Bilismens vänner brukar säga att problemet inte är personbilen utan de orena bränslena. Det är en sanning med en modifikation, menar Ludvig Fahlvik, socialdemokratisk trafikpolitiker i Stockholm.
Vägtransporter svarar för ungefär 30 procent av de svenska koldioxidutsläppen. Andelen fortsätter att öka i takt med att vägtrafiken ökar – sedan 1970 har persontransporterna med bil ökat med 70 procent. Samtidigt har kollektivtrafikens marknadsandel stagnerat på runt 20 procent sedan tidigt 1970-tal.
Den 28 miljarder kronor dyra Förbifart Stockholm drevs igenom med hänvisning till att den skulle avlasta Stockholms innerstad från biltrafik. I ljuset av detta borde krav på att en stor andel av innerstadens bilvägar omvandlas till uteslutande buss-, gång- och cykelyta vara självklara. Bilistlobbyn kan inte både få äta kakan och ha den kvar.
Problemen med bilismen rör inte bara utsläppen den förorsakar och löses således inte med miljövänligare bränslen. Nya vägbyggen exploaterar naturmark och stör vilda djur. Partikelhalten i luften vid högtrafikerade vägar är folkhälsovidriga. Vidare har mikroplaster blivit ett stort problem. Att små plastpartiklar finns i riklig mängd i våra insjöar är oroväckande inte minst eftersom det är därifrån vi hämtar vårt dricksvatten. Den primära källan till dessa mikroplaster är bildäckslitage. Bilvägar, parkeringsplatser och parkeringshus tar oerhörda ytor i anspråk på bekostnad av bostäder och samhällsservice. Bilism dödar också mer direkt genom olyckor.
Genom att fler åker tillsammans ökar yteffektiviteten. Dessutom skulle både trängseln och slitaget på infrastrukturen minska om kollektivtrafiken expanderade och bilismen minskade. Fler kvinnor än män åker kollektivt. Ur ett jämställdhetsperspektiv är investeringar i kollektivtrafiken således framtidens politik.
För tätorten är bilen inte framtidens färdmedel. Bilismen ger upphov till en bläckfiskstad, där det finns ett centrum varifrån långa armar löper till ytterstadsområden. Pendlare tvingas åka långa sträckor med bil för att nå sina mål och stadsplaneringen blir ineffektiv. En social och miljömässigt hållbar trafikförsörjning och stadsplanering säkras genom att kollektivtrafiken används som det verktyg det faktiskt är för att nå satta mål om exempelvis jämställdhet, miljö, regional utveckling och folkhälsa. Med politisk vilja möter vi den gröna omställningen.
En brand bröt ut i danska Global Aktions lokaler under natten till måndag. Polisen bedömer att elden var anlagd – och enligt organisationen kan det finnas politiska motiv. Utanför fanns graffiti som pekar mot marockanska nationalister.
Fönstret precis under gatuskylten på Wesselsgade 2 är täckt av sot. Sent på måndagsnatten har någon slängt in en brandbomb, troligen en så kallad molotovcocktail, på den danska organisationen Global Aktions kontor i Köpenhamn. Datorer, dokument och plakat har gått upp i rök. Polisen har meddelat att man ”undersöker saken noggrant.”
– Tack och lov var ingen inne i lokalerna, men det är ren tur att branden inte spred sig. Det är ett bostadshus, precis ovanför våra lokaler låg äldre människor och sov. De kunde ha brunnit inne eller dött av rökförgiftning, säger Global aktions ordförande Morten Nielsen till danska Arbejderen.
På asfalten utanför lokalen finns flera budskap sprejade, något utsuddade av nattens frost men fortfarande läsbara. ”Stop supporting terrorism”, ”Sahara belongs to Morocco” och ”Fuck Polisario”.
– Det ser ut som att orsaken till brandattentatet ligger i konflikten i Västsahara, och vårt stöd till självständighetsrörelsen Polisario, konstaterar Morten Nielsen.
Det är groteskt att en konflikt i Nordafrika kan få sådana konsekvenser här.
Global aktion är en aktivistgrupp med rötter i 1970-talets anti-apartheidrörelse, som samarbetar med grupper i flera afrikanska nationer. Från början vilade blicken på Sydafrika och dess grannländer – i dag är Västsahara, ett icke självstyrande område som Marocko anser sig ha rätten till, fokuset för en av organisationens mest aktiva arbetsgrupper.
Västsaharasektionen arbetar, enligt Global Aktions webbplats, inom och utanför Danmark med att ”sprida medvetenhet och information om Afrikas sista koloni”. Landet har varit ockuperat av Marocko sedan slutet av 1970-talet, kort efter att de spanska kolonisatörerna i sin tur började lämna Marocko.
FN anser att folkgruppen sahrawier har rätt till självbestämmande i territoriet, och den västsahariska rebellgruppen Polisariofronten som deras legitima politiska företrädare. Polisario har stridit för Västsaharas självständighet sedan ockupationens början, och är medlemmar i Socialistiska internationalen.
Polisariofronten har själva gått ut och fördömt attentatet mot Global Aktion i ett pressmeddelande, där man kallar den ”en attack på själva principerna om rättvisa och solidaritet, som underbygger den globala kampen för mänskliga rättigheter och värdighet”. Man lovar att den ”hemska” handlingen ”inte kommer avskräcka Sahrawifolket, eller minska beslutsamheten hos våra allierade runtom i världen”.
– Lyckligtvis är sådana här politiska attacker sällsynta i Danmark, säger en ”djupt chockad” Morten Nielsen till Arbejderen.
– Det är groteskt att en konflikt i Nordafrika kan få sådana konsekvenser här.
I ett Instagraminlägg om händelsen skriver Global Aktion att ”marockanska nationalister” begick dådet, och försäkrar sina följare om att arbetet kommer fortsätta även utan kontor.
”Ni kan inte bränna solidaritet. Ni kan inte begå mordbrand mot vår kamp med Sahrawifolket. Ni kan inte tysta oss med eld.”
Flamman har sökt Global aktion samt de svenska organisationerna Västsaharakommittén och Afrikagrupperna.
Flumhögern vill desperat förvandla Los Angeles bränder till ett kulturkrig – men klimatförändringarna är en fysisk realitet.
Kalifornien har alltid varit extremt.
Då menar jag inte främst kulturellt utan även geografiskt. När jag hyrde bil och körde runt där en sommar slogs jag av hur varierad naturen är, från majestätiska redwoodskogar och alpina tundror till paradisstränder och dödsöknar. Det är en hel kontinent i miniatyr.
Det leder till ett lika varierat väder.
Medan somrarna oftast är knastertorra, håller molnen blåsan ända till vintern för att släppa lös bibliska regnstormar, ett fenomen som kallas weather whiplash. Väderpiskan har nu utdelat sitt hittills hetaste rapp, med bränder i Los Angeles som i skrivande stund tagit 24 människoliv, totalförstört minst 12 000 byggnader, och tvingat 150 000 människor till evakuering. Den största branden, i överklassområdet Pacific Palisades, har ödelagt en kvadratmil.
Det betyder familjer som förlorat alla minnen, som riskerar hemlöshet, eller fattigdom om deras försäkringsbolag går i konkurs.
Bränderna har även lyckats sätta fyr på kulturkriget, med anklagelser och rykten som är precis lika svåra att släcka. Från höger hittar man en förutsägbar slagpåse.
”Allt brinner upp. Orsak?”, frågar sverigedemokratiska EU-parlamentarikern Dick Erixon retoriskt i tidigare partitidningen Samtiden. ”Woke och klimataktivism.”
Nästa gång det brinner i svenska skogar – bli inte förvånad om högern skyller allt på Södertörns genusvetare.
I centrum finns ett videoklipp från 2019, med ett sådant målsökande vansinne att det verkar AI-genererat. Rutinerade brandsoldaten Kristine Larson, en afroamerikansk mångfaldschef på Los Angeles brandkår med en månadslön på nästan 300 000 kronor, besvarar påståendet att hon inte skulle ”orka bära min make ur en eld” med: ”Han befinner sig på fel plats om jag måste bära ut honom ur en eld.”
Att en chef på brandkåren verkar tycka att män som brinner ihjäl får skylla sig själva är, som så mycket med delstaten, extremt. Men det är inte därför det brinner.
Det beror på något som är helt frånvarande i Dick Erixons text. Nämligen klimatförändringarna, vars effekter kommer att drabba oss alla, från vänster till höger, man som kvinna, rik som fattig.
I stället är Erixon noga med att påpeka att stadens brandkårschef Kristin Crowley också är ”kvinnlig”, med en antydan om tillhörande inkompetens, då hon länge känt till att en vattenreservoar i Palisades var nedstängd.
Vad han utelämnar är att hon i ett öppet brev förklarar att borgmästarens nedskärningar i brandkåren på motsvarande 260 miljoner kronor har haft kännbart negativa effekter. Så om det finns en viktig lärdom att dra, så är det att besparingar på infrastruktur i slutändan ofta blir dyrare. Något vi ser ständiga exempel på i Sverige.
Naturen påverkas dessutom inte av ”woke”, utan av fossilutsläpp. På grund av människans misslyckande i att ställa om snabbt kommer vädret att bli allt mer extremt, och enligt Internationella arbetarorganisationen (ILO) kommer hetta att vara det största hotet mot arbetare framöver. Den förhatliga ”klimataktivismen” har alltså rätt.
Förutom att minska utsläppen, är vårt bästa försvar att investera i att hantera det förändrade klimatet. Men då måste man först erkänna detta faktum. Enligt Dick Erixon har dock FN:s klimatpanel med världsledande forskare fel, då han ”inte sett någon kunna förklara hur istiden försvann”.
I samma intervju med Expressen säger han också: ”Man pratar om att arter utrotas, men skulle vi vilja att dinosaurierna var kvar?” Se där, samma obryddhet inför oönskat liv som han anklagar brandchefen för.
Bränder är dock fysiska fenomen. De beror på torr vegetation, plötsliga vindstormar, och stigande temperaturer. Det brinnande träet och plasterna avger i sin tur dödliga gaser och gifter, och de kan endast släckas av levande människor som kostar pengar. Hela processen är naturlig, och därmed också omöjlig att släcka med kulturkrigsflum.
I Sverige har regeringen redan försökt skylla utbildningskrisen på ”wokeviruset”, samt skurit ned på klimatåtgärderna. Så nästa gång det brinner i svenska skogar – bli inte förvånad om de skyller allt på Södertörns genusvetare.
När poeten Minus Miele får uppdraget att hylla Folkhemmets konstnärer ställer hon sig jäms med skulpturerna och alla de som rört sig mellan husen.
Skulpturen Körkarlen av Olof Thorwald Ohlsson består av en halvmeter hög, rektangulär granitsten i Västertorp vilken en man i hatt huggits ut i relief till minne av den torparhistoria som anas i Stockholmsförortens namn. Ett stenkast från tunnelbanestationens västra uppgång står den på gräset mellan bostadshusen. Gles snö faller över gubben i det grå novemberljuset. Det är en av ett trettiotal skulpturer som restes under uppbyggnaden av förorten i södra Stockholm kring 50-talet, som resultat av en utopisk idé om konstens närvaro i vardagslivet. Devisen ”Konst för alla” känns mer avlägsen i dag, när skulpturen står inhägnad på en privat gård.
Stockholm city blues är en trilogi initierad av Hägerstensåsens medborgarhus och vars första två delar består av en konstutställning och en teaterföreställning i form av en stadsvandring. Del ett och två står i dialog med Spelet om Hägersten, en teaterföreställning om ortens arbetarhistoria från 70- och 80-talet. Den avslutande delen ägnas åt de offentliga skulpturerna, som poeten och konstnären Minus Miele fått tolka i 30 dikter. Traditionen går under benämningen ekfras, ett skrivet verk om ett annat konstverk. På ett grundläggande plan visar ekfrasen vilka möjligheter och begränsningar litteratur har jämför med andra konstformer. Så gör även diktsamlingen Västertorps skulpturpark.
I Västertorp centrum hittar jag fem skulpturer. En av dem ser jag är särskilt omtyckt av de små, som klättrar och klappar på den skrovliga ytan. Allan Runefelts bronsskulptur Gubben och geten är förgylld över getens rygg och horn. På fotografier har jag sett samma skulptur, men där paret fått stickad mössa och halsduk. I den ompysslade skulpturen blir invånarnas rörelsemönster synliga och det påminner mig om Mieles ömsinta berättarperspektiv.
Fastän dikterna i Västertorps skulpturpark tydligt består av någon som betraktar är de berättade utan personligt pronomen. Vid några enstaka tillfällen tilltalas skulpturerna med ”du” och ”vi”, men vem som talar framgår inte. På så vis föreställer jag mig att det är, som det står på ett ställe i boken, ”söderorts läsare” som ser på skulpturerna. Så när den knubbiga och kramvänliga lekskulpturen Gåsen av Edvin Öhrström beskrivs, görs det med blicken och rösten hos de barn och vuxna som varje dag vistas i lekparken.
Något bakom centrumet, ställd i den så här års kala växtligheten, står Palle Pernevis bronsskulptur Petite femme. Kvinnogestaltens nätta och samtidigt fylliga kropp fångar Miele målande, och med humor:
enkel söt / böna bland / oxbär lönn / petite water- / colour akvarell / med handen / på höften
Litteratur kan till skillnad från konst röra sig i parallella tidslinjer – i ett samtidigt nu och då. När jag läser dikten får den grå oxbärsbusken röd färg och det ålderdomliga söderslanget ”böna” placerar kvinnan i sin tid som en efterkrigstidens Venus. Samtidigt ser jag landskapet som har varit och det som är. På liknande sätt arbetar Miele med förändringar i förorten.
Pye Engströms verk Efter badet restes i samband med bygget av Västertorps simhall 1976 och avbildar sju av 70-talets centralfigurer i en soffa av kalksten. Mellan Angela Davis och Sara Lidman sitter Mao, liksom Jesus som i en parafras av da Vincis Nattvarden. Femtio år senare är det nog få som ser åtminstone Mao som ett helgon.
klockar knuten / näve nedsatt / synintryck / samhällskroppen / sätter sig i soffan / det är de facto / världssamvetets / ekonomiska stenografi / invid kommunal / simhall oförändrad / stenens stenaktiga / form och färg
På tuben från Hägerstensåsen inser jag att jag missat Karl Gunnar Lindahls Måsar. Skulpturen har tidigare stått utanför gamla läroverket vid Skridskovägen men behövde, som Miele skriver, ta till ”flykt från föreningens / nya parkeringsplats”. Med en lekfull användning av fåglarnas rörelser skriver Miele fram en ort som förändras över tid. Så får diktsamlingen Västertorps osynliga historia att träda fram.
Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.
Det svenska näringslivets långa kamp för att tukta kulturen och nedmontera dess speciella plats i samhället har snart fullbordats. Ambitionen har varit att inordna kulturskaparna i liknande organisatoriska former som det övriga arbetslivet och inrikta kulturen mot vinstinriktad verksamhet.
Redan på 1980-talet sjösattes kampanjen ”Starta eget” med syfte att splittra de starka kulturbranschorganisationerna. Konstnärerna och deras organisationer hade sedan 60-talet drivits av viljan och lusten att utforska olika uttryck och samarbetsformer i nära kontakt med publiken utan att snegla alltför mycket på profiten. Näringslivets stridsrop ”Starta eget” lät dock lite lockande för många. En individuell befrielse hägrade!
Just individualiseringen var också huvudavsikten för näringslivet. Den kollektivistiska sammanhållningen och den gemensamma kampen utanför kommersiella drivkrafter störde dem.
Tidöregeringen har fortsatt i deras spår med fortsatt minskat stöd och kraftigt höjda hyror.
Det statliga, regionala och kommunala stödet för kultur har drastiskt minskats samtidigt som kulturlokalernas hyror chockhöjts. Man ger med ena handen och tar tillbaka mångfalt.
Ett av de tydligaste exemplen för näringslivets framfart är ett årligt konvent i Eskilstuna, som går under namnet ”Folk & Kultur”. Ett lovvärt initiativ tänkte många med mig när det sjösattes för några år sedan.
Tillställningen visade sig dock redan från början bära en tydlig prägel av näringslivets kultursyn och strävan att ändra kulturbegreppets innebörd. Näringslivet vill att kulturen blir mer som ett verksamhetsområde bland andra och benämns i deras dokument som ”kulturella och kreativa näringar”. Deras ambitioner har inneburit och innebär en ändring i villkoren för oss konstnärer och kulturskapare. Förutom kraftigt minskade medel ska vi inordnas i deras tankesätt.
Kulturminister Parisa Liljestrand driver även hon näringslivets linje. ”Vi måste bli bättre på att prata om vad kulturellt och kreativt entreprenörskap är och vad det behöver vara i framtiden – nämligen företagande” har hon sagt.
Vi som skapar kulturen benämns nu som ”kunder” av våra kommuner. Kommunerna vill nu prioritera något de kallar ”bred populärkultur”. Med sådant menar de kultur som de tror kan tas emot av maximalt antal människor. Norrköpings kommunalråd Sofia Jarl har helt anammat denna profitmaximeringssträvande syn då hon rekommenderar stadens symfoniorkester att spela Abba. Publiken tros sakna vilja och förmåga att använda sin fantasi för att ta till sig mer mångfacetterad kultur.
Åter till Folk & Kultur, som i år äger rum i början av februari. Här ”erbjuds” vi fria kulturskapare att köpa oss en monterplats eller ett rum för att visa vad vi gör. För poeter och musiker finns en liten scen för max 20 personer som upplåts för att få uppträda gratis. Man får vara glad att man alls får synas. Gratisarbetar gör däremot inte de personer som engagerats som moderatorer under konventet. En av dem var Per Schlingmann, före detta moderat PR-man.
Huvudprogrammen på konventet domineras av byråkrater från olika institutioner, myndigheter och politiker som diskuterar nyttan med kulturen, oftast utan inblandning av kulturskapare.. En av de mest hajpade tillställningarna för ett par år sedan var ett halvdussin storföretagsledare som fick resonera kring på vilket sätt kulturen kunde användas för att gynna deras verksamhet. Ingen kulturskapare var inbjuden till diskussionen.
I år har näringslivets styrande roll för konventet i Eskilstuna lyfts fram än mer. Folkrörelse-Sverige och kulturskaparnas organisationer ges ingen plattform. Nästa år kan nog ordet ”Folk” plockas bort från rubriken. Eller varför inte kalla det ”Byråkrater och Business”?
Jonas Algers: Svensk sparhets sänker omställningen
Trots vår gröna självbild och vårt röda arv har Sverige blivit en av Europas främsta bromsklossar i omställningen. Och medan vi vägrar släppa taget om den fria marknadens dogmer springer Kina om oss.
En av de mest anspända luncher jag haft i mitt liv hade jag med en senior tjänsteman på en stor västerländsk ekonomisk samarbetsorganisation. Eftersom han hade hört att jag var från ett nordiskt grannland ville han gärna ta en lunch med mig – det är så få av oss skandinaver här! Ett utmärkt tillfälle för mig att få ta temperaturen på de industripolitiska idéerna hos den översta policyeliten.
På hans rum kände jag mig liten. Ett ljust hörnkontor med stora fönster och brett skrivbord i teakträ. Tjänstemannen lät mig vänta på honom innan han tog på sig kavajen över den perfekt strukna skjortan med den ljusblå, lätt mönstrade slipsen och med ett diplomatiskt leende visade vägen till matsalen.
Efter en krånglig halvtimme som gått ut på att tjänstemannen testat mina kunskaper genom långa invecklade svar på mina frågor fick jag till slut ställa frågan jag väntat på: ”Var står du i frågan om industripolitik mot marknadslösningar?” Han svarade: ”I jämförelse med kollegorna här på Organisationen tillhör jag de mer marknadsorienterade – men de där hemma i Skandinavien är klart mer marknadsorienterade än mig.”
Svaret vittnade om något man sällan hör om i svensk media – nämligen att Skandinavien trots sitt socialdemokratiska arv allt mer fungerar som marknadens sista försvarare i EU. Medan allt fler västländer har insett att marknadsdogmerna inte duger för att möta vare sig klimatkrisen, Kinas ekonomiska dominans eller en växande populism i kölvattnet av avindustrialiseringen, ställer sig de nordiska länderna i vägen för nödvändiga förändringar.
Särskilt Kinas snabba utveckling av en grön industri har ruskat om Europas politiker. IEA räknar nu med att Kina i 2035 kommer att exportera grön teknologi till ett värde motsvarande all export av olja från Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, samtidigt som landet skär ned 70 procent på importen av fossil energi. Tidningen Financial Times skriver under julen att elbilsförsäljningen i Kina väntas nå över 50 procent i 2025 – tio år före de egna målen och långt före flera västländer, inklusive Sverige.
Men en mer aktiv industripolitik måste antingen bedrivas genom EU centralt eller genom att medlemsstaterna själva gör jobbet. Problemet är att Sverige och ett fåtal andra länder varken vill ha det ena eller det andra, och dessutom agerar som en bromskloss för resten av Europa.
Med tanke på de potentiellt stora konsekvenserna för Sverige är det märkligt tyst i debatten om hur omställningen ska genomföras.
I många år har Sverige tillsammans med Danmark utgjort de största motståndarna mot att bland annat reformera EU:s statsstödsregler och att låta unionen låna för att investera. När nio medlemsstater i ett öppet brev till EU-kommissionen argumenterade mot att öppna upp för mer statligt stöd så var det Ebba Busch som stod bakom initiativet. Och det var Sverige under ledning av Stefan Löfven som tillsammans med bara Danmark, Nederländerna och Österrike utgjorde ”Sparligan” som förhandlade ned EU:s coronafond i 2020 och EU-bidragen efter Brexit. Sverige har också varit motståndare mot att ändra EU:s statsstödsregler för att möta det amerikanska klimatpaketet IRA.
Argumentationen i Sverige utgår från två i sig rimliga premisser. Å ena sidan handla den om att man inte vill ge mer makt åt Bryssel, vilket är förståeligt. Demokratin fungerar sällan bra på för stora avstånd mellan politiker och folket. Å andra sidan vill man heller inte tillåta länderna att ha en egen industripolitik, eftersom stora länder som Tyskland och Frankrike då skulle kunna köra över småländer som Sverige – också det förståeligt.
Problemet är att denna position gör hela kontinenten handlingsförlamad. Det förstår också allt fler inom EU-samarbetet. Den tidigare europeiska centralbankschefen Mario Draghi skrev i sin stora rapport om EU:s konkurrenskraft att unionens investeringar varit allt för låga allt för länge, och måste upp med motsvarande 4,7 procent av BNP. Något som är omöjligt för EU att nå med en budget som Sparligan begränsade till en procent. Att å andra sidan låta medlemsstaterna själva driva industripolitik som kan mäta sig med USA och Kina verkar osannolikt, eftersom medlemsstaterna var för sig är för små.
Det är därför som Danmarks socialdemokratiska statsminister Mette Frederiksen i sitt nyårstal varslat om en stor omläggning av den danska EU-politiken där man hoppar av Sparligan. ”När jag lägger samman alla utgifter framför mig, så ser jag att det inte går att finansiera inom den rådande ekonomiska regimen” sade Fredriksen till dansk media. ”Jag har gjort upp med mig själv. Som Danmarks statsminister kommer jag aldrig att föreslå något som försvagar Danmark och Europa.”
Med tanke på de potentiellt stora konsekvenserna för Sverige är det märkligt tyst i debatten om hur omställningen ska genomföras: mer industripolitik på EU-nivå med mer makt till EU? Eller friare händer för länderna att utforma sin egen industripolitik – med risken att de stora länderna kör över de mindre? Eller ska vi helt enkelt fortsätta på den inslagna vägen, som förbjuder statsstöd och större lån, och hålla tummarna?
I EU-valrörelsen mumlade IF Metall och LO-förbundens gemensamma EU-kandidat Johan Danielsson om ”långsiktiga spelregler” och gemensamma regler för statsstöd. Men vill man då att EU ska få större resurser till en gemensam industripolitik? Oklart.
Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt ville tvärtom ge länderna fria händer till sin egen industripolitik. Men hur ska man då se till att mindre medlemsstater och länder med högre statsskuld än EU-samarbetet tillåter ska ha råd med en industripolitik som kan mäta sig med USA och Kina?
Inte heller de gröna partierna är eniga. Centerns Emma Wiesner talade i valrörelsen om att öka EU-budgeten, men då av försvarspolitiska skäl. Miljöpartiets Jakop Dalunde var tidigare aktiv i frågan om en grön industripolitik, men det är svårt att hitta någon information om vad Miljöpartiet i dag tycker i ödesfrågan.
Än så länge går industriomställningen bra i Sverige. Genom billig el är vi fortfarande ett attraktivt land för industriinvesteringar i jämförelse med övriga EU. Men om unionen fortsätter vara bakbundet, medan omvärlden blir allt mer ambitiös i omställningen, kommer det till slut att märkas även här, i takt med att den europeiska fossilindustrin fortsätter läggas ned medan de gröna alternativen förläggs i Kina och USA.
Att vi inte ens törs diskutera frågan är svårt att förstå, när hela Europa väntar på att vi ska bestämma oss.
Kristoffer Viita skriver hem till Sverige från infernot i Los Angeles.
”Molnen brann och solen blödde. En våldsam vind visslade längs med boulevarden. De säger att Kalifornien inte har några årstider men torkan, klimatförändringarna, vad det nu var, hade gjort varje årstid till ’fire season’. Den här kvällen hade rökpartiklarna från de ständiga bränderna svept in hela Los Angeles i röda skuggor”.
Så börjar min romanDemon time som kom ut i oktober 2023. Januari 2025 har fiktionen bytts ut mot en ännu mer skrämmande verklighet. Bränderna i och runt omkring Los Angeles är en av de största naturkatastroferna som någonsin drabbat Kalifornien.
Jag och min flickvän sitter på helspänn i Koreatown och följer nyheterna. Väderkartan visar hur bränderna omringar oss. Området som inte färgats rött (för eldvarning) ser ut att krympa för varje dag.
Alla i Los Angeles känner någon som förlorat allt i bränderna och en stämning av uppgivenhet och oro ligger över staden. Samtidigt andas alla in den plastiga kemikalieröken som täckt himlen i nästan en vecka. Vi besökte en släkting på västra sidan i helgen och märkte att det regnade aska över oss. Branden hade spridit sig och kommit närmare Brentwood och motorvägen 405.
När jag skrev om det Los Angeles som varit min hemstad de senaste sju åren visste jag att det som händer nu var oundvikligt. Det gjorde också författaren Octavia E. Butler som 1993 skrev science fiction-romanen Liknelsen om sådden, som utspelar sig i ett Los Angeles 2024. En högerdemagog precis blivit vald till president, vilda bränder härjar och klassklyftorna har drivit fram en svår apati.
Jag och många med mig hade nästan vant oss vid skogsbränderna vid det här laget. Ändå var det svårt att inte bli överväldigad när infernot slog till. Det tog bara några korta timmar för Santa Ana-vindarna att sätta eld på halva Pacific Palisades och sprida sig vidare till Malibu och Santa Monica. Några dygn senare var förstörelsen rent apokalyptisk, med flera nya bränder.
Klassklyftorna är ändå kusligt närvarande: Hundratals av brandkårens styrka är fångar från Kaliforniens fängelser som slåss mot elden för löjligt låga löner.
Till och med Hollywood Hills, bara någon kilometer från Walk of fame, stod i brand under en period.
På en knapp vecka har tusentals hem har brunnit ned, hundratusentals har evakuerats och över ett dussin personer har dött. Siffrorna ökar varje dag. Det pågår plundring av övergivna hus, bedrägerier av utsatta och rykten går – som kan vara sanna eller inte – om att det startas nya bränder av mordbrännare och/eller psykiskt sjuka.
Samtidigt är det rörande hur många av Los Angeles invånare samlas för att hjälpa varandra under en svår period. L.A. är en plats som alltid beskylls för ytlighet och egoism, men det är inte vad jag ser på gatorna eller när jag pratar med folk. Alla uppmanar och hjälper varandra att hitta säkerhet.
Bränderna har ofrånkomligen politiserats. Någon på X spinner konspirationsteorier om pedofiltunnlar under Gettyvillan, JD Vance sprider misinformation om att vattenreservoarerna stått tomma i 15 år och Trump påstår att guvernören Gavin Newsom prioriterat att skydda en fridlyst fiskart i stället för att se till att det finns vatten i brandposterna.
Påståenden som enkelt kan faktakollas och avfärdas men lever kvar i X hatdrivna algoritmer. Ilskan mot hbtq-kultur har riktats mot Los Angeles brandkår som lovat att fokusera på mångfald.
Helgens största mediala händelse var ändå att brandchefen Kristin Crowley gjorde en ovanligt frispråkig intervju, där hon förklarade att brandkåren varit underfinansierad. Hon sade att hon bett om mer pengar, men menade att borgmästaren Karen Bass inte lyssnat på varningarna. Intervjun blev viral och kort efteråt kallade borgmästare Bass in Crowley till sitt kontor och skippade den planerade presskonferensen. Det är inte en bra look.
Katastrofer brukar annars höja amerikanska politikers status. Initialt dubbades både den före detta presidenten George W Bush och New Yorks borgmästaren Rudy Giuliani till hjältar i New York efter terrordådet den elfte september 2001.
Så är inte fallet för Karen Bass eller guvernör Gavin Newsom, som nu klandras hårt för att inte ha varit förberedda. Newsom och Bass slingrar sig i intervjuer och kan inte ge svar på vad som gått fel. Men när vindarna blåser så hårt, och marken är så torr efter en vinter utan en droppe regn – vad hade de kunnat göra? Well, utöver att satsa mer pengar på brandkåren?
All skadeglädje och politisk smutskastning från båda håll bidrar ändå till en mild depression i allt trauma. Alla syrliga skämt och konspirationsteorier får röken att kännas tjockare och kvävande.
Vid första anblick är bränderna som en inverterad variant av orkanen Katrina 2005. Det var en naturkatastrof med översvämningar som mest drabbade de fattiga i New Orleans. Bränderna omkring Los Angeles har istället slagit mot mer välbärgade områden. Hollywoods elit, som Paris Hilton, Mandy Moore och Mel Gibson, har förlorat sina hus.
Klassklyftorna är ändå kusligt närvarande: Hundratals av brandkårens styrka är fångar från Kaliforniens fängelser som slåss mot elden för löjligt låga löner. Samtidigt försöker eliten fly sitt ansvar för det gemensamma.
”Har någon tillgång till privata brandmän för att skydda vårt hem i Pacific Palisades? Måste agera snabbt här. Alla grannars hus brinner. Kommer att betala vilket belopp som helst”, det skrev den LA-baserade fastighetstoppen Keith Wasserman på X, och möttes direkt av en stor backlash.
Liksom många storstäder kritiseras ofta Los Angeles för att riva ned sin historiska arkitektur till förmån för urbana nybyggen. Men rik eller inte, i verkligheten förtjänar förstås ingen att hamna i det här helvetet.
L.A. är en plats som alltid beskylls för ytlighet och egoism, men det är inte vad jag ser på gatorna eller när jag pratar med folk.
Många medelklassområden har också drabbats hårt av bränderna. Folk som ägt sina hus sedan 20-, 30-, och 40-talet med minnen som gått i arv i generationer. En stor del av Los Angeles säregna hippiekultur och anrika Hollywoodhistoria i Pacific Palisades, Malibu och Altadena har decimerats allvarligt. Historiska hus som tillhört stumfilmsstjärnor, new age-charmiga veganrestauranger och lokala destinationer som ett kaninmuseum har brunnit ned. Minst 30 historiska byggnader är borta för gott och även där lär siffrorna stiga.
200 personer förlorade dessutom sina hem i en park för husbilar i anslutning till Pacific Palisades.
I mars 2024 bestämde försäkringsbolaget State Farm general att de inte skulle förnya 30 000 försäkringar för husägare och bostadsrätter i LA-området när de löpte ut – inklusive 1 626 i Pacific Palisades. Andra försäkringsbolag har antingen slutat teckna husförsäkringar i de eldbenägna områdena, eller lämnat Kalifornien helt.
Trots politiska initiativ att hålla försäkringsbolagen ansvariga kan den massiva förstörelsen fördjupa krisen med hemförsäkringar i Los Angeles. Allt framstår som en mardröm för dem som redan blivit av med allt de äger. Katastrofen har gett ett eko till det folkliga förakt för försäkringbolagen i USA – det som förvandlade Luigi Mangione till en sociala medier-darling efter att han kallblodigt mördade VD:n för en privat sjukförsäkringsjätte.
Min flickvän är född och uppvuxen i Los Angeles. För henne är det särskilt svårt att se staden brinna. Hon är orolig för att marken som brunnit riskerar att köpas upp utifrån. Los Angeles kultur kan förändras radikalt och snabba på en utveckling där stadens ”angelinos” pressas ut för att hyrespriserna fortsätter öka.
Om superrika intressen bygger nya bostäder, vem ska ha råd att bo där? Risken är att L.A. blir ännu mer likt San Fransisco, där allt som blir kvar är yuppies, turister och hemlösa.
Om bränderna visat något är det hur viktig professionell journalistik är. NBC4, ABC7 och även Fox lokalredaktion har gjort en oförtröttlig insats i sin rapportering. En motvikt till X konspirationsteorier och AI-genererade låtsasnyheter (som den fejkade bilden av den brinnande Hollywoodskylten).
Om något visar bränderna att Elon Musks försök att montera ned traditionell media måste stoppas om vi ska kunna få rätt information i kristider.
Nästa test för Los Angeles kommer när vindarna blir starkare igen i mitten på den andra veckan.
Det finns en citerad låttext från Eurythmics och Annie Lennox som avslutar Demon time. I dag – ännu mer än på dagen jag skrev det – hoppas jag att den ska bli sann:
Borttagandet av den svensk-judiska historikern Hugo Valentins namn från ett forskningsinstitut i Uppsala har mött kritik. Men varken dekanen Erik Lindberg eller propalestinska akademiker säger att det funnits press på ett namnbyte.
Den 1 januari fick Hugo Valentin-centrum ett nytt namn. Den judiska profilens namn försvinner från forskningsinstitutionen, som i stället döps om till Uppsala centre for Holocaust and Genocide studies.
– Vi bedriver forskning på förintelsen och folkmord och är verksamma i Uppsala, därav det nya namnet, säger Erik Lindberg till Flamman.
Han är dekan vid historiska institutionen vid Uppsala universitet, som är centrets hemvist, och menar att ändringen bättre reflekterar innehållet i den forskning som bedrivs där.
Lång som en vårdkö en novembernatt. Lång som väntan på erkännande och ersättningsbuss. Lång som långfilen och tjejmilen och Nils Holgersson. Lång som den korta versionen av Fanny och Alexander. Lång som långhalmen och långbänken och långkålen. Lång som avståndet mellan vagn och plattform.
Kan man sakna ett decennium man inte har något minne av? Lykke Eder-Ekman förförs av Hanna Johanssons kärleksfulla tidsresa på Substack.
Jag är nostalgiker. Skjut mig om ni vill, det är nämligen en stigmatiserad och marginaliserad sjukdom. Den förstör ens liv, gång på gång finner man sig själv hängande på en fyrtiotalist, skrikande ”BERÄTTA OM ALMSTRIDEN”. De skjuter en där och då.
Som tur är finns julhelgerna som tar alla oss sjuka och skadade i sin famn, det är en perfekt tid för nostalgiker. Därför blev jag extra glad när jag hittade Hanna Johanssons julkalender 1999: Ett juläventyr, publicerad på blogg- och nyhetsbrevssajten Substack.
”Julkalender!?” tänker kanske ni (eller ”Substack!?” för den delen) och antar att jag är en sådan där som har julstjärnan uppe året om och slänger ut granen i april. Det måste ni sluta anta innan det är jag som tar till pistolen. Ja, detta är en julkalender, men allra mest är det ett väldigt roligt tidsdokument. Läs och lär:
När huvudkaraktären Wilma är på väg till restaurang Fyra Knop i Stockholm halkar hon och slår i huvudet. När hon vaknar gör hon det 1999, i ett liv hon inte vet någonting om. Ur detta utvecklar sig snabbt en historia med 1999-bästisen Torbjörn som leder läsaren genom fester på East, kaffe (och cigg) på Lilla Harem och Café Pierrot, första avsnittet av Sex and the city på linjär-tv, oro kring millenniebuggen och många namn man bara kan få av sjuttiotalister, som ”Turid”.
Jag läste 1999: Ett juläventyr varje dag innan jag gick upp ur sängen och sedan lajvade jag nittiotal.
Varje scen är strösslad med rekvisita precis som en bra julkalender bör vara: ”ovanpå sängen låg en glesvävd mörkblå pläd med gula solar och månar, och på nattduksbordet låg en filofax och decembernumret av Bibel. ’THOMAS RUSIAK ROCKAR och pratar brallor med Karolina Ramqvist’”, är bara en av många otroliga meningar.
1999: Ett juläventyr skiljer sig vitt från Johanssons poetiska debutroman Antiken. Att kalendern är publicerad på just Substack vittnar också på många sätt om syftet bakom verket: att ha kul. Det är inget litterärt mästerverk, men det har ingen heller bett om. Behållningen ligger i tiden – i ord som ”filofax” och tanken på att röka inomhus. Det är ett härligt tidsdokument för oss födda efter -99 (förlåt för skryt) som inte bryr oss om ifall något skarvar eller är fel, bara vill mata ett begär som uppstått ur…Ja, vadå egentligen?
Jag vet inte vad det är med 90-talet som gör det så tilldragande. Eller det vet jag visst, men jag kommer inte att vara så pinsam att jag börjar prata om ett mobilfritt samhälle eller drömmen om en stor, central och billig lägenhet. Att få vara journalist på riktigt och vuxen fast man är barn. Det jag vågar säga är att jag använde 1999: Ett juläventyr som medel för en verklig tidsresa. Jag läste den varje dag innan jag gick upp ur sängen och sedan lajvade jag nittiotal. Alltså jag klädde mig i saker som grå yllestrumpbyxor och buffaloskor, till tonerna av Stone Roses. Sminkade mig inte, pratade om kön som konstruktion. Jag gick på julfest på krogen Tranan och såg om Sex and the city, hade på mig en kofta och lagade gino. Mot slutet började jag fundera på att installera fast telefon i min lägenhet.
Att vara nostalgisk är inget val, i alla fall inte om man ska låta bli att bli deprimerad. De som är som jag vet om det, och de som inte gör det äcklas av vår stigmatiserade och marginaliserade sjukdom. Skönt att i alla fall Hanna Johansson fattar.
En tidigare journalist på högertidningen Bulletin sades upp på ett sätt som enligt Unionen bröt mot flera lagar. Tidningen dök inte upp till förhandlingen – och ålades att betala över 700 000 kronor. Nu vill Bulletin att beslutet omprövas.
Över 700 000 kronor – med ränta. Så mycket ålades Bulletin nyligen att betala till en av sina tidigare journalister, som dragit sin tidigare arbetsgivare inför rätta med hjälp av fackförbundet Unionen. Dessutom tvingas webbtidningen betala rättegångskostnader på mer än 100 000 kronor.
Det slås fast i en så kallad tredskodom i Stockholms tingsrätt. Begreppet innebär att rätten fattat sitt beslut utan att ha hört Bulletin, eftersom tidningen inte dök upp till förhandlingen.