Rikstrafikens representanter var nyligen på Gotland för att informera om att priset för att åka färja från och till ön måste höjas med 30 procent nästa år. Dessutom ska antalet turer minska med 200 per år.
Chefredaktörerna för Gotlands tre ledarsidor (spridda i två tidningar), Hans E Andersson (c), Rolf K Nilsson (m) och Håkan Ericsson (s), beslöt att skapa en unik enad front för att få stopp på det hela. De startade en namninsamling och annonserade i sina tidningar med ett ”Nu får det vara nog!”.
– Det är första gången som vi går ut gemensamt i en fråga. Det säger en hel del om hur viktigt det här är, säger Hans E Andersson på Gotlands Tidningar.
Nu har även alla politiska partier slutit upp i protesten, och idag åker en gotländsk delegation till infrastrukturminister Ulrika Messing för att kräva att staten skjuter till pengar.
Andersson inte bara hoppas att Messing hörsammar kravet.
– Det är ett måste! Veckopendlare kommer inte ha råd att åka annars. Och tänk på alla studenter på vår expanderande högskola – det vet ju alla hur mycket pengar studenter har.
Goda erfarenheter
Och gotlänningarna har goda erfarenheter av sina uppror. På 1990-talet höjdes biljettpriserna plötsligt med 37 procent. Men även då uppvaktades regeringen av gotlänningarna med följden att priserna sänktes först med tio och sedan med ytterligare 20 procent.
Gotlänningarna befinner sig i en unik situation i det att de är beroende av det privata företaget Destination Gotland alternativt privatägda flygbolag för att ta sig utanför Gotlands gränser. Ett statligt inflytande finns ändå genom Rikstrafiken, en myndighet som sköter upphandlingen av trafiken och som ska se till att kollektivtrafiken fungerar även där det inte är marknadsekonomiskt lönsamt. Färjetrafiken med Gotland utgör här den största posten i budgeten. Hans E Andersson är kritisk till att Gotlandstrafiken betraktas som ”kompletteringstrafik”.
– Trafiken till och från Gotland ska betraktas som huvudtrafik. Vi ska inte behöva slåss om pengar med flyglinjen mellan Pajala och Luleå. För det enda alternativ vi har till färjan är flyget, och med flyget kan man inte frakta gods, framhåller Andersson.
Destination Gotland räknar med förluster – det är därför de ska höja priserna. För att kunna hålla nuvarande priser krävs 50 miljarder fler kronor än vad Rikstrafiken redan avsatt för rederiet.