Enligt annonschefen på DN, Henrik Stangel, togs beslutet att stoppa Solidaritets annons av tidningens ansvarig utgivare, tillika chefredaktör och vd, Gunilla Herlitz.
– Annonsen var vilseledande, säger Henrik Stangel.
Det vilseledande skulle bestå i att IKEA pekades ut på ett sätt som gjorde att företaget hängdes ut, trots att det var ett annat företag som var den egentliga boven i dramat. Dessutom fanns det enligt Stangel vissa formuleringar i annonsen, bland annat påståenden om att fackliga aktivister skulle ha hotats med att få armarna brutna, som var svåra att få verifierade, som bidrog till att man tvekade inför publicering.
Henrik Stangel medger att åsiktsannonsering är ”knepig”, men betonar att DN månar om ett demokratiskt torg där olika åsikter kommer till uttryck.
Han blir förvånad när jag berättar att annonsen infördes i Svenska Dagbladet. Efter en snabbkoll konstaterar han att den publicerade annonsen i stort sett är den samma som förslaget till DN. Han vidhåller dock fortfarande att innehållet är ”tillräckligt vilseledande” för att motivera avslag.
SvD publicerade
Svenska Dagbladets redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare Martin Jönsson kände inte till att annonsen från Solidaritet som publicerades i SvD den 30/12 tidigare hade avslagits av konkurrenten.
– Det spelar ingen roll för oss vad andra gör, säger Martin Jönsson, olika tidningar har olika riktlinjer för publicering.
Han anser visserligen att Solidaritets annons var ”ovanlig”, då den ”tog upp tredje part”, men påpekar att det var en opinionsbildande annons, och där måste det finnas utrymme för åsikter och argumentering.
– Det är viktigt för yttrandefriheten, säger Martin Jönsson.
Han betonar också att det måste vara högt i tak i en tidning, och att det är ovanligt med avslag på annonser. Och nej, han tycker inte att Solidaritets annons gick över gränsen.
DN:s avslag väckte förvåning hos det polska facket.
– Det ser helt enkelt ut som att tidningen försöker skydda ett storföretags intressen, säger Krzysztof Zgoda från Solidaritets nationella ledning.
Demonstration i Stockholm
Han är också talesman för väktarna anställda av Solid Security som anlitas av IKEA Polen. Krzysztof berättar att Solidaritet sedan i höstas har försökt att förmå IKEA att antingen utöva sitt inflytande över Solid eller avbryta samarbetet med företaget. I oktober skrev man ett brev till IKEA Polen, men har fortfarande inte fått något svar. Därefter har Solidaritet skickat en petition till respektive IKEA-varuhus i Polen. Inte heller denna har besvarats.
I mellandagarna genomförde Solidaritet en demonstration i Stockholm utanför IKEA i Kungens Kurva. Samtidigt demonstrerade fackliga aktivister mot IKEA i 13 länder, på 20 olika ställen runt om i världen, bland annat i fem städer i USA. I Sverige har Solidaritet fått stöd av Transport och Handels.
I Polen tillhör väktarna den absolut sämst avlönade gruppen. Lönen ligger på mellan fem till åtta polska zùoty (1 zùoty är cirka 2:50 svenska kronor), vilket vid fulltid ger lite över minimilön. De flesta väktare arbetar emellertid omkring 360 timmar per månad i genomsnitt.
Hotade väktare
Den fackliga organiseringsgraden är låg i Polen med cirka 15 procents anslutning. Av de omkring två miljoner fackligt organiserade tillhör knappt hälften Solidaritet, stolt arvtagare till den mäktiga rörelsen från kommunisttiden, som är den största fackföreningscentralen. Under senare år har allt fler antifackliga lagar stiftats i Polen. Det stora problemet är dock att många arbetsgivare konsekvent bryter mot gällande lagstiftning utan att några rättsliga åtgärder vidtas. Hög arbetslöshet gör det lätt att skrämma arbetare till tystnad och underkastelse.
Flera väktare har avskedats av Solid och många har hotats. Anställda tvingas också att skriva under lojalitetsförklaringar.
Solidaritets främsta krav för väktarnas del är att en social trygghetsfond skapas, som skulle hjälpa de anställda finansiellt vid sjukdom eller andra tillfälliga sociala problem.
Krzysztof Zgoda är lika förvånad över DN:s avslag på annonspublicering som IKEA:s agerande.
– Vi trodde att de var måna om sitt rykte som ett social ansvarsfullt företag.
Han tvekar inte att kalla IKEA Polen för ett antifackligt företag. Krzysztof berättar hur han vid ett tidigare möte med IKEA Polens personalchef fick höra att hon själv var den bästa fackföreningen!
Genom media har IKEA Polen flera gånger sagt sig vara beredd att möta fackets representanter. Ylva Magnusson som är presschef på IKEA i Sverige tror att det rör sig om ett missförstånd.
– Det är mycket viktigt för oss att det råder bra och rättvisa arbetsförhållande på våra arbetsplatser och hos våra leverantörer.
Bjöds på kaffe
Hon upprepar flera gånger att det givetvis gäller också IKEA:s leverantörer. Hon berättar att det var självklart för IKEA i Stockholm att bjuda de demonstrerande aktivisterna på kaffe i den stränga kylan, och hon betonar att IKEA absolut är för rätten att organisera sig fackligt. Så vitt hon vet har IKEA i Polen vid åtminstone två tillfällen inbjudit Solidaritet till samtal.
Krzysztof Zgoda skrattar uppgivet.
– Det är en ren lögn, säger han.
Solidaritet planerar fler aktioner. Man hoppas på fortsatt internationellt stöd. I Polen räknar man med hjälp från de stridbara gruvarbetarna.
– Vi viker oss inte, säger Krzysztof Zgoda.