I dag beror din framtid allt mer på vilka dina föräldrar är. Den svenska skolan som ska kompensera för social bakgrund lyckas inte med sitt uppdrag. Samtidigt beror kvalitén på din utbildning på vilken skola du går i.
Förra veckan kom regeringens skolkommission med sitt slutbetänkande. Det vill säga de förslag de har för att lösa problemen i den svenska skolan. Men diskussionen som följde handlade mest om att elever ska kunna lottas in till populära skolor, när det är fler sökande än platser. Det ska kombineras med systemen vi har i dag, det vill säga närhetsprincipen, kötid och syskonförtur. Ett sådant förslag kan vara bra, men är knappast det OECD menade med behov av ”genomgripande reformer” i svensk skola.
Förutom lottning så ska även skolvalet bli obligatoriskt, vilket betyder att barn och föräldrar aktivt måste välja skola. Det är ett märkligt förslag. Dels utgår det från att svensk skola inte är likvärdig, och att den aldrig kommer bli det och därför är det bäst att alla ska välja skola. Dels bortser förslaget från att det är det fria skolvalet som till stor del bidragit till den ökade skolsegregationen. En likvärdig skola är en skola som ger en lika hög kvalité på undervisningen, oavsett vilka elever som går där.
För att vara rättvis har skolkommissionen kommit med en del bra förslag också, som satsningar på de svagaste skolorna och eleverna. Det är också positivt med en ökad statlig inblandning för att alla kommuner ska få rätt förutsättningar till en bättre skola. Men inget av dessa förslag kommer kompensera för den marknadsutsatta skola vi har i dag, där friskolor tjänar pengar på att ha ”rätt” elever. Snarare kommer skolsegregationen bara öka, och resultaten i Sverige fortsätta sjunka. Vi har den mest marknadsutsatta skolan i världen. Det har inte skolkommissionen ens velat nämna i sitt betänkande. Deras tilltro till att segregationen skulle minska om alla gör informerade val låter som klippt och klistrat från den liberala marknadslogik som tog oss hit från första början.
Skolpolitiken handlar inte bara om eleverna, den handlar om det samhälle vi vill ha
En utjämnande och likvärdig skola är inte omöjlig, men det är deppigt att skolkommissionen tappat hoppet om en sådan skola och i stället försöker lappa och laga något som behöver reformeras i grunden. Det gör det ännu viktigare för våra politiker att ta strid om skolan, skydda eleverna från marknadskrafter som vill tjäna pengar på dem och på så sätt ge fler barn möjligheten till den framtid de väljer, inte den framtid som beror på deras föräldrars liv och förutsättningar. För skolpolitiken handlar inte bara om eleverna, den handlar om det samhälle vi vill ha. Och har vi en skola som utjämnar människors livschanser så kan vi bromsa de ökande klyftorna i Sverige. Det positiva är att vi vet att det faktiskt går, det har ju trots allt gjorts tidigare. Och då kan vi göra det igen.