Kultur 01 juni, 2017

Hotet kommer utifrån

Traditionellt mansdominerade, nationalistiska partier och politiker attraherar allt fler kvinnor. Vilka är dessa kvinnor och vad driver dem? Johan Persson söker svaret på femonationalismens gåta i lean in-feminismen, drömmen om den vårdande modern, och nationalistpartiernas vilja att kompromissa med allt utom rasismen.

Under supervalåret 2014 utgick Feministiskt initiativs valkampanjande ofta från att partiet utgjorde den absoluta politiska motpolen till Sverigedemokraterna. På ena sidan feminism, antirasism, HBTQ-rättigheter och rosa ballonger, på den andra sidan nationalkonservatism, inskränkthet och bakåtsträvande.
Under 2016 fick vi på allvar stifta bekantskap med GAL-TAN, en ny politisk skala som skulle beskriva det nya politiska landskapet bättre än enbart den traditionella höger-vänsterskalan. GAL står för grön, alternativ och frihetlig och TAN står för traditionalistisk, auktoritär och nationalistisk. Enligt denna skala intar verkligen Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna ytterlighetspositionerna i svensk partipolitik.

Hypotesen att politiska konflikter allt mer utkämpas mellan GAL- och TAN-lägret tycks ha bäring även utanför Sverige. I Nederländerna utmanades Geert Wilders högernationalistiska Frihetspartiet (Partij voor de Vrijheid) av typiska GAL-partier som Grön vänster (Groen Links) och D66. I Frankrike lyckades Emmanuel Macron ena delar av center-vänstern och center-högern bakom ett GAL-program mot Marine Le Pens TAN-politik. Bo Rothstein skriver i DN den 20 maj att Macrons seger kan innebära ett nytt skifte i historien och att höger-vänsterskalan spelat ut sin roll.
Det finns goda skäl att betrakta GAL-TAN-skalan med viss skepsis. Det är ofta oklart exakt vilka politiska positioner som ska ingå i de olika polerna. Under det franska valet ville flera kommentatorer mena att EU-motstånd, oavsett bevekelsegrund, placerade politiker närmre TAN-lägret. Den politiska användningen av skalan blir inte sällan att placera alla åsikter som det liberala kommentariatet håller för goda och fina i GAL-lägret och de dumma och fula åsikterna i TAN-lägret.
Ett annat problem är att de partier som brukar få utgöra typexempel på TAN-polen har börjat förändras.

Sedan queerteoretikern Jasbir K. Puar 2007 gav ut Terrorist Assemblages: Homonationalism in Queer Times har homonationalism kommit att bli ett allt vanligare begrepp för att beskriva hur den amerikanska och europeiska nationalismen efter elfte september kommit att inkorporera HBTQ-rättigheter bland de västerländska värden de säger sig försvara.
Nederländerna har varit ett föregångsland. Pim Fortuyn var öppet homosexuell och hans efterföljare Gert Wilders har hela tiden sökt stöd från landets HBTQ-rörelse. Medan Jean-Marie Le Pen som ledare för franska Front National kallade homosexuella en biologisk och social anomali har hans dotter aktivt försökt profilera sig som deras förkämpe. En opinionsundersökning inför den andra presidentvalsomgången visade att 36,5 procent av de tillfrågade homosexuella männen tänkte rösta på Le Pen.

Vid Republikanernas nationalkonvent 2016 organiserade internettrollet Milo Yiannopoulos en ”Homosexuella för Trump”-fest med Geert Wilders och den tongivande islamofoba konspirationsteoretikern Pamela Geller som prominenta gäster. Yiannopoulos deklarerade att ingen presidentkandidat genom historien varit så pro-gay som Donald Trump. Trump själv sågs vifta med en regnbågsflagga vid ett valmöte i Colorado.
På Europride i Oslo 2014 invigningstalade Fremskrittspartiets Solveig Horne. I Sverige är det tydligaste exemplet på homonationalism antagligen Jan Sjunnessons metapolitiska försök Järva Pride.
Efter homonationalismen har nu också begreppet femonationalism börjat dyka upp i debatten för att beskriva hur rasistiska och fascistiska partier tagit upp feministiska frågor.
Sociologen Sara R. Farris gav i april ut In the Name of Women’s Rights: The Rise of Femonationalism, en studie av nederländska Frihetspartiet (Partij voor de Vrijheid), franska Front National och italienska Lega Nord.

Samtliga partier har under 2000-talet försökt närma sig kvinnliga väljare genom att profilera sig som jämställdhetsförespråkare. Samtliga partier har också det gemensamt att de i princip enbart intresserar sig för frågor där migranter, framförallt muslimska manliga migranter, kan framställas som hinder för jämställdheten. Traditionella feministiska frågor som likalön eller aborträtt är de inte särskilt intresserade av.
I den femonationalistiska retoriken är Europa i princip redan jämställt. Hotet kommer utifrån, framförallt från den muslimska världen. Enligt Farris är femonationalismens främsta kännetecken att den definierar migrantmän som förövare och migrantkvinnor som offer att rädda.

”I den femonationalistiska retoriken är Europa i princip redan jämställt. Hotet kommer utifrån”

I samtliga länder Farris studerat har de fascistiska partierna fått draghjälp av feministiska intellektuella och femokrater, statsfeministiska byråkrater, och i vissa fall av kvinnor med muslimsk bakgrund, som den tidigare nederländska parlamentsledamoten Ayaan Hirsi Ali.

Hur kommer det sig att reaktionära rörelser kunnat plocka upp feministiska argument och hur har feministiska debattörer kunnat närma sig nationalistiska ståndpunkter? Som en god materialist söker Farris svaret i ekonomin. En av studiens starkaste delar är kapitlen där Farris undersöker migrantkvinnors roll på den europeiska arbetsmarknaden.
Migrantkvinnor har framförallt kommit att arbeta inom reproduktiva sektorer som vård, äldreomsorg och städning. Statliga integrationsprojekt i Nederländerna, Frankrike och Italien har aktivt uppmuntrat dem att söka sig till sådana arbeten. Farris tes är att europeiska kvinnors feministiska frigörelse från reproduktivt hemarbete sedan 70-talet i hög utsträckning inneburit att detta arbete lämnats över till lågavlönade migrantkvinnor som antingen utfört dessa uppgifter inom den offentliga sektorn eller som så kallade hushållsnära tjänster. Därmed uppstår en konvergens mellan feministiska och nationalistiska intressen.
Analysen är bra när det kommer till att förklara hur en rasistisk politik kan föras med feministiska argument. I Sverige har vi ett tydligt exempel i form av högerns försvar av RUT-reformen som en feministisk frihetsfråga. Jag tror att den haltar när det kommer till att förklara fascistpartiernas nymornade jämställdhetsintresse.

Farris har blivit för fixerad vid bilden av migrantkvinnan som offer som måste räddas. Den materiella grunden för denna fixering vid räddning skulle alltså vara Europas behov av billig arbetskraft för att täcka behovet av reproduktivt arbete. Men bilden av offret är knappast allenarådande inom den fascistiska och rasistiska miljön, frågan är om den ens är dominerande.

I Sverigedemokraternas famösa valfilm från 2010 är det kvinnor i burka som tränger undan en stackars pensionär. Även om bilden av den muslimska kvinnan som offer för patriarkala strukturer existerar så gör den det sida vid sida med en bild av henne som bidragstagare och snyltare, en bild nära besläktad med Ronald Reagans tal om svarta ensamstående mödrar som Welfare queens.
Den allra vanligaste bilden av muslimska kvinnor i den högernationalistiska propagandan är bilden av modern, bäraren av den så kallade demografiska bomben, det förmodade höga födelsetalet hos muslimer som inifrån kommer erövra Europas länder. Farris menar att när muslimska kvinnor tilltalas i egenskap av mödrar så är det genom ”synbart välvilliga” kampanjer som vill få dem att förmedla goda västerländska värderingar till sina barn. Det är eventuellt sant för de statsfeministiska integrationsprojekten, men knappast för de fascistiska och rasistiska partierna.

”Hur har feministiska debattörer kunnat närma sig nationalistiska ståndpunkter?”

Här är den muslimska, särskilt den beslöjade, kvinnan fortfarande lika mycket fiende som offer. Det är kvinnor med hijab som utsätts för en stor del av våldet och trakasserierna från fascistpartiernas fotsoldater.
Det är något annat jag saknar i Farris framställning. Var finns de högernationalistiska kvinnorna? De kvinnor som framträder är framförallt feministiska intellektuella eller byråkrater. Såväl Front National och Alternativ för Tyskland (Alternative für Deutschland) som Dansk Folkeparti och Fremskrittspartiet leds eller har letts av kvinnor. Vad är det som lockar kvinnor att organisera sig i och till och med klättra till de högsta positionerna i högernationalistiska partier? Det vet vi tyvärr mycket lite om.

En av de få som bidragit med kunskap på området är Diana Mulinari, professor i genusvetenskap, som i Bang nr 3/2014 har intervjuat tjugo kvinnor som är aktiva i Sverigedemokraterna. Dessa kvinnor har knappast organiserat sig i ett rasistiskt parti för att de vill frigöra sig från reproduktivt arbete genom att köpa RUT-tjänster av migrantkvinnor.
Det är i stället kvinnor som befinner sig, med Mulinaris ord, i välfärdsstatsmarginalen. De har ofta misslyckats med att bygga upp ett normativt traditionalistiskt familjeprojekt, Kristdemokraternas kärnfamiljsfundamentalism är inget för dem. De har också misslyckats med det mainstreamfeministiska frigörelseprojektet genom arbete och karriär.

Journalisten Dawn Foster har i skriften Lean Out (2016) beskrivit denna i grunden nyliberala feminism som lean in-feminism, döpt efter Facebookchefen Sheryl Sandbergs bestseller Lean in: Women, Work and the Will to Lead. Det är en feminism garanterat fri från socialism där frigörelsen blir ett individuellt projekt som uppnås genom att anpassa sig till arbetsköparnas förväntningar och klättra på karriärstegen. Det är knappast en feminism som är till för de kvinnor som ska förverkliga sina systrars ambitioner genom att tillhandahålla hushållsnära tjänster. Det är också en feminism som lämnat de kroniskt sjuka eller arbetslösa kvinnorna i Mulinaris undersökning bakom sig.

Hillary Clinton torde vara det mest arketypiska exemplet på en lean in-feminist. I presidentvalet valde 61 procent av gruppen vita kvinnor utan högre utbildning en man som skryter om sina sexuella övergrepp före henne. Lean in-feminismen har mycket lite att erbjuda dem.

Sara R. Farris påpekar att den franska, italienska och holländska nationen alla symboliseras av kvinnliga gestalter: Marianne, Italia Turrita och Stedemaagd. Vi svenskar kan tillfoga Moder Svea. I det nationalistiska symbolspråket identifieras nationen med familjen, förkroppsligad genom Modern. Genom den ideologi som Mulinari kallat omsorgsrasismen kan SD-kvinnorna finna en roll som vårdare av den symboliska familj som nationen Sverige utgör.

Genom den ideologi som Mulinari kallat omsorgsrasismen kan SD-kvinnorna finna en roll som vårdare av den symboliska familj som nationen Sverige utgör

Här någonstans tror jag vi bör söka svaret på femonationalismens gåta. Fascistiska och högernationalistiska partier har i flera länder växt sig så stora att de behöver nå fram till grupper utanför basen av ”vita kränkta män” för att kunna växa. Därvid har de visat relativt stor flexibilitet när det kommer de ideal som brukar räknas till GAL-TAN-skalans traditionalistiska, auktoritära och nationalistiska pol och har visat att de är förmögna att inkorporera en retorik hämtad från i grunden emancipatoriska rörelser som feminismen eller HBTQ-rörelsen.

Däremot har de aldrig gjort avkall på rasismen, som utgör dessa rörelsers verkliga ideologiska kärna. De lyfter i stället enbart fram de områden där migranter, särskilt muslimska, kan identifieras som problemet. Strategin fungerar eftersom identiteten som exempelvis kvinna eller HBTQ-person inte är en garant för en progressiv antirasistisk antifascistisk övertygelse.
Det den fascistiska eller högernationalistiska ideologin kan erbjuda kvinnor är erkännande och mening, en roll i den symboliska familj som utgörs av nationen som organisk gemenskap. Detta är en meningsfullhet som varken den traditionella kärnfamiljskonservatismen eller den nyliberala lean in-feminismen kan tillhandahålla.

Den vanligaste kritiken mot min text om kränkta vita män (”Arbetararistokrati i fritt fall”, i Flamman nr. 10, 2017) var att jag lämnade läsaren utan några svar på frågan om vad som bör göras. Jag är rädd att jag återigen blir svaret skyldig. Det enda alternativet jag kan se är att kämpa för en rörelse som gör upp med nyliberal framgångsfeminism, som förmår se både de partikulära uttryck som patriarkatet tar för olika grupper av kvinnor men samtidigt inte gör avkall på det universalistiska kravet på alla kvinnors, alla människors, totala frigörelse.

Jag lämnar slutordet åt någon klokare än jag. Diana Mulinari skriver i Bang:
”Vi behöver en feministisk vision som inte enbart kritiserar den neoliberala ekonomin utan också och speciellt tar avstånd från neoliberalism som kultur med dess bejakande av ’smarta’, ’framgångsrika’, ’starka’, ’autonoma’ individer (kvinnor). Och som inte minst tar avstånd från neoliberalism som kultur inom ramen för vår egen rörelse.”

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr