Kultur/Utrikes 01 september, 2022

”Restriktioner för dissidenter gynnar Putins propaganda”

Efter Putins invasion blev ett normalt liv omöjligt för tusentals ryska kulturarbetare. För Flamman berättar en av de som lämnade Ryssland, konstnären Pavel Otdelnov från London, om hur livet rasade samman över en natt. Att stänga gränserna för dissidenter passar perfekt in i Putins propaganda, säger han.

I januari i år är Pavel Otdelnov, i sitt land redan en berömd konstnär, mitt uppe i att förbereda det han tror är en snudd på rutinmässig utställning som ska äga rum på Uppsala konstmuseum. Han ska visa sitt stora projekt Promzona, med film, måleri och skulptur som kan beskrivas som ett naket och brutalt porträtt av staden där han växte upp, i dag ett industriellt ruinlandskap efter en arbetarförläggning med giftig, hälsofarlig och hemligstämplad verksamhet. Men i stället kommer det att bli en vändpunkt i hans och familjens liv.

– Vi kunde aldrig ana att den här utställningen skulle bli dörren till ett nytt liv, säger Pavels fru Vera, som är konsthistoriker. Vi såg visserligen flera oroande tecken på ett hårdnande klimat i Ryssland, kanske främst stängningen av institutionen Memorial.

Memorial låg fram till april i år i Moskva och var en utställningsplats och ett arkiv för samlande av minnen från olika brott mot mänskligheten begångna av Sovjet-apparaten. I samma veva runt resan till Sverige, blev Pavel nominerad till en av Rysslands främsta konstutmärkelser, Kandinsky-priset.

– Mitt tacktal ägnade jag åt att kritisera stängningen av Memorial, minns Pavel. Men mer än så tänkte vi inte på det. Inte att det skulle bli krig, eftersom det gick mot allt sunt förnuft. Ryssland är i dåligt skick och på gränsen till fattigdom. Vi tänkte att Putin gillar att vara provokativ att hans hot bara var tomma ord, ett sätt att förhandla.

Hösten 2021 visade Pavel ett filmverk med kontroversiellt innehåll på Rysslands största biennal som äger rum i Jekaterinburg. En så kallad hemlig stad där en kärnkraftsolycka ägt rum under största hemlighetsmakeri.

– Då räknade jag med att det fanns en risk att jag skulle bli fängslad. Men när inget hände och utställningen genomfördes framgångsrikt så tänkte vi att det var ett gott tecken, att det var lovande för den fria konsten. Kanske var det lite därför ett krig kändes så ologiskt och absurt. Vi hade fel. Jag tror att många tänkte så.

Samtidigt hade de bevittnat hur feministiska konstnärer som Yulia Tsvetkova drabbats hårt. För sina performance med tonåringar och genusrelaterade verk dömdes hon till ett fängelsestraff på tre år. Pavel och andra konstnärer hade gått ihop för en konstauktion där pengarna gick till hennes advokat och andra omkostnader.

– Frispråkiga kvinnor är uppenbarligen minst lika kontroversiella för myndigheterna som misshandeln av arbetare, konstaterar Pavel.

Utställningen i Uppsala öppnade den 14 februari och mottagandet var översvallande. De nya vänner och det nätverk familjen fått skulle visa sig mer värdefulla än de någonsin hade kunnat fantisera ihop.

– När vi kommit hem igen kände vi oss förändrade. Alla vi mötte var så otroligt varma och öppna och där och då bestämde vi oss för att vi också skulle förändra våra liv och bli mer öppna och hjärtliga som människor. Sverige-resan förändrade oss.

Några dagar senare bröt kriget ut. Vera upplevde det som en närmast overklig känsla.

– Allt gick sönder inifrån, alla våra minnen löstes upp i aska. Allt det som varit vårt, våra föräldrars och morföräldrars historia. Det var en hemsk känsla och det gick inte att stoppa eller stänga ute den. Man vill göra något och det kan man inte.
Media pumpade ut nya lagar och restriktioner varje dag. Budskapet var att folk skulle ligga lågt, hålla sig inomhus och inte uttrycka sina åsikter. Under pandemin hade folk inte brytt sig om myndigheternas förmaningar. Det blev som ett subversivt, antiauktoritärt beteende.

– Folk trodde inte på corona och många struntade i att vaccinera sig. Det blev ett sätt att organisera sig mot makten. Vi själva var kluvna, eftersom vi insåg faran med sjukdomen, men samtidigt var vi lite glada över att det verkade som att det gick att gå ihop och protestera sådär, fortsätter Nina. Det konstiga var att just de som trotsat coronarestriktionerna var samma som sedan slöt sig samman runt Putin.
De första dagarna upplevde de som de mest absurda.

– Vi kände ingen rädsla utan tänkte bara på ukrainarna, vi såg de förstörda byggnaderna och oroade oss för människorna och för hela tragedin. Något hemskt höll på att hända.

En surrealistisk stämning började sprida sig i staden. Folk som yttrade protester började fängslas. Men Pavel kunde inte sitta passiv utan gav sig ut på gatorna.

– Det var svårt att vara tyst. Det var första gången jag kände att jag inte kunde stanna inomhus. Så jag tog ställde mig på torget med en stor bit kartong på vilken jag skrivit Eto bezumie – detta är galenskap. Med Z fetstilat som en signal om vad som åsyftades.

Få personer visade Pavel någon uppmärksamhet där han stod med sin kartongbit. Men vid ett tillfälle kom en man fram till honom och avslöjade att också han protesterat en gång i tiden – mot Sovjets invasion av Prag 1968. Då hade en handfull personer visat sin sympati.

– Det var ju betydligt modigare!

Efter ett par veckor började det gå rykten på stan: folk skulle tas till armén. När paret började förstå vidden av situationen kontaktade de en jurist som såg till att Vera hade de handlingar som behövdes för att hon och dottern skulle kunna lämna landet om Pavel skulle fängslas eller skickas till Ukraina som kanonmat. För Vera blev det vändpunkten och väckarklockan.

– Det var då jag blev rädd på riktigt.

Mars kom med ett förunderligt vackert vårväder och upplevelsen av overklighet intensifierades. Känslan var att det inte längre var möjligt att protestera inne i landet, samtidigt som det var smärtsamt att befinna sig i Moskva och inte bjuda motstånd. Folk omkring dem började ta droger för att stå ut. Själva började de bunkra mat och dricksvatten.

– Det svåraste var att majoriteten stödde kriget. De är rädda för polisen och vill inte att något ska störa deras liv. De har byggt upp sin tillvaro, fått barn, och vill inte bry sig om politik. Det var för svårt för folk att ta in att deras eget land har startat ett krig. Många ryssar har vuxit upp med idén om att Ryssland är ett gott land som besegrar de onda. Patriotiska kriget heter det ju men den här gången hade vi själva startat det. Att ta in det som skett var att se något värdefullt lösas upp i intet.

Familjen kunde återanvända sina visum och med en inbjudan från Uppsala konstmuseum kunde de bo där ett tag. Pavel skrattar:

– På sätt och vis var det som att åka hem till sig – min utställning handlade ju om min hemstad!

– Att komma till Sverige var en sådan lättnad. Hemma hade vi bara gråtit hela tiden. Jag har aldrig sett Pavel gråta tidigare, säger Vera.

Ovissa om hur länge kriget skulle pågå blev de kvar i Sverige hela våren och kunde bo i sina nya vänners hem. Någon vecka här, någon där. Eftersom de inte fått några påhälsningar av myndigheterna bestämde de sig för att göra ett besök i Ryssland, för att träffa sina föräldrar. Men oron fanns där, Pavel hade gjort flera öppenhjärtiga intervjuer i större svenska tidningar. Till slut fick de visum i England och bestämde sig för att starta ett nytt liv där. Nu planerar han en utställning som behandlar Rysslands historiska de senaste trettio åren, det vill säga rötterna till det pågående kriget.

– En sådan utställning är förstås omöjlig att visa i Ryssland, konstaterar Vera. Vi leker med elden. Men det är lika omöjligt att inte göra något, att vara tyst.

På senare tid hörs röster både från politiskt håll och från exilintellektuella, som exempelvis Arkadij Babtjenko (DN, 25/8), om att stoppa utfärdandet av visum till dissidenter. Något som skulle drabba många konstnärer och dissidenter hårt, menar Nina och Pavel.

– Jag tror att det är ett emotionellt utspel eftersom det är mot allt sunt förnuft med nya restriktioner för ryssar. Inte stoppar det kriget att stänga gränserna. Det passar snarare Putins propaganda, som går ut på att Europa hatar ryssar. Om Europa slutar utfärda visum inbillar de sig kanske att det ska främja protester från oppositionella, men repressionen är fruktansvärd och inga européer förstår vad det betyder att vara fängslad. Det finns fruktansvärda exempel på konstnärer som råkat mycket illa ut.

Paret Otdelnov försöker prata öppet om vad som händer med sin dotter i de yngre tonåren. Det har varit svårt att få till skolgång i London, vilket har fått Nina att tillfälligt återvända till Ryssland i september.

– Lite orolig är jag. Propagandan finns i skolan och hon kan inte säga emot.

Samtidigt vill jag inte att hon ska bli cynisk.

Vid sitt Moskva-besök i somras hade de slagits av den soliga normaliteten som staden uppvisade. Ingen överdriven patriotism syntes i det offentliga rummet. Pavel bjöds till och med in att medverka i en utställning med den överdrivet talande titeln: ”New beautiful exhibition: Summer”. Han tackade nej.

Samtidigt syns små, subtila protester bland konstnärer:

– Sådana verk uppmärksammas inte i media, men letar du så hittar du. En gång såg vi två tjejer i vita klänningar nedfläckade med röd färg. De fick böter. Alexandra Skochilenko, en annan konstnär, dömdes till åtta års fängelse för att ha klistrat fast prislappsliknande klistermärken med namn på folk som dödats i kriget på matvaror i butiker.

–Man kan inte fängsla alla, men några väljs slumpvis utplockade och straffas, förklarar han. Det är hela idén, att det är oförutsägbart.

Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
TV 12 april, 2025

Grillen #3: ”Pappa, kan vi fira jul utan el i år?”

I veckans Grillen: När ska Elon Musk börja kampanja för Sverigedemokraterna, vilken historisk era är sexigast och varför är det så kul att håna Liberalerna?

Vi gästas dessutom av Elinor Odeberg, chefsekonom på Arena och författare till boken Dyrtider, för att prata om varför kaffet har blivit så dyrt – och matjättarnas roll i inflationen.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Elinor Odeberg

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Javier Cordova

Klippning:
Petter Evertsen