Förståelse och fördjupad kunskap om drivkrafter och orsaker till våld och förtryck i hederns namn är inte ”rättsröta” – tvärtom! Motiv och syfte spelar, och ska spela, roll i rättsskipningen. Jag inbillar mig att Hakon ansluter sig till uppfattningen att det är skillnad på dråp i hastigt mod och att planerat meja ned ungdomar på Utöya eller annorstädes. När vi så analyserar förtyckets mekanismer är det nödvändigt att utreda bevekelsegrunder och system bakom våldet för att kunna förebygga och skydda utsatta barn, ungdomar och kvinnor. Det finns otaliga exempel på hur våld i hederns namn utövas i länder med pyramidala sociala klanstrukturerer – ett sätt att organisera samhället i länder som Afganistan, Pakistan med flera. Vi brukar kalla det en kyskhetskultur där fokus är mannens/familjens kontroll över kvinnans sexualitet.
En ung man beskrev mord på sin syster som något sorgligt, ”som att hugga av sig lillfingret”, smärtsamt men nödvändigt när det uppstår röta. Ofrihet och kraftig begränsning av ungas individuella utveckling förekommer i Sverige och vi måste förstå de bakomliggande krafterna för att försöka komma tillrätta med problemen. När så hedersliv uppmärksammas i Sverige behöver vi kunskap och verktyg utan skygglappar för att kunna skydda utsatta flickor och pojkar enligt likabehandlingsprincipen. Det vore diskriminering att vägra se bakomliggande motiv och familjesystem vid utredande av brott i hederns namn. Att inte se det är verklig rättsröta!
Slutligen – den patriarkala strukturen är global, men den tar sig olika uttryck beroende på historisk kontext och varje kränkning av våra medborgerliga fri- och rättigheter måste beivras. Liksom allt våld och förtryck med patriarkala förtecken – att flickor och kvinnor dagligen utsätts för lönediskriminering, sexuella kränkningar, våldtäkter, trafficking med mera gör det inte legitimt att blunda för den speciella kontexten som hedersliv innebär! Varje individ har rätt till sin kropp och sin frihet att välja sitt liv oavsett var personen har sitt ursprung. Om vi, som Hakon gör, bagatelliserar hedersproblematiken, innebär det att vi säger till utsatta barn att ”vi skiter i er, lev i ert förtryck bäst ni vill, för det är så läskgt för oss att ha synpunkter på era traditioner, vi känner oss liksom kolonala då, så vi har bestämt att svenska lagar bara är till för medborgare med svenskt ursprung…”