I tisdags skulle invigningen av Förbifart Stockholm ha ägt rum. Nu blev det inte något symboliskt spadtag i Häggvik, som det hade ryktats om. Men planerna på en lång motorvägslänk utanför Stockholm kvarstår. Det är tråkigt på många sätt.
Transporter står för en dryg tredjedel av Sveriges klimatutsläpp. Samtidigt är alla mer eller mindre överens om att utsläppen måste minska drastiskt. Att då plöja ner 30 miljarder kronor i ett projekt som snarare väntas öka utsläppen från transporter i Stockholmsregionen är huvudlöst.
Det allra tråkigaste är att medan vi väntar på att första spadtaget för förbifarten ska tas, vet många av oss att det skulle kunna vara annorlunda. Många större städer väljer att gå i en helt annan riktning. Tallinn valde att för något år sedan slopa avgifterna helt i kollektivtrafiken och finansiera den med skatter i stället. Detta i ett led för att försöka bli Europas miljöhuvudstad 2018. Resultatet lät inte vänta på sig. Bilismen sjönk med 15 procent på bara ett par månader. I Stockholm är kollektivtrafiken i stället ovanligt dyr jämfört med andra storstäder.
Andra storstäder satsar på att bygga ut kollektivtrafiken. Här talar vi inte om några halvhjärtade satsningar som det förslag till utbyggnad som de borgerliga partierna har kommit med. I Paris diskuteras flera helt nya linjer, bland annat för att binda ihop förorterna. Samtidigt har staden gjort flera utbyggnader av tunnelbanan under 2000-talet och ytterligare några beräknas vara klara de närmaste åren. Hur många nya tunnelbanestationer har Stockholm fått de senaste 20 åren? Noll.
Att satsa på bättre och billigare kollektivtrafik är alltså ingen galen dröm som närs av en handfull miljömuppar. Det är något som sker i detta nu i andra städer inte så långt från oss. En rejält utbyggd kollektivtrafik är dessutom billigare än vad Förbifart Stockholm kommer att kosta. Men det kräver en politisk vilja. Det är också en fördel om pengar som skulle ha kunnat användas till kollektivtrafiken, som trängselavgifterna, inte binds upp i dyra motorvägsprojekt.
Förbifarten är ett Stockholmsprojekt. Normalt brukar vi vara försiktiga med att lyfta väldigt lokala frågor på ledarplats, eftersom Flamman är en rikstäckande tidning. Men Förbifart Stockholm berör faktiskt hela landet. Inte minst eftersom den delvis finansieras ur statsbudgeten. Samtidigt beräknas att enbart drygt 200 bilar av 400 000 under ett dygn, kommer ha både sin startpunkt och mål utanför Stockholm.
Det är självklart inte fel att staten går in och hjälper till med att finansiera samhällsviktiga lokala projekt. Men nu finansierar vi alltså ett jätteprojekt som i princip bara gynnar bilburna stockholmare och som kommer att öka Sveriges klimatutsläpp. Det är något som alla borde vara bekymrade över.