Inrikes 14 juni, 2018

Facken inskränker själva strejkrätten – beskrivs som ”skademinimering”

Det var med regeringens strejkutredning som en kniv mot strupen som LO, TCO och Saco kom överens med Svenskt Näringsliv: strejkrätten ska begränsas. Men förslaget kommer inte att lösa konflikten i Göteborgs hamn, enligt kritiker. Däremot öppnar det för avtalsshopping.

Förra veckan presenterade företrädare för fackförbunden LO, TCO, Saco och arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv en överenskommelse: parterna ska driva ett lagförslag om inskränkt strejkrätt.
– Stridsåtgärder ska inte används i andra syften än att få till stånd kollektivavtal, slog Anders Weihe, förhandlingschef på Teknikföretagen fast när förslaget presenterades.
Det är huvudlinjen. Vidare ska ett fackförbund inte få ta till stridsåtgärder för att få till ändringar som inte redan har förhandlats om eller för att driva rättsliga frågor. Avgörandet om vad som är tillåtet hamnar hos Arbetsdomstolen.

Det var bara knappt en timme efter att de tre stora facken avslutat sin presskonferens tillsammans med Svenskt Näringsliv, som arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) klev upp i talarstolen i ett av riksdagens pressrum. Hon kallade förslaget intressant och välbalanserat.
– Därför är det självklart för mig att det här förslaget går före andra förslag, sa hon.
”Andra förslag” syftar på den utredning om strejkrätten som regeringen tillsatt, och som ska lämnas till ministern senare i juni. Nu vill Ylva Johansson alltså i stället lagstifta enligt parternas förslag.
Det dröjde inte långt efter det beskedet innan även företrädare för Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna ställde sig bakom förslaget. Även Liberalerna har under mandatperioden drivit frågan om inskränkt strejkrätt.
En proposition som läggs fram i riksdagen skulle alltså sannolikt röstas igenom, även med de förändringar i maktfördelningen som riksdagsvalet i höst kan komma att innebära.
LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv menar att de nya lagförslagen redan är praxis på arbetsmarknaden.

Arbetsrättsexperten Kurt Junesjö hävdar dock att det öppnar för avtalsshopping.
– Jag är väldigt förvånad över att Socialdemokraterna under ett valår väljer att försämra vapnen för att förbättra arbetstagarnas villkor mot arbetsgivaren, säger han till Flamman.
Problemet är kanske inte i första hand så kallade gula fack, menar han, utan att arbetsgivaren skulle kunna välja ett billigare befintligt kollektivavtal, till exempel från ett annat LO-förbund.
Ett antal sådana försök har gjorts från arbetsgivarsidan de senaste åren. Det mest kända är kanske den så kallade Figeholmskonflikten 2005, där arbetsgivaren försökte byta från Pappers kollektivavtal till IF Metalls, som var billigare och hade sämre villkor för de anställda.
Efter det har ett liknande försök gjorts för anställda på larmföretaget Sector Alarm, som omdefinierades till ”larmoperatörer”, och blev av med elektrikernas mer gynnsamma kollektivavtal.
I båda fallen varslade facken om strejk. I båda fallen tvingades arbetsgivaren backa. Med den föreslagna lagen skulle liknande strejkvarsel bli olagliga, enligt Kurt Junesjö.

Ingen hamnlösning

Hamnarbetarförbundets konflikt med arbetsgivaren APM Terminals var anledningen till att regeringens strejkrättsutredning tillsattes. Men den nya lagen kommer inte att lösa konflikten, enligt förbundet själva.
Ett kollektivavtal är nämligen precis vad Hamnarbetarförbundet velat ha hela tiden, säger Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot. Det är en ståndpunkt man upprepat gång på gång under de år konflikten i hamnen pågått.
I stället oroas Erik Helgeson för samma sak som Kurt Junesjö: att lagförslaget öppnar för avtalsshopping.
– Ibland finns det en sån naiv bild av att alla kollektivavtal är lika bra. Så är det ju inte. Man har kommit olika långt, och i en bransch kanske natt-OB är fullständigt ointressant, eftersom man inte har något nattarbete. Då behöver man ju viga sitt liv åt att få upp den. Då blir det ett rätt gynnsamt avtal för en arbetsgivare som har mycket nattpass.

Ibland finns det en sån naiv bild av att alla kollektivavtal är lika bra. Så är det ju inte

Dessutom är han övertygad om att en överenskommelse med Svenskt Näringsliv inte innebär att man har uppnått ”något slags balans” på arbetsmarknaden.
– Svenskt Näringsliv kommer att gå in efter valet och fortsätta veva. Nu vet de också att de inte kommer möta något motstånd från de stora förbunden, men de kommer förstås inte nöja sig för det.
När Flamman pratar med de mindre fackförbund som inte har haft någon del i SACO:s, TCO:s och LO:s förhandlingar, är ett uttryck återkommande: ”Bananrepublik”.
Framförallt LO anklagas för att ha glömt bort de arbetare som de får sitt mandat från.
Fanny Hökby är informationsorganisatör på SAC, det syndikalistiska fackförbundet. Hennes röst spricker lite när hon svarar på Flammans frågor via telefon.
– Ja, du hör ju att jag är ganska upprörd, säger hon.
SAC är antagligen det fackförbund som skulle drabbas allra hårdast av det lagförslag som presenterats. Förbundet har sedan bildandet 1910 haft som modell att verka på arbetsplatserna utan kollektivavtal. I ett slag skulle de alltså förbjudas använda stridsåtgärder överhuvudtaget.
– Det handlar om att tränga bort de som vanligtvis inte vill ha kollektivavtal. De pratar om att de som tar ansvar inte kommer att drabbas av försämringar. SAC är ett fackförbund som har funnits i hundra år. Vi har varit viktiga för den fackliga rörelsen. Nu är det som att de säger att vi aldrig har tagit ansvar. Att vi aldrig har varit viktiga, säger Fanny Hökby.

Bättre än alternativet

Torbjörn Johansson är avtalssekreterare på LO, och en av arkitekterna bakom överenskommelsen med näringslivet.
Han kallar det för skademinimering.
– Jag tänker inte sticka under stol med att det är en riskfaktor att ha en strejkutredning när vi ska ha ett riksdagsval i höst och när vi redan i dag har en majoritet i Sveriges riksdag med antifackliga partier, säger han till Flamman.
Enligt Torbjörn Johansson finns inget intresse från arbetsgivarsidan att förändra balansen på arbetsmarknaden.
– Då finns det en skademinimering i att parterna är helt överens om att oavsett vad som händer efter valet så är det det här som gäller, och vi är helt överens om att det är det här vi tänker vi driva.
Så fackförbund som SAC och Hamnarbetarförbundet borde egentligen vara glada över det här förslaget?
– Det kanske de är, men det kanske de inte vill säga. Det här förslaget är bättre för dem än det som ligger i utredningen i alla fall. Det vet jag.

 

_____________________________________

Prova Flamman gratis!

Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.

Tidslinje

4 januari 2012: 
I stormen Emils sista kastvindar hissas nya flaggor i Göteborgs hamn. Det gamla terminalbolaget Skandia terminal Gothnenburg AB ersätts officiellt av APM terminals Gothenburg AB, även om affären egentligen blev klar redan året innan.

– Nu ska vi göra APM Terminals Gothenburg till en av Norra Europas ledande containerhubbar! utropar företagets vd, Kim Fejfer, i ett pressmeddelande på dagen.

Erik Helgesson på hamnararbetarförbundet är glad över att APM har tagit över.

– Fördelarna på kort sikt är uppenbara. APM har stora resurser och det är en fördel för oss, säger han till Svenska Dagbladet.

 27 april, 2016:
Det är en grå dag i hamnen. Relationen mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet har surnat efter fyra år tillsammans. Utanför grindarna till containerterminalen har förbundets medlemmar samlats. De vill ha kollektivavtal, säger de. Arbetsgivaren vägrar. Det ska bli den första 24-timmars-strejken i hamnen. Ytterligare tre genomförs under månaden som följer.



27 maj, 2016:
Transportarbetarförbundet kommer överens med Sveriges Hamnar om ett nytt kollektivavtal för stuveriarbetare. Transports tidigare strejkvarsel avblåses.



8 november 2016:
Hamnarbetarförbundet inleder en blockad mot övertid och inhyrning. En vecka senare genomförs den första av åtta stycken punktstrejker på en handfull timmar vardera. Det är dimmigt och regnigt hela veckan. Arbetsgivaren svarar med att dra in betald facklig tid för Hamnarbetarförbundets lokala ordförande. Den 25 november kallas parterna till medling.



17 januari 2017: 
Efter förhandlingar med parterna under årsskiftet lämnar medlarna sin hemställan – ett förslag på en uppgörelse mellan parterna. APM svarar ja. Hamnarbetarförbundet svarar nej och kräver kort därefter att medlarna byts ut. Det svarar medlingsinstitutet nej till. Hamnarbetarförbundet genomför en ny punktstrejk.



22 februari 2017: 
Efter ett möte mellan APM Terminals vd och Hamnarbetarförbundet görs ett nytt försök till medling. I mars kommer en ny hemställan. APM Terminals svarar återigen ja, och Hamnarbetarförbundet svarar återigen nej.



31 mars 2017:
Sveriges Hamnar stämmer Hamnarbetarförbundet för olovlig stridsåtgärd. Hamnarbetarförbundet svarar med två egna stämningar. Samtidigt pågår bland annat övertidsblockader fortfarande från Hamnarbetarförbundets sida.



19 maj 2017:
Samma dag som medlarna påbörjar ännu ett försök att få parterna att komma överens inleder också APM Terminals en en och en halv månad lång lockout av Hamnarbetarförbundets medlemmar.



20 juni 2017:
APM Terminals varslar 160 personer om uppsägning med anledning av arbetsbrist. Många av de som får gå i augusti ska i stället komma att plockas in som timvikarier.



22 juni 2017: 
Regeringen tillsätter en utredning om strejkrätten. Förslaget möts av massiv kritik från fackföreningshåll.
– Vi är ledsna att regeringen gör detta. Stridsrätten är fundamental. Det är jättekänsligt att ge sig in och peta i den, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson till Arbetet.



4 juli 2017: 
Medlarna ger upp hoppet om att finna en överenskommelse och lämnar hamnen. En period av relativt lugn följer i hamnen.



13 januari 2018:
Göteborgs Hamn konstaterar att konflikten i hamnen inneburit det största tappet i containterhamnens historia. En femtedel av trafiken har försvunnit jämfört med tidigare år.



27 februari 2018:
Uppgifter om innehållet i den kommande strejkrättsutdelningen läcker ut, via källor till Ekot. Utredningen påstås bland annat föreslå att ett fack med kollektivavtal ska kunna förbjuda ett fack utan kollektivavtal från att vidta stridsåtgärder.



21 mars 2018: 
Hoppet om att konflikten ska kunna lösas av de inblandade tänds när Hamnarbetarförbundet kallar till presskonferens tillsammans med Transport. Där berättar de båda förbunden att de diskuterat en sammanslagning – men misslyckats med att komma överens.



5 juni 2018: 
LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv kallar till presskonferens, där de presenterar ett eget förslag på inskränkt strejkrätt. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) är omedelbart positiv.

Så beskriver LO överenskommelsen om strejkrätten:

• Det ska inte längre vara tillåtet att vidta stridsåtgärder som inte syftar till att uppnå kollektivavtal.
• Förslaget påverkar inte rätten att vidta sympatiåtgärder, politiska stridsåtgärder eller indrivningsblockader.
• Ingen inskränkning görs i rätten att vidta fackliga stridsåtgärder i syfte att uppnå ett kollektivavtal.

Källa: LO

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr