Regeringen vill privatisera körkortsproven. Men förslaget har mött kritik från fackförbundet ST, som organiserar statstjänstemän.
– Av rent ideologiska skäl vill man slänga ut verksamheten till marknaden. Men det här är inte det samma som att sälja korv, driva gym eller simhall, säger Klas-Ove Kindlund, trafikinspektör och medlem i ST:s avdelningsstyrelse på Vägverket, till tidningen ST Press.
Han är framför allt orolig för att en privatisering skulle leda till att skillnaden mellan olika aktörers bedömningar ökar. Dessutom menar han att risken för mutbrott och bestickning ökar.
– Vi vet tyvärr att den risken finns.
Tillgänglighet minskar
Idag ligger ansvaret för körkortsprov på Vägverket, skolväsendet och i viss mån Försvarsmakten. Enligt regeringen har Vägverket haft svårt att möta upp efterfrågan på vissa orter, vilket har gjort att många fått vänta länge på att få göra proven.
– Körkortprovverksamheten är en verksamhet som berör många människor och företag. Det är därför särskilt viktigt att den sker på ett effektivt och bra sätt, har infrastrukturminister Åsa Torstensson (C), tidigare sagt i ett uttalande.
ST har däremot påpekat i ett yttrande att det är tveksamt om det är lönsamt för privata aktörer att bedriva körkortstester i exempelvis glesbygdsområden. Vilket kan få som effekt att tillgängligheten istället minskar. Enligt en undersökning som Svenska Dagbladet gjorde för något år sedan är den genomsnittliga väntetiden på körkortsprov cirka sex veckor.