The Danish Girl
Regi: Tom Hooper
Medverkande: Eddie Redmayne, Alicia Wikander, Matthias Schoenaerts, Ben Wishaw.
Det finns två uppenbara sätt att närma sig filmen The Danish Girl om konstnärsparet Gerda och Einar Wegener och den senares transgression från man till kvinna i 20-talets Europa. Det ena handlar om det rent filmiska: manuset, fotot, skådespeleriet, regin. Och ja, det är ett sammanhållet manus, genomtänkt till kompositionen. Fotot är smäktande vackert och dyrt som en deco-målning. Skådespeleriet – stundtals fantastiskt bra. Men räcker allt detta för det andra – nämligen gestaltningen av filmens ämne?
I intervjuer med Eddie Redmayne, som spelar Einar Wegener/Lili Elbe, märks en klädsam ödmjukhet inför den historiska person han gestaltar. Han tycks full av beundran. Samtidigt är de val som har gjorts kring Redmaynes gestaltning av Lili besvärande. Hon framställs genomgående som skygg som ett rådjur. Kokett, ytlig och egocentrerad.
I en kritiserad scen – kritiserad för att filmer om transpersoner ibland tenderar att fokusera lite för mycket på smärtan hos deras närstående – bryter Alicia Vikanders Gerda ihop i sorg över att ha förlorat sin man. Ganska uppläxande säger Lili till Gerda: hur kan du förvänta dig att allt ska vara som det en gång var? Filmens Lili vill inte leva med en annan kvinna. Hon vill vara banal (som vanliga kvinnor är mest, tycks filmen mena att Lili tycker). Ha fina kläder, gifta sig med en man och få barn. Hon vill inte vara konstnär.
Nu är den tolkningen av Lili inte helt förankrad i verkligheten, utan ska förstås som ett konstnärligt val av filmskaparna. Aktivt har dessa också valt att inte skildra de många år då Lili Elbe och Gerda Wegener levde tillsammans i en lesbisk kärleksrelation, vilket även gjorde avtryck i Gerdas konst som ofta föreställer depraverade kvinnor och är utpräglat erotisk.
Det ligger, tycker jag, annars ganska nära till hands att tolka Einar Wegeners förvandling till Lili Elbe som liggandes just i linje med konstnärskapet. Fotografier av Lili Elbe visar en djärv och nästan burlesk kvinna, långt från Eddie Redmaynes nedslagna ögon och flämtande leende. Som landskapsmålare var Einar Wegener lite trist och oförlöst, som Lili Elbe gjorde samma person något som var spektakulärt och banbrytande.
Den historiska Lili Elbe levde minst tio år som kvinna. Först i 50-årsåldern genomgick hon den livmodersoperation som ledde till hennes död. Filmen komprimerar emellertid tiden som Lili, tack vare flera framgångsrika operationer, levde som kvinna till nästan ingenting. Istället fokuserar den på slitningar, depressioner och påhittade övergrepp.
I detta val blir The Danish Girl konventionell eftersom den i likhet med så många andra berättelser om transpersoner måste sluta tragiskt. Filmens Lili kan liksom många andra kvinnliga musor, bara älskas av det manliga geniet – i detta fall manusförfattare och regissör – när hon är död.