I förra veckan hoppade Koenigsegg av förhandlingarna med General Motors om att köpa Saab. Sedan dess har det spekulerats om flera olika nya ägare. Men i skrivande stund är det mesta fortfarande oklart. Enligt bedömare finns tre tänkbara alternativ; att en ny köpare hittas, att General motors behåller Saab, eller att Saab läggs ned. Det senaste skulle innebära att totalt runt 7-8.000 jobb försvinner.
Regeringen har kritiserats för att ha gjort alltför lite för sent.
– Det är bra att statssekreterare Jöran Hägglund åker till USA, men det räcker inte. Landets statsminister måste ta en direktkontakt med GM:s ordförande Fritz Henderson, säger IF Metalls ordförande Stefan Löven.
”Regeringen parodisk”
Han får stöd av Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School i Köpenhamn.
– Närvaron i Detroit tror jag är ett spel för galleriet. Regeringen har blivit kritiserad för att den inte gör något och nu ska de visa att de faktiskt gör det, säger han till E24 och beskriver regeringens agerande som ”i det närmaste en parodi”.
Även Saabs chef, Jan Åke Jonsson menar att regeringen har gett för dåliga lånegarantier, samt att man borde ha gått in med statliga garantier i ett tidigare skede, som har gjorts i Tyskland och USA.
Hittills har regeringen avvisat alla krav på statligt ägande och det finns i nuläget inte heller några planer på att gå in med mer resurser för att rädda Saab.
– Enda sättet att rädda jobb är att ha konkurrensutsatta företag. Vi kan inte hålla företag vid liv på det sättet. Det enda hoppet för Saab är att en annan privat aktör går in, säger Maud Olofssons statsekreterare Jöran Hägglund till E24.
Backar om förstatligande
När Flamman intervjuade Lars Ohly i februari i år uteslöt han inte ett förstatligande av biltillverkaren. Men idag tycker han inte det är något alternativ.
– Nej, i första hand bör alla parter sätta sig ner och diskutera lösningar för att hitta en ny ägare. I andra hand måste vi minimera skadorna genom stödåtgärder till dem som blir arbetslösa.
Med tanke på klimatfrågan, har bilindustrin en framtid?
– Ja, det tror jag. Men det behövs hårdare miljökrav på de bilar som tillverkas.
Inte heller facket har rest några krav på att staten ska gå in som ägare.
Enkät: Vad ska vi göra med Saab?
America Vera-Zavala, debattör och ledarskribent på Flamman:
– Man måste ta ett seriöst grepp om frågan och antingen förstatliga Saab eller hitta ett vettigt alternativ för de anställda.
Göran Greider,
chefredaktör på Dala-Demokraten:
– Alla parter måste leta efter en köpare, där har inte regeringen skött sig. Det finns ett egenvärde att Saab klarar sig genom lågkonjunkturen. Kostnaderna för arbetslösheten då 7-8.000 jobb försvinner blir annars enorma.
Johan Ehrenberg, journalist och debattör:
– Naturligtvis måste staten gå in och garantera två års anställning för de anställda hos Saab och därmed möjliggöra för en omställning av företaget. Det skulle inte kosta mer än arbetslösheten om Saab försvinner.
Fahimeh Nordborg,
gruppledare Vänsterpartiet Trollhättan:
– Man måste ta den här frågan på allvar. Alla berörda måste sitta ned och tala med varandra för att underlätta processen att hitta en köpare. Vi måste behålla Saab, både för den kompetens som finns inom företaget och för de människor som arbetar där.