Den konflikt i Sveriges hamnar som inleddes med övertidsblockad den 26 maj avblåstes i söndags. Efter en lång förhandling enades Transport och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar om ett avtal för landets alla hamn- och stuveriarbetare.
Bakgrunden är kampen om stuveriarbetarnas arbetstider. Skepp som skall lassas kommer ofta på oregelbundna tider. Efter kamp tillerkändes stuveriarbetarna i kollektivavtal ”överenskommelse” när det gällt arbetstiderna. Från arbetsgivarhåll har man försökt ändra detta till att gälla efter ”överläggningar” – något som i sak kunnat innebära att företaget helt enkelt bara informerar om övertid.
Resultatet av konflikten blev nu att det inte blir någon ändring i ordningen när det gäller arbetstider.
Däremot ser en annan konflikt ut att blomma upp, och det är den flera decennier långa organisationsfejden mellan Transport och den organisation som bröt sig ur under de vilja strejkåren, Hamnarbetarförbundet. De två organisationerna såg ut att närma sig varandra inför den hamnkonflikt som nu är avslutad. Transport begärde att Hamnarbetarförbundet skulle varsla om sympatistrejk, vilket de också gjorde lokalt, dock ej i Stockholms hamnar, där Transport är i tydlig minoritet gentemot Hamnarbetarna. som ansåg att de skulle delta i en konflikt där de saknade inflytande över förhandlinsgresultatet.
– Det blir en märklig konflikt där vi blir ett bihang, sa förbundets ordförande Björn A Borg.
Transport svarade i ett uttalande att Hamnarbetarförbundet svek när det gällde:
– Det är med viss förundran som vi noterar att man motiverar det bland annat med att strejk ska vara ett vapen ”förbehållet” till att Hamnarbetarförbundet blir avtalsbärare.