Bussföretaget Buslink hävdar att egna chaufförer är skyldiga till skadegörelse av bussar. Bland annat minst 70 söderskurna däck i garaget i Råsta i Sundbyberg. Flera fackombud har varslats eller sagts upp. Buslink hävdar att det i detta sammanhang förekommit skadegörelse från anställda.
– En liten klick anställda har använt oacceptabla metoder i en konflikt kring arbetsförhållanden. Alla hot och all skadegörelse har polisanmälts, säger Ted Stridsberg, personalchef på Busslink, till tidningen Metro.
Stridsberg menar att kolleger och resenärer har drabbats av inställda turer på grund av sabotagen. Detta tillbakavisas starkt av tidigare skyddsombudet Can Tegmen.
– Buslink har inte råd att driva garaget. Inställda turer är inte på grund av skadegörelse utan på personalbrist, säger han till Flamman.
Dessutom beror det på att bränsle saknas, hävdar han.
– Bussarna är stillastående för att de inte är tankande, eller får soppatorsk ute i trafik. Det har hänt mig fem gånger, säger Can Tegmen till Flamman.
Buslink driver Råstagaraget sedan ett år, på uppdrag av Storstockholms lokaltrafik. Can Tegmen menar att Buslink inte kan redovisa till SL den verkliga orsaken till alla inställda turer, utan måste hävda sabotage.
Can Tegmen är numera själv avstängd från arbetet vid Råstagaraget. Han utfärdade flera skyddsstopp efter att bussar och chaufförer utsatts för stenkastning i linjetrafik. Själv hävdar han att han avskedats på felaktiga grunder, och hans ärende ligger hos Arbetsdomstolen.
Can Tegmen är fackligt förtroendevald för Kommunal. Ytterligare två fackombud, ett från Kommunal och ett från SAC, har avskedats. En fackligt förtroendevald SAC:are har fått en varning av arbetsgivaren.