I Södertälje hamn arbetar närmare 30 heltidsanställda truck- och kranförare, signalmän, lämpare och trafikvakter. Tillsammans sköter stuveriarbetarna bland annat containertrafik, oljehantering samt RoRo-ramper för exempelvis fabriksnya bilar.
Vid tillfälliga arbetstoppar, då hamnen är i behov av extra arbetskraft, kan personal från en så kallad blixtkår ringas in. Reglerna kring dessa finns angivna i hamn- och stuveriavtalet vilket omfattar arbete i samtliga hamnar i Sverige.
– Systemet med blixtkårer fungerar väldigt bra i hamnarna. Det innebär att folk arbetar hos oss kontinuerligt, kan våra rutiner, och sköter man sig finns det alltid en chans till en heltidsanställning, säger Patric Hörstam, Svenska transportarbetareförbundets klubbordförande i Södertälje hamn, till Flamman.
Blixtkårerna innebär dessutom att hamnbranschen är en av få branscher där bemanningsföretagen lyser med sin frånvaro. Åtminstone än så länge. Nyligen inledde nämligen Södertälje hamns företagsledning centrala förhandlingar med Transportarbetareförbundet om att anlita ett bemanningsföretag. Detta har i sin tur skapat en oro för att fler hamnar i Sverige kommer att ta efter Södertälje hamns exempel och börja anlita bemanningsföretag.
– Det är vi på facket helt emot; delvis i och med att det kan innebära en höjd säkerhetsrisk för personalen. Och sedan handlar inte detta enbart om Södertälje hamn, även om vi blir den första hamnen med bemanningspersonal, utan beslutet kommer att ha inverkan på samtliga hamnar i hela Sverige, säger Patric Hörstam.
Blixtkåren inte tillräcklig
Södertälje hamn är ett helägt dotterbolag till Södertälje kommun som styrs av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Det är i sin tur styrelsen för Södertälje hamn som har godkänt företagsledningens förslag att börja anlita ett bemanningsföretag.
– Volymen i hamnen är väldigt ojämn. En normal vecka har vi tre till fyra fartyg på måndagar, men inga fartyg över huvud taget på tisdagar och onsdagar. Då är det svårt att ha bemanning en hel vecka och därför behöver vi ta in ett bemanningsföretag, säger Erik Froste, Södertälje hamns vd, till Flamman.
Varför är inte blixtkåren tillräcklig?
– Den räcker inte till vid för stora arbetstoppar. Det bästa vore självklart om fartygen kom utspridda under veckan, men vi kan inte styra över när kunderna kommer, och därför finns det ett behov av både en blixtkår och ett bemanningsföretag.
Förra året gick Södertälje hamn i förlust med cirka 16 miljoner kronor. Det stora rederiet MSC, Mediterranean shipping company, som stod för 20 procent av hamnens containertrafik, upphörde då med sin verksamhet just där. Detta ledde även till att 16 stuveriarbetare förlorade sina jobb i våras.
Enligt Transportarbetareförbundets Patric Hörstam beräknar bemanningsföretaget att det kommer att finnas ett behov av tio till tjugo anställda som kan rycka in vid behov, men det vill även se tre heltidsanställda ur deras personal i grundbemanning.
– Vi påpekade redan i våras att 16 arbetare var för många, men företagsledningen vägrade lyssna. Så givetvis finns det ett behov av tre heltidsanställda, men vi har ju redan en blixtkår att ta personal ifrån, säger han.
Claes Hellgren, S, är styrelseordförande för Södertälje hamn och en av dem som har godkänt företagsledningens förslag att börja anlita ett bemanningsföretag. Enligt honom visar hamnen nu, sedan förlusten förra året, tecken på återhämtning.
– Men innan vi vet om återhämtningen är beständig har vi gett ledningen en möjlighet att ta in bemanningsföretag som ett komplement vid arbetstoppar. Visar det sig att den här uppgången fortsätter så kommer behovet av bemanningsföretag troligtvis försvinna, säger han.
V accepterar bemanningsföretag
Lennart Rendik, V, är förste vice ordförande i styrelsen för Södertälje hamn. Enligt honom handlar detta om hamnens överlevnad då det inte längre finns lika stora möjligheter att använda sig av blixtkåren.
– Sedan ändringarna i a-kassan infördes kan man inte deltidsstämpla och arbeta i samma utsträckning längre, och därför finns det tyvärr inte tillräckligt mycket folk i blixtkåren för att täcka upp vid arbetstoppar, säger Lennart Rendik och fortsätter:
– Borttagandet av deltidsstämplingen för arbetslösa har blivit ett lyckokast för bemanningsföretagen.
Men Vänsterpartiet vill ju förbjuda bemanningsföretag och nu ryktas det till och med om tre heltidsanställda?
– Det är ingenting som har diskuterats i styrelsen. Som vänsterpartist vill jag egentligen inte ha någonting med bemanningsföretag att göra, men om det är den enda möjligheten vid arbetstoppar måste jag acceptera det. Och skulle det bli tal om tre heltidsanställda då anställer vi självklart hellre via Södertälje hamn. Det här är inte svart eller vitt… det är en jävla grå massa.
Enligt Södertälje hamns vd Erik Froste kommer förhandlingarna med fackförbundet troligtvis att vara avslutade i månadsskiftet februari/mars.