– Jag tror det är så SD använder Yougov, för det var så vi använde Yougov, säger Mårten Fjällström, piratpartist.
Allt tog sin början i EU-valrörelsen 2014. Mårten Fjällström var sur över att Feministiskt Initiativ just fått en löpsedel i Metro efter en fördelaktig opinionsundersökning från Yougov.
– Min första impuls var irritation eftersom jag tillhör ett konkurrerande parti och dessutom vet att Yougov inte är så tillförlitligt.
Mårten Fjällström och några av hans partikamrater beslutade att svara med moteld.
– Vi var några stycken som reggade konto på Yougov. Då fyller man i uppgifter om vem man är och vad man röstade på förra valet. På så sätt kan man även styra vilken urvalsgrupp man hamnar i, säger Mårten som tidigare har skrivit på vänstersajten Synapze.se om sina erfarenheter.
De värvade fler till panelen.Genom Piratpartiets facebookgrupp kunde de tipsa varandra om vilka enkäter som innehöll frågor om partisympatier. På så sätt behövde inte ens alla svara på alla enkäter. Exakt hur många som deltog vet han inte.
– Det var valrörelse. Vi var mer intresserade av att få med tillräckligt många för att det skulle ge effekt, men det är klart att det i efterhand hade varit intressant att räkna efter.
Resultatet lät inte vänta på sig, enligt Mårten Fjällström. I maj 2014 fick Piratpartiet sex procent i Yougovs undersökning – tredubbelt så mycket som i andra undersökningar vid samma tid. Fi fick 18 procent.
– Då backade Yougov. Deras förklaring var att de hade blandat ihop siffrorna. Men att det råkar slarva sig precis på de partier som håller på att lobba låter som en bortförklaring.
Men varför just PP, Fi och SD, är ni särskilt aktiva i det här?
– Ja, det tror jag.
– Att få Metros löpsedlar är en enorm affischeringskampanj för små partier, som man kanske inte skulle orka genomföra själv. För SD är det en legitimitetsfråga att få höga siffror.
I valrörelsen 2006 blev enklare webbomröstningar på olika sajter, där man kunde klicka i vad man tänkte rösta på, föremål för aktiva kapningar.
– Piratpartiet försökte landa på ungefär 30 procent, SD satsade på 90 procent. Det har att göra med självbild och vad man satsar på.
Ni var lite mer försiktiga?
– Ja, haha.
– Men Även opinionsundersökningar har ofta en avsändare. Det är ingen hemlighet bland partier att bra opinionssiffror är ett bra marknadsföringsinstrument.
Förväxling – inte kapning
Lars Gylling, från Yougov, är mycket bestämd på en punkt: Siffrorna som släpptes i den omdiskuterade undersökningen i maj 2014 beror inte på kapade paneler. I stället är det en förväxling som skett. Det hade att göra med att partierna hade en placering i en tabell och en annan i nästa. I första tabellen var Fi och Piratpartiet nummer 15 och 16. I den andra nummer nio och tio. Det gjorde att posterna i de olika tabellerna slogs ihop.
– Fi fick alla ”röster” från dem som inte tänkte rösta alls. Piratpartiet fick rösterna från bland annat dem som tänkte rösta blankt.
Att det var just Fi och PP som fick ett tillskott på röster beror, enligt Lars Gylling, på att de var sist tillagda. Undersökningen var världsomspännande och datan togs ut av engelska kollegor. I det här fallet var det extra olyckligt, menar Lars Gylling.
– De kände ju inte alls till Fi och Piratpartiet och reagerade inte på det.
Men siffrorna hann ligga ute på Yougovs internationella hemsida och fick spridning.
– Vi har ändrat på det sedan dess så att man inte får publicera siffror från någon annanstans än sitt eget land.
Påverkar röstande
Yougov ger en förklaring. Mårten Fjällström är skeptisk till den. Hur det än ligger till med den saken så tror Mårten Fjällström att opinionsmätningar kan påverka hur folk röstar. Han berättar om en ung kille som han träffade i en tidigare valrörelse. Killen förklarade att han höll med Piratpartiet i allt, men redan hade röstat på Moderaterna, ”för de kommer ändå att vinna”.
– Hans öppenhjärtlighet är nog ovanlig. Men hans sätt att resonera, att vilja vara med i det vinnande laget tror jag är ganska vanlig logik.
”Ta opinionsundersökningar med en nypa salt”
Ta varenda opinionsundersökning med en stor nypa salt. Det är Niklas Anderssons, statistiker, råd.
– Man kan inte med en undersökning säga ”så här är det”. Man måste titta på hur trenden ser ut i alla undersökningar. Sverigedemokraterna går ju framåt, det är svårt att säga emot, hur skrämmande det än är.
Niklas Andersson påpekar att Yougov arbetar med viktningar genom att göra ett urval i sina paneler för att åstadkomma ett resultat så nära verkligheten som möjligt.
– Det som är dumt är att de inte går ut med vilka metoder man använder när de viktar. Det är en affärshemlighet. Utifrån kan man inte avgöra om de har gjort det bra eller dåligt.
Flamman berättar om Mårten Fjällström. Niklas Andersson är tveksam till om det går att nå resultat på det viset.
– Det gäller att man gör det i stor utsträckning för att det ska ge resultat. Det räcker inte med någon mindre grupp som registrerar sig. Sedan tror jag att Yougov borde ha märkt att något var på gång om många registrerade sig. Men samtidigt har de ju publicerat en del märkliga siffror, som när Fi fick 18 procent, så det har ju gått igenom en del konstigheter.
Analys:
Vi är alldeles för naiva
Låt mig först slå fast en sak: Att SD blir största parti i Yougov är ingen bagatell, alldeles oavsett hur Yougovs mätmetoder fungerar. SD har legat högt i många opinionsundersökningar, ofta runt 18 procent. En stor del av befolkningen är beredd att rösta på ett rasistiskt parti.
Anledningen till att Flamman gör ett reportage om osäkra mätmetoder är inte för att förringa SD:s framgångar. I stället vill vi lyfta fram vikten av att vara källkritisk och vaksam.
Många har varit väldigt snabba med att hoppa på tåget i ena eller andra riktningen och antingen utropa SD:s framgångar som bluff rakt igenom eller utropa SD till nästa regeringsparti. Ofta beroende på vad som känns bäst att tänka sig för en själv.
Berodde Piratpartiets framgångar i mätningarna i maj 2014 på en lyckad kupp eller på slarv av engelska Yougov? Det vet vi inte. Kanske ligger sanningen någonstans däremellan. Yougov-siffrorna i maj var fantastiska och kan ha berott på ett rent fel. Men tittar man på posten ”övriga partier”, där Piratpartiet ligger, ser man under våren en betydligt mindre dramatisk ökning i Yougovs mätningar som sedan planar ut efter EU-valet.
En sak kan vi vara säkra på. Den högerextrema rörelsen är duktiga på att använda nätet. Där har andra halkat ohjälpligt efter.