Kungliga biblioteket i Stockholm får inte tillbaka sin bok! En domstol i Amsterdam har meddelat att en nederländsk bokhandlare inte behöver lämna tillbaka Nippon, en tysk reseskildring från Japan som trycktes 1852. Det är samma beslut som en domstol i lägre instans kom fram till 2019. Svenska staten överklagade, men det hjälpte alltså inte.
Nippon stals från Kungliga biblioteket i den uppmärksammade stöldhärvan i början av 2000-talet och såldes på auktion i Tyskland, för 78 000 euro.
Det är märkligt att det är lagligt att tjäna pengar på stöldgods, bara för att det handlar om dammiga böcker i stället för bilar och mobiltelefoner.
Samtidigt är det svårt att tycka synd om Sverige i sammanhanget. Just på Kungliga biblioteket finns den så kallade Djävulsbibeln från 1200-talet. Den togs som krigsbyte när svenska armén stormade Prag 1648, efter att ha trasat sönder stora delar av kontinenten under de 18 år som Sverige var med i trettioåriga kriget. Då stals också Silverbibeln, som tillverkades av östgoter på 500-talet. Den finns i dag på Uppsala universitetsbibliotek.
Priset för dessa två böcker, lite annat krimskrams och några bitar land i norra Tyskland, var för Sveriges del cirka 100 000 män och pojkar som skrevs ut som soldater och aldrig kom hem igen.
Det är knappast praktiskt möjligt att lämna tillbaka alla världens utställningsföremål till de ursprungliga ägarna. Östgoternas rike gick till exempel under på 550-talet. Och Prag har ju bytt härskare ett par gånger de senaste 373 åren.
När det finns ett konkret anspråk går frågan ofta att lösa, om man vill. Etnografiska museet i Stockholm lämnade 2006 tillbaka en totempåle till urfolket haisla i Kanada. Pålen hade kommit till Sverige på 1920-talet, under oklara omständigheter. En hantverkare från haislafolket var hygglig nog att tillverka en kopia som Etnografiska museet fick i utbyte.
Det vore synd om boken Nippon ska gömmas undan i kassaskåp på något antikvariat. Den borde ställas ut på museum i Amsterdam. Gärna med en informationsskylt om stölden och häleriet. En berättelse om hur pengar fördärvar människor och får dem att stjäla är ju minst lika intressant som den där gamla texten om Japan. (Och om man mot förmodan vill läsa den så behöver man inte sno originalet, det finns ett nytryck från 2018.)