Efter förra veckans förhandlingar står det klart. Volvo Lastvagnar kommer inte att skjuta till några pengar alls, i omställning för dem som drabbas av uppsägningar. De 450 i Umeå, och de 700 i Göteborg som kommer att drabbas, kan inte vänta sig några medel från företaget.
Det säger Gunnar Pettersson vid IF Metall på Volvo Lastvagnar i Umeå.
– Det var väldigt tydligt att företaget inte har för avsikt att skjuta till något, säger Gunnar Pettersson.
– Det är de anställda och samhället som ska ta kostnaden, det är den bild förtaget ger. Det får inte kosta ett öre mer än lagar och avtal säger. Det är ett av Sveriges mest vinstgivande företag. Vi har sagt att under goda tider måste man av sätta medel för en omställning som är någorlunda acceptabel. Det är inte det vi ser nu.
Miljardvinst i år
Lastbilstillverkaren Volvo redovisade en vinst efter finansnetto på 6.141 miljoner kronor för årets första kvartal.
IF Metall menar att Volvo Lastvagnar, genom att börja fasa ned produktionen i tid, hade kunnat ha längre tid på sig att hitta vettiga handlingsalternativ.
– Det är en fråga vi haft upp länge, säger Gunnar Pettersson. Vi har sett att orderingången inte varit så stark sedan ett par månader. Så vi hade velat se tidigare avtrappning än nu.
Gunnar Pettersson pekar på att Volvo Lastvagnar har gått mycket bra jämfört med många andra.
– Volvo Lastvagnar har tjänat kring tio miljarder förra året. Att dela ut 22 miljarder till aktieägarna går bra, men inte att använda några pengar på de anställda. Det är en proportionalitet som inte är acceptabel.
Cyklisk bransch
– Vi jobbar i en mycket konjunkturkänslig och cyklisk bransch med mycket toppar och vågdalar. Det måste vi hantera tillsammans med våra anställda. Vi berättar för dem som anställs hur det ligger till, säger Agneta Bonna, personaldirektör på Lastvagnars fabriksdivision, till LO-Tidningen.
Ford avsätter medel
– Jag har inga förhoppningar om att regeringen kommer agera, säger Gunnar Pettersson till Flamman. Men det krävs att företaget ändrar sin inställning.
Men tycker du att regeringen borde agera?
– Om verkstadsindustrin delar ut aktier till aktieägarna i goda tider, men i dåliga tider inte ger något till de anställda, då är det dags att ändra lagstiftningen.
Gunnar Pettersson pekar på att Ford, som är ”mer eller mindre bankrutt”, ändå avsätter medel för omställning till de varslade inom Volvo Personvagnar.
– När man ska göra omstruktureringar måste man avsätta medel och vara beredd göra på acceptabelt sätt.
Facket: Ge oss sextimmarspass istället!
IF Metall vid Volvo Lastvagnar i Umeå föreslår sextimmarspass i stället för uppsägningar.
– Utgångspunkten är att man skulle ha normal dagtidslön, säger Gunnar Pettersson vid IF Metall i Umeå.
Men eftersom personalen fortsätter att arbeta skift, kan OB och skiftformen användas för att göra det möjligt för fler att behålla jobben, utan stor merkostnad, menar facket.
– Vi har inte gjort någon exakt uträkning, men man måste vara två för att dansa och säger företaget bara nej så finns det ingenting att räkna på.
Det finns fler förslag från facket.
– Exempelvis skulle många över 60 kunna erbjudas avtalspension. Det vore inte någon astronomiskt kostnad för företaget, säger Gunnar Pettersson.
IF Metallklubben i Umeå föreslår också omställningsbidrag, kompetensutvecklingsprogram, reducerad övertid, samt att ta hem jobb som idag ligger ute.