebisar eller gamla, sjuka eller döende. Och vi är alla studenter, kollektivtrafikresenärer, vårdtagare, bilister i behov av ett vägnät, eller så måste vi bara träffa en sjukgymnast för vårt eviga ryggskott. Vi har till och med gått samman i en slags jättelik kollektiv organisering för att klara kostnaderna för detta – kanske är skattesystemet vårt allra mest uttalade erkännande av beroende. Beroende är inget särintresse, utan ett biologiskt och socialt faktum. Jag minns när jag 2015 rullades in mot min bröstcanceroperation och huttrande under det tunna operationstäcket tänkte: ”Tack gud i himlen för skattebetalarna!”. De som betalat för toapappret på uppvakets toalett, som slantat upp för forskningen, som grävt i plånboken för att finansiera steriliseringen av operationskniven och lönen för vaktmästaren som körde mig ned på avdelningen efteråt.  (Hej förresten Leif Östling, tidigare ordförande för Svenskt Näringsliv, som undrade vad fan du får för skatten du betalar in. Visst kan man vara brydd ibland över vart skattepengarna går och jag vet inte om det här tröstar dig men min operation är en av de saker du har fått för dina skattepengar. Operationen som betydde att mina två söner – du skulle träffa dem Leif, de är så underbara att det stockar sig i halsen när jag tänker på dem – fick behålla sin mamma. Ska man vara korrekt var det väl inte nåt som just du fick. Men ändå. Hoppas du är okej med att du var med och betalade för det).

Tillbaka till ordningen. Hjärtklappningen, de torra ögonen när vi vakar i gryningen inför den kommande arbetsdagen, telefonsamtalen hem om eftermiddagarna där vi bedyrar en partner, en maka eller en tonåring att vi snart kommer hem, vi ska bara; de är inget att romantisera. Men ska de betyda något mer än exploatering, om de inte ska användas för att hetsa kring systemkollapser och massinvandring; då måste de kanhända värderas som motståndshandlingar – och användas på det viset. Jag vet inte hur. Jag vet bara att jag för första gången är beredd att sälla mig till mina kollegor som vill se motstånd i vardagens praktiker. Jag vill att där makt finns ska det också finnas motstånd. Frågan är vem som fångar upp det obetalda arbetet inom vård- och utbildningssektorn först?

Drar man in budkavlen som metafor är det oundvikligt att hamna i Vilhelm Mobergs historia om de främmande herremännen som slagit sig ned i Ubbetorps herrgård och tvingar bönderna till tunga dagsverken på gården. En natt kommer en budkavle till byn med en maning till uppror men byåldermannen blir så förskräckt inför tanken att han gräver ner den. Det dröjer dock inte länge innan han grips av ångest inför vad han gjort, eftersom en budkavles meddelande aldrig får tystas: ”Det skulle alltid finnas, någonstädes i tiden och världen skulle det finnas, alltid, alltid.”
Vad ska jag säga? Är detta en ingång för organisering vi bör ta fasta på, denna stretande mänsklighet som i sin nuvarande form bara exploateras? Kan den bli till något annat än mervärde för arbetsköparen? Kan vi göra en budkavle av den?
Isåfall: Rid inatt!

Litteratur
Moberg, Vilhelm. (1941). Rid i natt.
Foucault, M. (1980). Sexualitetens historia: 1. Viljan att veta. Södertälje: Gidlunds bokförlag.
Feder Kittay, E. (1999). Love’s labor. Essays on Women, Equality, and Dependency. New York & London: Routledge

Nyheter 28 april, 2025

Flamman firar historisk upplaga på Sturehof

Kulturredaktör Paulina Sokolow, nyhetsredaktör Jacob Lundberg, chefredaktör Leonidas Aretakis och reporter Liz Fällman.

Efter en rekordartad tillväxt firar Flamman en efterlängtad milstolpe på jämngamla Östermalmskrogen Sturehof. ”Vår främsta uppgift är att granska överklassen, så varför inte göra det på nära håll”, säger chefredaktör Leonidas Aretakis.

Den socialistiska veckotidningen Flamman växer som aldrig förr.

Från att i decennier ha skvalpat runt två till tre tusen prenumeranter har tidningen skapat kvartalsrapporter som skulle göra Elon Musk avundsjuk.

Sedan första numret 2023 har man växt från under 3 000 till över 5 000 prenumeranter.

– Det gläder mig att vår satsning på orädd, rolig och fritänkande journalistik betalar sig. Det här är en laginsats – vi har kul ihop på redaktionen, och det märks på resultatet, säger Leonidas Aretakis.

Flamman har vuxit till en publicistisk storspelare: citerad i riksmedier, närvarande i centrala debattpaneler och med eko långt utanför Sveriges gränser.

Satirtävlingen i januari 2023 uppmärksammades i bland annat Le Monde och Süddeutsche Zeitung, och utlöste attacker i Erdogans närstående tidning Sabah. Tävlingen ledde också till att Flammans chefredaktör tilldelades yttrandefrihetspriset till Lars Vilks minne.

– Folk kastar sig över allt från våra gräv till våra essäer. Vi har en blandning av material som vi är ensamma om, och dessutom en egen ton, säger nyhetsredaktör Jacob Lundberg.

Med den nya tv-satsningen Grillen, och profilerade poddar som Forum, Apans anatomi och Kalam suedi har man dessutom etablerat sig som ett bredare mediehus, som nu dessutom fylls på med Sveriges mest inflytelserika litteraturpodd Gästabudet.

Tidningens nyskapande omslag tas ofta fram i samarbete med samtida konstnärer.

– Det märks att folk verkligen vill skriva hos oss, och säg en annan svensk veckotidning som är så här snygg? säger kulturredaktör Paulina Sokolow.

Flamman har levt många liv sedan starten som socialdemokratisk rösträttstidning i Malmfälten 1904–1906: från VPK-tidning efter partisplittringen 1917, via hårdkommunistisk utbrytare med APK 1977, till dagens oberoende socialistiska röst sedan 1991.

I dag förenar tidningen en självständig utrikeslinje – med enhälligt stöd för Ukraina, skarp kritik mot Israels brutala krigföring och ett lika starkt motstånd mot antisemitism – med en konsekvent solidaritet med arbetande människor.

– Vi struntar helt i vem vi gör förbannad. Våra läsare förväntar sig självständiga ställningstaganden och oväntade ingångar, och vår enda lojalitet är med dem, säger Leonidas Aretakis.

Att spränga 5 000-vallen – en siffra Flamman inte sett sedan 1970-talet – är en historisk händelse. Den firas nu på klassiska Sturehof, grundat 1905, kvällen innan första maj.

– Vår främsta uppgift är att granska överklassen, så varför inte göra det på nära håll.

Krönika 26 april, 2025

Tiktok är en av de främsta nyhetskällorna för unga. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

För två veckor sedan skaffade jag Tiktok. I början hatade jag varje sekund av det. Min relation till selfiekameran har annars varit att rygga tillbaka i förskräckelse efter att ha råkat slå på den av misstag. Men jag vill inte vara aktiv på X längre och Bluesky är sin egen lilla filterbubbla – så nu är det selfievideo som gäller.

När högern vann det svenska valet 2022 pratade många efteråt om deras framgångar bland unga väljare. I skolvalet fick Sverigedemokraterna 20,8 procent, medan Moderaterna lockade mer än var fjärde ungdom.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 26 april, 2025

Den verkliga terrorn är klimatpolitiken

En polisbil utanför Vasamuseet efter att Återställ våtmarker genomfört sin aktion. Foto: Anders Wiklund / TT.

Sverigedemokraterna föreslår att klimataktioner ska klassas som terrordåd. Men om något kommer att skapa storskalig chock är det en tregradig uppvärmning av jorden.

”Att kliva ombord på Vasa kan utsätta henne för skador som inte kan repareras”, skrev Vasamuseet i ett tårkramande inlägg i sociala medier härom veckan, sedan två medlemmar från Återställ våtmarker klättrat upp på skeppet för att protestera mot torvbrytning.

”Hennes trä är oerhört skört – varje steg, varje beröring riskerar att göra oåterkallelig skada. Hon är inte byggd för att bära oss längre.”

Jag vet inte om det var medvetet, men visst låter det som att de pratar om vår planet under kapitalismen? Ett prestigeprojekt fullproppat med sin tids främsta teknik, men som ändå sjunker på jungfrufärden under vikten av sin egen last.

Museets chef Jenny Lind låter närmast traumatiserad: ”Vi mår bra och har hanterat det här nu. Jag är lättad att vi inte kan se några skador och att ingen gjorde sig illa.”

Nu vill jag inte försvara varje enskild museiaktion. Jag förvånas av hur Mona Lisa kan behålla sitt milda leende med tanke på hur många färgpytsar hon har fått i ansiktet, så det börjar bli dags att komma på nya hyss.

Samtidigt är det intressant att vi hugger ned regnskogarna, eldar fossilbränslen som om vi försökte tina upp mammutarna igen, och skapar hela plastkontinenter i Stilla Havet – men Gud förbjude om en klimataktivist trampar på en murken träplanka.

Nu räknas lyckligtvis inte Vasaskeppet som kritisk infrastruktur, men enligt ett nytt SD-förslag ska sådan klimataktivism klassas som terrorbrott, som kan leda till fängelse på fyra till åtta år.

Detta bara en månad efter att Klimatpolitiska rådet sågat regeringen för andra året i rad, för en ”unik ökning” av fossilutsläppen under 2024. För att inte tala om FN:s miljöprograms (UNEP) gastkramande prognos om en uppvärmning på 2,9 grader till århundradets slut. Men medan FN:s generalsekreterare Antonio Guterres under en presskonferens om klimatet den 23 april uppmanar till ”full fart framåt”, gasar klimatminister Romina Pourmokhtari i stället rakt bakåt – medan tanklocket rinner över av raffinerad olja.

Sverigedemokraterna levererar bara det logiska slutsteget: att definiera alla som protesterar som terrorister. Vad annars ska de göra?

Så här ser högerns strategi ut över hela världen, inte minst i USA som har en lång historia av att terrorstämpla aktivism. Under Operation moteld (***Operation backfire***) vid 00-talets mitt utreddes organisationerna Animal liberation front och Earth liberation front som terrorister av FBI, som kallade de senare för landets ”största inhemska terrorhot”, vilket ledde till ett tjugotal åtal för ”ekoterrorism”. För tre år sedan dömdes dessutom 32-åriga klimataktivisten Jessica Reznicek till sex års fängelse för att ha skadat den underjordiska oljeledningen Dakota Access Pipeline, en dom som enligt federala åklaragare ska avskräcka från ”inhemsk terrorism”.

Men att placera sprejfärg på ett flygplan, ungdomar som väller in på en SEB-stämma, eller en nedsmetad renässanstavla i samma kategori som lastbilsdådet på Drottninggatan är barockt. Terror antyder att rädsla sprids i befolkningen – vilket inte minst lär ske under tilltagande extremväder.

Justitieminister Gunnar Strömmer har ännu inte kommenterat Sverigedemokraternas utspel, men Moderaterna har själva föreslagit att skärpa minimistraffet för sabotage från 14 dagar till 12 månaders fängelse, just för att komma åt klimataktivism.

I stället för att rädda farkosten straffar man ut dem som varnar. Tankarna leds återigen till Vasaskeppet, vars höga tyngdpunkt oroade den ansvariga kaptenen, Söfring Hansson. För att testa stabiliteten lät han därför 30 man springa fram och tillbaka över däcket, som krängde så mycket att testet avbröts. Resultatet rapporterades uppåt men hindrade inte det fortsatta byggandet.

Den gången var det ett krigsskepp. Nu är det hela samhället. Vi har gjort testerna, och ser att det lutar. Men i dag skulle kaptenen inte bara ignoreras. Han skulle gripas, åtalas – och kanske dömas till fängelse.

Kultur 26 april, 2025

Kyrkan, skogen, knarket eller Jung

Kyrkvaktmästaren Laura är huvudperson i Nanna Olasdotter Hallbergs roman. Foto: Arvida Byström.

Nanna Olasdotter Hallbergs debut letar hela tiden efter sätt att hålla samman en värld i kaos – och lyckas.

Vem finns det kvar att tro på i en värld som har gjort upp med allt? Det nyliberala subjektet har under 40 år bara handlat rationellt i förhållande till sitt eget varumärke. Alla gemensamma värderingar är omöjliga, all solidaritet ouppnåelig, all andlighet som bortblåst – världen är avförtrollad och solitär. I Syndernas förlåtelse söker Nanna Olasdotter Hallberg efter vad som händer när det gemensamma slits itu. Här står Storkyrkan i Gamla stan som skådeplats för andlighetens, manlighetens och det delades gemensamma kris.

Nanna Olasdotter Hallberg är journalist, dramatiker och kanske mest känd som radioröst i P3. Först bekant blev hon 2018 med samtidssatiren Punani_99. En radioteater om Södra Latin-eleven ”Nanna”, och om Stockholms kulturbarns postpolitiska nihilism. Provocerande och hyllad. Sedan dess är Nanna Olasdotter Hallberg en bekant stämma från såväl Morgonpasset som P3 Klubben, och under våren har dessutom hennes tolkning av Shakespeares drama Stormen gått i Sveriges Radio. Nu debuterar hon till råga på allt som romanförfattare med en historia som vill så mycket att den ibland svämmar över, men som hela tiden letar efter sätt att hålla samman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 25 april, 2025

Den antifascistiska manifestationen fyllde torget utanför teater Moment i Gubbängen för ett år sedan. Foto: Oscar Olsson/TT.

Ett år efter attacken mot teatern i Gubbängen bjöd vänstern återigen in till samling. Samtidigt fortsätter den högerextrema mobiliseringen i södra Stockholm.

Så fyllde bulldoften teaterlokalen igen. Men denna gång utan att blandas med rökfacklor och sprejfärg. 

Ett år har gått sedan en grupp högerextremister gick till attack mot det antirasistiska möte i Gubbängen som arrangerades av de lokala avdelningarna av Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Då blev jag och flera andra misshandlade. De välte bord, sprejade ner besökarna och drog i gång en fackla som fyllde lokalen med röd rök. Kaffekoppar och muffins åkte i marken. Allt medan de filmade. Visuellt iscensatt.

Nu återvände vi. Och det kändes som en upprättelse.

Där var Lars som hade fått ansiktet färgat med röd överfallssprej. Den gotländska pensionären som ryckte bort nazisten som sparkade på mig när jag fallit till marken av alla slag. Konstnären som fick andnöd och skickades till sjukhus med ambulans. Alla kom tillbaka till teatern. Medelåldern nu som då var hög. Vi skulle fortsätta det möte som avbröts förra året, med föredrag och panelsamtal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 25 april, 2025

Bakom tullkaoset vilar samma gamla roffaranda

Traditionella dansare välkomnar den amerikanska vicepresidenten JD Vance under statsbesöket i New Delhi den 21 april. Foto: Kenny Holston/Pool/AFP/TT.

När CIA-skurken i spionrullen säger att framtidens människor hellre vill ha trygghet än demokrati så låter det kusligt bekant. Det som förr var filmparanoia har i dag blommat ut till en maktpolitisk klimatdystopi.

Tre dagar för Condor är en klassisk spionrulle från 1975. Den utspelar sig i ett svunnet New York: oemotståndligt ruffigt, med judiska smörgåshak där man slänger käft med knegare i blåställ, blänkande nybyggda tvillingtorn, gatubrunnar ångande i kylan – och mystiska mördare i moderiktig trenchcoat.

Mördaren spelas av en charmant Max von Sydow. Huvudrollen av en ung Robert Redford, i filmen en fredlig bokmal i pilotbrillor och jeans, anställd på ett obemärkt litterärt institut som är en fasad för CIA, där han läser nyutgivna deckare på jakt efter mönster och tillvägagångssätt som skulle kunna avslöja något om myndigheten. (Ja, det där är aningen luddigt.)

Ond bråd död vidtar, spåren går tillbaka till CIA:s högkvarter Langley där skurken visar sig vara spionchefen Higgins som verkar hemlighålla en plan för att invadera Mellanöstern. Under uppgörelsescenen på slutet frågar ”Condor” varför, och menar att en sådan handling borde vara föremål för demokratiskt beslutsfattande. Higgins svarar, med ett hånleende och en menande gest mot de förbipasserande människorna: ”Om 10–15 år, när folk börjar frysa, när folk som aldrig känt hunger börjar hungra, då vill de inte ha demokrati. Då vill de att vi levererar.”

Jag hajar till vid repliken. Den känns så samtida. Jag tycker mig ha hört den, eller anat den, så många gånger. Övertygelsen att vi närmar oss vällevnadens bortre parentes driver såväl klimataktivismen som högerradikalismen (inga jämförelser i övrigt). Att den uttalas med en sådan livstrött självklarhet i en film från 1975 får mig att känna mig lite löjlig.

Det krävs inte så mycket eftertanke och bara en kvart på Wikipedia för att inse att filmen, givetvis, reflekterar sin samtid. Intrigen lutar sig tungt mot oljekrisen 1973.

Om 10–15 år, när folk börjar frysa, när folk som aldrig känt hunger börjar hungra, då vill de inte ha demokrati. Då vill de att vi levererar.

Men också, tänker jag, mot den omtalade och fortfarande stekheta rapporten Limits to growth, författad av en grupp forskare vid MIT och beställd av Romklubben, som kom året innan. I allt väsentligt är den en global framtidsprojektion baserad på empiriska data och antagandet om ändliga resurser. Den förutsade en brant nedgång i såväl livsmedelsproduktion, industriell produktion och befolkningsantal kring 2045, om inga variabler förändras betydligt.

År 2020 gjordes en uppdatering av modellen med det alarmerande resultatet att utvecklingen sedan 1972 mest liknar den projektion som kallas ”Business as usual” och som tycks leda till någon form av implosion om bara ett par decennier.

Filmskurken Higgins måste ha närläst Limits to growth. Donald Trump har, får man anta, inte gjort det. Och ändå: om du försöker dra streck mellan prickarna i Trumpadministrationens agerande och se vilken figur som framträder är det rapportens fallande kurvor som avslöjar sig.

Och inte bara det, också en medvetenhet över klimatförändringarna – just de som stora delar av administrationen officiellt förnekar – är klart skönjbar. Bortom administrationens snöda revanschism, opinionsmanipulation och fyrverkeriet av politiska chockeffekter finns en linje som kan sammanfattas i tre punkter.

Läs mer

Först tvinga världen att köpa amerikansk gas, olja och kol för att rädda den egna fossilekonomin (genom tullhot). Sedan inhämta och bunkra de ändliga, sällsynta råvaruresurserna på jordklotet (mineralavtalet med Ukraina). Och till sist förflytta tyngdpunkten norrut och bort från hettan (Grönland, Kanada).

Det behöver sägas – även om många beståndsdelar i trumpismens kulturkrig tillhör kategorin politisk chockeffekt och avledningsmanöver, så gör inte rasismen det. Flirtandet med vit makt-kretsar har faktiskt en funktion: att avhumanisera jordens fördömda är nödvändigt för att uppnå bred acceptans för ohejdad råvaruimperialism. Det förstod kung Leopold av Belgien, och det förstår Trumpadministrationen.

Rörelsen 25 april, 2025

Den judiska vänstern är varken förklädda sionister eller falska judar

Judiskt upprop manifesterar i Stockholm i juni 2024. Foto: Anders Wiklund/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Den 16 november 2023 publicerades ett upprop i Göteborgs-Posten, ”Våra judiska värderingar oförenliga med Israels orättfärdiga brutalitet”. 59 judar krävde att den svenska regeringen fördömer folkmordet i Gaza och ställer sig bakom kraven på eldupphör. Som en av initiativtagarna till texten startade jag med två andra instagramkontot @judisktupprop, där jag varit administratör fram till nu. Syftet var att öka spridningen av uppropet och att synliggöra judiska israelkritiska röster i Sverige.

Kontot har också fått likasinnade judar att hitta varandra. Det är fint. Vi har gått från isolering till brokig gemenskap som firar högtider, demonstrerar, bråkar och organiserar tillsammans.

Behovet av fler judiska sammanhang i Sverige är stort. Hos församlingarna står värnandet om förbundenheten med Israel inskrivet i stadgarna, en hållning som många av oss inte känner sig hemma i.

Jag är glad att @judisktupprop inte bara gett mig nya vänner och kunskaper men ett judiskt sammanhang att existera i. Utan det hade jag inte längre haft något sådant i Sverige.

Efter snart ett och ett halvt år sedan starten skulle jag vilja reflektera över responsen vi fått på vår hållning mot Israels folkmord på palestinier. Från såväl höger som vänster.

”Vänsterjudar är förklädda sionister”

Så länge vi kritiserar högerjudar och är synliga i propalestinska sammanhang tycks vi bryta mot fördomen om att alla judar är sionister. Vi blir godkända som allierade. Jag menar att det är en förrädisk position där våra kamrater utgår ifrån att judar är opålitliga tills motsatsen bevisats. När vi uppmärksammar antisemitism i dessa sammanhang ser samma personer som nyss hyllade oss sina fördomarna bekräftade: vänsterjudar går inte att lita på, de är bara förklädda sionister.

”Judar är överkänsliga och överdriver antisemitismen”

Inom vänstern är det en etablerad kunskap att diskriminering av minoriteter förekommer trots att majoritetssvenskar ”aldrig har sett den”. Den insikten verkar inte gälla oss. Påtalad antisemitism viftas bort för att högern missriktat kallar israelkritik för antisemitism. Sådant skapar en ond spiral av misstänksamhet som försvagar rörelsen för ett fritt Palestina.

”Antisionism och Israelkritik är förklädd antisemitism”

Antisionism är inte antisemitism. Ändå förekommer antisemitism i alla delar av samhället. En del antisemiter har lärt sig säga sionist i stället för jude. Det låter bättre, passerar i fler rum. Men lika illa som det är att ifrågasätta förekomsten av antisemitism är det att likställa israelkritik och antisionism med antisemitism. Det är också historielöst. Allmänna judiska arbetarförbundet (Bund) menade redan på 40-talet att proklamerandet av Israel skulle gynna terror, hemmagjord judisk fascism, nationalism och reaktionära strömningar.

”Ni är inte riktiga judar”

En återkommande respons från högerjudar är att vi som protesterar mot folkmord och ockupation är falska judar. Det är smärtsamt att se hur majoriteten i en minoritet anammar normsamhällets förtryckande funktioner och ytterhögerns syn på svenskhet där ”avvikande” grenar ska klippas av.

”Ni är alibijudar”

Föreställningen att vi som protesterar gör det för att ställa oss in hos vänstern kommer från människor som själva gör sig till språkrör för en regering som försvarar sig mot anklagelser om folkmord, etnisk rensning och apartheid.

Läs mer

Behovet av fler judiska rum är lika stort som motståndet mot dem. Högern utmålar i princip all israelkritik som antisemitism. Det är allvarligt av två anledningar: begreppet urvattnas och judar likställs felaktigt med Israel. Att delar av vänstern ser uppmärksammandet av antisemitism som ett stöd för Israel är lika allvarligt. Det inte bara alienerar judar – det försvagar också analysen av den högerextrema, vilt rusande samhällsutveckling vi befinner oss i.

Kultur 24 april, 2025

Ge mig en trosa med puls

Foto: Khvost/adobe stock.

Konsten att skapa bra underkläder har gått förlorad. Modeskribenten Alice Aveshagen dissekerar samtidens intima estetik – och hittar konservatismen i grenen.

Jag bor i London. Det är nödvändigt att nämna, om vi ska tala om det här med någon sorts precision. Det här är inte Oskarshamn. Inte ens Oslo. Det är, åtminstone enligt alla officiella narrativ, en av världens modehuvudstäder. Så varför känns det som att underklädesutbudet är kuraterat av en krisberedskapsgrupp snarare än av någon med en relation till hud?

Jag gav mig ut för att köpa något vackert. Något tunt, kanske till och med opraktiskt. Men framför allt: något som signalerade ett estetiskt ställningstagande. På Selfridges, där jag hade tänkt botanisera bland underplagg som får en att rodna eller tänka (helst båda), stod jag i stället framför hyllmeter av textil kompromiss. En expedit log vänligt och frågade om jag sökte ”något specifikt”, och jag hörde mig själv svara: ”Något med puls.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 24 april, 2025

Derek Guy: ”Folk förväxlar god smak med att se rik ut”

Derek Guy recenserar Elon Musks och Jimmie Åkessons klädstil. Foto: Alex Brandon/AP, Christine Olsson/TT.

Han har blivit en nätkändis för sina folkbildande dissar av den nya högerns klädsmak. Själv menar Derek Guy att bara vill lära sina följare att klä sig bättre. Flamman frågar ut internets främsta modekritiker om Bernie Sanders stil, shorts på stan – och Jimmie Åkessons val av strumpor.

I högstadiet gick det rykten om en kille i min klass, som köpt ett par jeans från Cheap Monday. Vissa sade att han brukade bada med sina jeans för att få dem extra tajta. Enligt en annan sägen behövde han tillbringa en halvtimme varje kväll med att ta av sig brallorna.

Men det obligatoriska hånflinet som vanligtvis följer rykten kändes påtvingat. Anledningen: alla tyckte egentligen att det var jättecoolt. Även jag, som i 15 år fortsatte köpa byxor som var lite för små.

Men jag kan inte göra det längre. Anledningen är mannen på skärmen framför mig: Derek Guy. Han är en blandning av modekritiker, folkbildare och nättroll, och har vigt sitt liv åt en hänsynslös kritik av allt existerande herrmode. Men en särskild plats har han reserverat för högerpolitiker.

På X, tidigare Twitter, har kanadensaren 1,3 miljoner följare – och på utmanaren Bluesky knappt en halv miljon. Han är känd under aliaset @dieworkwear – eller helt enkelt som the menswear guy – herrmodesnubben.

– Det har varit två märkliga år, säger han på länk från San Francisco.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 23 april, 2025

Förening vill köpa fängelse: ”Började som en galen idé”

Matilda Regell, Sandra Qvarfordt, Nils Phillips och Britt Jürgensen sitter i styrelsen för föreningen Backa Kåken. Foto: Jacob Lundberg.

Den gamla anstalten i Kirseberg kommer sannolikt att säljas. Nu ser föreningen Backa kåken en möjlighet att förverkliga sin dröm om ett föreningsdrivet kvarter fyllt med kulturella, sociala och kreativa verksamheter.

– Det är en fin byggnad, men det är uppenbart att det varit ett fängelse, säger Sandra Qvarfordt, sekreterare i föreningen Backa kåken.

Vi står på trappen till den pampiga villa med grönt plåttak där direktören på Kirsebergsanstalten en gång brukade bo. Bakom skymtar det betydligt större hus där fångar satt fram till 2015.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr