– Det är helt sjukt. Det är avregleringarna.
– Kan man göra något åt det?
Samtalet som jag råkade höra i förra veckan utspelade sig mellan två SJ-anställda. Tåget vi satt på var en timme sent. Kanske på grund av snöovädret, kanske på grund av att det saknats personal. Beskeden som ropades ut hade varit oklara.
De SJ-anställda trodde inte man kunde göra något åt avregleringarna. Men i förra veckan kom ett besked som hamnade i skymundan för väderkaos: Ett enigt trafikutskott i riksdagen röstade för att utreda avregleringen av både järnvägen och tågtrafiken.
– Det här är, om inte en helomvändning så i alla fall ett genombrott, säger Siv Holma, riksdagsledamot i Trafikutskottet, V.
Regeringen vill tona ner
Innan sommaren hade både de rödgröna partierna och Sverigedemokraterna krävt bättre förslag på hur järnvägen ska organiseras i framtiden. Regeringen återkom – med ett svar som i stort sett gick ut på att allt redan var bra med järnvägen. Oppositionspartierna lät sig inte nöjas med det.
– Nu går vi längre och vill titta på hela systemet, säger Siv Holma.
I Trafikutskottet röstade samtliga partier för det nya förslaget. Möjligen för att regeringen inte ville se sig överkörd en gång till.
Men medan oppositionspartierna talade om ”genombrott” och ”systemskifte” ville Trafikutskottets ordförande Jan-Ewert Rådström, M, snarare tona ner utredningens betydelse.
– Det är ett väldigt fritt uppdrag till regeringen att se på järnvägens organisation, och det är ju nåt som vi löpande håller på med. Det kan vara inom vilket politikområde som helst, så egentligen tycket jag att det är väldigt naturligt att vi gör en utredning, säger han till Ekot.
Siv Holma säger att det var ungefär svaret som gavs efter den förra omröstningen.
– Men vi hoppas att det här ska påvisa problematiken med avregleringar. Det finns flera länder som lämnat den vägen.
Hon påpekar att konkurrensutsättning snarast står i motsats till samordning och samarbete.
– Det finns till och med liberaler och konservativa som inser att den här typen av verksamhet måste samordnas.
Facklig glädje
Från fackets sida gläds man över beskedet.
– Sverige har Europas mest missnöjda tågresenärer. Man kan inte säga att en mer sammanhållen järnväg skulle klara ett extremt snöväder som det som kom över Stockholm i förra veckan. Men rent generellt gör uppsplittringen att det fungerar sämre, säger Kristoffer Arvidsson-Thonäng, från Seko.
Olycksrisken är något som facket uppmärksammat tidigare. Nu kommer även statens haverikommission att utreda de många olyckor som skett vid järnvägsarbete.
– Bland entreprenörer är det ofta små marginaler och svårt att få plus och minus att gå ihop. Det innebär en begränsning om man riskerar att förlora en upphandling om man höjer priset på grund av säkerhetshänsyn, säger Kristoffer Arvidsson-Thonäng.
Trafikutskottet beslutade även att gå emot regeringens planer på höjda banavgifter 2014 och att utreda en ny järnväg mellan Kaunisvaara i Pajala, där det nyligen startats ett gruvprojekt, och Svappavaara.