Alliansens partier har nu presenterat sin valkampanj. Summan för kampanjen är 20 miljoner kronor, enligt Resume.se.
Partierna bidrar med pengar enligt valresultatet 2006, vilket gör att Moderaterna står för elva miljoner. Världens rikaste parti, Centerpartiet, betalar liksom Folkpartiet och Kristdemokraterna bara tre miljoner kronor.
Annonser i dagstidningarna och utomhusreklam samt gemensamma Alliansträffpunkter i citylägen i Stockholm, Göteborg och Malmö, är något av innehållet i kampanjen.
”Blir väldigt jämnt”
Kampanjen, som görs av Alliansens byrå Garbergs, bygger på temat framåt eller bakåt i olika varianter.
– Valet den 19 september blir ett vägval. Vi ska hela tiden ställa frågan om vi ska framåt eller bakåt, till exempel genom frågan ”Bidrag eller fler jobb?” sade Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann på pressträffen, enligt Resume.se.
– Det krävs en maximal mobilisering inför valdagen. Allt tyder på att valet blir väldigt jämnt, sade Folkpartiets Erik Ullenhag.
– Varje minut under valrörelsen kan vara avgörande, menade Per Schlingmann.
De sista två veckorna kommer partiledarna, statsråden och andra toppkandidater åka runt på gemensamma bussturnéer genom landet.
Spar på krutet till slutet
Någon gemensam tv-reklam blir det däremot inte, enligt Resume.se. TV4s regelverk för politisk tv-reklam tillåter bara partier att boka reklamtid under de fem veckor som är kvar innan valdagen.
Men flera partier, som Moderaterna, sparar krutet till de sista veckorna.