– En huvudförklaring till att försäljningen utvecklas i positiv riktning är disponibelinkomsternas utveckling, både 2006 och i år
Det säger Systembolagets VD Anitra Steen till Ekot.
”Behöver inte vara Einstein”
Systembolagets presschef Björn Rydberg har även en annan förklaring.
– Svenskarna återvänder till Systembolaget efter att ha handlat utomlands. Jag tror det beror på att nyhetens behag lite grann har gått över.
Det är det argument som används bland dem som förespråkar fri försäljning i affärerna, att det bara skulle ske en ökning under en begränsad period.
– Folkhälsoinstitutet presenterade för ett tag sedan en rapport, av en internationell forskargrupp, ledd av Harold Holder. Han räknar med en ökad försäljning med 29 procent om försäljningsmonopolet avskaffas.
– Om man börjar sälja i tusentals livsmedelsbuker som konkurrerar med varandra, blir det en permanent högre alkoholkonsumtion. Det behöver man inte vara Einstein för att inse. Det är så marknaden fungerar.
Så nu vill ni inte öka er försäljning mer?
– Vi vill självfallet inte ha en ökad total alkoholkonsumtion i Sverige. Men om vi kan få människor att handla hos oss, i stället för utomlands eller i garage, så är jag nöjd.
Mats Ramstedt är forskare på Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, Sorad, vid Stockholms universitet. Enligt honom ökade Systembolagets försäljning även 2005 och 2006, men oregistrerad försäljning – resandeinförsel och smuggling – ökade inte.
– Totalkonsumtionen gick ner trots att Systembolaget sålde mer. Men i år är konsumtionen i princip oförändrad.
År 2004 höjdes införselkvoterna, på grund av EU, kraftigt. Så kraftigt att Mats Ramstedt menar att de ”i princip avskaffades”. Det året syntes en stor topp i konsumtionen. År 2004 minskade också Systembolagets försäljning.
Hur viktigt är det ur folkhälsosynpunkt att Systembolagets andel av totalkonsumtionen är stor?
– Jag tror inte spelar så jättestor roll, utan det viktiga är att totalkonsumtionen minskar.
Sorad frågar ett 1500 personer i ett slumpmässigt urval av Sveriges befolkning varje månad, alltså 18 000 personer om året. Dessa tillfrågas om de tagit med alkohol när de rest, om de köpt alkohol som de tror är smugglad, om de gjort eget vin och om de druckit hemtillverkad sprit.
Hur kan ni vara säkra på trovärdigheten i svaren?
– Vi kan aldrig veta säkert.
– Styrkan är att vi gör mätningarna på samma sätt varje månad sedan 2001. Så det är klart det kan finnas fel, men för att fånga in förändringar så speglar nog mätningarna ganska bra.
– När lördagsöppet infördes, kom man fram till att totalkonsumtionan höjdes med fyra procent och det är sannolikt en permanent effekt.
Lördagsöppet infördes i sex län på prov år 2000 och permanentades i hela landet 2001.
Ramstedt menar att det överlag är svårt att mäta långsiktiga effekter, eftersom också andra faktorer och händelser påverkar.
Begränsa reklamen
Sven-Olov Carlsson är förbundsordförande för IOGT-NTO. Han vill ha lägre införselkvoter, men pekar också på två andra viktiga faktorer för att minska drickandet.
– Reklam och marknadsföring skulle behöva begränsas.
– Det finns ingen anledning att tillåta reklam för produkter vi vill att det ska förbrukas mindre av.
Carlsson vill också se strängare regler kring livsmedelsbutikernas försäljning av folköl.
– Att regelverket kring folköl verkligen tillämpas, så att man inte säljer till minderåriga. De som inte klarar ålderskontrollen borde inte få sälja. Idag krävs inget tillstånd för den som vill sälja folköl.