– Den kultur som finns bland yrkeschaufförer är så stark att inte ens enormt starka ekonomiska drivkrafter, miljöfrågor eller säkerhetsfrågor bryter igenom.
Det säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetschef vid Vägverket, till SVT:s Aktuellt, efter den allvarliga bussolyckan i Gagnef. En linjebuss kördes på av en chartrad buss. Vägverkets undersökningar visar att varannan yrkesförare kör för fort.
– Den här typen av trafik är den som sätter rytmen därute, också för oss andra så att säga vanliga bilister, säger Tingvall till SVT. Det är taxi, budbilar, bussar och lastbilar som utgör vår trafikkultur.
– Det handlar om att alla chaufförer måste förmås göra rätt. En och en är det svårt att bryta den här väldigt, väldigt starka kulturen.
Tingvall menar att det inom yrkestrafiken inte går att vinna tid eller pengar genom att förarna kör för fort.
Tidtabellerna snävare
Men Bo Sandholm, ombudsman för Kommunal som organiserar busschafförer, håller inte med.
– Tidtabellerna har blivit snävare för varje år som går. Man blir effektivare på att planera och vill ha så kort stillastående av fordon som möjligt. Det har generellt blivit stressigare, det är ingen hemlighet.
Kommunal organiserar linjebusschaufförerna, som idag är 20.000 i Sverige. I linjebussar ingår även skolskjutsar.
Kärvare och kärvare
– Det är varje företag eller länshuvudman som lägger förslag till tidtabeller och de blir kärvare och kärvare.
Det är ett arbetsmiljöproblem för chafförerna, menar Sandholm.
– Helt klart. Vi försöker inom linjetrafiken i kollektivavtal få in regleringar om raster och pauser.
För några år sedan utspelades en stor kisspauskonflikt i Stockholm. Nyligen försökte Säffle busstrafik sätta så tajta tidtabeller att genomsnittshastigheten skulle blivit 90 km/h. Men problemen finns i hela landet, säger Bo Sandholm.
– Det är en tendens i hela landet, även för beställd trafik som resebyråer och andra anlitar, som försöker få ut maximalt av varje buss.
Hålla nere kostnader
Flamman har talat med en busschaufför som kör linjetrafik i Göteborg. Han menar att problemen med knappa tidtabeller har en tydlig koppling till konkurrensutsättning, då varje bolag försöker att hålla nere kostnaderna för att vinna anbudsgivning.
– Här i Göteborg heter beställaren Västtrafik. Det är tre eller fyra bolag som konkurrerar. Västtrafik spelar ut bolagen och dikterar villkor för tidtabeller och så vidare, säger busschauffören som vill vara anonym.
– Det ligger pengar i det och man spar på tjänster genom att lägga tajtare tidtabeller.
Bo Sandholm ger honom delvis rätt.
– Det fanns problem även tidigare. Men sätter man företag att tävla mot varandra så billigt som möjligt. Så det har nog bidragit till det sämre, säger Sandholm.
Försenad av schemat
Busschauffören menar också att bolagen snålar in på de så kallade regleringstiderna.
– När jag kommer till en ändhållplats ska jag i normala fall ha 10-15 minuter över. Om det blivit trafikstockning och köer ska man kunna hämta in på regleringstiden, för att slippa köra returresan försenad.
Busschuffören menar också att bolagen nu lägger scheman utan den tid det tar att logga in och avlägga rapport.
– Ska jag byta buss på en central hållpunkt klockan 15.23 då ska den andra gå 15.23, alltså exakt samma minut. Det går inte, utan jag blir tre, fyra minuter försenad.
Han menar att scheman och tidtabeller hela tiden naggas i kanten år efter år.
– Man kanske inte märker det direkt, men det är en otrolig skillnad över tid.