Den som besöker Facebooksidan för Flixbus Sverige – landets största linjebussföretag – möts direkt av en ursäkt: ”På grund av de utmaningar som den här situationen har medfört de senaste månaderna, har saker och ting inte fungerat så väl som vi hade hoppats.” Resenärer konkretiserar det hela i kommentarsfälten nedanför.
”Jag blev väldigt besviken av hur full bussen var och kände mig väldigt sårbar. Passagerare satt så nära varandra, inga sätesrader var tomma”, skriver en. ”Står i Malmö vid bussen, proppfull”, konstaterar en annan. En tredje person, som i förväg oroar sig över att det blivit fullbokat på platserna omkring henne, får veta att det inte går att byta.
Simona Dal, som reste med Flixbus från Jönköping till Stockholm i början av augusti, säger till Flamman att det är den ”värsta resa hon varit med om”.
– Det var sådant kaos. Varenda plats var uppbokad, det var trångt, folk hostade, ingen ventilation. Det fanns ingen tvål på toaletten. Alla resenärer var jättefrustrerade. Jag har rest mycket och brukar inte vara den som klagar, men det här var under all värdighet.
Hon var på väg hem till en partner som är i riskgrupp. Efter resan gjorde Simona Dal ett test. Hon klarade sig undan coronasmitta.
Flixbus är relativt nya i Sverige. Bolaget bildades i München år 2011 för att utnyttja den då förestående avregleringen av den tyska resemarknaden. Några år senare gick de samman med huvudkonkurrenten och började snabbt expandera. Först till närliggande länder som också nyligen gjort avregleringar, sedan vidare till Central- och Östeuropa, Skandinavien, Storbritannien och USA. Längs vägen har de köpt upp stora konkurrenter och utvidgat verksamheten till tåg och bilpool. 2018 ägde de 90 procent av den tyska bussresemarknaden. Samma år tog de över Swebus och blev i ett slag Sveriges största linjebussföretag.
Framgångarna bygger på en affärsmodell som medgrundaren Jochen Engert har liknat vid taxiföretaget Uber: att hoppa över det kapitalintensiva steget att äga bussar och anställa människor. I stället hyrs sådant in från en mängd lokala bussbolag. Med stöd från förhoppningsfulla riskkapitalister som är redo att gå med förlust i några år har Flixbus på så vis kunnat slå ut traditionella konkurrenter (som hållit sig med bussgarage och personal), växa snabbt och bygga ett bokningssystem över hela Europa utan att ta särskilt stora risker. Modellen är besläktad med så kallad franchising, men appliceras nu inte på snabbmatsindustrin utan på Europas bussnät.
Flamman har pratat med förare på några av de lokala bussbolag som kör på uppdrag av Flixbus. De berättar att Flixbus har kommit med rekommendationer för hur covid-19 ska hanteras av bussbolagen – 20 procent tomma säten i bussen, handsprit tillgängligt och en ordentlig genomstädning efter varje resa – men att åtgärderna inte är tvingande. De berättar också att Flixbus i vissa fall slutit rörliga avtal där ersättningen till bussbolagen beror på hur många som åkt med bussen.
På så vis har bussbolag med ekonomiska problem haft incitament att maximera sina intäkter genom att fylla bussarna, utan att risken för smittspridning kontrollerats. En av förarna säger även att Flixbus inte kräver några kollektivavtal hos sina underleverantörer.
Hamdija Javor är regionalt skyddsombud för anställda på bland andra Aneby Buss, ett av de bolag som kör turer åt Flixbus. Han säger att företaget inte alltid gjort som man kommit överens om i möten om arbetsmiljön. Bland annat ska företaget ha försökt installera förarnas plexiglasskydd på egen hand i stället för att skicka bussarna till en auktoriserad verkstad. Hur det gått till på resorna som körts åt just Flixbus har han inte hunnit ta reda på än, eftersom fokus har legat på Aneby Buss uppdrag i den regionala kollektivtrafiken.
Flamman har försökt nå Flixbus för att fråga om det stämmer att de haft rörliga avtal med vissa bussbolag samtidigt som efterlevnaden av coronarestriktionerna inte kontrollerats. Flixbus har inte gått att nå.
I mitten av juli, när trängseln i kollektivtrafiken granskades i flera medier, sade Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson att han ”inte är främmande för att reglera det här på ett tydligare sätt” och att det ”inte ska vara så att man sitter axel mot axel med människor man inte reser tillsammans med”. Några förtydligade regler har inte kommit.