Regeringen och samarbetspartierna räddade SJ med ett tillskott på 1,8 miljarder i ägarkapital. Men samtidigt höjdes kravet på avkastning – från åtta till 13 procent på eget kapital, till senast 2005. Regeringen kräver också en effektivisering av organisationen.
Till att börja med möter SJ kraven genom att varsla 700 av 3 700 anställda.
Det är helt fel sätt att möta problemen, menar Janne Rudén, förbundsordförande Seko. I stället borde SJ satsa på kvalitet och förbereda sig för att vinna kommande upphandlingar 2005.
– Detta är, för att uttrycka det rått, att gå med röven före in i framtiden.
Oavsett om man ser SJ som en samhällsservice eller som ett reseföretag bland andra, är avkastningskravet på tok för högt, menar Rudén, särskilt när resebranschen i övrigt kantas av krisrapporter.
– Det är fortfarande en gåta för oss. Det är ganska häftigt om man jämför med andra företag i resebranschen; är de uppe i fem procent så är de jättenöjda.
Beslutet om varsel togs av SJ-ledningen.
– Vi har inte fått de här signalerna tidigare. Det enda som redovisats i styrelsen är mer allmänna tankar kring ett effektiviseringsprogram, uppger Rudén.
I slutet av maj ska SJ och Seko förhandla kring varslen.
Men Janne Rudén vill inte i första hand skylla på politikernas krav.
– Det här är SJ-ledningens tolkning av kraven. Man kan inte skjuta tillbaka det på regeringen.
– Däremot har regeringen ju gjort det enkelt för sig, precis som man gjort tidigare när det gäller SJ.
Seko kommer att fortsätta driva kravet på att järnvägens avreglering ska utredas, och Rudén tror inte att loppet är kört.
– Stödet växer. Vi har nog träffat alla berörda riksdagsutskott, och ingen har sagt ”ni är inte kloka”.
I riksdagens frågestund i förra veckan sade Göran Persson att han personligen inte trodde att avkastningskravet var realistiskt. Det kan tolkas som en vilja att mjuka upp kravet. Enligt statsrådsberedningens pressekreterare Jan Larsson ska det inte tolkas som ett utspel utan som en personlig reflektion, som svar på direkt fråga. Inom näringsdepartementet pågår en mer allmän översyn av hur de statligt ägda bolagen sköts.
Då SJ:s kontrollbalansräkning presenterades i vintras, mullrade näringslivskretsar om att ett ägartillskott vore i strid med EU:s regler om statsstöd.
Nu har branschorganisationen Företagarna anmält staten till EU-kommissionen. Företagarna pekar på en dom från Marknadsdomstolen som gav SJ 800 miljoner i konkurrensskadeavgift, och att andra EU-länders tågföretag kan missgynnas av att staten nu räddar SJ.
Om kommissionen konstaterar att staten agerat i egenskap av stat, och inte som ägare, kan Sverige fällas, med resultat att SJ tvingas gå i konkurs. Regeringen är dock optimistisk om möjligheterna att vinna.