Just nu letar Saab Automobile efter en ny ägare. Det är ett villkor från regeringen för att företaget ska få lånegarantier. Företaget har ansökt om och beviljats rekonstruktion i Vänersborgs tingsrätt, en juridisk översyn av företaget för att rädda det från konkurs. Men det inte säkert att en rekonstruktion hejdar varsel. Juristen Guy Lofalk, som utsetts till rekonstruktör säger till Metro att Saab måste pressa kostnader på alla plan, även när det gäller personal.
Rädda miljön och jobben
Både oppositionen och IF Metall har tidigare kritiserat regeringen för att inte ge tillräckligt med stöd till företaget.
– Maud Olofsson pratar som en girig småhandlare när hon avvisar möjligheterna för staten att rädda Saab. Perspektivet är kortsiktigt och dumt. Regeringens dogmatiska marknadsliberalism gör att ett statligt ägande inte blir ett alternativ, säger Lars Ohly.
Samtidigt frågar sig många om bilindustrin över huvud taget har en framtid med tanke på växande miljöhot. Lars Henriksson, fackligt aktiv och anställd på Volvo personvagnar sedan 30 år ser alla förutsättningar till att rädda både arbetstillfällen inom industrin och göra en omställning till klimatvänlig produktion. Han skulle vilja se att staten gick in som ägare till Saab och ställde krav på vad som produceras.
– Bilindustrin är ett så pass flexibelt produktionssystem att det lämpar sig utmärkt för snabba omställningar. Jag har till exempel sett utredningar kring möjligheten att utveckla ett spårbilssystem som verkar intressant, säger han till Flamman.
Han drar en parallell till USA under andra världskriget, då landets bilindustri inom loppet av några månader helt ställt om till krigsproduktion efter angreppet på Pearl Harbour.
Lars Henriksson påpekar även att det finns en stor kompetens inom bilindustrin som riskerar att gå förlorad när industrier läggs ned. Han tycker att idéerna kring en mer radikal omställning av bilindustrin inte har vunnit gehör vare sig hos facket, bilföretagen eller någon av de politiska partierna.
– Det saknas en mer strukturell analys kring de problem vi ställs inför. De flesta verkar hoppas på att de ska gå över av sig självt.
”Finanskollaps orsak”
Lars Bäckström, landshövding i Västra Götalands län och en av samordnarna i samtalen mellan företag och regering, anser däremot att bilindustrin i sin nuvarande form kan utvecklas och överleva.
– Det kommer alltid att finnas behov av fordonsproduktion, att bilindustrin idag står inför en kris beror på att den finansiella marknaden inte fungerar och att det därför blivit en kollaps i efterfrågan, säger han till Flamman.
Han är tveksam till hur en radikal omställning skulle fungera.
– Det är klart att man teoretiskt kan ställa om industrier till annan produktion, men jag vill inte ställa industrigrenar mot varandra. Däremot ska vi ställa hårda krav på de fordon som tillverkas, både vad gäller klimatanpassning och säkerhet.
Har regeringen gjort för lite för Saab?
– Det är inte min uppgift att ge publika råd till regeringen. Jag hjälper till i dialogen mellan regeringen och företaget.