Anders Svensson är förvaltningschef på HSB Stockholm.
– Vi räknar med att komma igång med så kallade bonära tjänster efter årsskiftet.
– Det är ett antal områden som är skattesubventionerade, men sedan finns det undersökningar som visar vad folk efterfrågar. Det är städning, veckostädning, flyttstädning och fönsterputs i första hand. Det är det vi kommer att rikta in oss på i första hand.
– Vi har räknat med en timdebitering på i runda tal 350 kr inklusive moms, sedan blir det ju hälften i skatteavdrag. Vi ska också hitta ett system för rabatt på priset för medlemmar, för de ska ha någon förmån. I princip kommer vem som helst att kunna köpa, men vi kommer marknadsföra tjänsterna för våra medlemmar.
– Vi vet inte om det blir en eller hundra beställningar. För att klara av detta, börjar vi i begränsad omfattning rent regionalt.
Fråga om eferfråga
Om jag behöver en timmes städhjälp per vecka, betalar jag alltså per månad 1.400 kronor. Av det får jag dra av hälften i deklarationen, upp till 50.000 kronor per år och inkomsttagare. Om vi är två inkomsttagare i hushållet får vi alltså dra av upp till 100.000 kronor per år.
Vem utför tjänsterna?
– Det är HSB Stockholm som står för tjänsterna, sedan är vi inte riktigt klara men håller på just nu att förbereda och se över om vi enbart ska ha egen anställd personal, eller ett partnerskap med ett bolag som utför, eller kombination. Det är fortfarande en fråga hur stor efterfrågan blir, så vi måste sakta men säkert hitta en form för det här. Men det är HSB Stockholm som tar ansvaret.
Ordning och reda
Så det inte blir som med Mc Donald’s att det är en massa personer som jobbar svart…?
– Nehej, så blir det inte. Sedan kan vi inte garantera något om vi anlitar underentreprenörer någonstans. Men hela idén med HSB bygger på trygghet och ordning och reda. Det är liksom det som medlemmar och människor uppfattar HSB som. Då får inte vi hamna i någon konstig situation. Det är extra känsligt om det går fel för just HSB, om man säger så. Vi kommer att lägga ner mycket energi på att det går rätt till. Det har också att göra med trygghet i boendet, för vi ska ju in hos människor och städa hemma hos dem, ända in i sovrummet höll jag på att säga. Man kommer nära en människas liv så man måste kunna lita på oss, att det sköts på rätt sätt. Det handlar om trygghet.
– Vi har en person som är heltidsansvarig för att dra igång verksamheten och håller på att ta fram marknadsföring och prislistor.
Men vem är det som ska utföra tjänsterna? Har ni redan några anställda?
– Ja vi har några anställda redan, som kommer syssla enbart med städning. Och vi har partners som kan gå igång i HSB:s namn. Vi planerar också att köpa ett bolag.
Vad har de betalt som ska utföra de här tjänsterna?
– Ja, det är avtalsmässiga löner naturligtvis. Vi är ju anslutna till fastighetsarbetsgivarna och så vidare.
Lång tradition
Enligt Anders Svensson är städningen en fortsättning på en lång tradition.
– Det finns historiskt i HSB. Vi har alltid haft i uppgift, och varit föregångare i, att förenkla livet för människor. Vi hade daghem för barn, dagens barnomsorg är HSB föregångare till, liksom sopnedkast och tvättstuga. Vi har alltid försökt lösa människors vardag. Sedan är ju lägenheterna vår arbetsplats sedan tidigare. Människors hem är redan vår marknad. Det handlar om att köpa tid, göra livet lite lättare.