En ny rapport från Riksrevisionen visar att kvalitetskontrollen av privat äldreomsorg ofta är bristande. För privat anställda gäller lagen om företagshemligheter. Samtidigt är personal skyldig att anmäla missförhållanden, enligt Lex Sarah.
– Det oklara rättsläget kan göra det svårt för personalen att påpeka fel och missförhållanden i omsorgen, säger Claes Norgren, ansvarig riksrevisor.
Anställda inom privat äldreomsorg ska dessutom i första hand gå till till sin närmaste chef för att anmäla vanvård. Till skillnad från en offentligt anställd som kan vända sig till ansvarig kommunal nämnd.
Riksrevisionen menar att det kan leda till att personal drar sig för att anmäla missförhållanden.
Offentlighetsprincipen gäller inte
Offentligt anställda omfattas av offentlighetsprincipen som garanterar yttrande- och meddelarfrihet. Det är brottsligt för exempelvis en chef att försöka efterforska vem på arbetsplatsen som har talat med medier. Privat anställda omfattas inte av den – om det inte finns inskrivet i avtalet mellan kommun och entreprenör. Rapporten föreslår en lagändring som tydligare visar vilka rättigheter och skyldigheter privat anställda har att slå larm om missförhållanden på arbetsplatsen.
Granskningen visar även att en tredjedel av alla avtal mellan kommuner och entreprenörer inte innehåller några krav på kvalitetsgranskning och kontroller. Socialstyrelsen följer inte heller upp kommunernas avtal med privata utförare.
År 2006 bodde drygt 13.000 eller 14 procent av de äldre i särskilt boende hos privata utförare. Drygt 15.000 eller 11 procent av de äldre som mottog hemtjänst fick det av privata utförare.