Gräns
Manus: John Ajvide Lindqvist,
Ali Abassi, Isabella Eklöf.
Regi: Ali Abbasi.
Medverkande: Eva Melander,
Eero Milonoff, Jörgen Thorsson,
Sten Ljunggren.
Efter succén med Låt den rätte komma in (2008) meddelade regissören Tomas Alfredson att han även hade planer på att ta sig an fler av John Ajvide Lindqvists berättelser. En filmatisering av skärgårdsrysaren Människohamn (2008) planerades men än så länge ligger det projektet fortfarande vilande. I stället har nu regissörskollegan Ali Abbasi hittat novellen Gräns ur samlingen Pappersväggar från 2006 och resultatet har redan höjts till skyarna med första pris under Filmfestivalen i Cannes i kategorin ”Un Certain Regard”. Filmen är även Sveriges Oscarsbidrag.
Tina (Eva Melander) arbetar som tullare där Finlandsbåtarna går in och har begåvats med ett särskilt skarpt luktsinne, som både kan lokalisera förbjudna varor och reagera på passagerare som doftar av skuld och rädsla. Detta gör henne särskilt skicklig på sitt arbete men annars trivs Tina inte särskilt bra bland människor och i civilisationen. Enligt omvärlden anses hon vara konstig och ful och enligt vetenskapen även missbildad. Hon kan inte få barn eller ens ha sex och lever i en kärlekslös relation med en man som utnyttjar den konflikträdsla och framtvingade tacksamhet över att någon ens vill vara i hennes närhet som den dåliga självkänslan genererat. En dag passerar genom tullen en resenär som Tinas näsa direkt reagerar på, men för en gångs skull har hon tagit fel. Passageraren, som heter Vore, döljer inga smuggelvaror, i stället verkar denne ha något form av mystiskt band till Tina som får henne att söka upp Vore igen.
Mer än så av handlingen går egentligen inte att redogöra för utan att avslöja för mycket. Den som inte har läst förlagan lär bli överraskad flera gånger om och den som har gjort det väntar spänt på hur Abassi och skådespelarna ska hantera de mest utstickande inslagen (framförallt en från novellen särskilt minnesvärd scen). Det är hursomhelst ingen tvekan om att Gräns gör sig ypperligt väl som överförd till film.
Enligt omvärlden anses hon vara konstig och ful och enligt vetenskapen även missbildad
Gräns är en patenterad Ajvide-berättelse som blandar socialrealism med det övernaturliga och kretsar kring frågor om utanförskap, normer, sexualitet och kön. Här finns även direkta referenser till de brutalaste sidorna av den svenska sociala ingenjörskonsten parallellt med den svenska sagan.
Att ”gränsen” har en dubbelmening i filmen blir tidigt uppenbart. Abassi har haft ett väldigt starkt och symboliskt laddat material att utgå ifrån där det framförallt handlar om att undvika att skriva tittaren på näsan. Det lyckas väldigt bra. Ljudet är magnifikt filmen igenom och lyfter särskilt scenerna som utspelas i naturen. Huvudrollerna (Melander och Eero Milonoff) är mer än trovärdiga och Sten Ljunggren briljerar i en biroll liksom Jörgen Thorsson som Tinas självupptagne sambo. Ajvide Lindqvists stora styrka som skräckförfattare: att få det ovanliga, onaturliga, udda och oförklarliga att accepteras och bli till en naturlig del av vardagen av både karaktärerna i berättelsen och hos läsaren – trots att det sker i så obesjälade, icke-exotiska miljöer som en båtterminal i Östersjön och ett skärgårdstorp i mellansvensk kulturskog – är minst lika övertygande i filmformatet. Sammantaget är Gräns en fullträff och banar förhoppningsvis vägen för fler bearbetningar av Ajvide Lindqvists underskattade korthistorier.
_____________________________________
Prova Flamman gratis!
Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.