Kultur 30 april, 2020

Brott mot ett land

Socialdemokratins förräderi, en passiviserad arbetsklass och skurkaktiga stadsplanerare. Med anledning av Maj Sjöwalls bortgång återpublicerar Flamman en essä av Erik Haking från nummer 34/2017 om Sjöwall/Wahlöös stilbildande romansvit.

Nyligen gjorde jag en omläsning av Sjöwall/Wahlöös Roman om ett brott-serie och påmindes framförallt om två saker: (1) Hur oerhört spännande, välskrivna och skarpa de så kallade mittenböckerna i serien är – Den skrattande polisen till och med Den vedervärdige mannen från Säffle – och (2) Hur oerhört långrandiga och sorgligt uppgivna de blir mot slutet i Det slutna rummet, Polismördaren och Terroristerna.

I efterhand har böckerna ofta beskrivits som tidstypiska dokument över det radikala förlängda 70-talet (cirka 1965–1982), där upprorens fana, enligt historieskrivningen 2020, framför allt bars fram av studenter, adliga kulturarbetare och sekteristiska borgarungar, som när vindarna vände och revolten fick anses genomförd, knäppte murarskjortan hela vägen och hoppade på första bästa knäck hos Stenbeck.

Per Wahlöö och Maj Sjöwall avvek heller inte från alla schabloner. Båda hade borgerlig bakgrund och Wahlöö var fladdrigare till åsikterna än man kan tro. Per Hellgren påminner i sin biografi Nu rasar diktaturerna (2015) om att Wahlöö inledde sin ideologiska resa som antikommunist och strikt kulturkonservativ. En av hans tidigaste käpphästar var det nya fenomenet ”farlig tecknad film” som han skrev en varnande artikel om 1951.

”Stora, grova marschkängor, som trampar en katt platt mot stenläggningen, någon rullar ihop katten som ett papper, sticker den i brasan och tänder en cigarr. Samma katt, hel och bra igen – någon slår den på käften med en hammare, tänderna krossas och ramlar ut. Är det roligt? Är det uppbyggligt?… Allt tyder på att det finns en läcka i filmcensuren. En läcka som bör tätas med det snaraste.”

Wahlöö ändrade som bekant ståndpunkt rörande kommunismen, men konservativ förblev han livet ut. Vad som däremot inte är fallet är att Roman om ett brott skulle vara några socialistiska manualer. Även om böckerna är samhällskritiska så bärs de knappast fram av tidens optimistiska kamplust. Resan genom rekordåren och ögonen på ett gäng alltmer luttra utredares ögon var lika mycket banbrytande, stilbildande, genre- och klichédefinierande som de är en resa från försiktigt sjukdomsdiagnosticerande av samhällsutvecklingen till total resignation inför den. Socialismen står inte bakom hörnet och väntar. Tvärtom är den är på väg allt längre utom räckhåll.

När Martin Beck och Rhea får gemensam orgasm under en bild på Mao Zedong överförs en del av hennes superkraft, det kommunistiska medvetandet, till den tidigare apolitiske och tjänstemannasamhällstroende Beck.

Den börjar i Roseanna 1965 där det verkliga brottet – socialdemokratins förräderi av arbetarklassen – lurar i vassen i Borenshult medan polisromanens mer arketypiska brott – en (detaljerat återgiven) naken, död kvinna och jakten på en lustmördare – står i centrum. Den utveckling som sedan sker genom tio böcker innehåller inte bara berättelsen om hur fasaden fortsätter att krackelera, utan även hur alla möjligheter till motstånd och alternativa vägar stängs.

Brotten som Beck, Kollberg, Gunvald Larsson och de andra tar sig an är inga skönhetsfläckar i idyllen, utan direkt producerade av välfärdsstaten. Sjöwall/Wahlöös kritik mot socialdemokratin byggde inte på den moderna idén om att partiet ”svikit folkhemstanken”. Folkhemmet var en enda gigantisk lögn från början. Folk tog – bokstavligen – livet av sig för att komma bort från det.

Stockholm har en av de högsta självmordsfrekvenserna i världen, något som man sorgfälligt undviker att tala om eller i trängda lägen försöker dölja med diverse manipulerad och lögnaktig statistik… Det så kallade välfärdssamhället överflödar nämligen av sjuka, utfattiga och ensamma människor, som i bästa fall lever på hundmat och som lämnas utan tillsyn tills de tynar bort och dör i sina råtthål till bostäder”

De största skurkarna – mördare, våldtäktsmän och terrorister inräknat – i Sjöwall/Wahlöö-universumet är stadsplanerarna. Gunvald Larsson tänker på det sönderbombade Vietnam när han bevittnar deras massakrering av huvudstaden och Lennart Kollberg finner till och med tid till att stanna upp – mitt under pågående insats mot mannen som skjuter poliser från ett hustak i Vasastan – för att reflektera över de satans stadsplanerarna som rivit en fin gammal gasklocka till förmån för ytterligare ett motorvägsbygge.

Rivningen av de gamla Klara-kvarteren i Stockholm gav plats för Sergels torg. Foto: TT

Rivningen av de gamla Klara-kvarteren i Stockholm gav plats för Sergels torg. Foto: TT

För Maj Sjöwall, själv uppväxt i Klarakvarteren, var vendettan personlig och Per Wahlöö hade redan tidigare visat på en fallenhet för dystopier där allt gemytligt, äkta och rent ersatts av likriktad arkitektur, anonym byråkrati och alienation. Parallellt med Roman om ett brott skrev han böckerna Mord på 31:a våningen (1964) och Stålsprånget (1968) om kommissarie Jensen som, precis som Beck, kännetecknas av dålig mage och håglöshet inför uppgiften och det system han är satt att försvara. Skillnaden är att i Jensen-böckerna utmynnar den folkliga frustrationen tillslut i politiskt uppvaknande och socialism. I Roman om ett brott går samma folk – framför ögonen på ett fåtal politiskt medvetna poliser – långsamt under i barbari.

Värst är det i Stockholm där ungdomen knaprar bantningspreparatet preludin medan stadsplanerarna nedmonterar det sista av stadens estetiska värde. I Skåne är det inledningsvis lite bättre. Det säljs förvisso en del hasch i Malmö, men såväl buset som polisen är betydligt mer hyggliga och kompetenta än vi är vana vid och ännu mer så i pittoreska Anderslöv där Beck tar hjälp av den lokala helyllepolisen Herrgott Nöjd, vars utredningsskicklighet är lika framträdande som hans bondförnuft.

Fristaden verkar dock inte bli varaktig. I inledningen av Polismördaren ägnas flera sidor åt att beskriva den nybyggda flygplatsen Sturup, som författarna såg som ”typisk för den antihumanitära cynism som allt mer kommit att känneteckna vad som kallades Det Mänskligare Samhället”. Inte nog med att flygplatsen är ful och uselt planerad, i pissoaren ligger ”en halväten korv och en urdrucken brännvinsbutelj” och den service som erbjuds besökaren består endast av ”en tidningskiosk med några kondomställ och snuskiga magasin, tomma rullband för bagaget och ett antal stolar som kunde varit konstruerade under inkvisitionens glansdagar”.

På Malmö sjukhus är ”stanken oerhörd och sceneriet i dess helhet påminde starkt om en förbandsplats under Krimkriget”. Det är knappast en slump att de allt häftigare utfallen mot just sjukvården sammanfaller med att Per Wahlöö själv drabbats av cancer.

Genom sviten ter sig inte bara problemen utan även de verkliga skurkarna (politrukerna, affärsmännen och såklart stadsplanerarna) allt mer oövervinnerliga. Visst, direktören Viktor Palmgren, som skjuts i huvudet i Polis polis potatismos får förvisso sitt straff för att ha förstört livet för arbetaren och skytten Bertil Svensson, men det enda avlägsnandet av Palmgren egentligen leder till är att Svensson åker in i fängelse och någon annan hänsynslös kapitalist fyller hans plats.

Men den individuella terrorismen kan inte förändra samhället, det visste redan Lenin och var något som VPK:arna Per och Maj tydligt skrev under på. Endast klasskampen är vägen och hur illa det är ställt med den får vi veta av Åke Erikssons förtvivlade pappa i samtal med Martin Beck och Einar Rönn:

”– När jag var en ung arbetare så trodde jag på något och trodde att allt skulle bli bra. Nu är man gammal och ingen bryr sej om en och allt har blivit fel. Om man hade vetat vart samhället skulle ta vägen skulle man inte ha skaffat sig barn alls. Men de har bara lurat oss hela tiden.

– Vilka, sa Rönn.

– Politikerna. Bossarna. De som man trodde var ens egna. Bara gangsters allihop.”

den vederFram till och med Den vedervärdige mannen från Säffle (1971) finns det fortfarande en snårig väg framåt att rikta blicken mot, även om den rör sig allt längre ut i den ännu oförstörda landsbygden eller mot de socialistiska experimenten som pågick österut.

Per Hellgren skriver att den socialdemokratiskt framavlade dystopins motpol, ”den oförstörda, icke-hunsade, konstnärligt orienterade och sexuellt frigjorda människan som fortfarande står i kontakt med sin egen natur”, ständigt återkommer i Per Wahlöös romaner och ”inte sällan förkroppsligas av en flärdfri ung kvinna”.

Hon framträder i Det slutna rummet (1972) som Becks nya partner Rhea Nielsen (enligt Maj Sjöwall Per Wahlöös idealkvinna) och när Martin Beck och Rhea får gemensam orgasm under en bild på Mao Zedong överförs en del av hennes superkraft, det kommunistiska medvetandet, till den tidigare apolitiske och tjänstemannasamhällstroende Beck.

Men samhället är redan förlorat. ”Det här är inte Moskva eller Peking. Här läser inte taxiförarna Gorkij och här citerar inte snutarna Lenin. Det här är en vansinnig stad i ett sinnessjukt land”, konstaterar Gunvald Larsson.

De ömkansvärda öden som skildras i de tre sista böckerna är hopplösare än någonsin. ”Polismördaren” Kasper är ingen polismördare utan endast en vilsen ungdom som vanvårdats till en falsk tro på samhället av sina förborgade föräldrar som ständigt ”ältar blandekonomins fördelar”. Utan omtanke om läsaren låter han ständigt handlingen stanna upp till förmån för ett brådmoget resonemang.

Det påstods att Sverige var en rättsstat, men Kasper hade en känsla av att många människor som var utan skuld dömdes till stränga straff, medan de verkliga bovarna, de som sög pengar, arbetskraft och livslust ur sina medmänniskor, alltid gick fria därför att deras metoder kallades för lagliga”

Bankrånaren Monita är lika grundlurad hon, men får i alla fall sin revansch genom att undkomma med bytet för att kunna starta ett nytt liv tillsammans med sin dotter i det socialistiska Jugoslavien. I Terroristerna får vi möta Rebecka Lind, som helt saknar politisk riktning för sin frustration och hellre lever utanför samhället hellre än besudlas av det. Hon vet inte hur en bank fungerar, men har hört att det finns pengar där så hon går helt enkelt dit för att be om några och blir då gripen för rån. Rebecka Lind är den totala resignationen gestaltad och det är även hon som utför ritualmordet på – den icke namngivna, (men året är som sagt 1975) – statsministern med en ”damrevolver”.

”Man kanske kan träffa ett kålhuvud med den på tjugo centimeters håll, förutsatt att det håller sig absolut stilla. Martin Beck såg på den döde regeringschefens sönderskjutna panna och tänkte att det var ungefär vad Rebecka lyckats göra.”

En huvudlös vänster utan ledstjärna irrade vidare mot ännu en splittring, miljöpartism och postmodernism.

Litteraturvetaren Michael Tapper – som skrivit mastodontverket Snuten i skymningslandet som kartlägger den svenska kriminallitteraturens historia – har påpekat att särskilt Per Wahlöös kritik mot välfärdsstaten ofta utgick från en förståelse som liknade borgerlighetens. Välfärdsstaten, med sin rationalism, byråkrati och ständigt växande kontrollapparat passiviserade sina invånare och hämmade all genuin mänsklig skaparkraft och strävan.

Det är egentligen inget märkligt. Sjöwall/Wahlöö var marxister och kunde naturligtvis se på hur välfärdsstaten fyllde en funktion som såväl (sosse-)systembevarande som passiviserande. Men den genomgående känslan vid läsningen av Roman om ett brott är att det framförallt är den akuta uppgivenheten i de sista böckerna som är passiviserande för politisk förändring. Subjektet – arbetarklassen – är för lurad, nedtryckt, mutad, uppgiven, korkad och ointresserad för att någonsin orka resa sig och börja bejaka sina objektiva intressen. En huvudlös vänster utan ledstjärna irrade vidare mot ännu en splittring, miljöpartism och postmodernism.

Till slut har även den bildade tjänstemannaklassen tröttnat. Lennart Kollberg, som lämnat kåren redan boken innan, konstaterar faktum över ett parti sällskapsspel:

”– Felet på dej, Martin, är bara att du har fel jobb. I fel tid. I fel del av världen. I fel system.

– Skulle det vara allt?

– Ungefär, sa Kollberg. Det är jag som börjar. Då säger jag X, X som i Marx.”

Mitt i all jävelskap lämnade Maj och Per läsarna – och i Pers fall även jordelivet – med förvissningen om att finns ett X därute, värt att ta fasta på. Men då hade den opportunistiska, långrandiga och apokalypsförestående kritiken av välfärdsstaten hunnit uppsnappas av ”nya” moderater, medan den relevanta kritiken fallit i glömska.

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr