I förra veckan avgjordes det. En av de största upphandlingsaffärerna inom EU ska fortgå. Styrelsen för Storstockholms lokaltrafik, SL, fattade beslutet genom borgarna tillsammans med styrelsens enda miljöpartist, Gertrud Brorsson. De partier som normalt är i majoritet tillsammans med mp, vänsterpartiet och socialdemokraterna, hade föreslagit att köpa tillbaka pendeltågstrafiken till stockholmarna. Nu kommer såväl Citypendeln som andra internationella bolag kunna lägga anbud. Affären beräknas till omkring en miljard kronor om året.
SL tvingas upphandla
– Att köpa Citypendeln hade varit det snabbaste och enklaste sättet att nå förbättringar i pendeltrafiken och jag beklagar att vi inte fick majoritet för ett sådant beslut, säger SL:s ordförande Anna Berger Kettner (s). Nu tvingas SL genomföra en upphandling, vilket tar tid och innebär ett risktagande i övertagandet.
Kort efter SL-styrelsens sammanträde gick också två miljöpartister till attack mot partikamraten Gertrud Brorsson. Det var Lena-Maj Anding, gruppledare i landstinget, och Bengt Cedrenius, landstingsråd, som förklarade att Brorsson i SL-styrelsen handlat i strid med deras partis linje. De skriver i ett pressmeddelande att deras landstingsstämma ville att mp skulle verka för köp av Citypendeln, men att Brorsson valde ”att driva en egen linje som inte överensstämmer med detta demokratiskt fattade beslut”.
Sedan drygt tio år har SL genomfört en rad konkurrensupphandlingar och privatiseringar, vilket gjort att ingen del av kollektivtrafiken i Stockholms län längre utförs i offentlig regi. Idag är det ett fåtal stora bolag som idag sköter alla trafikuppdrag.
Kvaliteten måste bli bättre
Det är vänsterpartiet som drivit frågan om återtagande av pendeltågstrafiken.
Vänsterpartisterna i SL-styrelsen menar att kvaliteten på pendeltrafiken måste bli bättre snabbt. I sitt yrkande konstaterar de att bottennoteringen nåddes hösten 2000, då endast 29 procent var nöjda med pendeltågstrafiken. 51 procent av resennärerna var nöjda hösten 2004 – vilket ändå långt ifrån SL:s mål om 75 procent nöjda resenärer. ”För att snabbt kunna höja kvalitén till resenärerna /…/ måste SL köpa samtliga aktier eller hela rörelsen i Citypendeln och köra trafiken i egen regi”, skriver vänsterpartiet.
Gertrud Brorsson menar att hon handlat enligt miljöpartiets inriktning.
– Miljöpartiet har sagt att vi skulle verka för ett köp eller att driva i egen regi under förutsättning att inte andra områden påverkas – sjukvården, trafiken eller SL-taxan, säger hon till Flamman. De pengar som skulle krävas finns inte i SL, så det hade påverkat taxan eller trafikvolymen.
Svårt för andra att förstå
Detta tillbakavisas dock av partikamraten Bengt Cedrenius.
– Det är självklart att ett sådant köp inte ska drabba verksamheten. Men det går inte på verksamhetbudgeten utan på en egen kapitalbudget.
– Sen måste man upphandla även om man driver i egen regi, så även om jag röstat med vänsterpartiet hade upphandlngen fortsatt, säger Gertrud Brorsson. Men sådana här saker är svåra att förstå för dem som inte är insatta.
– Det florerar rykten om att allt måste privatiseras på grund av EU, invänder vänsterpartiets vice gruppledare i landstinget, Måns Almqvist. Vi får köpa privata bolag och göra dem offentliga. Regeln är att vi inte får sluta avtal med privatägda bolag utan offentlig upphandling.
Hur miljöpartiet kommer att gå vidare vill inte Bengt Cedrenius uttala sig om.
– En av våra medlemmar har gjort en sak som inte går i linje med vår åsikt. Vi har ett årsmöte den 12 mars. Det skulle förvåna mig om frågan inte kom upp då. Men vi kan inte göra något – det beslut som har tagits har tagits.
– Själva idén med att köpa Citypendeln hade varit att komma åt trafik som inte är bra, fortsätter Cedrenius. Det var det som det fanns en majoritet för, att lägga in mer pengar, men det föll på en röst.