De rikaste bilägarna i landet får stora bidrag. Förra året fick drygt 8 000 bilköpare – varav 95 procent var juridiska personer – 350 miljoner kronor i statsbidrag för att de köpte en så kallad supermiljöbil. Men det finns inga supermiljöbilar. Det handlar oftast om stora tunga förmånsbilar som orsakar betydande växthusgasutsläpp vid tillverkningen och som tar stora utrymmen i anspråk i vår gemensamma stadsmiljö.
Motsvarande bidrag utgår även i år och för 2017 har regeringen nu aviserat en dubblering av supermiljöbidraget till 700 miljoner kronor. Man missar ett gyllene tillfälle att växla över bidragen till de verkliga supermiljöhjältarna, cyklisterna. 700 miljoner kronor skulle räcka till att förse alla Sveriges drygt 100 000 18-åringar med en cykelpremie om 6 000 kronor. Om de rika bilisterna och alla 18-åringar delar på bidragen skulle det räcka till en cykelpremie om 3 000 kronor.
Tanken är att lägga grunden för ett beteende och en samhällsstruktur som bryter med den massbilism som är huvudorsak till att vi lever på resurserna från fyra jordklot istället för ett. En stimulans för att använda cykel istället för bil från myndighetsdagen då de kommersiella krafterna försöker styra mot körkort och bil. En stimulans för ett hälsosamt liv och minskade kostnader för såväl den enskilde som kommun, region och stat. En stimulans för att på regional och lokal nivå bygga ut den infrastruktur som krävs för en kraftigt ökad cykelanvändning.
En cykelpremie om 3 000 kronor skulle räcka till inköp av en bra cykel. Den som väljer en billigare cykel skulle också kunna täcka kostnaderna för till exempel hjälm, regnkläder och lås. En premie om 6 000 kronor skulle räcka till en riktig supercykel, kanske en elcykel eller paketcykel.
En cykelstimulans är av störst betydelse i storstäderna där både biltrafiksystemet och kollektivtrafiken är överansträngda. Men även i mindre städer och på landsbygden är majoriteten av de dagliga resorna inte längre än att det går att cykla och många resor kan göras som en kombination av cykel och kollektivtrafik.
Cykelpremien skulle kunna medverka till att trenden mot ett minskat cyklande kan vändas. De senaste tjugo åren har den cyklade sträckan bland 15-24-åringar nästan halverats enligt Trafikanalys. Med 100 000 nya cyklar varje år till trendkänsliga unga vuxna bör användningen kunna öka rejält.