Föreställ dig att du har legat i koma de senaste åren, inte vet någonting om vad som har hänt och att du vaknade upp i söndags och på eftermiddagen rattade in P1:s ”Irakvalvaka”. Efter två och en halv timmes lyssnande så skulle du vara helt övertygad om att USA:s syfte och mål med invasionen var och är att ge irakierna demokrati och frihet. Och att de efter att de besegrat terroristerna och motståndarna till demokrati och frihet i Irak, vill ge folken i fler länder i området samma gåva, enbart på grund av sin uppoffrande godhet.
Permanenta militärbaser? Kontroll över hela världsekonomins smörjmedel? Åh nej, kom inte dragandes med dom där konspirationsteorierna.
Det är enbart för att hjälpa irakierna som USA spenderar cirka $ 5 000 000 000 per månad och när dom kan ta hand om sig själva så kommer de inbjudna frihetstrupperna att lämna Irak och åka hem igen.
Upphetsningen över och hyllningarna av ”demokratins seger över terroristerna” i etermedierna i söndags påminde om ett väckelsemöte. Det nådde sin kulmen med pastor Adaktusson i SVT:s Agenda senare på kvällen. Då fick tv-tittarna av svensk-irakiskan Abir Alsahlani veta att ingenstans i landet understeg valdeltagandet 62 procent och att på vissa ställen så var det över 95 procent. Pastorn fann ingen anledning att ifrågasätta detta absurda påstående. Men huvudnumret i programmet stod Rolf Ekéus för. En av de huvudansvariga för att massförstörelsevapnet – sanktionerna – som dödade över en miljon irakier fortsatte att leverera död och lidande år efter år, trots att Saddam Hussein gjort sig av med sina massförstörelsevapen i början av 1990-talet. Denne diplomat talade om för oss att det var ”generande” att EU inte har spelat en central roll i detta historiska demokratispridande, och beklagade sig över att USA har fått bära en ”tung börda” och ”ensam dra lasset”.
Förutom i Kurdistan, så har det i särklass mest förekommande lockbetet för att få folk att gå och rösta varit löftet om att sparka ut ockupanterna. Något som cirka 80 procent av befolkningen i hela Irak kräver. Trots det tilltalande valfläsket så stannade de flesta av de röstberättigade hemma. Dels på grund av rädsla för våldet, men framförallt för att de flesta ser söndagens val som illegitimt, olagligt, helt meningslöst och att det endast är till för att säkerställa USA:s intressen.
För majoriteten av irakierna har synen på dessa intressen, till skillnad från berättelsen i svensk etermedia, noll och ingenting med spridandet av demokrati och frihet att göra.
En ringlande kö av elbilar lång nog satte Malung på världskartan i helgen. Anledningen är bristen på både underhåll och utbyggnad av Teslas ”superladdare”. Bolaget klagar på facket – som fortfarande inte vill vika en tum, förrän ett kollektivavtal är påskrivet.
I helgen flaggade SMHI för snöstorm i Malung-Sälen i helgen, med varningar för svåra trafikförhållanden, stillastående fordon och störningar i elnätet. Teslaförarna i Dalarnas fjälltrakter fick smaka på lite av alltihop. Efter söndagens ”stugbytardag” i Malung fick orten internationell uppmärksamhet, då videor spreds på över hundra Teslor som köade till en enda laddstation.
– Detta är verkligen ett tecken på hur dålig infrastrukturen för elbilar är, för det brukar se ut så här vid just stugbytardagar, på alla stråk där folk kör till och från fjällen, säger Marcus Möller från Ludvika till Flamman.
Han har kört Tesla sedan 2018, och är aktiv i Tesla Owners Club Dalarna. Enligt honom har laddarna byggts ut ”ordentligt” sedan 2018, men han menar samtidigt att köproblemet trots det blivit värre just de senaste åren.
– Mycket av nyetableringen har blivit stoppad på grund av sympatistrejker. Att Tesla öppnat upp sitt laddnätverk för övriga elbilstillverkare gör dem inte heller direkt kortare.
Sedan fackförbundet IF Metallgick ut i strejk mot företaget hösten 2023 har flera andra yrkesgruppers fack anslutit sig till blockaden. Det gäller även de elektriker som ansvarar för underhåll av företagets elinfrastruktur.
– De är ålagda sympatiåtgärder från bland annat Elektrikerna och Vision, säger Ulrica Malmberg, ombud på IF Metall Dalarna, till Flamman.
Det händer ju på grund av att Tesla inte vill teckna kollektivavtal. Man försöker lösa konflikten, men Tesla är inte riktigt villiga till det.
Teslachefen, Trump-vapendragaren och världens rikaste man Elon Musk har haft ögonen på helt andra saker än svenska skidorter de senaste dagarna på sin plattform X: brittiska våldtäkter, tysk högerextremism, och att kalla finska 30-åringar efterblivna. Det var i stället Max de Zegher, global laddchef för Teslas Superchargers och bosatt i Kalifornien, som fick kommentera trafikstockningen i Malung i ett inlägg:
”Som förutspått lider svenska elbilsförare, och infrastrukturen håller inte om inte Superchargers blir laddade av bolagen som nu blockerar dem. Laddarna är kritisk infrastruktur, särskilt under restäta dagar som denna. Över hundra enheter i Sverige skulle ha fått ström i vinter, om det inte var för sympatistrejkerna”, skriver han.
Dennys Bello, kommunikationschef på Elektrikerna, håller inte med om att trafikkaoset vid Malungs enda laddstation kan skyllas på facken.
”Det är beklagligt att Elon Musk och Teslas antifackliga hållning går ut över vanliga semesterfirare”, skriver han till Flamman.
”Våra medlemmar kommer slå på elen den dagen bolaget tar sitt förnuft till fånga och skriver på ett kollektivavtal. De flesta svenskar, även de som kör en Tesla, tycker nog att det är rimligt att världens rikaste man har råd att ge sina arbetare schyssta arbetsvillkor.”
Ulrica Malmberg menar att man från IF Metalls håll inte heller tycker att situationen är speciellt kul, men att den samtidigt är ”ofrånkomlig”.
– Vi tycker också det ska byggas ut. Det är en jätteviktig investering, men den kan inte ske till vilket pris som helst. De som jobbar för Tesla ska ha lika bra villkor som alla andra på arbetsmarknaden.
Max de Zegher lovar att bygga ut fler laddstationer i närliggande orter – ”Malung, Käppen, Vansbro, Idre, Särna, och Sunne” – men medger att det ännu inte finns någon ”tydlig väg mot att sätta på strömmen”. Tesla har under det senaste året använt sig av strejkbrytare i Sverige, och på andra sätt försökt kringgå den av IF Metall initierade blockaden.
– Vad Tesla kan komma att göra åt det vet jag inte. Jag känner inte till ifall de skickat strejkbrytare eller något just till Dalarna än, händer det får vi möta det där och då, säger Ulrica Malmberg. Hon fortsätter:
– Det finns ett väldigt smidigt sätt att lösa det här, och det är att Tesla tecknar kollektivavtal. Då tror jag det kommer lösa sig väldigt bra.
I höstas berättade Flamman om miljardären Saeid Esmaeilzadeh, som drev en hemlig samtalsklubb för högerns medieelit på Östermalm. Nu saknar hans investmentbolag medel att betala av ett miljardlån – medan klubben verkar ha lagts på is.
Finansmannen Saeid Esmaeilzadeh har med knapp marginal räddat Esmaeilzadeh Holding (Ehab) från undergång.
I januari skulle investeringsbolaget ha betalat tillbaka ett obligationslån på 1,6 miljarder kronor, men då pengarna saknas har investeringsbolaget förhandlat sig till en förlängning av löptiden till den 26 april, rapporterar Dagens Industri (3/1).
För att klara av betalningen behöver man snabbt sälja sin största tillgång, företagsgruppen Lyvia som investerar i mjukvara och konsulttjänster, och som står för nära 70 procent av bolagets ägande.
Mikael Ericson, som tidigare varit chef på inkassobolaget Intrum, tog över som vd i februari 2024 för att ta hand om ”balansräkningsfrågorna”. ”Försäljningsprocessen tar lite längre tid än beräknat”, säger Mikael Ericson till Dagens Industri om den framflyttade betalningen, för att ”säkerställa finansiell stabilitet på holdingbolagsnivå”.
På Dagens Industris fråga om de inte är finansiellt stabila i dag svarar han:
– Genom att sälja Lyvia kommer EHAB att vara skuldfritt, och det är väl en definition av finansiell stabilitet.
Saeid Esmaeilzadeh grundade bolaget 2020 tillsammans med sin syster Mouna Esmaeilzadeh, och tre år senare var det värderat till 7,5 miljarder. Men sedan dess har det dragits med finansiella komplikationer.
Enligt tidningen Resumé hade Saeid Esmaeilzadeh samtidigt förra året landets näst högsta lön, med 9,9 miljoner, efter Klarnas marknadschef David Sandström (”Miljonfest på kontot”, 13/12).
Syftet med den hemliga samtalsklubben var att motverka en ‘politiserad företagskultur’ där vinstintresset och det öppna samtalet gett vika för kvotering, inkluderingspolicyer och ‘godhetssignalering’.
I höstas kunde Flamman berätta att Saeid Esmaeilzadeh även bedrev en intellektuell verksamhet som var byggd kring en ”no bullshit”-policy samt en hemlig samtalsklubb på Östermalm. Men flera tidigare deltagare berättar för Flamman att inga nya inbjudningar har skickats ut sedan början av november.
Policyn hade tagits fram av historikern och tidigare klimataktivisten Johan Gärdebo, som erbjöd sina tjänster till finansmannen efter att ha hört honom förklara sitt projekt i podden ”Sista måltiden”. Syftet var att motverka en ”politiserad företagskultur” där vinstintresset och det öppna samtalet gett vika för kvotering, inkluderingspolicyer och ”godhetssignalering”.
För Flamman förklarade Johan Gärdebo sitt arbete så här:
– Min ingång var att förklara historiskt var idéerna kommer från, och formulera en modell som jag tentativt kallar öppen kritisk dialektik. Den handlar om att testprata idéer så fritt det går, för att sedan utsätta dem för kritiska frågor, för att hitta lösningar. Det här kan leda till både nya arbetsrutiner och nya produkter.
Johan Gärdebo var även moderator för den samtalsklubb som Saeid Esmaeilzadeh drev på Strandvägen 5, precis ovanför Svenskt Tenn, med ämnen som företagsfeminism (pinkwashing) och ”offentlighetens död”. Klubben tillämpar de så kallade Chatham-reglerna som gör att gästernas identitet hålls hemlig, men ett par av de medverkande valde att prata med Flamman, däribland Henrik Jönsson:
– Det är ett ideellt arrangemang som drivs av några entreprenörsprofiler. Då var det ganska litet, i en källarlokal som hör till ett företag. Den gemensamma nämnaren för gästerna är att de är intresserade av högt i tak, att resonera från olika perspektiv, och ett gott samtal där vi inte är ute efter att förgöra varandra.
Bolaget har också drivit ett kvartalsmagasin, EQ Magazine, med reportage och personporträtt inifrån Ehab-sfären, däribland Johan Gärdebo.
Flamman har vid upprepade tillfällen sedan i höstas sökt Saeid Esmaeilzadeh. När vi hör av oss än en gång för att be om en kort intervju, så att vi kan fråga om framtiden för hans intellektuella verksamheter, får vi ett kort svar av hans presskontakt: ”Tyvärr inte aktuellt.”
Flamman har sökt Saeid Esmaeilzadeh, Ehab:s vd Mikael Ericson, Ehab:s kommunikationschef Michaela Abercrombie Simpson samt idéhistorikern Johan Gärdebo.
”Soundtrack to a coup d’état” är berättelsen om hur svart musik blev dynamit under Kalla kriget. Vad dokumentärens ärende är förblir dock oklart.
I dag är det svårt att föreställa sig det osannolika tillstånd som rådde under det sena 1950- och tidiga 60-talet. Avkoloniseringen efter andra världskriget hade på ett drygt årtionde ökat antalet FN-medlemmar med så många nya stater att det riskerade att förändra maktbalansen i generalförsamlingen, inte minst när många av dessa grundade ett tredje block i form av den Alliansfria rörelsen. Det blev startskottet på en dragkamp om deras lojaliteter mellan de två supermakterna USA och Sovjetunionen. En kamp som skulle utkämpas med såväl gevär som trumpetsolon.
I dokumentärfilmenSoundtrack to a coup d’état regisserad av konstnären Johan Grimonprez, berättas denna historia med hjälp av ett delvis unikt arkivmaterial. Den röda tråden är Kongos första president Patrice Lumumbas öde, och de effekter som mordet på honom 1961 av belgiska och amerikanska agenter fick. Bilderna på en utsvulten och mörbultad Lumumba som hålls i håret av en kongolesisk rebell ombord på ett lastbilsflak strax innan han avrättas kablades ut över världen. Mindre känd är intervjun med den tyska legosoldaten som berättar om sin vana att gå på Beethoven-konserter i Kinshasa efter att ha våldtagit, torterat och lemlästat sig genom byar i den mineralrika utbrytarrepubliken Katanga på uppdrag av Belgien och USA:s underrättelsetjänst CIA.
Dragkampen mellan de två supermakterna skulle utkämpas med såväl gevär som trumpetsolon.
Filmens bärande tema är dock inte stråksymfonier, utan jazz. 1961 organiserades en Afrikaturné med superstjärnorna Louis Armstrong och Nina Simone. Föga anade de att det var CIA som låg bakom arrangemanget. Syftet var att med ståbasar och pianon övertyga de nya nationerna om den västerländska kapitalismens överlägsenhet. I filmen får man veta att samma sak skedde redan hade skett med bebopkungen Dizzy Gillespie, som 1956 sattes på liknande uppdrag i Mellanöstern.
När det gick upp för Armstrong att han lejts för att övertyga andra svarta om förträffligheten hos en stat som behandlade afroamerikaner som andra klassens medborgare, blev han rasande och hotade med att säga upp sitt amerikanska medborgarskap. Gillespie reagerade med att själv lansera en ironisk presidentvalskampanj, där ett av förslagen var att utse jazzlegenden Miles Davis till ny underrättelsechef. En som inte heller blev hänförd över jazzoffensiven var Sovjetunionens Nikita Chrusjtjov: han tog till knytnävarna på möblemanget i Generalförsamlingen.
Filmens klimax är mordet på Lumumba – som visade sig ha skett på president Dwight Eisenhowers direkta order. När nyheten briserar stormar jazzmusikerna Max Roach och Abbey Lincoln in i FN:s generalförsamling tillsammans med hundratals aktivister i protest mot USA:s statskupp.
Där syns också en bekymrad Dag Hammarskjöld sitta och fingra med cigarillen. Filmen visar att den svenske generalsekreteraren spelade en långt mer dubiös roll i Lumumbaaffären än vad den svenska historieskrivningen vill medge, till exempel genom att stödja de amerikanska försöken att marginalisera honom till förmån för Kongos president. Vid sin död 1961 var Hammarskjölds status rejält underminerad – innan flygkraschen i Zambia förlänade honom en postum helgongloria, särskilt i Sverige.
Soundtrack to a coup d’état är framför allt sevärd för dessa och liknande vittnesmål. Efter ett tag drunknar dock budskapet i alla intervjuer, jazzkonserter och fotomontage. Vad regissören Johan Grimonprez vill säga med allt detta, utöver att det var en annorlunda och cool period, framgår inte.
I slutändan är det arkivmaterialet som bär upp hela filmen. Kanske räcker det: intervjuerna från Fidel Castros hotellvåning i Harlem, där han myste i en osannolik trio med Malcolm X och Chrusjtjov kan i alla fall inte jag se mig mätt på.
Med ”emotionellt skrivande” greppar Didier Eribon livets svåraste: att åldras och dö. Flamman har intervjuat författaren.
Under en period började Didier Eribon varje morgon med att lyssna av sin telefonsvarare i mobilen. De nattliga meddelandena var alltid från samma person, hans mamma.
Hon befann sig i en annan stad, instängd och orörlig i sin säng inne på ett äldreboende. Rösten som talade beklagade sig över ensamhet, skräck, maktlöshet och övergrepp. Dessa förtvivlade inspelningar var riktade till en enda person, sonen.
Snart gick det upp för Eribon att det han hörde var lika mycket ett politiskt vrål från gruppen äldre som berövats sin agens. Några år senare blev insikterna till romanen En arbetarkvinnas liv, ålderdom och död (Verbal, 2024), utkommen på svenska i höstas. (Recenserad i Flamman.)
Ålderdomen gör sig knappast påmind i njutningsekonomins nyhetsflöde. Att bli äldre, eller att se sina föräldrars sista år, är att befinna sig på en icke-plats i livets geografi. Här växer inget
När Didier Eribon är i Sverige i november för att lansera sin bok ger han inga intervjuer, men jag tjatar till mig ett videosamtal. Där förklarar han på franskt manér romanen i sociologiska termer.
– Boken handlar om min mamma och inte om mig. Men samtidigt är det min miljö som jag försöker att fånga. Jag försöker att se det singulära hos min mamma men också beskriva hennes sociala klass.
Mamman förekommer också i Tillbaka till Reims, där han skildrar sin enkla uppväxt och resan in i den franska akademikerklassen. För hans mamma blev beskrivningen av henne svårsmält. Den senaste boken, den som handlar om henne, kan hon inte ha några om åsikter om. Det är för sent, hon är ju död.
– När hon läste Tillbaka till Reims vägrade hon att kännas vid det hon sagt och hon värjde sig mot att beskrivas som fattig. Hon ville inte att andra skulle veta.
Eribon fick lova att aldrig mer skriva om henne. Det löftet höll han inte.
Är det annorlunda att åldras som arbetarklass?
– Döden är universell. Men människor ur arbetarklassen förlorar sin fysiska förmåga på ett annat sätt än om du är kvinna från borgerligheten. Min mamma kunde inte gå. Kroppen var helt förstörd. De kvinnor som haft intellektuella yrken kunde vara äldre än min mamma och ändå vara i bättre skick.
När det stod klart att den gamla kvinnan inte längre klarade sig själv ställdes Eribon och hans två bröder inför den på en gång pragmatiska och existentiella frågan: ”Var ska mamma bo?” Den vilsenhet och förvirring som drabbade dem i mötet med vårdapparaten är inte unik. I Frankrike liksom i Sverige står valet inför kommunala och privata alternativ. De privata kostar så mycket som 120 000 kronor i månaden.
Vi behöver offentliga institutioner finansierade av staten som tar hand om våra gamla och inte lägga det på individen. Det är en kollektiv förpliktelse.
– När mamma dog bara sju veckor efter att vi satt henne på det kommunala vårdhemmet som vi hade råd med drabbades jag av skuldkänslor. Hade detta hänt om vi satt henne på ett privat vårdhem? Hade hon fått mer hjälp?
I efterhand förstod han att det inte hade gjort någon skillnad. Artiklar i media började larma om missförhållanden i de privata inrättningarna. Även de präglades av ensamhet och vanvård.
– De drivs av profit. De dyraste hemmen sparade in på allt, till och med blöjor. Kan du fatta? Det är ett systemiskt våld mot äldre.
De här insikterna och mammans nattliga förtvivlade meddelanden på mobilsvar var början på boken. Hon beskrev villkoren för dem som levde på institutionerna.
Så man kan säga att din mammas historia blev ett sätt att lyfta frågan om den moderna döden?
– Ja. I den sista delen av boken resonerar jag över vem som får tala. Äldre är fråntagna sin röst i offentligheten. De kan inte protestera, demonstrera, skriva eller organisera en konferens, samla namnunderskrifter. Min mamma kunde protestera i mobilen. Hon kunde inte säga vi.
En författare som betytt mycket för Eribon är Simone de Beauvoir. I Det andra könet tittade hon på arbetarprotesterna och algerernas frihetskamp och noterade ett ”vi” som hon anammade för kvinnokollektivet. 20 år senare utkom hennes Ålderdomen (1970). Då hade hon inga svar.
– Någon behövde göra det åt henne och nu känns det som att det är jag som tar över facklan.
I Michael Hanekes film Amour från 2012 hittar Eribon andra ledtrådar i skildringen av ett äldre par där kvinnan drabbas av demens. I filmen spelas parets dotter av Isabelle Huppert. När hon dyker upp, stressad, mitt i livet och skräckslagen inför mammans (Emanuelle Riva) förfall kan hon bara uttrycka en känsla: ilska.
– Det är en underbar film. Dotterns reaktion kommer hela tiden för sent. Jag förstod inte heller vad som hände. Plötsligt var hon bara död.
Men måste ålderdomen vara vidrig eller finns det tröst, till exempel i konsten?
– Efter min mors död sökte jag också svar i litteraturen och filosofin. Men min mamma hade för mycket ångest. Kultur kräver för mycket koncentration. Jag försöker förstå vad min mamma tänkte när hon var ensam i visshet om att inget skulle bli bättre. Jag försöker förstå hennes desperation och varför hon förlorade förståndet. Till slut hittade jag en roman av Lidia Jorge, Misericordia där hon faktiskt utgår från sig själv och sitt liv på ålderdomshemmet. Den är så vacker! Men den utkom först efter att min bok var publicerad.
Didier Eribon hävdar med hetta att det är en fråga om moral och inte bara en sociologisk fråga som behöver lösas. Det tog fem år att skriva boken – men han var besatt.
Jag är själv snart där Isabelle Huppert är i Amour. Min mamma kan visserligen fortfarande bo och klara sig själv och till och med vara barnvakt åt mina systerbarn. Men hon blir allt svagare. Hur ska man som barn förbereda sig? Didier Eribons svar är inte bara att dela med sig, utan att göra det med ett språk sprängfyllt av empati och värme. Intimiteten med läsaren är närmast hudlös.
– Det var inte så lätt att hitta tonen, att inte vara för känslomässig eller för akademisk. För att hitta ett nytt sätt att beskriva sociala klasser, skolsystemet, homosexualitet – jag ville säga nya saker så behövde jag ett nytt språk och en ny form.
Filosofen Hélène Cixous uppfann det ”feminina skrivandet”. Ska vi kalla det här för det ömsinta skrivandet?
– Nej, men kanske det emotionella?
– Jag behövde hitta ett sätt att lägga in känsla i skrivprocessen som berör läsaren. Jag blev rörd och jag ville dela den rörelsen med mina läsare. Det som står på spel är inte abstrakt utan personligt.
Trots att jag ser Didier Eribon genom en pixlig skärm är han som sina texter: pladdrig och vänlig. Varje fråga tar nästan en timme och resonemanget går om inte i cirklar så i spiraler. När jag frågar om han skriver av kärlek missförstår han mig och det är stört omöjligt att bryta in. I stället berättar han lustfyllt och roligt om hur hans mamma under ett av sina sista år blev passionerat förälskad i en jämnårig gift man. Själv fick han reda på affären när hon plötsligt en dag hört sig för om han trodde att man kunde bli kär vid 80.
– Visst, sade jag då. Hurså, är du kär? Hon var besatt av den här karln och det är en sådan vacker historia. En kvinnas liv är också att älska. Hon blev fri. Men mina bröder var rasande.
Ni var tre bröder. Om ni haft en syster, tror du att det hade varit hon som skötte allt med er mamma?
– Jo, antagligen. Det är ju oftare döttrarna som får den uppgiften. Men hon hade inte gjort det annorlunda. Poängen för mig är politisk. Vi behöver offentliga institutioner finansierade av staten som tar hand om våra gamla och inte lägga det på individen. Det är en kollektiv förpliktelse. 50- och 60-åriga kvinnors öde ska inte vara att ta hand om sina föräldrar. Systemet för äldrevård behöver återuppfinnas.
Eribon tillhör den grupp franska intellektuella som öppet stött Jean-Luc Mélenchon och hans parti Okuvade Frankrike. Inför parlamentsvalet i somras skapades en ”folkfront” som lyckades stärka vänstersidan, hindra Marine Le Pens Nationell samling från att vinna, och sätta press på Macron.
– Men det är inte lätt. Tidningarna är mest borgerliga och kampanjar mot Mélenchon för att få till en centerallians som stänger ute det de kallar extremvänstern, som för mig är den anständiga vänstern. Centrismen ser välfärdspolitik som extremistisk och det nyliberala tänkandet har penetrerat hela vår kultur. Det är absurt. Som att välfärden är något vi behöver göra oss av med i syfte att ge pengarna till vinstdrivande företag. Helt vanlig socialpolitik betraktas som stalinism. Nej, vi måste kämpa emot detta för att skydda arbetare, kvinnor, gamla och funktionshindrade.
Nu har det gått två timmar. Av mina fjorton frågor har vi kommit till nummer tre. Det gör inget. Jag avslöjar att det under läsningen av hans bok känts som att lyssna på en vän. Han skrattar snällt.
Har du märkt att hur många gånger Freud än dödförklaras, vaknar han ständigt till liv igen. Det är nästan som att förträngning inte får saker att försvinna, vem det nu var som lärde oss det.
I Dagens Nyheter visar Isabelle Ståhl hur österrikarens teorier lever vidare i 2020-talets tv-serier. Och på våra sidor har Jonas Elvander beskrivit hur den amerikanska vänstern tar hjälp av psykoanalytiska teorier för att förstå varför så många lockas av Trump. Där nämner han det sjuka talet där högerprofilen Tucker Carlson på ett kampanjmöte addresserade publikens mörkare drifter.
”Det måste finnas en punkt där pappa kommer hem”, förklarade han inför en jublande publik. ”Och när pappa kommer hem – vet du vad han säger? Du har varit en dålig liten flicka, och nu ska du få ordentligt med smisk. Det har du förtjänat.”
Hela rörelsen verkar alltså behöva sättas i psykoanalys.
Men i Sverige är tankesystemet mer kontroversiellt. För några år sedan var jag på en fest med många psykologer, och en man blev vansinnig när jag föreslog att Freud ändå hade lämnat ett viktigt intellektuellt bidrag och började skälla ut mig.
Samtidigt kan jag förstå skepsisen, om utgångspunkten är att använda metoden för att få oss att må bättre. Hos både Elvander och Ståhl har österrikarens teorier snarare förvandlats till en samhällsanalys, för att fördjupa synen på människan som mer än bara rationell – och kanske förklara varför vi inte gör uppror mot kapitalismen. Och det är något annat än att prata med livströtta arkitekter om deras mammor.
Men apropå det har ju även svensk politik vissa freudianska inslag. Det lyfte bland annat skribenten Klara-Lovisa Lundström, som på sin blogg identifierade SSU:s ”milfifiering”* av Magdalena Andersson:
I spellistan ”Magda slayyyy *🔥*” på Tiktok har SSU samlat alla klipp där Andersson ”äger” borgerligheten till tonerna av Tiktoklåten ”She Knows” så att alla oneliners från plenisalen ska upplevas som mäktiga. I klippens captions står det ”MAMMA ATE”, ”mommy”, ”mami, förlåt, mami”, ”fyra år till för mamma” och ”MAGDA, MAMMA”. Man skulle kunna tro att SSU anställt Magdalena Anderssons barn som sociala medie-ansvariga men så är det inte, det är bara ett led i en milfifiering av Magda.
SSU verkar lyckligtvis ha slutat kalla partiledaren för ”mamma Magda”, men nog hade pappa Freud haft något att säga även om detta.
Själv tycker jag att kapitalet verkar medvetet om att Freud någonstans hade en poäng. Inte minst då effektiv reklam sällan är utformad enligt KBT-principer (köp lycrabyxor så att du kan sänka kolesterolvärdena) utan efter freudianska (köp lycrabyxor för att gå med i gruppen framgångsrika innerstadsbor).
Det är ingen slump att Sigmund Freud är morbror till pr-branschens grundare Edward Bernays – något som går att följa i Adam Curtis utmärkta dokumentär ”The century of the self”.
Till sist vill jag tacka för alla fina kommentarer jag fick på mitt förra mejl, som värmde ordentligt. Ni har gett mig ny energi att fortsätta jobba för Flammans mål för året – att bli helt oberoende av mediestöd. Tack vare vår växande skara prenumeranter – 150 fler sedan 2024 års sista nummer – är vi närmare än någonsin.
Nytt år, nu kör vi allihopa.
* Jag ber om ursäkt för detta, men milf är från början en engelsk förkortning som betyder mother i’d like to fuck – bokstavligt översatt ”en mamma jag skulle vilja knulla”. Tack för den, SSU.
Att föräldrar tar med familjeadvokaten till utvecklingssamtal visar att kundsamhället har ballat ur fullständigt.
”De kan dyka upp utan att vara anmälda i förväg och står där helt plötsligt i dörren”, säger Britt-Marie Selin, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm till TT. ”Det är väldigt obehagligt.”
Det är inte spanska inkvisitionen hon talar om, utan rika föräldrar med familjeadvokat i släptåg.
Som om lärare inte utsattes för nog press ska de alltså känna att en rättstvist hänger i luften om inte eleven får tillräckligt med beröm.
Redan för fyra år sedan kunde facktidningen Skolvärlden visa att var fjärde lärare det senaste året utsatts för påtryckningar av föräldrar. En utsatte en lärare för en kreditupplysning, medan en annan sade att läraren skulle ”få med honom att göra” om barnets betyg inte höjdes.
Andra skrämdes med att de kände inflytelserika personer inom skolförvaltningen, en hotelse som är vanligare i rika områden. Det vill säga från samma människor som har en ”familjeadvokat”. Vissa har uppenbarligen för mycket pengar, och använder dem för att tillfoga lärare skada. Här skulle alltså en välriktad rikemansskatt kunna minska stöket i skolan.
Denna medborgartankehar i dag ersatts av en vinstmaskin som ska tillfredsställa kunder – inte bara föräldrarna, utan nu även skolornas ägare som inte sällan bor utomlands.
En liknande press att sätta höga betyg kommer också från skolan själv, som måste stå sig i konkurrensen. Här utmärker sig skolbolagen, som i rapport efter rapport avslöjats ge högre betyg, samt avvika mest i förhållande till nationella prov. I mars 2024 visade en undersökning från Skolverket och Universitetskanslerämbetet att elever från friskolor presterar sämre i högskolan. I Sydsvenskan förklarade litteraturvetaren Elisabeth Friis att toppstudenter vid Lunds universitet inte ens orkar läsa böcker: ”De säger: ’Jag kan inget, jag vet inget, please help me.”
Inte konstigt, när mammas lilla Douglas inte behöver plugga för att få betyg.
Rika föräldrar har alltså flera vägar för att köpa betyg till sina barn – straffa skolor som sätter alltför rättvisa betyg, pressa eller hota lärare med hotelser, samt dra in advokater.
Detta föräldratyranni präglar även samtalet om stök i skolan, som i regel handlar om elevernas situation. Självklart ska eleverna ha rätt till studiero, men medan våldet mellan elever har legat konstant de senaste 10 åren har anmälningarna som rör personal ökat med 150 procent. År 2023 var 82 procent av de anmälda allvarliga händelserna på skolor riktade mot lärare.
Läsningen i regeringens rapport om hot och våld i skolan, som lades fram den 15 oktober, är skrämmande:
Elev spottar lärare i ansiktet. Loskan träffar båda ögonen, mun och hals. Elev slår med knuten näve lärare mellan 5–7 gånger på bröstet, vänster axel och arm. Elev skriker ”din jävla kärringjävel” mellan 4–6 gånger. Elev hotar att slå lärare med flertalet långa käppar, som elev sedan kastar mot lärare.
Lärarna måste alltså utstå hotelser från både elever och föräldrar. Inte konstigt att allt färre väljer att läsa till lärare.
Så vad är problemet?
Att skolorna drivs med vinst har inte bara skapat incitament att använda obehöriga lärare för att dumpa lönerna, och flyttat makt från professionen själv till pengastarka föräldrar. Det har också i grunden förändrat synen på vad skolan är till för.
En gång i tiden var den svenska skolan tänkt att fostra medborgare som kan styra sig själva. I 1946 års skolbetänkande står exempelvis: ”Skolans främsta uppgift blir att fostra demokratiska människor.”
Denna medborgartanke har i dag ersatts av en vinstmaskin som ska tillfredsställa kunder – inte bara föräldrarna, utan nu även skolornas ägare som inte sällan bor utomlands.
Men när det gäller skolan har kunden inte alltid rätt. Jag blir snarare allt mer övertygad om att den oftast har fel, när rika föräldrar öser pengar på advokater för att låta barnen förbli puckon.
Min bästa vän föll i extremhögerns armar. Kan jag vinna honom tillbaka?
”Kolla, där går en sån där transgender!” väser han. Vi sitter på donken vid Slussen, och min vän – vi kan kalla honom Stefan – har just pekat ut en förbipasserande kvinna. Jag ser inte upp från min Big Mac. ”Tror du hon hade stor kuk?” fortsätter han, och skrattar.
Det var så det började. Fem år senare har jag vant mig vid den typen av kommentarer från olika håll. ”Män i kjol ska inte få tävla mot kvinnor.” ”Feminister är bara arga för att ingen vill knulla dem.” ”Man får inte säga någonting längre, utan att någon flata kallar en för manssvin.”
Stefan är alltså långt ifrån unik. Men han var också en av mina få manliga vänner, och jag var villig att förbise hans åsikter. Därför sade jag ingenting när Stefan introducerade mig till Jordan Peterson. ”Bror, han kommer förändra ditt liv,” lovade han, och skickade med ett tiotal Youtube-videor där den kanadensiske föreläsaren exempelvis ”krossar feminismen”. Inte heller när han delade vaccinskeptiska artiklar från ryska medier, kallade albaner för getknullare, eller beklagade sig över att Sverigedemokraterna är för mesiga.
Men i takt med att andra tog avstånd från Stefan började jag undra varför jag hängde mig kvar.
Vi blev vänner i fjärde klass, Stefan och jag. I femman dansade vi vals ihop på idrotten eftersom alla tjejer bara dansade med varandra. I nian lät han mig skriva av honom på nationella provet i matte. När han blev dumpad av sin första tjej, och när hans farsa efter ett bråk talade om för honom att han inte var välkommen hemma längre, var jag den första Stefan ringde. Den Stefan jag kände, var inte den alla andra såg.
Men droppen kom till slut, när vi möttes i somras. Det var kul att varva livsuppdateringar med gamla skrönor och internskämt. Men så nämnde han ett rykte om mig från en gammal bekant, och hans blick hårdnade. ”Nico, du är väl inte bög?”
Jag önskar ibland att jag hade ifrågasatt Stefans intolerans tidigare – inte för att ta avstånd, utan för att jag kanske kunnat rädda vår vänskap.
Jag blev tyst. ”Och om jag nu är det?” kom mitt svar till sist. Han skrattade till, men när jag inte gav något tecken på att jag skämtat grimaserade han med avsmak. Samtalet slutade där.
Jag har inte träffat Stefan sedan dess, fastän han ringer ibland. Han tränar numera MMA med medlemmar i Alternativ för Sverige, och är vän med Marcus Follin, även känd som The Golden One, fitnessguru och vit makt-förespråkare. Det är inte en skara jag direkt hör hemma bland.
Men Stefan är som sagt inte ensam. Vänstern drömmer om Generation Greta, men i USA röstade unga män fram Trump. I Italien har de nyfascistiska Italiens bröder den största andelen röster bland unga mellan 18 och 21 år. Här i Sverige fördubblade Sverigedemokraterna sitt stöd i samma åldersgrupp mellan 2018 och 2022. Unga, och framför allt unga män, står inte för den vänstervåg som många har drömt om.
Samtidigt sägs det att män är i kris. Två tredjedelar av dem som i Sverige tog livet av sig år 2023 var män, och män under 45 känner sig känslomässigt ensamma mer än dubbelt så ofta som kvinnor. Det är lätt att förstå varför mina jämnåriga bröder mår som de gör.
I en tid då vi ständigt tvångsmatas med bilder som belyser våra otillräckligheter är det tydligare än någonsin hur förjävligt det är att vara ung. Unga tjejers ouppnåeliga kroppsideal talas det öppet om, men vilken kille har inte sett en Calvin Klein-reklam och undrat varför han inte också ser ut som den halvnakna snubben på bilden? I sociala medier framställs konsumtion som den enda nyckeln till lycka, och på TikTok uppmuntras unga män att konsumera kosttillskott, steroider och plastikkirurgi för att bli så snygga som möjligt. Kroppsrelaterad dysmorfofobi är en medicinsk term som ofta förknippas med transpersoner, och betecknar känslan av att vara ”född i fel kropp”. Men under den moderna kapitalismen lider vi alla av dysmorfofobi.
Det är just den otillräcklighet vi känner inför spegelbilden i den nedsläckta mobilskärmens mörker som gjort Andrew Tate till mångmiljonär och Donald Trump till president. Vanliga grabbar ser influerare som Tate, med jacuzzis, sportbilar, och en porrskådis under vardera arm, och undrar hur de kan bli som han. När män som Tate då pekar ut kvinnor och bögar som anledningen till att killarna i deras publik knappt har råd att flytta hemifrån, är det en mer lättköpt ursäkt än att se till de kapitalistiska strukturer som styr vår värld. Om de verkliga problemen är ogreppbara blir syndabockar den hetaste produkten på marknaden.
Jag är själv inget upplyst undantag. Vem vet om jag inte själv hade kunnat bli som Stefan, under andra omständigheter.
Jag minns de andra killarnas viskade svordomar, när jag i lågstadiet blev indelad i deras lag på idrotten. Hur bollen aldrig passades åt mitt håll, ens när jag hade fritt sikte på målet. ”Passa inte bögen”, var den uttalade regeln bland mina klasskamrater. Att passa till ”bögen” var ju likställt med självmål. ”Du är en sån som gillar att läsa, va?” frågade idrottsläraren mig en gång. På mitt jakande svarade han sedan: ”Det märks.”
Men i högstadiet började en ny kille i klassen. Han var kortare än jag, hade gällare röst, och var sämre på fotboll. Jag behandlade honom lika illa som alla de andra killarna gjorde. Jag imiterade hans röst och hans vilda gestikulerande, till grabbarnas skratt. Och sakta men säkert fick jag börja sitta med dem på lunchen, och hänga med efter plugget.
Från att vi är barn tränas vi män till att aldrig vara svaga, aldrig söka tröst, aldrig vara sämre på att sparka en boll. Vi utplånar varje tecken på sårbarhet, och lär oss upptäcka samma sårbarheter hos andra. Den enda tröst vi tillåts är vetskapen om att det finns andra som är svagare. Äckel inför jaget övergår i äckel inför den andra.
Jag önskar ibland att jag hade ifrågasatt Stefans intolerans tidigare – inte för att ta avstånd, utan för att jag kanske kunnat rädda vår vänskap. Jag vet ju att under lagret av skeva åsikter finns killen jag spelade ”Super smash bros” med i timmar efter plugget.
Vi på vänsterkanten gillar att beskylla högern för att sprida osämja, men jag har knappast bidragit till att brygga några klyftor genom att trycka bort min väns telefonsamtal. I Stefans kommentarer och äcklade tonfall hörde jag ekot av mitt eget självförakt. Och om min vän ringer igen, så är det kanske dags att jag svarar.
Den ryska patriarken Kirill förklarade nyligen att Guds utvalda folk inte behöver vara rädda för kärnvapen. Hans ord visar att kriget handlar om mer än geopolitik eller ekonomi.
För att förstå den senaste tidens oro för att den ryska attacken mot Ukraina ska eskalera till kärnvapenkrig, måste vi återvända till konfliktens början.
I början av 2023 förklarade Dmitrij Medvedev, tidigare rysk president och nu vice ordförande i Rysslands säkerhetsråd, det centrala antagande som låg bakom kriget.
”Jag tror att Nato inte direkt skulle ingripa i konflikten, ens i den här situationen”, sade han om händelsen att Ryssland skulle använda kärnvapen.
”När allt kommer omkring är säkerheten i Washington, London, Bryssel mycket viktigare för den nordatlantiska alliansen än ödet för ett döende Ukraina som ingen behöver. […] Tillgången till moderna vapen är bara en affärsverksamhet för västländer. Utomeuropeiska och europeiska demagoger kommer inte att gå under i en kärnvapenapokalyps. Därför kommer de att svälja användandet av vilka vapen som helst i den pågående konflikten.”
Medvedev utgår från att en stats suveränitet beror på medborgarnas villighet att dö för den – en princip som västerländska samhällen, konsumerade av kommersialism och hedonism, har övergett.
Som Vladimir Putin själv har förklarat: ”Det finns inga mellanlägen eller halvstater: antingen är ett land suveränt, eller så är det en koloni, oavsett vad kolonierna heter.”
För Putin faller Ukraina i den senare kategorin – ett låtsasland som inte förtjänar suveränitet.
Detta perspektiv inbjuder till en oväntad filosofisk parallell. Putins och Medvedevs retorik återspeglar nämligen den tyska filosofen Hegels verk Andens fenomenologi, specifikt dialektiken mellan mästare och tjänare. När två självmedvetanden där kämpar på liv och död träder ingen segrare fram – för när den ena dör finns det inte längre någon som kan erkänna den överlevande.
All mänsklig kultur utgår från en första kompromiss, där den ena parten ”vänder bort blicken” i stället för att kämpa till slutet, och därmed accepterar sin roll som tjänare. Medvedev antar att det ”dekadenta” väst kommer att vända bort sin blick. Men, som det kalla kriget lärde oss, i en kärnvapenkonfrontation finns inga vinnare – båda sidor går under.
Konflikten mellan Ryssland och västvärlden har alltså djupare filosofiska dimensioner.
Anton Alikhanov, guvernör för den ryska exklaven Kaliningrad, hade alltså en poäng när han hävdade att stadens tidigare invånare Immanuel Kant har en ”direkt koppling” till kriget i Ukraina. Han anklagade Kants ”gudlöshet och brist på högre värderingar” för att ha skapat de ”sociokulturella förhållanden” som ledde till första världskriget, och i förlängningen även den nuvarande konflikten.
Alikhanov beskrev Kant som en ”andlig grundare av det moderna västerlandet”, ansvarig för idéer som frihet, rättsstaten, liberalismen och Europeiska unionen. Om Ukraina tar strid mot Ryssland för att försvara dessa värderingar, är Kants filosofi en indirekt förklaring till deras motstånd. Sådana uttalanden, hur besynnerliga de än är, belyser krigets metafysiska insatser.
I samma anda sade patriark Kirill från den rysk-ortodoxa kyrkan att det inte är lönt att varna för kärnvapen, eftersom kristna inte är rädda för världens undergång. Obscent nog tackade Kirill ryska forskare för att ha utvecklat ”otroliga vapen”, och varnade att oro för kärnvapenapokalyps ”inte är bra för den andliga hälsan”:
”Vi väntar på Herren Jesus Kristus som kommer att återvända i stor härlighet”, förklarade han, ”för att förstöra ondskan och döma alla folk.”
Listan kan förstås göras längre: alltför stark oro för de ”otroliga vapen” som ännu inte uppfunnits, den globala uppvärmningen, eller risken att artificiell intelligens styr våra liv är inte heller ”bra för den andliga hälsan”.
Ordet ”andligt” bör här användas utan ironi. Det pågående kriget är mer än en kamp om ett territorium eller ekonomisk makt. Det är också mer än ett försök att förinta en nation, även om aspekten av ett folkmord tydligt kan urskiljas – inte i det bokstavliga dödandet av alla ukrainare, men i att beröva de överlevande sin etniska identitet och assimilera dem som ryssar. Det räcker inte ens att beskriva det som ett globalt geopolitiskt skifte.
Det är snarast ett krig där ande står mot ande, två ömsesidigt uteslutande visioner om vad en människa är. Kanske borde vi här återvända till Nietzsche som mot slutet av 1800-talet, i sin sista bok Ecce homo, erbjöd en dyster vision av det kommande århundradet:
”För när sanningen kämpar mot årtusenden av lögner kommer det att skälva, en spasm av jordbävningar, en omflyttning av berg och dalar som världen inte ens har kunnat drömma om. Begreppet ’politik’ absorberas då i ett andligt krig. Alla maktenheter från det gamla samhället kommer att sprängas i luften, för de vilar på lögner: det kommer att uppstå krig som aldrig tidigare har setts på jorden.”
Innan vi avfärdar raderna som en mystikers grubblerier bör vi notera att filosofen Alain Badiou – som definitivt inte är nietzschean – drar liknande slutsatser i sitt häfte The century (2005). Hans metafor för 1900-talet är ett odjurs sårade kropp, en term som han lånar från Osip Mandelstams dikt ”Tidsålder” (век) från 1923. Odjuret överlevde 1800-talet i relativ komfort, fångat i illusionen av ekonomiska och politiska framsteg.
Det är snarast ett krig där ande står mot ande, två ömsesidigt uteslutande visioner om vad en människa är.
Med 1900-talet tröttnade odjuret på att tålmodigt vänta på framåtskridandet – för att i stället konfrontera historien ansikte mot ansikte, och uppfylla 1800-talets utopiska löften genom brutal voluntarism. Som Nietzsche förutspådde blev resultatet blev en ”andlig krigföring”: två världskrig som aldrig tidigare har setts på jorden, åtföljda av en rad våldsamma revolutioner. Men allt detta sårade bara vilddjuret, utan att ge upphov till en ny människa.
Så vad kommer att följa 1900-talets unika blandning av hopp och besvikelse? I Viljan till makt utökar Nietzsche sina spekulationer till vårt tjugoförsta århundrade, och förutsäger ”den totala förmörkelsen av alla värderingar”, vilandes på ”barbariska nationalistiska brödraskap” med syfte att ”råna och utnyttja de icke-troende”.
Här är vi nu, och ironin är att de som förespråkar en återgång till traditionen är de mest brutala i sitt ”rån och utnyttjande av de icke-troende”.
I dag förväntas vi alla vara beredda att riskera våra liv. Skillnaden är att Ryssland hävdar att de inte fruktar döden, eftersom de tror på en högre gudomlig makt som kommer att förlösa ryssarna efter deras död. Vi i Västeuropa vet att det inte finns någon högre garanti, utan att döden bara är döden.
Även om vi hoppas att Rysslands beredskap att dö är en bluff, kan en lögn likväl ha konsekvenser. Den enda gud som verkar lämplig för vår tid är en likgiltig sådan, och i Passionen enligt G. H. formulerade Clarice Lispector kärnfullt skräcken för den guden:
”Vad som ännu skrämde mig var att till och med den ostraffbara skräcken generöst skulle sugas tillbaka ned i den outsinliga tidens avgrund, uppslukas i de ändlösa höjdernas avgrund, i Guds djupa avgrund: försvinna i likgiltighetens famn. Så olik den mänskliga likgiltigheten.”
Översättning från engelska Leonidas Aretakis. Citatet från Clarice Lispector är översatt av Örjan Sjögren.
Samtidigt som psykoanalysen i Sverige har förpassats till historien – och några flådiga våningar i Stockholm – upplever Freud en renässans i USA. Men det är inte någon konservativ gubbe som väckts till liv, utan en radikal profet. Vad kan Freud och psykoanalysen lära vänstern i dag?
I en artikel i DN för snart ett år sedan förklarade Roland Paulsen varför han tappat tron på psykoanalysen, efter att hans analytiker somnat under en session. ”Föreställningen om att någon annan skulle kunna ha bättre inblick i mitt medvetande än jag själv är en auktoritär idé”, slog han fast. Hans kritiska artikelserie om psykoterapi och psykoanalys fick understöd av Ann Heberlein, som i Svenska Dagbladet avlossade ett generalangrepp på ”det terapeutiska Sverige”.
Det är inte första gången Sigmund Freuds teorier har dödförklarats. Efter att ha tappat mark till kognitiv beteendeterapi (KBT) och andra inriktningar i flera årtionden förlorade Svenska psykoanalytiska föreningen redan 2009 rätten att ge examen i psykoterapi. Sedan dess har psykoanalys främst varit en dyr behandlingsform för rika storstadsbor.
Kritiken mot psykoanalysen har låtit likadan ända sedan Freuds dagar – den är ovetenskaplig, dyr, sexbesatt och, framför allt, ineffektiv. I Sverige har traditionen förmodligen aldrig varit så marginaliserad som nu – men på andra håll upplever den cigarrökande wienarens teorier snarare en renässans.
I en liten sal på tolfte våningen nära Times Square på Manhattan sitter en grupp människor och väntar. Man hade kunnat tro att det var en akademisk föreläsning om det inte vore för de angränsande behandlingsrummen med smakfulla fåtöljer och soffor. Detta är en av alla psykoanalytiska praktiker i New York, där även Pulsion-institutet huserar. Publiken har kommit för att lyssna på analytikern och skribenten Jamieson Webster tala med den brittiske författaren Will Rees om hypokondri.
Psykoanalysen kan inte bara användas för att förstå individuella människor, utan även politiken och kulturen.
Sådana institut och samtal har blivit en allt vanligare del av New Yorks intellektuella liv, för i USA har psykoanalysen de senaste åren gjort en oväntad comeback, som omskrivits i både New York Times och The Guardian. Institutet grundades under pandemin för att hantera de psykiska problem som den stränga nedstängningen gav upphov till, och har det uttryckliga målet att flytta ut teorin från behandlingsrummen till samhället i sin helhet. Det är – för att använda ett passande ord – symptomatiskt för den pågående amerikanska renässansen: detta är ingen konservativ kultur där skäggiga åldringar analyserar unga kvinnor i rökiga mottagningsrum – utan en progressiv version.
– Det finns ett stort intresse för tänkare som Freud, Lacan, Fanon och till och med Melanie Klein. Det är inte en återgång till Fadern med stort F.
Det säger historikern Hannah Zeavin (bilden) på länk från San Francisco. Hon är redaktör för och grundare av tidskriften Parapraxis som är ett av naven för denna väckelserörelse. Den startades 2021 som en reaktion på den institutionella psykoanalysen som enligt henne både har blivit marginaliserad sedan 1980- och 90-talen, och samtidigt förlorat kontakten med vanligt folk.
– I USA är det extremt ovanligt att folk behandlas med psykoanalys. I dag befinner sig ungefär 9 000 personer i analys. Sedan 1960-talet har försäkringsbolagen gjort psykoanalys svårtillgängligt, då man har sett det som en pseudovetenskap. I stället har KBT och andra metoder vunnit mark.
Tidskriften grundades för att tillgängliggöra en teori som blivit allt mer elitistisk under dess hundraåriga historia.
– Båda mina föräldrar är analytiker, men jag blev inte intresserad av psykoanalys förrän jag läste Freuds Sorg och melankoli på universitetet. Samtidigt blev jag allt mer irriterad på den antisociala institutionella psykoanalysen, som har undertryckt traditionens radikala historia och de problem som vanliga människor handskas med i dag.
Namnet Parapraxis kommer från det kliniska begreppet för det som i folkmun kallas ”freudianska felsägningar”, verbala misstag som enligt Freud ger inblickar i ens omedvetna. Men en annan betydelse är tonvikten på praktik, som bör förstås i politisk mening.
Enligt Hannah Zeavin har det alltid funnits en radikal strömning inom psykoanalysen, vilket kan förklara varför idétraditionen har fått ett sådant uppsving just nu. Hon tror att det hänger samman med det nya intresset för radikala tänkare som Marx, men som fram till nyligen inte inbegrep Freud – och liksom för Pulsion-institutet var det pandemin som blev den utlösande faktorn.
– Från finanskrisen fram till pandemin var det många som menade att vi skulle sörja och organisera oss. Sedan kom coronakrisen, och storstäder drabbades av massdöd – i New York stod kylare på gatorna för kroppar som inte hade hunnit begravas – samtidigt som proteströrelser som Black lives matter bröt ut, säger hon och fortsätter:
– Folk började tänka intensivt på fenomen som död, motstånd och fascism, och psykoanalysen har i sin långa historia alltid behandlat dessa saker. Jag tror att folk fick nog av sin KBT-terapi och att bli förringade av sina terapeuter. Allt detta tror jag har gjort att det är en radikal typ av psykoanalys som har återkommit, fastän den i USA generellt har rört sig högerut sedan 1940-talet.
Psykoanalysens radikala historia är lång, men börjar inte nödvändigtvis med Freud själv. Hans förhållande till socialismen var tvetydigt, vilket har gjort det möjligt för amerikanska kritiker som Peter Gay och Lionel Trilling att utmåla honom som en försvarare av det liberala samhällsprojektet.
Å ena sidan byggde hans teorier på en skoningslös kritik av det viktorianska borgerliga samhället och dess förtryckande moral som han menade gav upphov till neuroser och andra psykiska problem. Under hela sin karriär stödde han försök att tillgängliggöra psykoanalysen för en så stor del av befolkningen som möjligt. Men om ryska revolutionen hade han inget gott att säga, och när en yngre och radikaliserad generation analytiker – med den excentriske Wilhelm Reich i spetsen – började sammanföra hans teorier med marxism vände sig en åldrande Freud mot vad han såg som en alltför utopisk psykologi.
I essänVi vantrivs i kulturen från 1930 gick han till angrepp mot den västerländska civilisationen, som uppförts av det ”kulturella överjaget” för att hålla människans inneboende drifter i schack men som bara har lett till ökat psykiskt lidande. Snarare än någon moralisk kod, som bara fungerar som en narcissistisk bekräftelse på den egna kulturens överlägsenhet, behövdes en förändring i människans inställning till egendom, medgav Freud. Men hos socialisterna förvrängdes denna strävan av deras alltför idealistiska syn på den mänskliga naturen.
Psykoanalysens löfte om verklig psykisk förändring gör det också möjligt att föreställa sig verklig politisk förändring.
Detta var ett angrepp på framför allt Wilhelm Reich, men det satte inte punkt för försöken att uppnå en syntes mellan Freud och Marx. Frankfurtskolans tänkare som Theodor Adorno, Max Horkheimer och Erich Fromm kompletterade sin marxism med freudiansk teori, och på 1960-talet blev Herbert Marcuse en ikonisk företrädare för ”freudomarxismen” och dess försök att förklara varför västerlänningar fortfarande var ”alienerade”, trots deras nya välstånd. I vår tid är en den kändaste freudomarxisten Slavoj Žižek.
Även i praktiken sjösattes projekt för att föra ut psykoanalysen till massorna, från den radikala Lafargue-kliniken i New Yorks Harlem till Frantz Fanons antikoloniala terapier i Algeriet och Laborde-kliniken i Frankrike, där den radikala italienska tänkaren Felix Guattari länge var verksam.
Även om dessa försök kanske inte alltid har lyckats, menar Hannah Zeavin att behovet av radikal psykoanalys har återuppstått.
– Det är inte alltid så lätt gjort och det har så klart varit en stor fråga hur man ska kombinera Marx och Freud i hundra år. Men det finns en ny vilja att sammanföra dem och det har varit väldigt intressant att följa.
Mitt emot södra Manhattan, på andra sidan East river, ligger det område av Brooklyn som kallas Dumbo, en förkortning för Down under the Manhattan Bridge Overpass. Detta var länge en ruffig del av New York, med slakthus och nedgångna industribyggnader. Det var här maffian dumpade golare i floden med fötterna fastgjutna i cement, med den världskända utsikten över Manhattanbron i bakgrunden som förevigats i filmer som Once upon a time in America.
I dag är området gentrifierat intill oigenkännlighet, med brunchrestauranger, laptopkaféer och turistbutiker. Men i ett par trånga lokaler i en anonym byggnad ligger också Brooklyns institut för socialforskning. Det grundades 2012 av en grupp akademiker som ville tillgängliggöra humaniora för en bredare publik, utan skyhöga terminsavgifter. I dag ges kvällskurser i allt ifrån Prousts romankonst, islamisk historia och Hegels filosofi till Bauhaus-arkitektur, marxistisk modernism och bebopjazz. Samt Freud och psykoanalys.
Bland institutets grundare finns Abby Kluchin (bilden), som till vardags undervisar i filosofi vid Ursinus College. Tillsammans med sin kollega och make Patrick Blanchfield driver hon den psykoanalytiska podden Ordinary Unhappiness, som görs i samarbete med Parapraxis. Där analyserar de Freuds och Jacques Lacans teorier, men också fenomen som skolskjutningar, pedofilskandalen kring Jeffrey Epstein och Taylor Swifts osannolika karriär.
– Psykoanalysen kan inte bara användas för att förstå individuella människor, utan även politiken och kulturen. Den har historiskt sett varit en svårgreppbar och exkluderande tradition som kräver mycket läsning och bakgrund. Vårt mål är att göra den tillgänglig för en bredare publik, säger hon.
Abby Kluchin tror att psykoanalysens återkomst i USA delvis beror på att den postmoderna teorins hegemoni är på tillbakagång, vilket har gjort att ”mästertänkare” som Marx och Freud åter har kommit på modet.
– När det gäller Freud tror jag att vi lever i en tid då det är omöjligt att se människor som i grunden drivna av förnuft. Han är, kan man säga, det irrationellas mästertänkare. Vem är bättre att vända sig till för att förstå till synes oförklarliga fenomen, både på individnivå och i bredare politiska termer?
”Det måste finnas en punkt där pappa kommer hem”, förkunnade högerprofilen Tucker Carlson inför en jublande publik vid ett möte under Donald Trumps valkampanj.
”Och när pappa kommer hem – vet du vad han säger? Du har varit en dålig liten flicka, och nu ska du få ordentligt med smisk. Det har du förtjänat”.
Publiken var extatisk. När Donald Trump själv äntrade scenen en stund senare skanderade publiken: ”Pappa är hemma”.
Journalisten Sam Adler-Bell (bilden) driver den populära vänsterpodden Know Your Enemy, som fokuserar på den amerikanska konservativa rörelsen. Han använder ofta psykoanalytiska begrepp för att förstå den allt mer extrema amerikanska högern. För Flamman berättar han att han blev intresserad av Freud och psykoanalys under samma skede som gav upphov till Parapraxis och Pulsion-institutet, nämligen coronapandemin.
– Under pandemin följde jag och min flickvän flera videokurser om Freud vid Brooklyns institut för socialforskning. Jag hade inte riktigt läst Freud sedan jag pluggade. Jag vet inte varför vi drogs till honom under nedstängningen – det är inte nödvändigtvis något jag rekommenderar, säger han och skrattar.
– Men det gjorde att flera saker föll på plats för mig: sättet politik, ideologi, våra levda erfarenheter och känslor påverkar varandra. Mitt tänkande hade redan en psykoanalytisk karaktär så jag kände igen mig mycket.
En annan faktor var att Bernie Sanders kampanj, som Adler-Bell och hans medpoddare Matt Sitman stödde, besegrades av Joe Biden i de demokratiska primärvalen bara några veckor innan pandemin bröt ut och USA stängdes ned, på våren 2020. Två lika traumatiska händelser som fick många till vänster, inklusive Sam Adler-Bell, att vända sig inåt i stället.
– Jag tror att psykoanalytiska verktyg och koncept blir mer användbara och attraktiva när vänstern tvingas in i en mer ödmjuk position efter ett politiskt nederlag. Ett exempel på det är Frankfurtskolan som använde sig av freudiansk teori för att försöka förstå varför fascismen segrade över socialismen.
Detta är två områden – högerextremismens framgång och vänsterns nederlag – som psykoanalysen är särskilt lämpad att förklara och bearbeta, enligt Sam-Adler Bell.
Även här var Wilhelm Reich en föregångare. I mitten av 1930-talet, efter att han uteslutits från Internationella psykoanalytiska sällskapet och innan han utvandrade till USA för att hjälpa patienter att uppnå orgasm genom att bli bestrålade inuti lådor han kallade ”orgonackumulatorer”, publicerade han på eget förlag en analys av nazismens triumf. I Fascismens masspsykologi hävdade han att de flesta marxistiska kritiker hade misslyckats med att förutse fascismen eftersom deras ”ekonomistiska” synsätt gjorde dem blinda för andra faktorer än de materiella.
Sådana ”vulgära marxister” kunde enligt Reich inte förklara varför stora delar av arbetarklassen röstade mot sitt klassintresse, eftersom de gjorde en åtskillnad mellan den ekonomiska eller materiella sfären och den psykiska. De kunde därför inte besvara den fråga som filosofen Gilles Deleuze och psykoanalytikern Felix Guattari återformulerade 40 år senare: ”Varför kämpar människor för sin egen underkastelse som om det vore deras befrielse?”
Enligt Reich kunde vulgärmarxisterna med sin reaktionära psykologi bara förklara varför arbetarklassen gjorde uppror när den gjorde det, men inte varför det inte skedde hela tiden: ”Det som måste förklaras är inte det faktum att en hungrig människa stjäl eller en exploaterad människa strejkar, utan varför majoriteten av de hungriga inte stjäl och varför majoriteten av de exploaterade inte strejkar.”
Ekonomistisk marxism kan bara förklara arbetarklassens beteende när det leder till rationella resultat, enligt Reich. När konsekvenserna är irrationella i förhållande till klassintresset uppstår behovet av en social psykologi, som kan förstå den ”sexuella ekonomin” av begär och känslor – eller på psykoanalytiskt språk ”affekter” – som präglar både människor och grupper.
För Sam Adler-Bell, som ”tänker på högern hela tiden”, är sådana verktyg omistliga. Som exempel nämner han Donald Trumps kampanjmöte från i höstas, när han avbröt sitt tal och alla i stället bara stod och lyssnade på musik tillsammans.
– De började spela ”Time to say goodbye” av Andrea Bocelli. Det är en smörig sång om längtan efter ett ospecifierat förflutet som kan fyllas i av vad lyssnaren vill. Det är ren nostalgi. Detta beskriver vad Trump står för, nämligen ett löfte om att ta dig tillbaka till en tid när allting var helt och du var trygg – till livmodern, ärligt talat, eller till din moders famn.
– Konservativt tänkande handlar till stor del om denna typ av affektiva och känslomässiga strukturer och jag tror inte att jag skulle kunna förstå dem utan psykoanalytiska verktyg.
Enligt Adler-Bell kan en av orsakerna till psykoanalysens renässans i USA rentav bero på Trump och den amerikanska högern.
– Trump är ett så barnsligt och osofistikerat uttryck för den kvasifascism vi står inför att vi kanske tvingas ta till psykoanalys för att förstå vad som sker.
Hannah Zeavin varnar i sin tur, liksom Reich, för vad som kan hända om vänstern fokuserar alltför ensidigt på ekonomin och lämnar psykologin till andra aktörer, inte minst högern.
– För mig är det en självmotsägelse att tala om fascistisk psykoanalys, men det är klart att en sådan har funnits och kommer att uppstå igen. Det finns högertidskrifter som publicerar psykoanalytiska tänkare och som hävdar att psykoanalysen var dömd att nazifieras under 1930-talet.
– Jag tror att marxistisk teori räcker långt för att analysera den nya högerns framgångar. Men jag tror också att den freudianska traditionen kan föra en till andra slutsatser, och jag har inget emot att kombinera dem.
Men trots den långa historien av försök att kombinera Freud och Marx har det länge också funnits en skepsis inom vänstern mot psykoanalys. Enligt en vanlig syn är terapiformen reserverad för överklassen, och i den mån arbetare ges tillgång till den är syftet bara att de snabbt ska kunna återgå till att exploateras på jobbet. Med andra ord är psykoanalysens mål inte att förändra världen, utan att hjälpa de missanpassade att acceptera sin plats. Denna syn på psykoanalys som ett elitprojekt går igen hos svenska kritiker som Roland Paulsen.
Enligt Hannah Zeavin finns visst fog för en sådan kritik.
– Det är inte fel. Det är på många sätt den psykoanalys som praktiserades i USA och gör det fortfarande i dag: man ska bli bättre för att kunna bilda familj, arbeta och göra karriär. Men det har funnits en tradition sedan 1945 av anarkistisk, socialistisk, kommunistisk psykoanalys som inte har nöjt sig med denna horisont. Utifrån den vill Parapraxis bidra till en psykoanalys för det 21:a århundradet.
Även Abby Kluchin och Sam Adler-Bell instämmer i beskrivningen av den etablerade psykoanalysen som elitistisk, och båda påpekar att de inte har råd att gå i analys själva. Enligt Adler-Bell är den andra delen av kritiken, om psykoanalysens disciplinerande effekter, dock mer relevant för andra terapiformer.
– Det stämmer att psykoanalys är dyrt. Jag går själv inte i analys för att jag inte har råd. Den andra delen av kritiken, om att det ska göra oss till produktiva arbetare, är mer träffande för de andra psykologiska skolor som är dominanta i dag, såsom KBT. De har så klart utvecklats parallellt med och som svar på Freuds teori, till exempel idén att en patient talar med en terapeut för att bli bättre. Men det är inte någon avancerad teori. Det handlar mest om att hitta strategier för att hantera sina symptom. Och det tilltalar uppenbarligen många, säger han och fortsätter:
– Men psykoanalys kan vara väldigt upplösande. Folk befinner sig i analys i åratal och de kan falla sönder innan de lyckas bygga upp sig igen. Det finns ett skäl till att försäkringsbolag i USA inte vill betala för psykoanalys men gärna för KBT, för KBT fungerar såtillvida att patienter snabbt kan återgå till sitt jobb och vara produktiva. Psykoanalys är ganska ineffektivt.
Paradoxalt nog kan alltså just de aspekter som gör psykoanalysen elitistisk också ses som tecken på dess subversiva sida: det är dyrt och ineffektivt, vilket knappast är ord som arbetsgivare gillar.
Psykoanalys kan vara väldigt upplösande. Folk befinner sig i analys i åratal och de kan falla sönder innan de lyckas bygga upp sig igen.
Enligt Abby Kluchin är de många framgångsrika experimenten med radikala kliniker som har gjorts genom historien dessutom i sig bevis för att psykoanalysen inte är konservativ till sin natur. Snarare handlar det om en konflikt mellan etablerad psykoanalys och de marginaliserade traditioner som alltid har funnits.
– Psykoanalys inte bara är något som kan äga rum mellan två individer i ett rum. Det finns exempel på psykoanalytisk behandling som kräver grupper, som är lyhörd för sociala och materiella förhållanden, som utvidgar överföringsförhållandet mellan patienten och terapeuten till hela samhället. Det är här vi kan se en genuint frigörande vision för analys.
Om vänstern har något att hämta från psykoanalysen i dag så är det kanske inte något som hjälper den att vinna, utan snarare verktyg för att hantera nederlag. Både Sam Adler-Bell och Abby Kluchin återkommer till ordet ödmjukhet.
– Jag tror att Freud lär oss en viss kunskapsteoretisk ödmjukhet, som inte måste stå i konflikt med en stark politisk och moralisk kompass. Men Freud och hans arvtagare lär oss att vi till stor del är främlingar för oss själva och att andra människor ofta känner oss bättre än vi känner oss själva. Att det är just genom att engagera oss i andra som vi lär oss och förändrar oss själva. Jag anser att detta är ödmjukt, men det är också en värdefull politisk resurs, säger Abby Kluchin.
– Psykoanalysens löfte om verklig psykisk förändring gör det också möjligt att föreställa sig verklig politisk förändring.
För Sam Adler-Bell är det dock främst en behandling av melankoli än ett löfte om förändring som psykoanalysen kan erbjuda vänstern – samt en förklaring på varför vänstern ibland beter sig som den gör.
– Psykoanalytiskt tänkande hjälper mig att vara ödmjuk, och att förklara varför det vi försöker göra inom vänstern är så svårt. Vi är så delade internt, ofta mot oss själva och mot varandra, vi fattar inte politiska beslut på ett rationellt liberalt sätt. Psykoanalys fungerar som en broms för en förenklad utopism eller optimism. För mig hjälper det att förklara varför vårt projekt är så svårt, säger han.
Det låter som historikern Enzo Traversos tankar om ”vänstermelankoli”, det vill säga vänsterns långa och internaliserade historia av nederlag och sorg.
– Vänstermelankoli är ett självbotemedel. Jag tror att det är ett sätt att hantera nederlag, enligt mottot ”sörj och organisera”. Vänsterns instinkt att marginalisera sig själv och vara rättfärdig och ineffektiv är ett sätt att föregripa våra nederlag. Begäret efter nederlagets bekvämlighet kan vara ett hinder för organisering, och jag tror att psykoanalysen hjälper oss att förstå det bättre.
Som exempel nämner Sam Adler-Bell hur många inom den amerikanska vänstern inför presidentvalet i höstas tillbringade månader med att påpeka att det inte fanns någon substantiell skillnad mellan Donald Trump och Kamala Harris.
– Jag tror att det var ett sätt att på förhand frånsvära sig ansvaret för vårt historiska läge. Och jag förstår varför. Det finns ingen del av våra politiska liv som helt kan isoleras från våra psykiska liv. Vi försöker tillgodose psykiska behov när vi argumenterar politiskt.
Presidenten Claudia Sheinbaum lovar att stå upp mot Trumps hot om handelskrig – och hon har folket bakom sig.
På Zócalo, det stora torget mitt i Mexico City som är byggt på ruinerna av den gamla aztekstaden Tenochtitlán, stiger rök mot himlen i det tryckande solljuset. Män och kvinnor klädda i traditionella, fjäderprydda urfolkskläder dansar invid katedralen med rökelsekar i handen. Ett stenkast längre bort ligger ingången till museet som är byggt kring ruinerna av det största aztekiska templet, Templo Mayor. Här märks den syntes av europeisk kristendom och traditionell urfolkskultur som Mexiko är byggt av i själva stadsbilden.
På Zócalo, liksom vid otaliga andra torg runtom i denna 20-miljonerstad, breder långa rader av små marknadsbås ut sig. Här säljs allt från handgjorda dockor och klädesplagg till kitschiga t-shirts med Frida Kahlo på och allsköns krimskrams i plast, glas, trä och metall. Men en sak som återfinns nästan överallt är mjukisdockor föreställande Mexikos förre president Andrés Manuel Lopéz Obrador (”AMLO”) och hans efterträdare Claudia Sheinbaum. Särskilt populära är de vid marknaderna i den södra stadsdelen Cocoyacán, där Frida Kahlo och den tidigare kommunistledaren Lev Trotskij bodde ett stenkast från varandra innan den senare mördades på Stalins order.
AMLO lämnade presidentposten efter nästan sex år vid makten i somras med historiskt höga popularitetssiffror. De siffrorna har ärvts av efterträdaren Sheinbaum från hans parti Morena, som blev landets första kvinnliga president i oktober: samma månad uppgav över 70 procent av mexikanerna att de stödjer henne. Det är ett stöd som hon kan behöva just nu, för med Donald Trumps återkomst i USA väntar en uppslitande konflikt om handel och kriminalitet.
Oavsett vad USA och Kanada anser så är det ett mer självständigt Mexiko som har trätt fram under AMLO och Sheinbaum.
Efter att Trump nyligen hotade med att införa en 25-procentig tull på alla produkter från grannländerna – om de inte lyckas stoppa inflödet av migranter och droger i USA – har regeringarna i Kanada och Mexiko gått in i krisläge. För två veckor sedan flög Kanadas premiärminister Justin Trudeau till Florida för att övertyga Trump om att hans land inte går att jämföra med Mexiko. Den underförstådda betydelsen klargjordes senare av den kanadensiska ambassadören i Washington: bara en bråkdel av den insmugglade fentanyl och de irreguljära migranter som kommer in i USA varje år kommer från Kanada.
Claudia Sheinbaums reaktion lät inte vänta på sig: ”Mexiko måste respekteras, särskilt av sina handelspartner”, sade hon samma dag, och tillade i ett syrligt svar till sina nordamerikanska nästgårdsgrannar att ”Kanada kan bara önska att de hade samma kulturella rikedomar som Mexiko har.”
Det stämmer visserligen att trafiken över den mexikanska gränsen vida överstiger den vid den kanadensiska: förra året beslagtog den amerikanska tullen mindre än 20 kilo fentanyl från Kanada, jämfört med över 10 ton från Mexiko. Men för den mexikanska regeringens del handlar det framför allt om att erkännas som en jämlik partner. Trudeaus uttalande ses som ett svek då Mexiko insisterade på att Kanada skulle behållas i den uppdatering av frihandelsavtalet Nafta som gjordes 2018, efter att Trump först velat utesluta landet. Ännu viktigare för Sheinbaum är dock att försvara det egna landets suveränitet.
Det är en linje som inleddes av AMLO. Under hans tid gjordes den mexikanska narkotikapolitiken mer autonom och försök av den amerikanska polisen att lägga sig i Mexikos angelägenheter slogs tillbaka. ”Den politiken kommer att fortsätta”, sade Sheinbaum.
Det faktum att antalet fentanylbeslag har sjunkit i Mexiko är delvis ett resultat av denna politik. Sedan förra året har Mexikos armé och nationalgarde skiftat fokus från drogen, som beräknas leda till över 70 000 överdoser om året i USA, till metamfetamin, vars konsumtion är mycket mer utbredd i Mexiko. Förra året var beslagen av denna drog tolv gånger större än under 2022.
Oavsett vad USA och Kanada anser så är det ett mer självständigt Mexiko som har trätt fram under AMLO och Sheinbaum. Det gillas uppenbarligen av mexikanerna, som alltid har levt under ”los gringos” nedlåtande blickar. För de skolflickor som går runt med sina föräldrar bland stånden på Zócalo och i Cocoyacán går det plötsligt att föreställa sig en ledare som inte bara är kvinna – utan också en som står på det egna folkflertalets sida.