Förra torsdagen fick Per Johansson, ordförande i Sekos klubb 119 i Liljeholmen i Stockholm, beskedet att han avskedas för ”illojalitet”. Anledningen var att han kritiserat arbetsgivaren Connex, som kör tunnelbanan i Stockholm, för bland annat brister i säkerheten i tunnelbanan. Enligt Connex var det fel av Johansson att hävda sin egen åsikt istället för att gå efter styrelseprotokollen. Företaget hävdar också att Johansson agerat kränkande mot medarbetare.
Sjukskriver sig i protest
I protest mot Connex offensiv lämnade klubbmedlemmerna Pierre Sandberg och Kurt Holst samma dag sina uppdrag i Connex styrelse.
I veckan sker en rad privat initierade aktioner – bland annat har tågförare har försovit sig och sjukskrivit sig. Idag anordnas en demonstration i anslutning till förhandlingarna mellan Seko och Connex. Och i tisdags beslöt Sekoklubben att kräva att förbundsledningen utlyser politisk strejk om Connex inte drar tillbaka uppsägningen.
Yannis Konstantinidis på Sekos klubb 119 är förvånad över att Connex inte har några som helst skrupler.
– Visst visste vi att Connex är en tuff, antifacklig arbetsköpare, men att de var beredda att gå så här långt gjorde oss faktiskt lite förvånade.
Han framhåller att Connex agerande utgör en del i en större trend, där kapitalet går till allt hårdare attacker mot de fackliga intressena.
– Om Connex lyckas med det här, då går ingen säker. Då kan ett företag använda sig av anklagelser om ”illojalitet” för att tysta ner sina anställda, på vilket sätt de än behagar. Vi kan inte acceptera sådant här, och det handlar inte bara om vår klubb utan om hela fackföreningsrörelsen, säger Yannis Konstantinidis.
Usla arbetsvillkor
Det senaste decenniet har SL successivt upphandlat trafiken i Stockholm till privata entrepenörer. Sedan Connex 1999 tog över driften av tunnelbanan har de fått motta en hel del kritik, för bristande säkerhet och för usla arbetsvillkor. Förra torsdagen skulle Per Johansson förhandla med företaget dels om ett dataregister som Datainspektionen klassar som olagligt då det innehåller integritetskränkande uppgifter om personer som sökt jobb hos Connex, dels om det nuvarande larmsystemet som enligt facket inte är säkert. Det var under det mötet som Johansson fick reda på att han avskedas.
Connex agerande är ett hot både mot fackliga principer och mot allmänhetens säkerhet, framhåller Yannis Konstantinidis.
– Sådant här medverkar till risken att människor dödas. Det handlar inte bara om folk som jobbar i tunnelbanan. Det är även alla stockholmares liv och hälsa som står på spel, när man inte lever upp till säkerheten.
Privata ägare är sämre
Sekos klubb 119 kämpar för att Stockholms tunnelbana åter ska drivas i offentlig regi. Upphandlingarna till privata entreprenörer innebär nästan utan undantag sämre villkor för arbetare och passagerare, enligt Konstantinidis.
– Det är ju klart att det blir så. När trafiken drivs av privata bolag kommer vinsten i första hand.
Fakta: Connex
1999 upphandlade SL tunnelbanetrafiken till det privata bolaget Connex Sverige, som också kör en del av Storstockholms busstrafik.
Connex verkar i så gott som hela Sverige, och driver bland annat Kinnekullebanan och Norrlandståget.
Connex Sverige ingår i Connex Transport som har verksamhet i bland annat Frankrike, Tyskland, England och Australien.