En ung telefonförsäljare i Dalarna fick en åttatimmarsutbildning av ett företag. I gengäld skulle han på kort tid hitta kunder för att sälja utbildningar i säljteknik.
När han misslyckades fick han betala 26 000 kronor till företaget, som inte namnges av de inblandade.
– Det var chockerande besked för mig. Jag mår dåligt över det. Jag springer runt varje dag för att tjäna lite pengar och jobba, och från ingenstans ska jag betala 26 000 kronor. Så det känns fördjävligt, säger Sulejman Mohammed som tvingas betala, till Dalanytt.
Unikt fall
Att fallet är ovanligt intygar Jan Jansson, regionchef för fackförbundet Unionen i Dalarna.
– Det är ganska ovanligt, åtminstone i den dimensionen att man erbjuder en så kort utbildning. Annars är det inte ovanligt att man erbjuds längre kurser och förbinder sig att jobba i ett antal år för att man ska få tillbaka utbildningskostnaden. Men det är första gången som vi har hört att man har betalat 26 000 tillbaka i rena cash, säger han till Flamman.
Han påpekar att avtal där man förbinder sig att vara kvar på arbetsplatsen är vanliga i säljbranschen. Jansson menar att Arbetsförmedlingen har ett ansvar.
– De skulle göra många en tjänst om de gav tydliga anvisningar när de säger att man måste söka X antal jobb under en period. Det måste gå fram att det inte gäller jobb som är rent provisionsbaserade. Man måste visa att man inte klankar ner på de som inte söker sådana jobb, anser Jansson.
– Det ansvaret vi har är att det så långt som möjligt ska vara ett seriöst företag. Vi kan aldrig ta ansvar för vad som händer på en arbetsplats, säger Peter Heidkamp, chef för arbetsförmedlingen i Falun till Dalanytt.