Ahmed är en åkare som är ansluten till Taxi kurir. Han har också varit skuldsatt till bolaget i olika vändor, efter att ha tvingats ta ut förskott när han fick in för lite pengar under en period.
– När jag räknade på det så är du tvungen att köra in 36 000 i månaden bara för att betala bolaget. Det du får in utöver det är till dig, säger han
Vad händer om man inte kommer upp i det?
– Då är man skuldsatt. Då läggs det på.
För många blir de tuffa villkoren för mycket.
– Jag vet om många som har gått under, de som har lämnat landet. Familjer som har spruckit.
Ahmed fick problem att få det att gå ihop under en period.
– Skulderna ökade och då var jag tvungen att vända mig till dem och få ut pengar i förskott. Sedan drar de dubbelt. Både den nuvarande avgiften och förskottet.
För hans del gjorde det att han inte kunde betala andra räkningar och har i dag stora skulder.
Ingen dialog
Har du försökt föra någon dialog med taxibolaget kring skulderna?
– Det finns inga dialogmöjligheter. De säger ”vill du jobba så varsågod”. Annars klipper de ditt kort och så får du gå och vara skuldsatt. De tar inget ansvar.
Han berättar om en annan åkare som blev skuldsatt. Ahmed försökte hjälpa honom att hitta någon som kunde ta över firman. Men det lyckades inte. Till slut blev han så deprimerad att han inte orkade prata med någon. Nu har han inte hört något ifrån honom på ett tag.
Hur vanligt det är med förskott och skulder till taxibolagen är oklart. Ahmed känner till fler åkare, men få vill prata öppet om att man har ekonomiska problem. Taxi kurir ägs av Cabonline Group. Koncernmodern är Ixat Intressenter. I bolagets årsredovisning nämns att förskott till åkare utgör en del av fordringarna. Däremot går det inte att utläsa hur stor del av fordringarna det rör sig om.
Utsatt situation
Ahmed är kritisk till hur taxibranschen fungerar i dag överlag. I slutändan tycker han mycket av ansvaret ligger hos lagstiftarna.
– Avreglering är inte ett problem i sig. Men avreglering har öppnat vägen för riskkapitalister in i branschen och det känns ibland som om de tagit över hela branschen.
Ofta tycker han att mycket ansvar läggs på åkarna och att det är åkarna som framställs i dålig dager när det rapporteras om problem i branschen.
– Åkare är vanliga individer som vill skaffa sig ett jobb, betala skatt och allt det där.
Han påpekar att åkare ofta är i en utsatt situation på flera sätt. Många har utländsk bakgrund och kan ha svårt att hävda sig på grund av språksvårigheter, eller för att man inte riktigt har koll på alla regler. De är egna företagare och kan därför inte vara fackligt anslutna. Samtidigt hamnar de i en stark beroendeställning till taxibolagen.
Överetablering i branschen och de låga ersättningarna gör att de måste jobba mycket, ofta tolvtimmarspass sju dagar i veckan för att ha en chans att försörja sig.
– Man bryts ner, både fysiskt och psykiskt. Till slut tappar många greppet om ekonomin också.
Ahmed själv planerar att försöka betala av sina skulder och sedan avveckla sin verksamhet.
– Sen får jag se hur det blir.
Fotnot: Ahmed heter egentligen något annat.
”Ett skyddsnät”
Förskott ska fungera som skyddsnät för åkare som har tillfälliga problem, menar Taxi Kurir.
– Förskott ges verkligen bara i undantagsfall. Om du frågar hur vanligt det är så är det relativt ovanligt. Det är ett skyddsnät när en åkare hamnar i tillfällig ekonomisk obalans, säger Pernilla Oldmark, från Taxi Kurir.
Taxi Kurir har även ett maxtak för hur mycket en åkare kan få i förskott, enligt Pernilla Oldmark. Hur högt det är vill inte företaget lämna ut, med hänvisning till att de inte talar om sina avtal.
– Men det är ett fast maxbelopp som inte är speciellt högt och sedan sätter man även upp en avbetalningsplan.
Tanken med ett skyddsnät kan vara förståelig, men kan det inte bli så att åkaren grävs djupare ner i skulder?
– Det är absolut inte meningen. Det är för att kortsiktigt hjälpa åkaren. Det är därför vi sätter fasta belopp och även en tidsperiod som det här ska vara för så att man ska undvika att åkaren fastnar i skulder.