I en debattartikel i Göteborgsposten föreslår infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) ett införande av ett svenskt internationellt fartygsregister.
”Regeringen kommer därför (…) se över vad som krävs för effektiva och konkurrenskraftiga sjötransporter, och kanske framförallt möjlighet att införa ett svenskt internationellt fartygsregister. Detta ger betydligt bättre konkurrensvillkor för svenska rederier”, skriver hon bland annat.
Men förslaget får kritik från fackligt håll.
– Det här slår inte bara mot sjöfolket, utan i förlängningen mot hela arbetarrörelsen, säger Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk, till Flamman.
Idén diskuterades redan i början av 90-talet av den då borgerliga regeringen, men förslaget blev aldrig verklighet. Bland annat på grund av omfattande protester från fackföreningsrörelsen. Seko befarar att ett internationellt svenskt fartygsregister skulle innebära ändringar i lagstiftningen, där personal på svenskflaggade skepp exkluderas från svensk lagstiftning, som lagen om anställningsskydd eller medbestämmandelagen. Det var fallet i förslaget från början av 90-talet. I förlängningen kan det innebära att arbetsgivare säger upp personal och ersätter den med personal från låglöneländer till diskriminerande villkor.
– Sedan kan man fråga sig vad som blir nästa steg, ett internationellt lastbilsregister?, säger Kenny Reinhold.
Totalt skulle någonstans mellan 10 och 12.000 personer som arbetar på svenska fartyg beröras av förslaget. En speciell utredning har tillsatts och resultatet kommer att presenteras den 27 oktober i år.