Inrikes 21 februari, 2019

Tändernas pris

En fallande vägskylt krossade Martina Ruuths ansikte och slog ut hennes tänder. Det skulle komma att stå henne dyrt.

I Sverige har vi fri sjukvård just för att ingen ska behöva ruinera sig för hälsans skull. Men det gäller inte alla delar av kroppen. För om du skadar tänderna gäller det att du kan betala för dig.

Det är en torsdag i början av oktober 2017. Martina Ruuth är på väg till parken tillsammans med några kollegor och barn från boendet som hon jobbar på i en förort till Stockholm. Hon hör en plötslig smäll och vänder sig om.

Sedan märker hon att hon ligger på marken i en pöl av blod och tänder. Hon försöker ställa sig upp. Det går inte. Allt blir suddigt.

Det har nu gått ett och ett halvt år sedan olyckan, som orsakades av att skopan på en grävmaskin slog in i en vägskylt, vars pelare rasade ner på trottoaren och krossade Martina Ruuths ansikte. När hon vaknade efter olyckan förstod hon att hon skulle ha en kämpig tid framför sig. Hennes käke och kindben var totalt krossade. Gommen var av. Knäskålen hade gått av i tre bitar. Sex tänder var sönderslagna, fyra var helt borta. Kirurgerna tvingades att skära upp hennes ansikte från öra till öra för att operera in 20 plattor och 70 skruvar. Efter en sju timmar lång operation vaknade Martina Ruuth med ett helt nytt ansikte att vänja sig vid.

Men hon hade då aldrig en tanke på att olyckan även skulle kunna leda till ekonomiska svårigheter. så här långt i efterhand.

– Jag var ju på jobbet och är försäkrad så jag tänkte att det inte skulle bli några problem, att någon skulle ta ansvar för det. Jag trodde aldrig att jag skulle få ekonomiska problem på grund av olyckan, säger hon.

Martina Ruuth fick till en början själv lägga ut för sjukhusbesök, mediciner och tandläkarundersökningar. Det var framför allt tandläkarbesöken som gjorde att utläggen snabbt steg till en hög summa. Eftersom att hon var på arbetet när olyckan inträffade så registrerade Martina allt på sin arbetsförsäkring. Men en dag när hon skulle logga in för att registrera kostnader fick hon plötsligt veta att hennes ärende var avslutat.

– Det stod att med anledning av att olyckan hände i trafiken och att det var ett fordon inblandat så var det den personens försäkring som skulle gälla. Men jag visste ju ingenting, vem som hade gjort det, vilket företag han jobbade för eller vilket försäkringsbolag han hade, säger hon.

tandwebb2

Martina Ruuth saknar fortfarande fyra tänder, ett och ett halvt år efter sin olycka. Foto: Britta Söderberg

Beviljad pengar – men inte till tänderna
Martina Ruuth provade att själv ringa polisen för att få kontaktuppgifter till personen som körde grävmaskinen, men fick veta att de inte kunde lämna ut detta på grund av sekretess. Till slut fick hon hjälp av en advokat med att ta reda på vilket försäkringsbolag hon skulle kontakta. Hon registrerade alla kostnader igen.

– Jag fick till slut svaret att de beviljar det här. Men de beviljar ingenting som har med tänderna att göra. Det skulle jag i stället kontakta Försäkringskassan om. Och det var ju tänderna som hade varit den största utgiften, jag hade fått lägga ut 45 000 för undersökningar, rotfyllningar och löständer. Jag bröt ihop helt, säger hon.

Jag hade fått lägga ut 45 000 för undersökningar, rotfyllningar och löständer. Jag bröt ihop helt

Martina Ruuth registrerade återigen allt via Försäkringskassan och fick efter över ett halvårs väntan till slut tillbaka pengarna som hon hade lagt ut. Men hon var fortfarande delvis tandlös och flera omfattande tandoperationer väntade. Tandläkaren hade beräknat att samtliga operationer skulle kosta 170 000 kronor. När Martina Ruuth lade fram kostnadsförslaget till Försäkringskassan fick hon beskedet att de beviljade operationen. Men att de inte skulle ta ett beslut om huruvida de skulle bevilja kostnaden förrän efteråt.

– Jag blev helt förtvivlad. Jag kände att nu kanske jag inte kommer att ha några tänder för att jag inte har råd. Jag sa till Försäkringskassan att jag inte hade de pengarna och då var deras svar att jag kunde göra upp med tandläkaren om delbetalning. Men tandläkaren svarade att de behövde pengarna i förskott eftersom att jag inte hade något försäkringsbolag i ryggen, säger hon.

Kollegor startade donationssida
För att den första tandoperationen skulle kunna genomföras skulle Martina Ruuth först behöva lägga ut 65 000 kronor. Pengar som hon inte hade. Hennes arbetskollegor startade därför en donationssida på internet där både vänner och okända personer tillsammans lyckades skramla ihop till nästan hela summan. Till slut kunde den första operationen genomföras i september. Och efteråt godkändes kostnaden. Hon fick tillbaka pengarna några veckor senare. Men nu väntar nästa orosmoment. Tandoperationen som är planerad i maj.

– Försäkringskassan har sagt igen att de beviljar behandlingen men att jag inte kommer att få veta om de beviljar kostnaden förrän efteråt. Sen kommer jag att behöva betala 20 000–25 000 som de redan nu har sagt att jag inte kommer att få tillbaka. Jag måste bland annat betala för en ny tandprotes eftersom att min nuvarande inte kommer att passa efter operationen, säger hon.

Nästan ett och ett halvt år efter den traumatiska olyckan lider Martina Ruuth fortfarande både psykiskt och fysiskt. Kroppen fungerar inte som den brukade och hon har ett nytt ansikte som hon måste vänja sig vid. Samtidigt har den ständiga oron över tandvårdskostnaderna kraftigt påverkat hennes mående under hela processen efter olyckan.

– Jag har verkligen fått slåss för varenda krona. Det har varit en otrolig stress ovanpå allt jag har gått igenom, både att förändras utseendemässigt och all smärta. Jag är övertygad om att min läkningsprocess hade gått otroligt mycket bättre om det inte vore för det här, säger hon.

tandwebb3

Efter olyckan med vägskylten var Martinas käke och kindben totalt krossade, medan knäskålen hade gått av i tre bitar. Sex tänder var sönderslagna, fyra var helt borta. Foto: Privat 

Låginkomsttagare hårdast drabbade

Martina Ruuth fick svårare ekonomiska problem än hon någonsin hade kunna tänka sig efter olyckan. Men hon hade i alla fall lite besparingar från sitt heltidsjobb och ett eget skyddsnät i form av familj och vänner som tillsammans kunde skramla ihop för att täcka en del av kostnaderna. Det har inte alla. Enligt Ann-Marie Lidmark, ordförande i Tandvårdsskadeförbundet, är de flesta som vänder sig till föreningen med tandvårdsproblem låginkomsttagare.

– Det är framförallt pensionärer och sjukpensionärer som ringer. Ibland ringer ensamstående mammor och är förtvivlade. De som inte har pengar och inte kan avsätta det. Socialen ger ju bidrag till nödvändig tandvård men det gäller inte för alla. Vi hade bland annat en kvinna som behövde dra ut en tand men som fick 20 kronor för mycket i sjukpension för att få bidrag, säger hon.
Personerna som kontaktar Ann-Marie Lidmark för råd är ofta i en situation där de behöver vård så snart som möjligt, men de har fått veta att de kommer att behöva stå för de skyhöga kostnaderna själva. Och vet inte vad de ska göra.

Vi hade bland annat en kvinna som behövde dra ut en tand men som fick 20 kronor för mycket i sjukpension för att få bidrag

– Det är många som har amalgam i tänderna och behöver byta ut det för att de inte mår bra av det. Personer som äter mediciner som sliter på tänderna. Rotfyllningar som inte funkar. Och så måste de betala för det själva, säger hon.

Läs mer: ”Tänder är en klassfråga”

Ann-Marie Lidmark menar att det finns en stor orättvisa i att personer ska behöva betala enorma summor för tandproblem som de inte kan hjälpa. Detta har blivit en drivkraft för henne och har lett till att hon, utöver sitt arbete i föreningen, också skriver debattartiklar i ämnet.

– Jag fattar inte att det kan vara såhär. Har man problem med tänderna får man betala jättemycket, samhället har inget ansvar. Folk får inte tillbaka pengar om tandläkaren har gjort något som är fel. Det finns försäkringssystem men det är jättesvårt att få igenom någonting, säger hon.

Orättvist högkostnadsskydd
Dessutom är systemet för högkostnadsskyddet inom tandvården uppbyggt på ett sätt som bara gynnar dem som redan har pengar, förklarar Ann-Marie Lidmark.

– Man måste betala 3 000 kronor själv innan man får någon rabatt överhuvudtaget. Men många har ju inte råd att betala ens till den gränsen. Först över 15 000 får man 85 procent rabatt. Då tänker man: ”Vem är det här till för?”. Ja, inte är det de fattiga iallafall. Det är ju för de som har hyfsat höga löner. Då får man jättemycket rabatt, säger Ann-Marie Lidmark.

Att priserna för tandvården ska fungera på ett helt annat sätt än övrig hälso- och sjukvård i Sverige är något som Ann-Marie Lidmark bara inte kan begripa.

– Samhället ska ju tjäna på att folk går till tandläkaren. Se till så att man lagar hålen i tid och så. Det är ju jätteviktigt. Har man problem med tänderna kan ju det ge upphov till jättemycket andra besvär med hälsan. Så det borde ju egentligen vara lönsamt att lägga in tandvården i hälso- och sjukvården, säger hon.

Ann-Mariewebb

Ann-Marie Lidmark, ordförande i Tandvårdsskadeförbundet, tycker att det är orättvist att folk ska behöva ruinera sig på grund av tandvården. Foto: Britta Söderberg

Skuldsatt efter tandproblem
”Tobias” är en av de många som inte har möjlighet att bekosta tandläkarbesök ur egen ficka. Han lever på socialbidrag och är än i dag skuldsatt efter ett tandläkarbesök som han tvingades att göra för många år sedan.

”Tobias” har diagnoserna GAD (generaliserat ångestsyndrom), bipolär sjukdom och ADD, vilket har gjort att han i perioder har haft svårt att sköta sina tänder på egen hand. År 2012 fick han en inflammation i tanden som var så smärtsam att han blev tvungen att uppsöka tandläkare akut.

– Den kom väldigt plötsligt och var den värsta jag har haft hittills. Ringde en privat tandläkarmottagning och fick tid samma dag. Skrek av smärta så fort tandläkaren rörde mig typ, säger han.

”Tobias” hade tidigare diskuterat tandvård med socialtjänsten och fått veta att han skulle få bidrag, så länge han kunde visa upp kvitto på kostnaden.

– De sade att det inte spelade någon roll vilken tandläkare jag gick till. Men när jag skickade in kvittot på 3000 kronor fick jag avslag. Jag har aldrig kunnat betala den räkningen och den har såklart vuxit enormt. Nu är den nog uppe i det tredubbla, säger han.

”Tobias” har fortfarande problem med sina tänder. Men han har fortfarande inte råd att gå till tandläkaren. Så nu självmedicinerar han med sprit och vitlök för att döva smärtan och motverka infektioner.

– Det funkar, men jag har ju fortfarande trasiga tänder. Jag borstar sällan tänderna, dels gör min ADD att jag har svårt för att hålla rutiner, men jag undviker det även för att det kan sätta igång tandvärk som håller flera dagar. Socialtjänsten har varit bra på att hjälpa med betalning av sjukvård och medicin, men jag litar inte på att de kommer att hjälpa med tandvård, säger han.

”Tobias” hoppas nu på förändring. Att även personer i hans situation någon gång ska kunna gå till tandläkaren. Utan att bli skuldsatta.

– Hoppas verkligen att det kommer reformer och att tandvården slås ihop med sjukvården, eller åtminstone att högkostnadsskyddet gör det. Känns helt sjukt att tandvård ska vara en lyx som man måste unna sig.

”Tobias” heter egentligen något annat, men är anonymiserad på grund av den känsliga situationen kring hans skulder och psykiska ohälsa.

Tandvårdslagen

Paragraf 2 i tandvårdslagen lyder: ”Målet för tandvården är en god tandhälsa och en tandvård på lika villkor för hela befolkningen.”

Fri prissättning gäller inom tandvården. De olika landstingen beslutar om priserna för Folktandvården. Privata tandläkare sätter priser själva. Personer över 23 år har rätt till ett allmänt tandvårdsbidrag på mellan 300–600 kronor per år. Referenspriset för en rotfyllning i Stockholm är 3 395 kronor. Det faktiska priser varierar.

Högkostnadsskyddet för tandvården börjar gälla vid 3 000 kronor. Därefter är det halva priset. För summor över 15 000 kronor är rabatten på 85 procent. Detta kan jämföras med högkostnadsskyddet för övrig sjukvård som ligger på 1 150 kronor. Därefter är det gratis.

Socialtjänsten kan ge bidrag för akuta tandbesök, men förutsättningarna skiljer sig från kommun till kommun. Oftast ska socialtjänsten ha ett kostnadsförslag i förväg.

Så tycker partierna

Alla partier, undantaget Moderaterna, vill förändra hur tandvården fungerar. Men lösningarna skiljer sig åt.

L: Vill sänka gränserna för när och hur mycket man behöver betala själv, och vill att så kallad abonnemangstandvård, som till exempel frisktandvården, ska ingå i högkostnadsskyddet. Detta ska prioriteras över den avgiftsfria tandvård för människor upp till 23 som finns i dag.

S: En utredningen om tandvården, som bland annat ska undersöka det nuvarande systemets effekter på jämlikheten, tillsattes av den tidigare socialdemokratiska regeringen, och ska presenteras under våren 2020.

73-punktsprogrammet, överenskommelsen mellan S, C, L och MP, innehåller inga skrivningar om tandvård.

MP: Tandvården ska vara en del av den vanliga sjukvården, och ingå i samma högkostnadsskydd.

C: Centerpartiet vill att tandvården ska vara tillgänglig "till rimliga priser". Äldre, sjuka funktionsnedsatta ska vara extra prioriterade.

V: Vänsterpartiet vill att högkostnadsskyddet ska täcka alla kostnader för tandvård som överstiger 2000 kronor på år.

KD: De statliga resurserna ska inriktas på den förebyggande tandvården. Högkostnadsskyddet ska utökas för de med störst behov.

M: Moderaterna är i stort nöjda med hur nuvarande system fungerar. De vill däremot öka valfriheten inom tandvården.

SD: Sverigedemokraterna vill att gränsen för högkostnadsskyddet sänks, och vill också säkerställa att personer utan svenskt medborgarskap får betala för tandvården.

Krönika 25 april, 2025

Den antifascistiska manifestationen fyllde torget utanför teater Moment i Gubbängen för ett år sedan. Foto: Oscar Olsson/TT.

Ett år efter attacken mot teatern i Gubbängen bjöd vänstern återigen in till samling. Samtidigt fortsätter den högerextrema mobiliseringen i södra Stockholm.

Så fyllde bulldoften teaterlokalen igen. Men denna gång utan att blandas med rökfacklor och sprejfärg. 

Ett år har gått sedan en grupp högerextremister gick till attack mot det antirasistiska möte i Gubbängen som arrangerades av de lokala avdelningarna av Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Då blev jag och flera andra misshandlade. De välte bord, sprejade ner besökarna och drog i gång en fackla som fyllde lokalen med röd rök. Kaffekoppar och muffins åkte i marken. Allt medan de filmade. Visuellt iscensatt.

Nu återvände vi. Och det kändes som en upprättelse.

Där var Lars som hade fått ansiktet färgat med röd överfallssprej. Den gotländska pensionären som ryckte bort nazisten som sparkade på mig när jag fallit till marken av alla slag. Konstnären som fick andnöd och skickades till sjukhus med ambulans. Alla kom tillbaka till teatern. Medelåldern nu som då var hög. Vi skulle fortsätta det möte som avbröts förra året, med föredrag och panelsamtal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 25 april, 2025

Bakom tullkaoset vilar samma gamla roffaranda

Traditionella dansare välkomnar den amerikanska vicepresidenten JD Vance under statsbesöket i New Delhi den 21 april. Foto: Kenny Holston/Pool/AFP/TT.

När CIA-skurken i spionrullen säger att framtidens människor hellre vill ha trygghet än demokrati så låter det kusligt bekant. Det som förr var filmparanoia har i dag blommat ut till en maktpolitisk klimatdystopi.

Tre dagar för Condor är en klassisk spionrulle från 1975. Den utspelar sig i ett svunnet New York: oemotståndligt ruffigt, med judiska smörgåshak där man slänger käft med knegare i blåställ, blänkande nybyggda tvillingtorn, gatubrunnar ångande i kylan – och mystiska mördare i moderiktig trenchcoat.

Mördaren spelas av en charmant Max von Sydow. Huvudrollen av en ung Robert Redford, i filmen en fredlig bokmal i pilotbrillor och jeans, anställd på ett obemärkt litterärt institut som är en fasad för CIA, där han läser nyutgivna deckare på jakt efter mönster och tillvägagångssätt som skulle kunna avslöja något om myndigheten. (Ja, det där är aningen luddigt.)

Ond bråd död vidtar, spåren går tillbaka till CIA:s högkvarter Langley där skurken visar sig vara spionchefen Higgins som verkar hemlighålla en plan för att invadera Mellanöstern. Under uppgörelsescenen på slutet frågar ”Condor” varför, och menar att en sådan handling borde vara föremål för demokratiskt beslutsfattande. Higgins svarar, med ett hånleende och en menande gest mot de förbipasserande människorna: ”Om 10–15 år, när folk börjar frysa, när folk som aldrig känt hunger börjar hungra, då vill de inte ha demokrati. Då vill de att vi levererar.”

Jag hajar till vid repliken. Den känns så samtida. Jag tycker mig ha hört den, eller anat den, så många gånger. Övertygelsen att vi närmar oss vällevnadens bortre parentes driver såväl klimataktivismen som högerradikalismen (inga jämförelser i övrigt). Att den uttalas med en sådan livstrött självklarhet i en film från 1975 får mig att känna mig lite löjlig.

Det krävs inte så mycket eftertanke och bara en kvart på Wikipedia för att inse att filmen, givetvis, reflekterar sin samtid. Intrigen lutar sig tungt mot oljekrisen 1973.

Om 10–15 år, när folk börjar frysa, när folk som aldrig känt hunger börjar hungra, då vill de inte ha demokrati. Då vill de att vi levererar.

Men också, tänker jag, mot den omtalade och fortfarande stekheta rapporten Limits to growth, författad av en grupp forskare vid MIT och beställd av Romklubben, som kom året innan. I allt väsentligt är den en global framtidsprojektion baserad på empiriska data och antagandet om ändliga resurser. Den förutsade en brant nedgång i såväl livsmedelsproduktion, industriell produktion och befolkningsantal kring 2045, om inga variabler förändras betydligt.

År 2020 gjordes en uppdatering av modellen med det alarmerande resultatet att utvecklingen sedan 1972 mest liknar den projektion som kallas ”Business as usual” och som tycks leda till någon form av implosion om bara ett par decennier.

Filmskurken Higgins måste ha närläst Limits to growth. Donald Trump har, får man anta, inte gjort det. Och ändå: om du försöker dra streck mellan prickarna i Trumpadministrationens agerande och se vilken figur som framträder är det rapportens fallande kurvor som avslöjar sig.

Och inte bara det, också en medvetenhet över klimatförändringarna – just de som stora delar av administrationen officiellt förnekar – är klart skönjbar. Bortom administrationens snöda revanschism, opinionsmanipulation och fyrverkeriet av politiska chockeffekter finns en linje som kan sammanfattas i tre punkter.

Läs mer

Först tvinga världen att köpa amerikansk gas, olja och kol för att rädda den egna fossilekonomin (genom tullhot). Sedan inhämta och bunkra de ändliga, sällsynta råvaruresurserna på jordklotet (mineralavtalet med Ukraina). Och till sist förflytta tyngdpunkten norrut och bort från hettan (Grönland, Kanada).

Det behöver sägas – även om många beståndsdelar i trumpismens kulturkrig tillhör kategorin politisk chockeffekt och avledningsmanöver, så gör inte rasismen det. Flirtandet med vit makt-kretsar har faktiskt en funktion: att avhumanisera jordens fördömda är nödvändigt för att uppnå bred acceptans för ohejdad råvaruimperialism. Det förstod kung Leopold av Belgien, och det förstår Trumpadministrationen.

Rörelsen 25 april, 2025

Den judiska vänstern är varken förklädda sionister eller falska judar

Judiskt upprop manifesterar i Stockholm i juni 2024. Foto: Anders Wiklund/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Den 16 november 2023 publicerades ett upprop i Göteborgs-Posten, ”Våra judiska värderingar oförenliga med Israels orättfärdiga brutalitet”. 59 judar krävde att den svenska regeringen fördömer folkmordet i Gaza och ställer sig bakom kraven på eldupphör. Som en av initiativtagarna till texten startade jag med två andra instagramkontot @judisktupprop, där jag varit administratör fram till nu. Syftet var att öka spridningen av uppropet och att synliggöra judiska israelkritiska röster i Sverige.

Kontot har också fått likasinnade judar att hitta varandra. Det är fint. Vi har gått från isolering till brokig gemenskap som firar högtider, demonstrerar, bråkar och organiserar tillsammans.

Behovet av fler judiska sammanhang i Sverige är stort. Hos församlingarna står värnandet om förbundenheten med Israel inskrivet i stadgarna, en hållning som många av oss inte känner sig hemma i.

Jag är glad att @judisktupprop inte bara gett mig nya vänner och kunskaper men ett judiskt sammanhang att existera i. Utan det hade jag inte längre haft något sådant i Sverige.

Efter snart ett och ett halvt år sedan starten skulle jag vilja reflektera över responsen vi fått på vår hållning mot Israels folkmord på palestinier. Från såväl höger som vänster.

”Vänsterjudar är förklädda sionister”

Så länge vi kritiserar högerjudar och är synliga i propalestinska sammanhang tycks vi bryta mot fördomen om att alla judar är sionister. Vi blir godkända som allierade. Jag menar att det är en förrädisk position där våra kamrater utgår ifrån att judar är opålitliga tills motsatsen bevisats. När vi uppmärksammar antisemitism i dessa sammanhang ser samma personer som nyss hyllade oss sina fördomarna bekräftade: vänsterjudar går inte att lita på, de är bara förklädda sionister.

”Judar är överkänsliga och överdriver antisemitismen”

Inom vänstern är det en etablerad kunskap att diskriminering av minoriteter förekommer trots att majoritetssvenskar ”aldrig har sett den”. Den insikten verkar inte gälla oss. Påtalad antisemitism viftas bort för att högern missriktat kallar israelkritik för antisemitism. Sådant skapar en ond spiral av misstänksamhet som försvagar rörelsen för ett fritt Palestina.

”Antisionism och Israelkritik är förklädd antisemitism”

Antisionism är inte antisemitism. Ändå förekommer antisemitism i alla delar av samhället. En del antisemiter har lärt sig säga sionist i stället för jude. Det låter bättre, passerar i fler rum. Men lika illa som det är att ifrågasätta förekomsten av antisemitism är det att likställa israelkritik och antisionism med antisemitism. Det är också historielöst. Allmänna judiska arbetarförbundet (Bund) menade redan på 40-talet att proklamerandet av Israel skulle gynna terror, hemmagjord judisk fascism, nationalism och reaktionära strömningar.

”Ni är inte riktiga judar”

En återkommande respons från högerjudar är att vi som protesterar mot folkmord och ockupation är falska judar. Det är smärtsamt att se hur majoriteten i en minoritet anammar normsamhällets förtryckande funktioner och ytterhögerns syn på svenskhet där ”avvikande” grenar ska klippas av.

”Ni är alibijudar”

Föreställningen att vi som protesterar gör det för att ställa oss in hos vänstern kommer från människor som själva gör sig till språkrör för en regering som försvarar sig mot anklagelser om folkmord, etnisk rensning och apartheid.

Läs mer

Behovet av fler judiska rum är lika stort som motståndet mot dem. Högern utmålar i princip all israelkritik som antisemitism. Det är allvarligt av två anledningar: begreppet urvattnas och judar likställs felaktigt med Israel. Att delar av vänstern ser uppmärksammandet av antisemitism som ett stöd för Israel är lika allvarligt. Det inte bara alienerar judar – det försvagar också analysen av den högerextrema, vilt rusande samhällsutveckling vi befinner oss i.

Kultur 24 april, 2025

Ge mig en trosa med puls

Foto: Khvost/adobe stock.

Konsten att skapa bra underkläder har gått förlorad. Modeskribenten Alice Aveshagen dissekerar samtidens intima estetik – och hittar konservatismen i grenen.

Jag bor i London. Det är nödvändigt att nämna, om vi ska tala om det här med någon sorts precision. Det här är inte Oskarshamn. Inte ens Oslo. Det är, åtminstone enligt alla officiella narrativ, en av världens modehuvudstäder. Så varför känns det som att underklädesutbudet är kuraterat av en krisberedskapsgrupp snarare än av någon med en relation till hud?

Jag gav mig ut för att köpa något vackert. Något tunt, kanske till och med opraktiskt. Men framför allt: något som signalerade ett estetiskt ställningstagande. På Selfridges, där jag hade tänkt botanisera bland underplagg som får en att rodna eller tänka (helst båda), stod jag i stället framför hyllmeter av textil kompromiss. En expedit log vänligt och frågade om jag sökte ”något specifikt”, och jag hörde mig själv svara: ”Något med puls.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 24 april, 2025

Derek Guy: ”Folk förväxlar god smak med att se rik ut”

Derek Guy recenserar Elon Musks och Jimmie Åkessons klädstil. Foto: Alex Brandon/AP, Christine Olsson/TT.

Han har blivit en nätkändis för sina folkbildande dissar av den nya högerns klädsmak. Själv menar Derek Guy att bara vill lära sina följare att klä sig bättre. Flamman frågar ut internets främsta modekritiker om Bernie Sanders stil, shorts på stan – och Jimmie Åkessons val av strumpor.

I högstadiet gick det rykten om en kille i min klass, som köpt ett par jeans från Cheap Monday. Vissa sade att han brukade bada med sina jeans för att få dem extra tajta. Enligt en annan sägen behövde han tillbringa en halvtimme varje kväll med att ta av sig brallorna.

Men det obligatoriska hånflinet som vanligtvis följer rykten kändes påtvingat. Anledningen: alla tyckte egentligen att det var jättecoolt. Även jag, som i 15 år fortsatte köpa byxor som var lite för små.

Men jag kan inte göra det längre. Anledningen är mannen på skärmen framför mig: Derek Guy. Han är en blandning av modekritiker, folkbildare och nättroll, och har vigt sitt liv åt en hänsynslös kritik av allt existerande herrmode. Men en särskild plats har han reserverat för högerpolitiker.

På X, tidigare Twitter, har kanadensaren 1,3 miljoner följare – och på utmanaren Bluesky knappt en halv miljon. Han är känd under aliaset @dieworkwear – eller helt enkelt som the menswear guy – herrmodesnubben.

– Det har varit två märkliga år, säger han på länk från San Francisco.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 23 april, 2025

Förening vill köpa fängelse: ”Började som en galen idé”

Matilda Regell, Sandra Qvarfordt, Nils Phillips och Britt Jürgensen sitter i styrelsen för föreningen Backa Kåken. Foto: Jacob Lundberg.

Den gamla anstalten i Kirseberg kommer sannolikt att säljas. Nu ser föreningen Backa kåken en möjlighet att förverkliga sin dröm om ett föreningsdrivet kvarter fyllt med kulturella, sociala och kreativa verksamheter.

– Det är en fin byggnad, men det är uppenbart att det varit ett fängelse, säger Sandra Qvarfordt, sekreterare i föreningen Backa kåken.

Vi står på trappen till den pampiga villa med grönt plåttak där direktören på Kirsebergsanstalten en gång brukade bo. Bakom skymtar det betydligt större hus där fångar satt fram till 2015.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Essä 23 april, 2025

Skyddsombudet som målade socialismen i pastell

Hayao Miyazaki grundade Studio Ghibli på 1985, tillsammans med Isao Takahata. Foto: Armando Gallo/AP.

Studio Ghibli är inte Japans version av Disney, utan dess antites. Flera av studions animatörer har rötter i den japanska kommuniströrelsen – och vill med sina filmer hylla det kreativa arbetet och den mänskliga solidariteten.

En av de senaste årtiondenas mest framgångsrika filmstudior har sina rötter i fackföreningen vid Toei Doga, animationsavdelningen vid ett av Japans största filmbolag.

På 1960-talet var branschens villkor brutala: tecknarna förväntades pumpa ut hundratals teckningar varje dag för tv-serier som Astro boy. Tidsramarna var snäva, kvaliteten oviktig – minst en animatör dog faktiskt på jobbet.

Två av fackets mest framträdande skyddsombud var de unga animatörerna Hayao Miyazaki och Isao Takahata (bilden). Det finns ett fotografi där Miyazaki, med megafon i handen, leder en strejk. 20 år senare skulle han och Takahata gå sin egen väg och grunda Studio Ghibli.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 22 april, 2025

Påsken påminde mig om vår gemensamma kraft

Kretas olivodlingar hotas av torka och vattenbrist orsakade av klimatförändringarna. Foto: Leonidas Aretakis.

I en kretensisk by firar vi uppståndelsen med grillat lamm, krossat porslin och dans på borden. Men runt olivträden växer oron. För vad händer med byn, när regnet slutar komma?

I helgen firade jag ortodox påsk på Kreta, i byn där min pappa växte upp. På lördagskvällen lyssnade vi in på en aldrig sinande gudstjänstsång, som fortsatte ut på gatan till klockornas ringande vid tolvslaget. Då tog fyrverkerierna och smällarna vid, vars ekon från stenhusen borrade djupt in i bröstet. Överallt låg krossade tallrikar. Barnen var så söta i sina kliande kostymer och tyllklänningar.

På söndagen var det middag framför min farbrors lilla hus, med syskon, kusiner, och släktingar jag inte kan namnet på. Vin från plastflaskor, helgrillat lamm, och dans både på borden och bredvid den färgskiftande bluetooth-högtalaren. Högre upp på samma olivträdklädda kulle ligger mina farföräldrar begravda. Jag har aldrig sett pappa så glad.

När min farbror ropar ”du ser, ni är greker!” till oss mjäkiga svennar förstår jag instinktivt det som tyskarna kallar Heimat. Känslan av att höra ihop med en plätt jord, och kanske till ett folk. Att underkasta sig en tradition som ingen tror på, men som just därför knyter samman en by.

Dagen därpå läser jag att den katolska påven är död. Han har representerat den globaliserade traditionen, förvandlingen av sådana ”små gemenskaper” till en som spänner sig över hela världen.

Om det är en sak som hotar bylivet på Kreta är det inte transpersoner i omklädningsrummen, utan det förändrade klimatet.

Samtidigt finns det mycket med den nykonservativa vurmen för det lilla som klingar falskt. För om det är en sak som hotar bylivet på Kreta är det inte transpersoner i omklädningsrummen, utan det förändrade klimatet. Nu under våren är ön i sitt grönaste, men somrarnas torkor blir allt längre, och regnen allt färre.

Det har gjort vattenbristen på ön akut. Viktiga reservoarer som Aposelemisdammen har nått historiskt låga nivåer och sötvattensjön Kournas har nästan helt tömts. I flera kommuner har man därför infört sträng ransonering av vattnet. Trots det har långvarig torka och värmeböljor gjort att produktionen av olivolja och honung har minskat drastiskt, och har på vissa platser upphört helt. Detta slår särskilt hårt mot småbönder som min farbror.

Dessutom hotas öns stränder av kusterosion och stigande havsnivåer, vilket kan få stora konsekvenser för turismen. Värmeböljor och extremväder, som de dödliga översvämningarna 2022 som tog minst två människoliv, blir allt vanligare.

Men på Kreta har man alltid tagit sig an utmaningar tillsammans. Inte minst i områden med vänstertradition, som bergen kring Anogeia eller i regionen Rethymnon. Där finns formella jordbrukskooperativ som delar på inköp av maskiner, marknadsför sina produkter gemensamt, eller driver gemensamma olivpressar och mejerier. Samtidigt ser man allt fler solpaneler sticka upp mellan vinodlingarna.

Läs mer

Trots sin påstådda traditionalism vet den nykonservativa rörelsen inte ett skit om hur man förvaltar denna del av vårt arv – konsten att arbeta tillsammans när det blir tufft, och insikten att jorden är oss given gemensamt. Så när jag läser Timbrochefen PM Nilsson och sverigedemokraten Mattias Karlsson skriva gemensamma frihetsmanifest, där uppluckrat strandskydd framställs som räddningen för den vackra svenska landsbygden, blir jag full i skratt. Utan ett svar på klimatförändringarna kommer de aldrig att nå bortom pekoral.

Påsken slutar inte i graven, utan i uppståndelsen. Men högtiden är ingenting utan denna resa – från insikten om förlust, till viljan att börja om tillsammans. Och det är kanske denna återuppståndelse jag drömmer om. En återkomst för människor som organiserar sig, delar resurser, försvarar sina byar och sin jord. Eller, som påven uttryckte det i Laudato Si’ (2015), den första encyklikan som är helt ägnad åt miljöfrågor: Jorden är vårt ”gemensamma hem”, men människan har behandlat den som en ”soptipp”, och nu behövs en ”ekologisk omvändelse”.

Kanske är det just det som påsken har påmint mig om. Att förändring aldrig börjar i triumfen, utan i sorg. Som sedan övergår i gemensam handling.

Utrikes 22 april, 2025

Franciskus lämnar det progressiva Italien utan sin starkaste kraft

Påve Franciskus kysser en flyktings fötter under en fottvagningsceremoni vid centret i Castelnuovo di Porto utanför Rom i mars 2016. Foto: Vatican media/AP.

Påve Franciskus död har inte bara lett till sorg i den katolska världen. För Italiens sociala rörelser innebär det att man har förlorat sin främsta progressiva kraft. ”Vårt arbete kommer bli mycket svårare framöver”, säger Richard Braude från flyktingrörelsen Arci Porco Rosso.

Jorge Bergoglio, mer känd som påve Franciskus, avled på måndagsmorgonen efter en tids sjukdom. I hela den katolska världen, från Lima till Seoul, sörjde troende den älskade, om än kontroversielle påven. Franciskus gärning har dock även inspirerat människor långt utanför kyrkans hägn.

Bergoglios socialt medvetna katolicism var inte given. När han vigdes till jesuitisk präst i Buenos Aires 1969 tog han avstånd från befrielseteologin som hade grundats vid ett möte i colombianska Medellín föregående år. För den socialt konservative Bergoglio var denna teologi med inslag av marxism för radikal. I stället fick han rykte om sig att stå för hård disciplin, något som lett till anklagelser om att han inte ska ha gjort tillräckligt för att skydda två biskopar som torterades under den argentinska militärjuntan.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 21 april, 2025

”Nej till Nato” duger inte som säkerhetspolitik

Vänstern har halkat efter i diskussionen om Sveriges säkerhet, menar skribenten. Foto: Johan Nilsson/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Debatten om Sveriges säkerhet har lämnat vänstern efter. Alltför ofta nöjer vi oss med att säga nej till Nato, nej till kärnvapen, nej till upprustning – men utan att själva formulera ett trovärdigt alternativ.

Det duger inte längre. Vi behöver en egen strategi, som utgår från verkligheten i Sverige och Norden, inte stormakternas karta.

När jag skriver ”vänstern” menar jag både den bredare arbetarrörelsen, fackföreningsrörelsen, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet och den ideologiska vänster som länge förordat fred, solidaritet och internationellt samarbete. Det är dags att vi alla börjar tala mer konkret om vad trygghet betyder i en ny tid.

Sverige är numera medlem i Nato. Det har skett snabbt, utan ordentlig debatt, och med få kritiska röster som orkat diskutera konsekvenserna långsiktigt. När vänstern har protesterat har det ofta handlat om det vi är emot. Även om Natomotståndet varit ideologiskt och principiellt viktigt är tiden inne för att tala om vad vi vill bygga i stället.

USA flyttar fokus mot Asien. Europa bygger upp sin egen militära kapacitet. Stormakterna formar om sig. Finland har gått in i Nato med stor folklig uppslutning. Baltikum lever under permanent press. Och Sverige? Vi har gått med i Nato men fortfarande utan en egen, långsiktig strategi.

Det är dags att formulera en vänsterstrategi för trygghet – utan stormakter.

Det är inte bara ett militärt problem, det är ett ideologiskt vakuum. Och vänstern har inget att sätta emot.

Det är dags att vi formulerar en självständig säkerhetspolitik från vänster. En som utgår från våra värderingar men också från en analys av verkligheten.

Det handlar inte om att acceptera militarism, inte om att rättfärdiga rustningsspiraler, inte om att gå med i stormaktsspel. Det handlar om att förstå att om vi inte har en egen linje, då är vi bara reaktiva. Då är vi bara emot och det räcker inte längre.

Jag tror att en sådan strategi måste vila på fyra ben:

1. Självständig analys – inte andras karta

Vi måste förstå världen med egna ögon, snarare än genom Washingtons, Bryssels eller Kremls perspektiv. Sverige, liksom övriga Norden, har en egen historia, geografi, ekonomi och politisk verklighet. Vår analys måste börja där. Inte i generalstabernas kalkyler.

2. Försörjningsberedskap är också försvar

Säkerhet handlar om el, mat, vatten, läkemedel, kollektivtrafik och fungerande sjukvård. Det såg vi under pandemin. Det är där vänsterns säkerhetspolitik måste ta sin början. Att kalla det ”totalförsvar” är inte ett problem – det beror bara på vem som fyller det med innehåll.

3. Militär förmåga utan militarism

Att erkänna behovet av viss försvarskapacitet är inte detsamma som att bli militarist. Det är att se verkligheten. Den som vill stå utanför stormaktsallianser måste kunna försvara sin självständighet. Det betyder inte rustning för rustningens skull – men inte heller blind pacifism.

4. Nordisk samordning – på våra villkor

Sverige kan inte stå passivt inför hot mot Finland eller Baltikum. Vi är en del av samma region, samma historia och i viss mån samma öde. Men solidaritet får inte betyda underkastelse. Det nordiska samarbetet borde fördjupas civilt, försörjningsmässigt och strategiskt. Ett Norden som står tillsammans för demokrati, fred och beredskap, utan att styras av stormakternas prioriteringar.

Detta är inte ett färdigt program. Det är en inbjudan till samtal. Jag vill att vi börjar tänka strategiskt på riktigt. För om inte vänstern gör det, så kommer högern att sätta agendan. Då kommer ”trygghet” att betyda upprustning. ”Självständighet” att betyda lojalitet med Nato. Och ”solidaritet” att betyda tyst acceptans för andras krig.

Läs mer

Vi behöver inte välja mellan Nato och naivitet. Vi behöver inte heller vara emot allt, utan måste börja bygga något eget.

Det är dags att formulera en vänsterstrategi för trygghet – utan stormakter.