– Det ser ut som att det blir svårt att hitta någon som kan ta över trafiken tillräckligt snabbt, så förmodligen kommer tågen att ersättas med bussar ett tag, säger Johnny Peterson (v), landstingsråd i borgarstyrda Kalmar läns landsting.
Enligt Peterson finns det risk för att tågen står still under ett par månader. BK tågs konkursförvaltare har lovat att hålla igång trafiken fram till omkring den 20 april.
BK tåg, den första privata tågentrepenören, försatte sig nyligen i konkurs.
Trafiken mellan Kalmar och Linköping respektive Västervik på Stångådalsbanan och Tjustbanan blev inte så lönsam som man tänkt sig.
Att BK tåg för två år sedan fick ta över trafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan berodde på att SJ var ointresserat.
Olönsam trafik
Igår hade landstingsstyrelsen ett extrainsatt möte för att diskutera krisen och Kalmar länstrafik har under veckan suttit i förhandlingar med representanter från landstinget och regionförbundet för att hitta en lösning på problemet. Få bolag är intresserade av att ta över trafiken på banorna, i och med den dokumenterade olönsamheten.
– Ska vi få SJ att ta över måste vi skjuta till med en massa pengar. Det vi måste göra nu är att ställa krav på att Rikstrafiken går in och bidrar. Annars måste vi ta pengar från landstingets vårdpott som redan är väldigt knapp, säger Johnny Peterson, som betonar att landstingets ekonomi inte tillhör de bästa i landet.
När den svenska tågmarknaden avreglerades, var småländska BK tåg den första privata tågoperatören som tog upp konkurrensen 1990. Det är olönsamma Stångådalsbanan och Tjustbanan som fått företaget på fall och för två veckor sedan försatte det sig självt i konkurs.
Med sig i fallet tar företaget Krösatågen, som trafikerar delar av Småland. 151 anställda drabbas av konkursen.
Inte förvånad
Johnny Peterson är inte förvånad över att det gått som det gått.
– Det den här krisen visar på är att avregleringarna försämrat stabiliteten i tågsektorn, framhåller han.
Det befarade trafikstoppet kommer att krångla till vardagen för mängder av människor. Enligt Peterson är det många kalmariter som pendlar till jobb och studier, framför allt i Linköping.
– Och vad gäller Västervik är det allvarligt om tågförbindelserna dras in, eftersom staden redan är så isolerad, framhåller Peterson.
Regionförbundets ordförande Anders Åkesson har krävt att få träffa infrastrukturminister Ulrika Messing. Han menar att om inte den ekonomiskt tyngda Rikstrafiken har några egna pengar, så måste regeringen ge nya i vårpropositionen. Rikstrafiken är en statlig myndighet som inrättades 1999 och har i uppgift att upphandla trafik som inte är företagsekonomiskt lönsam. Det var Rikstrafiken som stod för upphandlingen av trafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan. BK tåg gick med på ett ganska dåligt betalt avtal, då företaget trodde att det skulle klara ekonomin med hjälp av biljettintäkterna. Antalet passagerare blev emellertid mindre än beräknat och BK tågs vd Gerhard Wennerström uppger att han nu överger persontrafiksbranschen och satsar helhjärtat på den mer lukrativa godstågstrafiken.