Busstrejken som startade i tisdags omfattar 6000 förare, på Busslink och Swebus, två privata bussföretag i Stockholms län.
Kommunal, som organiserar bussförarna är oense med Bussarbetsgivarna om framförallt fyra saker: vilotiderna- Kommunal kräver elva timmars nattvila, kortare sk. ramtid, tiden mellan arbetsdagens början och den sista körtiden – som Kommunal vill sänka till 13 timmar.
– Nästan fyra av tio, eller 37 procent, är enligt en medarbetarundersökning så trötta att de känner sig helt utarbetade efter arbetsdagens slut, säger Peter Marcus, huvudskyddsombud, till tidningen Kommunalarbetaren.
I övrigt kräver Kommunal att anställningsformerna skall anpassas till lagen om anställningsskydd och att de privata bussförarna skall få samma löneökning som de kommunalt anställda bussförarna.
Detta har varit ett viktigt skäl för strejken: Kommunal motsätter sig att privata bussförare får sämre villkor än kommunala. Arbetsgivarnas bud är löneökningar på 9,6 procent på tre år – sämre än andra grupper i Kommunal och mindre än de kommunalt anställda förarna.
– Vi tycker det är jättekonstigt, säger Serkan Köse på Kommunal. 2003 kom vi överens med arbetsgivarna om att ha branschneutrala villkor Nu vägrar de acceptera det.
Men är det inte en förutsägbar konsekvens av privatiseringen?
– Nej, när det gäller transportsektorn har alltid lika villkor gällt. Vi tycker det skall finnas konkurrens för att verksamheten skall kunna utvecklas.
Men hur skall ett privat bussbolag kunna gå med vinst utan att pressa ned lönerna?
– Det är arbetsgivarens problem, inte vårt.