Istället har arbetsgivaren valt att förhandla med Transportarbetarförbundet.
Detta trots att 80 procent av medlemmarna tillhör Hamnarbetarförbundet. Peter Svanberg, förhandlingschef vid Göteborgs hamn säger till Göteborgsposten att det är uteslutet att överlägga med två olika fackförbund och att man då väljer att förhandla med Transport.
Något som Hamnfyrans ordförande Peter Annerback har svårt att förstå. Han tror att den verkliga anledningen är att Hamnarbetarförbundet uppfattas som ett obekvämt fack.
– Det är ändå ett val hamnledningen gör att inte förhandla med oss. Nu kostar det en massa pengar och då kanske det ändå är lättare att gå mellan två olika rum, säger han till samma tidning.
Strejken träder i kraft idag (läs måndag). 130 av förbundets medlemmar lägger då ned arbetet. Antalet strejkande är symboliskt lika stort som det varsel arbetsgivaren lagt. Dessutom lägger facket en fem dygn lång blockad mot nyanställningar och övertid.
”Vi blir tvungna blockera båtarna”
Arbetsgivaren har gått ut med att man ska utnyttja inhyrd personal och personal med annan facklig tillhörighet. Strejkbryteri anser Hamnfyran.
– Om man struntar helt i vårt varsel, blir vi tvungna att blockera båtarna nästa gång de kommer istället. Det är olyckligt för kunderna att det blir så, säger Annerback.
Peter Svanberg menar däremot att det inte finns något som hindrar att Transportanslutna arbetar övertid för att mildra effekterna av strejken.