Pedagoger har startat ett upprop på nätet mot ”nanny-metoderna”. Den berömda danska familjeterapeuten Jesper Juul varnar för att metoder och program gentemot barn. Antalet misshandelsfall mot barn ökar i Sverige. Men den auktoritära trenden får allt starkare fäste.
År 2007 gjordes en enkätstudie bland svenska föräldrar och elever.
– Föräldrarna uppger att de slår sina barn lite mer nu än de gjorde 2006, det har gått upp från 1,1 procent till 2,3 procent, sade då Staffan Jansson, professor i folkhälsovetenskap som var med och gjorde studien, till Expressen.se.
Han pekar på två förklaringar. Dels att alltfler vuxna lever i fattigdom och utsatthet. Dels de senaste årens diskussioner om gränssättning samt ”nannyprogram” i tv.
– En del osäkra föräldrar kanske inte ser var gränsen går och att det kan leda till att man tar till våld. Att de uppfattar att det finns någon sorts sanktion.
Barnläkaren Lars H Gustafsson menar att ”nannyprogram” leder till en farlig stegring.
– Gränserna flyttas fram. Då ökar risken att man klipper till den dag man verkligen är trött och förbannad, säger han till Aftonbladet.
Upprop bland pedagoger
Hans-Åke Scherp, docent i pedagogik vid Karlstads universitet, har varit med och startat ett upprop på nätet mot ”nanny-metoderna”. I uppropet står bland annat: ”Utbildningsprogram lanseras för skola och barnomsorg där personal tränas att disciplinera genom auktoritär avstängning och förnedrande behandling.”
Under rubriken ”Föräldrastöd – förskoletid och tidig skoltid” rekomenderar Folkhälsoinstitutets hemsida boken De otroliga åren av Carolyn Webster-Stratton, främst för barn med problem ”men en bredare användning är också möjlig”, enligt Folkhälsoinstitutet.
Inte en mänsklig relation
– Om jag varje kväll hade tilldelat min fru en stjärna på kylskåpsdörren, som belöning för att hon betett sig så som jag önskar, hade det varit fruktansvärt. Då hade vi inte haft en mänsklig relation, säger den kända danska familjeterapeuter Jesper Juul till Rädda barnens tidning Barn.
Juul säger också att om en vuxen person vänt sig till en psykolog och bett om en bra ”metod” för att få sin hustru eller man att sluta bråka hemma, hade själva önskemålet betraktats som stört.
Palmkrons förlag, som utgivit Webster-Strattons bok på svenska, De otroliga åren, skriver om boken: ”Den bygger på social inlärningsteori som i korthet innebär att våra beteenden lärs in i samspel med andra människor, genom att önskvärt beteende belönas och oönskat beteende ignoreras.”
Folkhälsoinstitutets hemsida länkar till Webster Strattons hemsida ”De otroliga åren”. Den amerikanska hemsidan uppger att det handlar om ett ”program för att att minska barns agression och uppförandeproblem och öka social kompetens hemma och i skolan”.
Där står också bland annat att föräldrar kan minska barns ”negativa uppförande och samarbetssvårigheter” med föräldrarna.
Tagit bort oacceptabla komponenter
Ansvarig för barns och ungdomars hälsa vid Folkhälsoinstitutet är Sven Bremberg. Han säger till Flamman att De otroliga åren i princip fungerar.
– Men komponenter som är oacceptabla, som time-out och ignorering, har vi tagit bort.
Att förskolor skulle använda ”nanny-metoder” med inspiration från FHI känner inte Sven Bremberg igen.
– Webster-Strattons modeller är helt dominerade av att få ett positivt samspel mellan föräldar och barn.
– Att få barn att lyda stämmer inte vare sig ideologiskt eller ändamålsenligt med vårt synsätt.