I november 2007 sålde Region Skåne tio nyinköpta tåg-set till SEB för 700 miljoner kronor. I köpeavtalet ingick att Region Skåne genast fick hyra tillbaka dem i 15 år. Tågen lämnar aldrig spårnätet.
300 miljoner på ett bräde
– Det är normalt att man leasar tåg. Så har vi gjort även med flera av våra tidigare Öresundståg och med Pågatåg, säger Skånetrafikens ekonomichef Tommy Persson till Flamman.
Skillnaden den här gången är att det är ett lease-back-avtal. Det vill säga att Region Skåne först köper tågen, för att sedan sälja dem och hyra tillbaka dem, istället för att bara hyra. Finessen är att Region Skåne får sammanlagt 307 miljoner kronor via Banverket i statligt stöd för inköpet av de tio tågen, drygt 40 procent av kostnaden.
– Hade det varit ett enkelt leasingavtal hade vi fått lika mycket bidrag, men utsträckt över en längre tid från år till år. Pengarna skulle då vara utlovade, men bara under förutsättning att de fanns när det var dags för utbetalning. Det här är ett sätt att försäkra oss om att vi får hela summan, säger Tommy Persson.
Region Skåne får alltså över 300 miljoner kronor på ett bräde som förstärker 2007 års bokslut.
– Det blir en rabatt på tågen för oss. I stället för en investering på 700 miljoner, blir det en investering på knappt 400 miljoner kronor, säger Sven Carlsson, finansdirektör i Region Skånes koncernledning till Flamman.
Mister skatteintäkter
SEB i sin tur kan räkna tåginköpet som en investering. Efterhand skrivs investeringen av och kvittas mot vinster på annat håll i företaget. På så sätt betalar banken mindre skatt. I praktiken innebär det att staten först betalar drygt 300 miljoner kronor i etableringsstöd, sedan går man miste om skatteintäkter när samma tåg hamnar i bankens ägo.
Det är inte bara SEB som insett det lukrativa i att köpa tåg, även Nordea finans har ett stort intresse av lok och vagnar. För tre år sedan ingick SJ avtal om att leasa 43 dubbeldäckade vagnar av Nordea.
– Genom ett leasingavtal har vi fått mycket bättre avtal än om vi bara skulle lånat pengarna rakt upp och ner. Tekniskt sett är det deras tåg, men de är avsedda för vår trafik, säger Ann Sofie Bäck, PR-ansvarig på SJ, till Flamman.
SJ slöt dåliga avtal
Nordea vill dock inte prata om avtalet utan hänvisar till kundsekretess gentemot SJ.
– Det är klart att om du fått reda på att det finns ett avtal mellan oss och SJ så stämmer säkert det. Men det är ingenting vi kan prata om, säger Bo Ehlin, informationsdirektör på Nordea.
För några år sedan kom det fram att SJ, då det fortfarande var ett statligt verk, under 90-talet hade sålt de flesta av sina X2000-tåg till amerikanska fondförvaltare och sedan leasat tillbaka dem på dåliga villkor. Leasingavtalen på många X2000-tåg löper ut först 2021. Det är tveksamt om tågen har så lång livslängd. SJ riskerar att stå där med leasingräkningar för X2000-tåg man inte längre kan använda.
SJ:s avtal med Nordea löper ut 2013.
FAKTA
Ytterligare 49 pendeltåg är beställda av Region Skåne och ska börja levereras 2009. De nya tågen ska ersätta de 26 äldre Pågatågen. Hur de ska lånefinansieras avgörs under hösten.
Skånetrafikens styrelse höjde priserna på kollektivtrafikresor i länet vid årsskiftet. Ett månadskort höjdes till exempel från 850 kronor till 950 kronor.