Arbetslösheten är hög och få vågar protestera. Men Bozena Lopacka, före detta anställd vid lågpriskedjan Biedronka, har nu fått rätt i domstolen och ska få ersättning för fem års övertidsarbete. Biedronka har överklagat, men Lopacka har bildat ett nätverk, och intresset är stort.
Matvarubutikerna i Polen har länge fått kritik för dålig arbetsmiljö och långa arbetstider. Det vanligaste klagomålet är att man arbetar övertid för minimilön eller mindre. Med 19 procents arbetslöshet vågar de flesta inte göra annat än arbeta under slaveriliknande förhållanden, menar Danuta Samitowska vid Arbetsinspektionen (Polish Labor Inspectorate).
Men undantag finns. Lågpriskedjan Biedronka (Nyckelpiga) som ägs av ett portugisiskt företag vid namn Jeronimo Martins har stämts av en tidigare arbetare, Bozena Lopacka.
Enligt Warsaw Business Journal har Lopacka vunnit i första instansen och skall få 10 000 dollar i ersättning för 2 600 timmar övertid som hon arbetat från 1999 till 2004.Jeronimo Martins har överklagat beslutet.
Företagets vinst ökade med 17,5 procent förra året. Enligt en undersökning som gjorts på uppdrag av företaget säger endast nio procent av kunderna att deras köpvanor direkt påverkas av de anställdas arbetsförhållanden. Någon liknande undersökning från fackligt håll har inte gjorts på senare tid.
Samtidigt har 200 nya anmälningar kommit in till den polska arbetsdomstolen, däribland två från tidigare anställda vid den tyska lågpriskedjan Kaufland. Även de vittnar om obetalt övertidsarbete, men även om att de tvingats arbeta då de varit sjuka och fått sjukpenning.
Den officiella minimilönen är kring 200 dollar, och arbetstiden är reglerad till 40 timmar per vecka. I polska media kan man ofta läsa om hur anställda tvingas arbeta upp till 80 timmer per vecka.
Polska fackföreningar har varit lite lama i sitt agerande, enligt många arbetare. I Solidaritets veckotidning finner man (den 19 januari) att ”den höga arbetslösheten och den korrupta byråkratin är de två huvudsakliga orsakerna till att företagen kan kränka arbetarnas rättigheter”.
Bozena Lopacka har bildat ett nätverk för förre detta anställda hos Biedronka, och hon tänker inte ge upp.
Hon får brev och telefonsamtal i mängder, enligt Lopacka inte endast från anställda i matvarubutiker utan även läkare, brevbärare och tjänstemän vid skatteverket.