Att villkoren för lastbilschaufförer i hela Europa är undermåliga är känt sedan tidigare. Regler om körtider och trafiksäkerhet efterföljs sällan. Vissa åkerier, både i Sverige och övriga Europa, använder systematiskt chaufförer från andra EU-länder med F-skattesedel och de kan därigenom betala betydligt lägre löner. Resultatet blir att seriösa åkerier utkonkurreras av oseriösa företag och att villkoren för de som kör försämras avsevärt. En klassisk konflikt på arbetsmarknaden med andra ord.
I januari 2015 skulle Tyskland ha infört en lag om minimilön som skulle gälla för alla som jobbar i landet. Alltså även lastbilschaufförer som kör på tyska vägar, oavsett företagets eller chaufförens geografiska hemvist. Minimilönen skulle ligga på 8,50 euro i timmen, ungefär 80 svenska kronor. Förslaget är anmärkningsvärt för att det är det första försöket att få branschen att verka på lika villkor på den ”fria marknaden”. I februari sköts dock hela reformen upp på grund av kraftiga protester från arbetsgivarna, rapporterade tidningen Arbetet. Nu granskar EU-kommissionen om det tyska lagförslaget bryter mot EU:s regler om fri rörlighet.
I förra veckan debatterades frågan i EU-parlamentetet efter att Marita Ulvskog (S) ställt en fråga till ansvarig EU-kommissionär, Violeta Bulc. I debatten, som refererades av TT i en del svenska tidningar i helgen, användes argument som att det tyska lagförslaget enbart skulle göra chaufförer från Östeuropa arbetslösa och inte leda till högre chaufförslöner. Den tjeckiska liberalen Martina Diabajova att det tyska förslaget ”är ett symptom på en tilltagande protektionism inom EU”.
Protesterna från diverse transportföretag har naturligtvis inte varit återhållsamma. Framförallt har polska och ungerska transportkapitalister protesterat. Senast för någon vecka sedan när polska lastbilar blockerade den tyska gränsen i protest mot situationen. I förlängningen skulle svenska företag som flyttat sin produktion öster ut också ”drabbas” av schysstare villkor. Även danska branschorganisationen ITD har skrikit högt, så det det är inte enbart en fråga för de länder i EU som har lägre lönenivåer. Transportkapitalisterna gör gemensam sak med lastbilschaufförer som är rädda om jobbet.
Vad som utspelas i Tyskland och Bryssel är klasskamp på EU-nivå och resultatet kommer att vara avgörande för Europas framtid. Minimilöner är inte något som bör införas i Sverige — som har ett starkt kollektivavtalssystem — och konflikten kommer te sig olika i EU:s medlemsländer. Utfallet kommer dock att påverka alla. Låglöne-racet nedåt försämrar för alla löntagare i Europa på sikt, även de chaufförer från Östeuropa som aldrig kan se fram emot drägligare arbetsvillkor. Det självklara i att arbetare inte ska ställas mot arbetare i de enskilda länderna måste få genomslag. Lika villkor ska gälla för alla på samma arbetsmarknad, i samma land.
Vågar man hoppas på att EU-kommissionen kommer fram till att alla länder i EU bör ha rätt att kräva lika villkor för alla som jobbar i respektive land? Nej, antagligen inte. EU-projektet har en enda sak som står högst upp på prioriteringslistan och det är frihet för kapitalet. Men om det finns något som helst fog för en tro på ”ett socialt Europa” som socialdemokrater och miljöpartister brukar prata om, så måste det visa sig nu. Konflikten blir ett lackmustest för EU.