Nyheter/Utrikes 17 maj, 2021

Den sionistiska vänsterns kollaps

För fjärde gången på två år be­finner sig oppositionen mot den israeliske premiär­ministern Benjamin Netanyahu i samma åter­vänds­gränd: den är i majoritet men för splittrad för att kunna enas. Samtidigt har den sionistiska vänstern reducerats till en skugga av sitt forna jag.

Efter vartenda av de fyra parlamentsval som har hållits i Israel sedan april 2019 har samma konstaterande kunnat göras: Arbetarpartiets inflytande har kollapsat till förmån för en allians mellan nationalistiska och religiösa partier. Den vänstersionistiska utopin, det vill säga grundandet av en judisk stat på socialistiska principer, tycks helt ha misslyckats. Denna vänster har dock spelat en nyckelroll i Israels historia: den var instrumentell för nationens grundande 1948, den hade majoritet i Knesset (parlamentet) under nationens tre första årtionden, och den styrde landet under perioderna 1992–1996 och 1999–2000. Men i de senaste valen var denna vänster oförmögen att ta sig tillbaka till politikens centrum – i stället uppnådde Arbetarpartiet och vänsterpartiet Meretz de sämsta valresultaten någonsin: 7 av 120 säten tillföll partierna i mars 2020, och 13 i årets val.
För att förklara denna nedgång måste man vara medveten om vänstersionismens ursprung och inre motsägelser. Den sionistiska rörelsen grundades av en grupp intellektuella judar i Basel 1897. Förgrundsgestalten var den öster­rikisk-ungerske journalisten Theodor Herzl. Efter att först ha stött den assimilationistiska linjen såg han hur denna utopi kollapsade. I Paris 1894 bevakade han Dreyfus-affären för sin tidning. Tre år senare valdes den socialkristne och öppet antisemitiske kandidaten Karl Lueger till borgmästare i Wien. Herzl slutade då att betrakta assimilationen som en lösning, utan började snarare se den som ett hot. Judarna var klämda mellan på ena sidan dem som krävde deras utrotning – vilket de otaliga pogromerna i det ryska imperiet var det mest direkta uttrycket för – och, på den andra, dem som ville att de skulle uppgå i de europeiska samhällena och avsvära sig sin religion och grupptillhörighet. Den sistnämnda strategin hindrade dock inte antisemitismen från att fortsätta spridas och hota deras säkerhet. Målet blev därför i stället grundandet av en egen politisk enhet i vilken de skulle vara i majoritet och leva i säkerhet. Med andra ord, grundandet av en judisk stat.

Det sionistiska projektet var dock inte monolitiskt, och flera olika strömningar utkristalliserade sig snabbt. Borgerligheten samlade sig runt Herzl, som förespråkade en liberal judisk stat och som sökte diplomatiskt stöd hos företrädare för den västerländska kapitalismen. Andra aktivister förespråkade en sionism genomsyrad av socialism, pådriven av marginaliserade judar som förvandlats till arbetare och bönder. På 1920-talet lyckades denna ”arbetarsionism” ta kontroll över rörelsen.

I slutet av 1800-talet krävde sionismens grundare inte bara rätt till självbestämmande för judarna, utan också rätt att bosätta sig på ett område där de för tillfället var fåtaliga: mindre än fem procent av Palestinas befolkning var judisk vid denna tid. Det sionistiska projektet utvecklades under samma epok som de västerländska stormakterna skapade imperier i Asien och Afrika, och inspirerades därför av samma koloniala ideologi.

Att vara vänster kan grundas på en universalistisk åskådning och principer som social rättvisa för alla eller varje folks rätt till jämlikhet och frihet. Sionismen står i motsättning till dessa ideal eftersom den enbart försvarar judarna. Under den andra halvan av 1800-talet var den europeiska vänstern också väldigt kritiskt inställd till den. Den ansåg att de marxistiska och socialistiska principerna är de enda målen som bör eftersträvas: det är genom den sociala revolutionen som judarna ska emancipera sig, inte genom att grunda en stat tusentals kilometer från deras ideologiska slagfält. De nationalistiska, och därför med nödvändighet etniskt-religiöst betingade synsätten sågs som inkompatibla med klasskampen, som skulle förena individer baserat på deras sociala villkor och inte deras grupptillhörighet.

Men de som dagligen utsattes för antisemitism och förnedring, och som förvägrades alla former av socialt erkännande kunde inte vänta på den hypotetiska revolutionens seger. Det var därför som sionismens inflytande började växa bland vänsteraktivister vars progressiva och revolutionära ideal därmed kom att impregneras av en kolonial kultur. I Palestina uppfattade sig de vänstersionistiska organisationerna som ett revolutionärt avant­garde som skulle medföra marxismens och socialismens seger i Mellan­östern, och därmed modernisera den till övervägande del jordbrukande och politiskt traditionsbundna arabiska befolkningen. Precis som det sionistiska borgerskapet utgick de ifrån att deras projekt var rättvist, modernt och progressivt, och att araberna bara kunde tjäna på det.

Denna förhoppning grusades under 1920- och 30-talen, som präglades av regelbundna arabiska revolter i Palestina mot konfiskeringen av deras mark och den brittiska övermaktens oklara mandat. Detta ledde 1947 till FN:s beslut att dela upp Palestina i två stater, en arabisk och en judisk – en lösning som tillintetgjordes av det första israelisk-­arabiska kriget. Under denna konflikt lyckades den sionistiska rörelsen ta kontroll över 78 procent av det palestinska territoriet, på vilket den 1948 grundade staten Israel. Sin enda legitimitet fick den i resultatet av FN-­omröstningen, som också innebar att en arabisk stat skulle upprättas vid sidan av den.

Israels brott mot FN:s resolutioner började direkt vid statens grundande, och det fastän det var vänstern som styrde den politiska agendan. Under de följande årtiondena förlorade arbetar­sionismen successivt den progressiva mask som den tidigare iklätt sig, under det att man fortsatte att förvägra de araber som levde inom landets gränser lika rättigheter och palestinierna rätten att leva i värdighet och i frihet i sitt hemland, till förmån för en konservativ och kolonial sådan.

Än i dag är idén om den revolutionära juden som anländer till Palestina för att med sina kamrater grunda en progressiv stat och ett jämlikt samhälle djupt rotad i många européers politiska medvetande. I flera decennier har dessa förhållit sig till den israelisk-­palestinska frågan med den israeliska socialistiska modellen, och dess kollektivistiska kibbutzim2 och jordbrukande pionjärer, som ideal. Detta ideal har dock förlorat mycket av sitt innehåll sedan dess. Inte bara på grund av det faktum att kibbutzerna inte spelar en lika viktig ekonomisk och social roll, men framför allt för att de inte längre kan bidra till att skyla över den politiska verkligheten i Israel: en kolonial och förtryckande politik som också är genomsyrad av nyliberalism, något som gör Israel till ett av Västvärldens mest ojämlika länder: det är efter Mexiko det näst mest ojämlika landet bland OECD:s medlemsländer. Därtill kommer det försämrade politiska klimatet: flera intellektuella och journalister beskriver utvecklingen i Israel som en ”högerkantring”, och vissa går så långt som att tala om en ”fascistoid urspårning”, i en kontext där den sionistiska vänstern är allt mer marginaliserad.
Den sionistiska arbetarstaten som byggdes under de första decennierna av Israels existens och som baserades på sekulära principer om solidaritet mellan judiska arbetare existerar inte längre. Israel är numera helt integrerat i den västerländska kapitalismen och har till och med blivit ett eldorado för entreprenörer i tech-branschen. Vågorna av ekonomiska reformer som har genomförts sedan 1980-talet har gjort att kollektivismen har ersatts av individualism, och de socialistiska värdena framstår i dag som passé, i motsats till den religiösa nationalismens värden. Till exempel gick i september 2019 bara 41 procent av barn i skolåldern i statliga sekulära skolor, medan resten gick i privata och religiösa skolor. Denna nya samhällsanda märks även i militären. Enligt vapenvägrarorganisationen Mesarvot (”Vägran”) undslipper nästan 50 procent av gymnasieeleverna den obligatoriska militärtjänsten. Bland dem identifierar sig mindre än en tiondel som vapenvägrare, som vägrar göra militärtjänst av filosofiska eller politiska skäl. Resten befrias från tjänstgöringen antingen för att de är ultraortodoxa, eller för att de ges dispens av andra, inte sällan professionella skäl (även om många yrkestjänster kräver att man gjort militärtjänst).

Trots att staten bara erkänner ett enda ”judiskt folk” präglas samhället av djupa klyftor mellan de grupper som utgör den judiska befolkningen (ashkenazer, falasha, mizrahim, rysk­talande, sefarder), och som alla konkurrerar om landets maktpositioner. Fastän bara 30 procent av befolkningen är ashkenazer (judar ursprungligen från Tyskland, Nordfrankrike och Central­europa, övers. anm.) utgör dessa stommen i vänstersionismens huvudsakliga strömningar. Valet av affärsmannen Avi Gabbay, en son till marockanska judar, till ledare för Arbetarpartiet 2017 hade ingen påverkan på hur de traditionellt konservativa orientaliska judarna röstade. Gabbay försökte dock att locka konservativa och religiösa väljare, bland annat genom att förklara att bosättningarna var ”sionismens vackra sida” och att vänsterns problem berodde på att den har glömt vad det innebär att vara jude. Hans efterträdare fram till januari 2021, Amir Peretz, även han av marockanskt ursprung, lyckades inte bättre i väljaropinionen.

Ytterligare en försvårande omständighet för vänstersionismen är att dess aktivister har dålig, eller ingen, kunskap om hur vardagen ser ut för de israeler som lever utanför storstadsområdena. För statsvetaren Ilan Greilsammer har den sionistiska vänstern, inklusive Meretz, ”ingen koppling alls till arbetarklassen”.(3) Vänster­partiernas ledare ”besöker aldrig Sderot eller Netivot (två städer i södra Israel nära Gazaremsan), förutom när de åker förbi dem”, enligt honom. Det förklarar varför deras förslag ofta anses vara ”elitistiska”, framtagna av, och i förlängningen för, de privilegierade i Tel Aviv. Liksom i många andra länder röstar arbetarklassen i något högre utsträckning på högern än på vänstern, förutom bland araberna.

Efter valet i april 2019 analyserade journalisten Meron Rapoport rösterna från den miljon väljare som bor i de 37 fattigaste judiska kommunerna i landet.(4) Dessa städer består övervägande av mizrahim (judar från Mellanöstern och Nordafrika, övers. anm.) och rysktalande judar. Valdeltagandet var 60 procent, vilket motsvarar 30 säten i Knesset enligt reglerna i Israels proportionella valsystem. Sammanlagt fick den sionistiska vänstern 3,25 procent av rösterna, motsvarande en parlamentsledamot. Arbetarpartiets och Meretz ledare existerar i princip inte i de fattigaste, ofta icke-ashkenaziska judarnas medvetande. Samtidigt vann den nationalistiska högern 22 mandat i dessa kommuner, varav tolv gick till regerande Likud. Premiärminister Benjamin Netanyahus parti har, liksom dess allierade partier, rotat sig djupt i dessa perifera, icke-urbana samhällen, framför allt genom ideella organisationer som erbjuder barnverksamhet eller subventionerade skolor. För några årtionden sedan var det den största fackföreningsorganisationen Histadrut som stod för sådana initiativ, vilket spelade en viktig roll för vänsterns stöd från den fattigaste delen av befolkningen.

Den sionistiska vänstern lider av att ha förlorat den politiska plantskola som kibbutzerna tidigare utgjorde, och tack vare vilken den länge kontrollerade staten och dess institutioner. Förut erbjöd kibbutzerna aktivister en politisk skolning som, tillsammans med militärtjänstgöringen, utgjorde vänsterns stomme. Denna kader utgjorde landets elit. Av de ungefär 250 kibbutzer som finns kvar i dag har de flesta privatiserats. Då de ofta ligger på mark där villor eller friluftsparker konstrueras lockar de främst till sig unga barnfamiljer som söker ett lugnare liv. Endast några opererar fortfarande enligt kollektivistiska principer, som lika lön och gemensamt samliv.

Det måste understrykas att majoriteten vänstersionistiska aktivister har väldigt lite kunskap om vardagen för palestinierna. De vet inte vad det innebär att leva under militär blockad. När de läser reportage från de ockuperade områdena av journalister som Amira Hass eller Gideon Lévy, tenderar de att uppfatta författarna som vänstervridna defaitister eller pessimister som bara lyssnar till den palestinska sidan. Vänsterpartiernas ointresse för ideella organisationer som B’Tselem, Breaking the Silence eller Yesh Din, som alla bidrar till att upplysa om ockupationens verklighet och de obekväma aspekter som det israeliska samhället inte vill veta av, är symptomatiskt. Dessa organisationer är fredsrörelsens sista bastioner, men de får nästan inget stöd alls från den politiska vänsterns största partier, vars ledare bryr sig mer om att locka röster bland de 600 000 bosättarna som bor på Västbanken. De är isolerade och deras aktiviteter inskränks ofta av centralmakten som utmålar dem som landsförrädare. Genom att avskärma sig från denna politiska miljö som en gång i tiden utgjorde dess väljarbas har den sionistiska vänstern gjort sig av med möjligheten att erbjuda ett reellt alternativt till Netanyahus koloniala och säkerhetsbetonade skräckpropaganda.

Texten är tidigare publicerad i Le Monde diplomatique

Översättning: Jonas Elvander

 

Fotnoter


Självständig forskare i modern historia. Artikeln bygger på hans bok L’Échec d’une utopie. Une histoire des gauches en Israël, La Découverte, Paris, 2021.
Plural av ”kibbutz”, eller kollektiviserad by. En invånare i en kibbutz kallas ”kibbutznik” (i plural ”kibbutznikim”).
Chloé Demoulin, ”La gauche israélienne se cherche à droite… et ne se trouve pas”, Mediapart, 8 juni 2018.
Meron Rapoport, ”Israel’s left lost a million votes in the last polls. Here’s how they get them back”, Middle East Eye, 19 augusti 2019.

Kommentar/Kultur 21 januari, 2025

För bra? Belöningen för framgång blev kicken. Foto: Matilda Rahm.

Jag är i grunden för en snabbfotad personalomsättning på attraktiva kulturposter. Alltför många gånger har jag sett intendenter och chefer bli lata och förlora nyfikenheten på samtidens rörelser och klamra sig fast vid trender som en gång gjort dem intressanta och heta.

Men när det i helgen kom ut att Athena Farrokhzad och Ida Lindes förordnande på en av Sveriges största litteraturscener inte förlängs efter bara två år, undrar jag om det ändå inte gått för långt åt andra hållet.

I vanliga fall inom offentlig sektor brukar tjänster förlängas automatiskt såvida det inte skett dramatiska personalhaverier eller ekonomisk förskingring. Det som skaver är Athenas höga profil i Palestina-frågan, som diskuterades på kultursidorna för ett år sedan. Men oavsett vad man tycker om lämpligheten i att förena en offentlig roll med aktivism, så är det kvaliteten som måste avgöra.

Läs mer

I just det här fallet handlar det om en sällsynt framgångsrik programläggning där varje författarsamtal med världsnamn sålts ut till sista stolen till en rockkonsertjublande publik. Jag har själv besökt evenemangen och upplevt ett ovanligt varierat sällskap, en gång med ett gäng gymnasister från Tensta som deltog i en bokcirkel om Frantz Fanon, på fritiden.

Ordet jag kommer att tänka på när det gäller duon Farrokhzad-Linde är succé. Att de inte får fortsatt förtroende framstår som självskadebeteende av Kulturhuset. Gillar inte cheferna när det går bra?

I väntan på kulturkanon kan man roa sig med att se sig omkring efter den eftersökta excellensen i samtiden. Men om något som uppfyller alla kriterier på spjutspets och popularitet läggs ned, så undrar i alla fall jag om våra tjänstemän känner igen stor konst när den serveras framför näsan.

Nyheter/Utrikes 21 januari, 2025

Miljonrullning till Trumps republikaner från friskoleparet Bergström

Hans och Barbara Bergström besöker Engelska skolan i Stockholmsförorten Gubbängen i november 2021. Foto: Alexander Mahmoud / DN / TT

Bara under valkampanjen 2024 har Hans och Barbara Bergström, paret bakom skolkoncernen IES, donerat över två miljoner till den amerikanska högern – trots att Hans Bergström kallat kampanjen ”usel”, och Donald Trump en ”dömd brottsling”

1,77 miljoner svenska kronor. Så mycket har Hans Bergström, grundare av Internationella engelska skolan (IES) donerat till republikanska kandidater i USA – enbart under de två åren inför valrörelsen 2024. Hans hustru Barbara Bergström, som även är medgrundare till skolkoncernen, har donerat motsvarande 365 000 kronor till högerpartiet under samma period.

Sammanlagt rör det sig om mer än två miljoner kronor under 2023 och 2024, visar öppen data från det amerikanska registret över donatorer.

Särskilt mycket har paret skänkt sedan Donald Trumps övertagande av partiet 2016

Bernie Moreno, en stark allierad till Donald Trump och nytillträdd senator för Ohio, är en av de tre kandidater som enligt registret tagit emot störst summor från paret under de senaste två åren. Moreno har bland annat anslutit sig till Trumps påståenden om att valet 2020 ”stals” av demokraterna.

Bland de andra finns abortmotståndaren Dan Crenshaw och Roger Wicker – en av de 22 republikaner som redan 2017 begärde att USA skulle lämna Parisavtalet. Tidigare under 2020-talet har paret även stöttat Trumpvänliga kandidater som David Perdue.

De allra största gåvorna från paret Bergström går dock inte till individer, utan till den politiska kommittén NRSC, som syftar till att säkra en republikansk majoritet i den amerikanska senaten.

Samtidigt har Hans och Barbara Bergström även donerat till moderata och Trumpkritiska republikaner som Peter Meijer, som var en av de tio republikanska kongressledamöter som röstade för att väcka åtal mot presidenten efter stormningen av Capitolium. 

Våren 2024 gick en mindre donation också till kommittén The Great Task, grundad av republikanen Liz Cheney som senare valde att stötta Demokraterna i presidentvalet.

I ett mejl till Flamman beskriver sig Hans Bergström som en ”Nikki Haley/Liz Cheney typ av republikan”, som ”aldrig kunnat rösta på Donald Trump”. Han berättar även att han röstade på Kamala Harris i höstens presidentval:

”[D]et senare för att få ett slut på epoken Trump och förhoppningsvis bidra till att det Republikanska partiet – grundat av Abraham Lincoln – skulle kunna återgå till en mer moderat och sansad kurs”.

I mejlet skriver Hans Bergström att hans donationer ”har inriktats på att i primärvalen främja kandidater som visat en självständig hållning mot Trump”.

Paret Bergström bor i USA sedan 2003. I dag är de bosatta i staden Boca Raton i Florida, som ligger fyra mil söder om Donald Trumps residens Mar-a-Lago, och är känd för sina förstklassiga golfbanor och eleganta bostadsområden.

Paret har även tidigare uppmärksammats för sitt stöd till högerpolitik. 2023 kunde Expo avslöja att paret skänkt över tvåhundra tusen kronor till tidskriften DSM, som spridit konspirationistiskt och antisemitiskt innehåll, däribland ifrågasättande av antalet offer för Förintelsen. 

Strax efter Trumps valseger i november 2024 skrev Hans Bergström en debattartikel för Timbro, där han beskrev Trump som en ”dömd brottsling”, ”skrävlande egomaniac” och ”bluffmakare”. Han menade att man vunnit trots en ”usel” valkampanj, med förklaringen att åren med president Biden lett till ännu större missnöje. 

Den Bidenpolitik som Hans Bergström specifikt beskyller är dock ”den öppna gränsen mot Mexiko, som skapat känslan av anarki och hot mot säkerheten”, ”biologiska pojkar i flickidrott” och att Demokraternas egna ”galenpannor” ropat ”from the river to the sea”. Texten avslutas med en förhoppning om att mycket av det Trump utlovat under sin kampanj bara ska ha varit ”bombasmer”.

Läs mer

Paret Bergström grundade Internationella engelska skolan 1993. I dag äger de fortfarande en betydande del av verksamheten via stiftelsen Hans and Barbara Bergstrom Foundation, med säte i Boca Raton. Stiftelsen har ett marknadsvärde på drygt 551 miljoner svenska kronor.

Internationella engelska skolan omsätter 3,7 miljarder årligen, varav den överlägset största delen kommer från svenska staten i form av skolpeng. 2023 rapporterade SVT att en halv miljard kronor skickats till skolkoncernens största ägarbolag Paradigm Capital.

Totalt har Hans Bergström donerat drygt 7,6 miljoner kronor till politiska ändamål sedan januari 2006, då han lämnade en första gåva om 200 dollar till Republikanernas senatskommitté. Barbara Bergström har skänkt drygt 700 000 kronor till republikanska kandidater och kommittéer. I bådas fall är det uteslutande Republikanerna som tagit emot gåvorna.

Särskilt mycket har paret skänkt sedan Donald Trumps övertagande av partiet 2016. I synnerhet har donationerna ökat under 2020-talet – där de redan skänkt mer pengar än under hela det föregående decenniet.

Artikeln har uppdaterats med mejlsvar från Hans Bergström.

Inrikes 21 januari, 2025

Svenska Marockokritikern: ”De dödshotade mig”

Jan Strömdahl, Västsaharakommitténs tidigare ordförande, under Ship To Gaza-kampanjen. Foto: Fredrik Persson/TT

Danska Global aktion fick sin lokal brandbombad förra veckan. Motivet misstänks vara organisationens arbete mot Marockos ockupation av Västsahara – något som lett till hot även för svenska engagerade. ”Jävla skurkland!”, säger Ciczie Weidby (V), som nyligen besökte området.

Flamman rapporterade tidigare om måndagens brandattentat mot den danska solidaritetsorganisationen Global aktions lokaler i Köpenhamn, där Marocko-nationalistiska budskap som ”Sahara belongs to Morocco” sprejades på gatan utanför. 

Dansk polis utreder fortfarande dådet, men i ljuset av klottret har organisationen redan gått ut och kopplat det till sitt engagemang för det av Marocko ockuperade Västsahara, och stöd till separatistgruppen Polisario. Ockupationen har pågått sedan 1975, och fördömts av bland andra Human Rights Watch, som menar att myndigheterna begränsar mänskliga rättigheter och trakasserar och fängslar regimkritiker.

Även svenska organisationer som är aktiva i frågan har haft en hotbild mot sig, berättar Jan Strömdahl, tidigare V-politiker och svenska Västsaharakommitténs förra ordförande. 

Han skriver till Flamman att både han och hans dotter dödshotades 2013 av ”några marockaner med anknytning till ambassaden” på grund av sitt engagemang i frågan, kopplat till att han hjälpt en papperslös Västsaharaflykting i Sverige att ge ut en Marockokritisk bok. 

Så fort man skriver eller säger något om det här dyker någon sorts pro-marockansk ”trollnärvaro” upp, både på internet och fysiskt.

I en polisanmälan om olaga hot citeras meddelanden från tre olika okända telefonnummer, med innehåll som ”Yes ni måste likvideras om ni fortssätter [sic] att hjälpa terroristmaffiagruppen polisario”, ”vi kommer att hitta honom och skicka honom i en svart säck till Marocko” och ”du och din familj ska bort”. Utredningen lades dock ned, då polisen inte kunnat spåra numren.

En torsdagseftermiddag 2016 mejlar Strömdahl sina styrelsekollegor om att någon sprängt hans brevlåda på Långholmen i Stockholm. Även då misstänkte Strömdahl att motivet var hans långvariga stöd för Västsahara, men det gick aldrig att bekräfta, och Flamman har inte tagit del av en polisanmälan. 

Även därefter har trakasserierna fortsatt, enligt Strömdahl. Så sent som i december 2024 ska en släkting till den papperslösa flyktingen ha blivit hotad i Marocko.

Föreningens nuvarande ordförande Josefine Malm (bilden) vill inte spekulera vidare i de incidenter som Jan Strömdahl nämner. Även hon är dock van att få mothugg, ofta i stor skala.

– Det går inte att säga om det står för privatpersoner eller något mer organiserat, men så fort man skriver eller säger något om det här dyker någon sorts pro-marockansk ”trollnärvaro” upp, både på internet och fysiskt, berättar hon för Flamman.

– När vi har haft riksdagsevenemang har det också kommit utklädda pro-marockaner som har börjat skrika, kasta flygblad och blivit utburna av Säpo. Sådana saker händer. 

Hon känner Global aktions ordförande Morten Nielsen och flera andra engagerade, och har sett bilder på den utbrunna lokalen i Köpenhamn.

– Det är superotäckt, grovt. Hade någon befunnit sig där hade det varit fara för liv, men det är också så mycket som förstörts. De har funnits i många år, och säkert haft sina arkiv där. Vi hoppas på polisutredningen, och att få veta om enskilda eller något större ligger bakom. 

Josefine Malm menar att EU-beslutet i oktober om att förbjuda avtal mellan EU och Marocko från att inkludera Västsahara har satt frågan på tapeten igen. Högtidlighållandet av ett viktigt årtal spelar också in.

– Det är 50 år av ockupation i år, något organisationer i hela Norden kommer att uppmärksamma. Det pratas mycket Västsahara just nu, och det är klart man tänker att det kan hänga ihop med det här attentatet. Det har eskalerat. Men som svensk organisation har vi också Sverige i ryggen, vi har stuckit ut hakan i den här frågan i väldigt många år.

Riksdagsledamoten Ciczie Weidby (V) (bilden) besökte Västsahara bara härom veckan, tillsammans med partikollegan Tony Haddou. Anledningen till besöket var Solidarity summit, en konferens som anordnas i ett av Västsaharas flyktingläger. 

På plats var också klimataktivisten Greta Thunberg, som enligt Josefine Malm tagit emot en ”enorm” kritik i sina kommentarsfält. Organisatörerna var två svenska aktivister, som cyklat jorden runt för att höja medvetenheten om frågan.

– Som alltid när man åker till Västsahara bodde vi hos familjer, som öppnar upp och erbjuder sina hem. Man får verkligen ta del av hur livet i lägren är, med långvarig fattigdom och beroende av hjälporganisationer, säger hon, och fyller i:

– Men det är aldrig farligt på samma sätt som det kan vara för västsaharier som bor i de ockuperade områdena. Där är det sjuk repression och övervakning, människor bara försvinner hela tiden.

Hennes engagemang i frågan sträcker sig över flera decennier. I hennes fall har det snarare gett upphov till frågetecken än fara.

– Jag har suttit i riksdagens Västsaharanätverk i flera år, och aldrig upplevt att mitt engagemang lett till något negativt eller hotfullt. Den vanligaste kommentaren är snarare ”jaha, var ligger det?”, från folk som tänkte resa på semester till Marocko och inte hade någon aning.

Ciczie Weidby hoppas att fler nu ska få upp ögonen för Västsahara.

– Många politiskt engagerade i min ålder känner nog till frågan, men också som en som ofta flyger under radarn. Det är frustrerande att känna att nästan ingen ser förtrycket de utsätts för, Marocko kan bara fortsätta fiska och plocka ut naturtillgångar bäst de vill. Jävla skurkland!

Flamman har sökt Marockos svenska och danska ambassad.

Ledare/Opinion 21 januari, 2025

Armarna uppåt, sträck

Under sitt tal på Donald Trumps presidentinstallation gjorde Elon Musk slutligen fascisthonnör. Foto: K.C. Alfred/San Diego U-T/Zuma/TT.

Världens rikaste man gör en nazistisk honnör inför USA:s samlade elit. Kampen om demokratin är här – och den som inte har ett ord att säga om ohämmad kapitalism gör bäst i att stanna hemma.

”Det här var ingen vanlig seger”, förklarade Elon Musk i sitt korta tal under Donald Trumps installation. ”Det var ett vägskäl för den mänskliga civilisationen.”

Sedan gör världens rikaste man en nazisthälsning för att tacka väljarna. Två gånger, så att vi inte ska tvivla på vad vi ser. Det har länge varit uppenbart var han står – men nu kan ingen längre förneka det. Det var förstås också syftet. För lika mycket som gesten var en ideologisk manifestation vill han visa sin makt. Att han kan göra vad som helst utan konsekvenser. Jag hoppas att han har fel.

Frågan är vad vi andra gör med informationen.

Att kritisera en fascisthonnör är ett enkelt moraliskt Turingtest. Den som slätar över vad Elon Musk har gjort står på tyranniets sida över demokratin. Därför ska det bli intressant att se hur hans svenska hejarklack agerar nu.

Läs mer

Bara en dag innan talet suckade Timbro-skribenten Erik W. Larsson att Elon Musk tråkigt nog inte kommer att kunna sparka tillräckligt många lata postarbetare på grund av facken. Den liberala ledarskribenten Sofia Nerbrand har hävdat att ”[m]ycket få individer har någonsin haft en sådan positiv inverkan på människors liv”, och att ”Trump och Musk är värda att lyssna på.” Göteborgs-Postens politiska chefredaktör Adam Cwejman har å sin sida slagit fast: ”Eliten ogillar Musk för att de ogillar yttrandefrihet”.

Inte ens att Elon Musk länge har varit världens främsta spridare av antisemitism har avskräckt medlöparna. Frågan är vad de säger nu när armen till slut sträcktes ut i luften. Ligger de lågt, i väntan på rätt tidpunkt att driva samma politik i Sverige, eller möts vi av uppriktig ånger? Jag har mina farhågor.

På en punkt måste jag ge Elon Musk rätt. Visst står vi vid ett vägskäl för den mänskliga civilisationen.

Men en viktigare fråga är om människor med ett mer välutvecklat demokratiskt impulssystem också är beredda att börja prata om den svällande elefanten i rummet – oligarkernas ofantliga rikedomar. I publiken stod fler malliga mångmiljardärer som Mark Zuckerberg och Jeff Bezos, som likt den övriga teknikoligarkin alla har kysst ringen genom att donera motsvarande 11 miljoner kronor till presidentens uppstartsfond. I går (20/1) kunde Dagens Nyheter avslöja att Daniel Ek inte velat vara sämre, utan även han lagt en hemlig donation.

Samtidigt har Donald Trump anslutit sig till deras plutokratklubb genom att lansera kryptovalutan $Trump som omedelbart rusade till ett värde på 110 miljarder kronor.

Det var länge sedan världen såg en sådan koncentration av makt. De här männen avskyr inte bara folkstyret, de vill även krossa facken, välfärdsstaten och klimatkampen. De vill störta några av de bästa frihetsskapande innovationer som historien har sett, och i varje enskild fråga står de på samma sida som eliten.

Läs mer

Vi kan förstås inte påverka det som händer i USA, däremot vad som händer här.

Sverige ligger i världstoppen vad gäller miljardärer per capita, fem av åtta partier är beredda att kringgå lagen för att ta emot hemliga donationer, och trots ett kompakt folkligt motstånd mot vinster i välfärden får de rovgiriga koncernerna finnas kvar oavsett regering – medan Kunskapsskolans grundare Peje Emilsson skryter om att han ”skickar sms då och då [till statsminister Ulf Kristersson] och säger när jag tycker att han varit duktig”.

Samma utveckling sker alltså inför våra ögon, även om vi ligger några år bakom. Den som nu inte talar klarspråk om kapitalismen, har inte heller något vettigt att säga om demokratin.

Och på en punkt måste jag ge Elon Musk rätt. Visst står vi vid ett vägskäl för den mänskliga civilisationen.

Kultur 21 januari, 2025

Elektromusikens farmor dumpade Sverige

En minneskonsert med Catherine Christer Hennix ges den 26 januari på Mint i Stockholm. Foto: Ari Marcopoulos.

Catherine Christer Hennix (1948–2023) blandade matematik med drone och asiatisk musiktradition. Nu arrangerar konsthallen Mint en minneskonsert. Flamman pratar med den konstnärliga ledaren Emily Fahlén.

Hur kommer det sig att Hennix fick jobba med alla de stora namnen som La Monte Young?

– Hennix var en pionjär inom dronemusik och var tidig med att göra datorgenerad musik, hon sökte sig till likasinnade utövare under hela sin livstid, La Monte Young var en av dem.

Hon fick en soloutställning på Stedelijk-museet i Amsterdam, men aldrig i Sverige. Varför?

– Min uppfattning är att den experimentella musikscenen i Sverige har varit bättre på att följa hennes arbete än konstvärlden. När jag fick möjlighet att uppleva hennes musik live våren 2023 på Editions i Stockholm, var det hennes första konsert i Sverige på 50 år. Det var ett av mitt livs största konstupplevelser.

Hur skulle du beskriva hennes musik?

– Kontemplativ, intensiv, spirituell och komplex, ibland med väldigt hög volym.

Läs mer

Hur förhåller sig hennes matematiska intresse till musiken?

– Hennix undervisade i många år i matematik på amerikanska universitet och ägnade sig framför allt åt intuitiv matematik och logik. Hon var intresserad av oändligheten som uttryck och form.

Den 26 januari presenterar Mint på ABF-huset i Stockholm (där Hennix inledde sin bana), tillsammans med Blank Forms och Vassa Tassar, en heldags minneskonsert.

Rörelsen 19 januari, 2025

Antikapitalism är handling – inte radikala paroller

Pelle Dragsted vid Enhetslistans extrainsatta årsmöte i Köpenhamn den 14 december. Foto: Emil Nicolai Helms/Scanpix/TT.

Socialismen handlar inte om att ständigt ropa det mest revolutionära, utan om praktiskt arbete för att flytta makten till folket.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Budskapet i Mikkel Bolts krönika 18 december är omisskännligt: ​​Enhetslistan har nu äntligen sålt ut. Om det någonsin fanns något att sälja? Samma Bolt dödförklarade vänstern redan för sju år sedan med orden: ”Enhetslistan, men också hela vänstern, måste bort. Den fungerar i dag bara som ett hinder för en revolutionär position.”

Några år senare framförde Bolt (lyckligtvis misslyckade) uppmaningar att avstå från att rösta i folketinget. Enligt Bolt måste syndafallet tydligen dateras till den tid då vänstern kämpade för allmän rösträtt och därmed gav vika inför den borgerliga demokratins tristess och anpassning.

På så sätt ansluter sig Bolt till en lång tradition, särskilt närvarande i akademiska kretsar, där den sanna vänstern periodvis dödförklaras. Oftast i en stil som inte lämnar några tvivel om att dödsdomens författare sitter på den korrekta och renläriga tron. Inte olikt studenten Skodsborg i Hans Scherfigs satiriska roman Idealister, som generöst ställer sitt eget överskattade intellekt till förfogande för att vägleda de egensinniga massorna. Men givetvis helst utan att behöva delta i den trista praktiska klasskampen.

Men rykten om den systemkritiska vänsterflygelns död är överdrivna även denna gång. Åtminstone när det kommer till Enhetslistan. 

I sin krönika tar Mikkel Bolt till en rad osanna påståenden för att slänga smuts på vår kista. Bolt hävdar att vi i Enhetslistan har övergett antirasismen, internationalismen och solidariteten med världens förtryckta. Just när Bolts ord trycktes stod vår talesperson i medborgarfrågor Peder Hvelplund i spetsen för kritiken mot högern och socialdemokraterna i den nationella rättighetskommittén. Samtidigt engagerade vår unga samarbetsorganisation, Rödgrön ungdom, hundratals unga på utbildningsinstitutioner och bostadsområden över hela landet i en kampanj mot de strikta reglerna för medborgarskap. 

Rosa Lund har som mångårig migrationspolitisk talesperson fått stå ut med hotelser och smutskastning som få andra politiker i landet på grund av Enhetslistans entydiga antirasism. Internationell solidaritet är också, som alltid, central för oss. I motsats till Bolts påståenden har partiets avdelningar och aktivister över hela landet från Ålborg till Esbjerg över Sorø till Bornholm varit drivande i demonstrationer och protester mot det smutsiga kriget från dag ett efter Israels attack mot Gaza. 

I Folketinget hann det inte gå en vecka innan vi genom förfrågningar, samråd, resolutioner eller ministerfrågor försökte pressa regeringen att avsluta sina eftergifter till Netanyahus terrorregim. Men den här sortens prosaiska aktiviteter inom och utanför Christiansborg stör inte estetikprofessorns eteriska analyser.

Bolt har också fel i sitt huvudpåstående att vi i Enhetslistan har gett upp våra ambitioner om socialismen och accepterat kapitalismen som historiens slut. Enhetslistan är nu som alltid ett antikapitalistiskt parti. Utvecklingen i omvärlden bekräftar oss – inte minst vid denna tidpunkt – att kapitalismen är fullständigt oförmögen att lösa de kriser vi som mänsklighet står inför. Oavsett om vi pratar om exploderande ojämlikhet, klimatförändringar eller de oligarkiska tendenser som alltmer utmanar själva folkstyret. 

Detta beror på två av kapitalismens inneboende egenskaper.

För det första att rikedom och därmed också politisk makt och inflytande ständigt strömmar uppåt mot en mäktig elit. För det andra att det är strävan efter avkastning på investeringar som styr ekonomins inriktning snarare än demokratiska beslut.

Dessa egenskaper kan motverkas genom politiska reformer uppifrån och folklig organisation underifrån. Men de kommer inte att försvinna så länge som kapitalismen är den organiserande principen.

Än så länge tror jag faktiskt att Bolt och Enhetslistan delar analys.

Men vad innebär det att vara antikapitalist? Det är här vattnet delar sig. När man läser Bolts krönika kan man få intrycket att förändringarna kommer om vi bara använder de mest revolutionära teorierna och parollerna.

Men för mig och Enhetslistan är antikapitalismen inte i första hand ett ord. För oss är antikapitalismen en praxis.

Det är praktisk handling som börjar med att fråga: Hur utövar kapitalismen som system och den ekonomiska eliten konkret sin makt i den rådande verkligheten? Och hur kan man utmana och motstå den maktutövningen? Både för att råda bot på de problem det orsakar för människor och natur här och nu, och för att flytta oss bortom kapitalismen. 

Som ett marxistiskt parti uppfattar vi samhället som splittrat mellan en liten minoritet i toppen som äger det mesta – företag, banker, fastigheter, mark, patent och algoritmer – och de flesta av oss som lever på att sälja vår arbetskraft till den första gruppen.

Denna klassindelning innebär ständiga intressekonflikter: mellan löntagare och arbetsgivare, hyresgäster och fastighetsspekulanter, låntagare och banker, lokalsamhällen och förorenande företag, och jag skulle kunna fortsätta. Uppgiften för ett socialistiskt parti är att stå på samma sida som majoriteten av vanliga människor i dessa kamper. Det är antikapitalistisk praxis.

För mig och Enhetslistan är antikapitalismen inte i första hand ett ord. För oss är antikapitalismen en praxis.

För en månad sedan stod jag en frostig morgon utanför på Tagensvägen i Köpenhamn med en stor grupp fackföreningsmedlemmar – jag kände också igen några av dem som partikamrater. En blockad kallades mot en byggarbetsplats eftersom en underleverantör grovt underbetalt sina rumänska anställda och utsatt dem för livsfarlig asbest. 

De fackliga aktivisterna stängde effektivt ned platsen genom att blockera alla ingångar så att byggandet inte kunde fortsätta. Kravet var tydligt: ​​arbetet kunde återupptas när de utländska kollegorna hade säkrat en överenskommelse med danska löner och arbetsvillkor. Som jag tidigare ofta upplevt med sådana blockader tog det inte många timmar innan entreprenören – pressad av utsikten till utebliven vinst – hade upprättat ett avtal. Till spärrvakternas jubel, som sedan kunde åka tillbaka till sina egna byggarbetsplatser.

Den sortens maktkamp pågår hela tiden i ett kapitalistiskt samhälle. Mellan dem som äger, som ökar sin vinst genom att försämra löner och villkor, och vi som arbetar, som försöker säkra en rättvis del av det välstånd vi skapar, och skydda oss från maktmissbruk. När vi vanliga människor organiserar oss kan vi utmana den makt som arbetsgivare annars skulle ha över våra arbetsliv. 

Segrar som den där morgonen på Tagensvägen ger oss också två viktiga påminnelser. Nämligen att utan dem som arbetar kan kapitalisterna inte tjäna en krona. Och det är inte minst kunskap som bär fröet till ett samhälle och en ekonomi där det inte är en reducerad elit i samhällets topp som äger och kontrollerar kapitalet och produktionsapparaten utan där ägandet – och därmed också inflytandet – finns utbrett bland de många.

Det är inte minst av den anledningen som vi på Enhetslistan prioriterar arbetet i fackföreningsrörelsen högt. När du går med i partiet blir du inte bara en del av en lokalavdelning, utan erbjuds även att gå in i nätverk med andra från den yrkesgrupp du arbetar i, för att kunna samordna och inspirera varandra i de professionella striderna – små som stora.

Men antikapitalistisk praxis kan ta andra former än industriell kamp – just för att motsättningarna under kapitalismen finns överallt. Som när aktivister i Enhetslistan står i spetsen för en lokal protest mot en ny grisfabrik som ska sprida gödselstank, grundvattenföroreningar och fjorddöd, bara för att en stor markägare ska kunna tjäna mer pengar. Eller som när vi deltar i hyresgäströrelsens kamp mot Blackstone och andra bostadsspekulanter som driver upp hyrorna för att säkerställa större avkastning till sina utländska ägare. Och inte minst i klimatstriden – vår tids mest avgörande konflikt – mellan den breda majoriteten som vill ha en planet som går att leva på också i framtiden, och eliten som tjänar på fortsatta utsläpp.

På så sätt deltar Enhetslistans aktivister över hela landet i praktisk antikapitalism. Folk har ofta ingen aning om att det är folk från Enhetslistan som deltar, eftersom vi sällan gör en stor grej av vår partitillhörighet. Det är resultaten som räknas.

Kritik mot kapitalismen är också till stor del – tvärtemot Bolts uppfattning – vår kompass i det parlamentariska arbetet i folketinget, kommuner, regioner, samt i EU-parlamentet. För trots att den parlamentariska makten i ett kapitalistiskt samhälle alltid kommer att hämmas av den ekonomiska elitens utomparlamentariska inflytande, är den långt ifrån betydelselös. Också genom lagstiftning kan vi utmana kapitalets makt och marknadskrafternas negativa konsekvenser.

När vi under förra valperioden garanterad gratis tandvård för unga, och nu jobbar för att helt ta bort bruksavgifterna för tandvård, så är det bra för att det motverkar ojämlikhet i hälsa. Men det är också antikapitalism i praktiken, för varje gång vi omvandlar viktiga grundläggande behov från råvaror till sociala rättigheter gör vi också människor mindre beroende av och sårbara för marknadskrafterna – och därmed mer fria. 

När vi gör en överenskommelse om att 25 procent av nya bostäder i stadsutvecklingsområden ska vara billiga allmännyttiga bostäder löser vi inte bara ett akut bostadspolitiskt problem. Vi försvagar också marknadskrafternas dominans när det gäller prissättningen av våra bostäder och bostäder, till förmån för en demokratisk planering utifrån en syn på bostäder som en social rättighet snarare än en vara. 

När vi arbetar för etablering av offentliga banker och försäkringsbolag är det inte bara för att ge medborgarna billiga ideella alternativ till Danske Bank med flera, utan också för att göra samhället mindre sårbart för finanskapitalet. Och när vi höjer a-kassan är det inte bara för att göra livet drägligare för arbetslösa, utan också för att vi vet att löntagare som är mindre rädda för att bli av med jobbet, i större utsträckning vågar säga upp sig och ställa krav på arbetsgivaren.

Så här jobbar vi.

Alltid med grinden i en tydlig analys av maktförhållandena i en kapitalistiskt dominerad ekonomi. Och alltid med det tydliga målet att förskjuta maktbalansen i vanliga människors riktning, på bekostnad av marknadskrafterna och den ekonomiska elitens makt. På så sätt går vi steg för steg mot ett mer socialistiskt och mindre kapitalistiskt samhälle. Det är antikapitalism i praktiken.

Är Enhetslistan ett revolutionärt parti? Jag antar att det beror på vad som ligger i ordet revolutionär. Om det är en föreställning om ett våldsamt maktskifte utan det demokratiska systemet, så är vi det absolut inte. I ett samhälle med lika och allmän rösträtt, organisationsfrihet och yttrandefrihet, är tanken både meningslös och felaktig. 

Vi har heller absolut ingen sympati för rörelser ute i världen som använder riktad terror mot civila, även om Bolt tydligen anser att sådant är särskilt revolutionärt. Men om man med revolutionär menar att arbeta för socialistiska samhällsförändringar som i grunden kommer att förändra fördelningen av makt och privilegier, demokratisera ekonomin och förskjuta marknadskrafternas anarki till förmån för mer demokratisk beslutsfattande makt, då skulle jag stolt kalla Enhetslistan revolutionär. 

För det är och kommer att vara vår ledstjärna och utgångspunkt: Att kapitalismen med dess ojämlikhet och underminering av våra naturliga grunder inte är slutet på historien. Att vi kan skapa ett samhälle som är bättre än det vi har i dag. Med fler allmänningar och större trygghet, mer varmhjärtat, hållbart och demokratiskt.

Läs mer

Jag har alltid haft svårt att förstå behovet bland många på vänsterkanten av att peka anklagande fingrar åt dem som står dem närmast för att de inte är riktiga vänstermänniskor, för att ha sålt slut eller gett upp kampen. Jag uppfattar det som dygdsignalering, som snarare än att handla om att bidra till förändring, syftar till att betona ens egen ideologiska renhet och överlägsenhet. Omvänt önskar jag Mikkel Bolt all lycka i sitt projekt. 

Vem vet? Kanske blir det just hans forskning om de franska situationisterna eller hans många åtalsartiklar mot den aktiva vänsterflygeln som blir gnistan som tänder långtgående förändring. Själv tror jag dock att förändring varken kommer ur att ropa de mest radikala slagorden i ett mötesrum med likasinnade, eller av sträng kritik mot kamrater, utan från engagerande idéer om det samhälle vi kan skapa tillsammans.

Jag tror att social förändring sker när det är möjligt att föra samman människor som upptäckt sina gemensamma intressen i en praktisk kamp för frihet och rättigheter. Genom praktik. Det är därför jag är politiskt aktiv, och därför tror jag att – kanske mer än någonsin – det finns ett behov av ett praktikinriktat socialistiskt och antikapitalistiskt parti som Enhetslistan i Danmark.

Artikeln först publicerad i danska dagstidningen Politiken den 3 januari. Översättning av Leonidas Aretakis.

Rörelsen 18 januari, 2025

Den präktiga vänstern är en myt

”Fuck kukväldet + Ebba” på ett plakat i Vänsterpartiets förstamajtåg mellan Möllan och Slottsparken i Malmö på första maj. Partiledare Nooshi Dadgostar (V) var huvudtalare i Malmö. Foto: Johan Nilsson / TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Under höstens Socialistiskt Forum i Stockholm upprepades den igen: myten om den präktiga vänstern. Den här gången var det Anna Björklund, inbjuden av Flamman till ett panelsamtal om konservatismens återkomst, som återgav vad som blivit en befäst sanning. 

Vi känner alla igen de stora dragen. Björklunds självutnämnda livsstilskonservativism härstammade, menade hon, ur en revolt mot de vänner och vänsterbekanta hon tidigare hade umgåtts med. Där skulle alla handlingar och varje begär dekonstrueras och kritiseras. Snarare än att bejaka glädjen i sitt enda liv förväntades individen att skuldtyngt älta sina privilegier. 

Läs mer

Att göra upp med vänstern (eller, mer strikt, det gamla kompisgänget) innebar därmed för Björklund att förkasta dess pekpinnar. Eftersom man inte kan ändra på den man är finns det heller ingen anledning att skämmas för att man är vit, cis eller medelklass. 

Idén om den präktiga vänstern dominerar i dag kulturen såväl som politiken, vare sig det rör sig om internethögern som förfasar sig över godhetssignalering eller Vänsterpartiet som självföraktande påpekar att ingen bör skämmas för att de äter kött och flyger charter. Här framställs vänsterns samtida svaghet som orsakat av en politisk kultur av ängslighet och moralism. Igenkänningshumorn är stor i både höger- och vänstersammanhang när helst det ska raljeras.

Vänstern framstår endast som präktig för de som aldrig bemödat sig att ta del i arbetet.

Men den präktiga vänstern är myt. Det är en myt som uppstått bland de som tror att åsikter på egen hand utgör politik och som jagsvagt hänger upp sig på tidigare begär att ingå i gemenskaper de nu förkastar. För anklagelser om präktighet kommer sällan från de med egna erfarenheter i vänsterns organisationer. Det är i stället en talepunkt som främst lever i tidningarnas opinionsjournalistik.

På så sätt speglar myten om den präktiga vänstern det politiska subjektets atomisering under nyliberalismen. Här handlar politik inte längre om en gräsrotsrörelse för samhällsförändring, utan ett paket åsikter vars syfte är att särskilja sig själv gentemot den andre. 

När politiken reduceras till att tycka rätta och fel så blir andras präktighet ett särskilt provocerande hot mot den egna självbilden. Men det har lite med faktisk vänsterpolitik att göra, den som pågår varje dag på arbetsplatser, i bostadsområden eller i demokratiska församlingar. I sådan organisering är snarare ödmjukhet en grundförutsättning.

Läs mer

Vi finner därför sällan präktighet hos de som drar det tunga organisatoriska lasset inom vänstern. De präglas istället av en öppenhet gentemot svåra strategiska frågor och individers ofta motsägelsefulla åsikter, om än grundvärderingar som överlever bortom dagliga opinionssvängningar. Den vänstern framstår endast som präktig för de som aldrig bemödat sig att ta del i arbetet.  

Under Flammans samtal definierade Anna Björklund konservativism som att vara illojal mot sin samtid. Det kanske är på det här vi ändå ska lyssna, för det är dags att avfärda samtidsberättelsen om vänsterns präktighet för var den faktiskt är: en myt hopkokad av de som saknar kontakt med vänsterns dagliga rörelsepolitik.

Kultur 18 januari, 2025

Där vägen tar slut tar livet vid

I den nya dokumentärfilmen ”Vägen till ingenstans” skildras livet längs en isolerad grusväg norr om Kiruna. Foto Kalle Niia

Inga hungriga grizzlybjörnar, men däremot tamrenar på altanen och kivande äldre par. I dokumentärserien Vägen till ingenstans ger alla en bit av norr.

Första gången jag besökte ”andra sidan” Torneträsk evakuerades vi under vapenhot med försvarets helikoptrar. Det var en korrupt militär som försökte mörklägga hål i ozonlagret – till vilket pris som helst. Den korrumperade försvarspampen var skådespelaren Peter Haber och evakueringen var en del av tv-produktionen Zonen (1996). Lite överdrivet, men helikoptermanövern var realistisk såtillvida att det (förutom båt på sommaren eller snöskoter på vintern) är enda sättet att ta sig till andra sidan sjön. Väl på plats skiljer det sig inte särskilt mycket från det övriga stuglivet i Norrbotten. Med undantag för en enslig väg.

På 1950-talet påbörjades ett vägbygge med syfte att binda samman Kiruna och Norge. Man började med att lägga väg mellan fem byar mitt på sträckan. Sedan avbröts arbetet hastigt och nu ligger den ensamma vägstumpen på två mil utslängd i vildmarken. Livet i de isolerade byarna längs denna avhuggna sträcka är premissen för filmaren Johan Palmgrens dokumentär Vägen till ingenstans.

Där finns paret som njuter av stugliv, vägföreningens ordförande som gör sitt bästa för att lappa den slitna grusvägen, den unga kvinnan som stör sig på den dåliga mobiltäckningen och de äldre byborna. De som fortfarande minns ett liv som bofasta här på ”andra sidan”. Det blir ett antal separata trådar som sedan ska följas upp. En av dessa är att hockeyspelaren Börje Salmings farfar, Anders Nikolaus Salming, kom från byn Salmi som ligger längs vägen. Det antyds att det är hockeyproffsets hemtrakter. Men mig veterligen växte han upp på Matojärvigatan i Kiruna.

Dokumentären ställer också frågan om vad det skulle innebära att ansluta vägen till resten av världen. Visst vore det lättare om man slapp ta båten över sjön? Själv tvivlar jag på att viljan att ansluta sig till vägnätet är särskilt stor bland stugägarna. Det ensliga livet i obygden är inte bara exotiskt för människor söderut. Även för oss här uppe frodas en romantiserad bild av att vara avskuren från samhällets jäkt och stress.

Formen påminner om långkörare på kabel-tv, sådana program som skildrar det vilda livet i Alaska med ”bildmässig” natur och så får kamerorna rulla. Medan de amerikanska dokusåporna gärna skruvar upp dramatiken så är det lite mer lågmält på andra sidan Torneträsk. Inga plötsliga snöstormar eller hungriga grizzlybjörnar som promenerar in bland stugorna. I stället får vi se en tamren som går runt bland stugorna och ett äldre par som kivas när de lägger ett pussel.

Filmens styrka ligger i all den tid som regissören Johan Palmgren lagt ned i projektet. Att han under tre års tid tagit sig över den blåsiga sjön för att filma stugägarna är beundransvärt. Arbetet har lönat sig. Han lyckas fånga in de där fina vardagsögonblicken som uppstår mellan mor och son, man och hustru och mellan gamla vänner. Ögonblick som man bara kan fånga om man orkar vara den där flugan på väggen.

Läs mer

Trots alla förändringar som sker i norra Sverige, och den påverkan som det kommer att få på resten av landet, så lever vi i norr fortfarande enligt många just ”ingenstans”. Oavsett om våra byar är anslutna till vägnätet eller ej. Och vad som finns på andra sidan av Torneträsk förblir subjektivt. Ni tittare söderut lär fascineras över det ljuva livet i vildmarken. Vi som bor här tycker det är roligt med igenkänningsfaktorn. Det är ju ändå våra bekanta som är med i tv. I slutändan får vi alla det vi kom för att se.

Veckobrev 17 januari, 2025

Har alla partier blivit konservativa?

Magdalena Andersson (S), Daniel Helldén (MP) och Nooshi Dadgostar (V) i riksdagen i november 2024. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Såg du veckans partiledardebatt i riksdagen?

Antagligen inte, för den sändes under arbetstid i onsdags. Jag blev dock inbjuden att kommentera den i SVT (tre timmar in), och även om den var sömnig – de hade väl knappt hunnit smälta julmaten – sade den intressanta saker inför valrörelsen.

Här kommer mina iakttagelser.

1. Det är ekonomin, dumbom

Magdalena Andersson gick hårt åt regeringens hantering av ekonomin. Usel tillväxt, massarbetslöshet och konkursrekord – det här är verkligen en svag punkt för Tidögänget. Och även om kulturkrig om mångfaldsprogram i brandkåren får mycket uppmärksamhet, är det ekonomin som vinner val. 

Därför lät Nooshi Dadgostar som en klassisk socialdemokrat, när hon förklarade hur viktigt det var med ”tillväxt” och ”konkurrenskraft”. Frågan är hur tydliga reformer vänstersidan kan lova, med tanke på att Magdalena Andersson precis kommit överens om en stram finanspolitik med högern.

2. Småpartierna fokuserar

Vänsterpartiet och Miljöpartiet kommer att lägga allt fokus på profilfrågorna välfärd och klimat. Hellre få ett ja av Socialdemokraterna än nej på allt. Vissa tycker säkert att småpartierna även borde ta värderingskamperna, men om S har bestämt sig och belönas av väljarna, så är detta den enda möjliga strategin för att få inflytande.

Därför är det helt rätt att kritisera SD för att svika arbetare, snarare än att kalla dem rasister. När någon säger ”vi gillar inte invandrare” så är inte ”ni gillar inte invandrare” ett effektivt argument. Alla väljare vet det, men behöver påminnas om att SD är ett elitparti som alla andra till höger.

3. Konservativ hegemoni

Det betyder att de flesta partier är överens, eller tänker inte invända, om migrationen, brottsligheten och försvaret. Där kommer Sveriges linje att ligga fast i några år. Lägg till den strama finanspolitiken så blir slutsatsen att om inte vänsteroppositionen inom Socialdemokraterna vinner mark på kongressen i maj – så kommer vi att få en kombination av konservatism och nyliberalism oavsett vem som vinner nästa val. Det är dystert, som Mathias Wåg precis skrev i en analys av den blå socialdemokratin.

När till och med fackhataren Jeff Bezos har krävt att Washington Post, som han äger, ska bli bättre på att representera glesbygdens arbetare så vet man att något är lurt. Det krävs mer än ord för att vara folklig.

Kultur 17 januari, 2025

Fyra år för sent

Biden med Khalidi under armen under en bokrea i november. Foto: Jose Luis Magan/AP.

Palestinas främste historiker erbjuder en välkommen motbild till den gängse rapporteringen om konflikten. Men med Gaza i ruiner tyder det mesta på att lärdomarna kommer för sent.

När USA:s president Joe Biden i slutet av november förra året, på Black Friday sågs komma ut ur en bokhandel med historikern Rashid Khalidis bok Hundraårskriget mot Palestina – som först kom ut 2020 – var det många som höjde på ögonbrynen. Var det ett tecken på att synen på Palestina kan vara på väg att förändras i USA? Khalidis svar på sådana förhoppningar var stramt: ”Det är fyra år för sent.” Palestinas öde är på många sätt redan beseglat, med USA:s goda minne. Nu har hans bok kommit i svensk översättning (Karnelval, 2024).

Som i alla konflikter har historien om den mellan Israel och Palestina skrivits av segrarna. I över hundra år har Israel och den sionistiska rörelsen kunnat utmåla sig som den svagare parten, trots att de från början har haft stöd av några av världens mäktigaste imperier, från det brittiska till det amerikanska. Det har gjort det möjligt för stora delar av västvärldens befolkning att se det som en jämn och ”komplicerad” konflikt (frågan om hur den ska lösas är komplicerad), trots att ena sidan har haft övertaget i över hundra år.

Resultatet är att den okunskap som präglar det allmänna medvetandet gör det möjligt att utmåla en palestinsk attack – hur förkastlig den än må vara – som en oförklarlig blixt från klar himmel, snarare än en förutsägbar reaktion på årtionden av allt hårdare förtryck.

Rashid Khalidis bok är på så vis ett undantag. Khalidi, som är pensionerad historieprofessor vid Columbiauniversitetet i New York och medlem av en av Palestinas mest framstående familjer, har skrivit en skildring av konflikten ur det perspektiv som ges minst uppmärksamhet: palestiniernas.

Huvudmålet för Khalidis kritik är inte oväntat den allt mer extrema israeliska eliten och dess naiva och duperade uppbackare i väst.

Som bevis på att det inte fanns något oskyldigt i sionismens projekt att anlägga en stat på ett redan befolkat land, inleder han med att citera ett brev av sin förfader Yusuf Diya al-Din Pasha Khalidi, ledamot för Jerusalem i det ottomanska parlamentet, till sionismens grundare Theodor Herzl. När denne offentliggjorde sina planer på att kolonisera Palestina skrev Khalidi den äldre till Herzl och bad honom att tänka om. Herzls svar var enligt Rashid Khalidi ett typexempel på kolonial logik: han tonade ned den inhemska befolkningens krav och hävdade i stället att judisk kolonisering skulle främja alla invånare i området, oavsett religion och etnicitet.

Det som gör sionismen unik enligt Khalidi, är att den både är en bosättningskolonial ideologi och en nationell självständighetsrörelse, något som gör att båda sidor kan välja att se vad de vill när de betraktar Israel. Kritikerna ser bara det förra medan anhängarna bara ser det senare. Khalidi håller dock konsekvent båda i blicken.

Israels självbild som en isolerad, demokratisk oas i en fientlig, auktoritär öken motsägs av det faktum att landet alltid haft de mäktigaste av allierade. Med brittiska, franska och amerikanska arsenaler i ryggen har Israels historia präglats av vad Khalidi ser som en serie krigsförklaringar mot det palestinska folket.

Khalidi visar att om det är några som har varit isolerade under konfliktens historia så är det palestinierna. Deras enda beskyddare i form av arabstaterna och deras organisation PLO, var från början opålitliga då de alla hade egna agendor, och i vissa fall till och med drog nytta av ett splittrat och ockuperat Palestina. I dag är Israel inte omringat av fientliga arabstater som vill utrota dem, utan av en rad auktoritära USA-allierade regimer som främst vill sitta still i båten.

Huvudmålet för Khalidis kritik är inte oväntat den allt mer extrema israeliska eliten och dess naiva och duperade uppbackare i väst. Men han har inte mycket mer till övers för det palestinska ledarskapet som han hävdar aldrig har förstått vikten av att påverka folkopinionen i länder som USA.

Den palestinska motståndsrörelsen har visserligen också frambringat klarsynta ledare och ideologer, men dessa har systematiskt mördats av Israel – såsom Ghassan Kanafani vars bil sprängdes av Mossad 1972. Vissa av dem insåg dock något annat som gör sionismen unik, nämligen förintelsen och antisemitismen. När den pakistanske tänkaren Eqbal Ahmad gjorde en lägesanalys för PLO 1982, påpekade han att väpnat motstånd mot ett folk som det israeliska bara kommer att stärka offermentaliteten och därmed dess mest extrema element: våld fungerar inte när man förtrycks av ett folk som självt utsatts för utrotning.

Läs mer

Trots det blev reaktionen på den framgångsrika och ickevåldsamma första intifadan vad Khalidi ser som en regression: splittring av det palestinska ledarskapet och grundandet av det våldsbejakande och antisemitiska Hamas. Efter ännu en blodig våldscykel är det kanske dags att Ahmads insikt görs igen. Problemet är att Israels ledarskikt och stora delar av befolkningen i dag är så radikaliserade att varken fredligt eller militant motstånd tycks göra någon skillnad. Efter att USA bidragit till det allt fler experter nu kallar folkmord på palestinierna är det svårt att se en återgång till Ahmads linje. Även om opinionen skulle vända i väst, vilket den håller på att göra bland unga i USA, är risken därför stor att Khalidis svar till Biden även gäller för konflikten i stort: ”Det är fyra år för sent.”