Per Malmqvist kommer utrusande i vild galopp genom en port på Flensburgsgatan på Södervärn i Malmö. Framför sig skjuter han det stora gröna sopkärlet. När han svänger ner från trottoaren gör han själv en vid sväng för att parera, ungefär som en burkslav i en segelbåt.
Det är flera hundra ton han lastar upp i sin blå sopbil varje dag. Jobbet har blivit lite hårdare sen borgarna lade ut sophämtningen på entreprenad 1993, man ska göra mer för pengarna. Men det är i alla fall ett seriöst företag som har entreprenören, tycker Per. Den stora skillnaden han ser från förr är hur man behandlar dem som inte riktigt orkar med. Ben, ryggar och armar tar mycket stryk i jobbet.
– På renhållningsverket hade de en filosofi att om en gubbe slitit ut sig så sparkade man inte honom utan då fick han gå på firman och tvätta kärlen eller byta hjulen på kärrorna. Idag existerar inte det.
Per är ordförande för Miljöarbetarna hos Transportfacket i Malmö. Ordföranden för Transport i Malmö Kenneth Pettersson bjuder oss och huvudskyddsombudet Gerhard Wendt på en fika på Wallins Konditori, precis bredvid, för att förklara det nya projekt som kallas Vita Jobb. Tanken är att kommunen skall kunna ställa större krav på de företag som vinner upphandlingarna och facket skall få en aktiv roll, bland annat för att kontrollera att kontrakten uppfylls.
– Det är ju rena guldet för oss. I en upphandling kan man ju lova vad som helst, men ingen kollar, säger Per.
Det har varit seriösa företag som skött sophämtningen i Malmö, förutom ett oseriöst företag för några år sedan, 80-tals-yuppies med bakåtkammat hår och vita skjortor. Desto värre är det i taxibranschen, säger Gerhard.
– Efter avregleringen etablerade sig kriminella gäng där. I den här härvan i Malmö där vi hade så mycket skottlossning där bland andra en taxiägare blev ihjälskjuten, visade det sig att det var någon slags maffia.
Kommunen köper färdtjänst av taxiföretagen, några få av dem gör tappra försök att arbeta vitt, men det är mycket svårt. Kan kommunen ställa krav på helt vita jobb inom färdtjänsten kommer det att förändra mycket, menar Kenneth. Nu är taxilönerna mycket låga, garantilönen är 17 000. Fasta priset för taxi inom Malmö stad är 49 kronor, det kan inte gå ihop.
– Idag kan man gå ut på gatan och få en taxi för 15 spänn. Allmänheten ser inte baksidorna med detta.
Transport vill att kollektivavtal skall gälla inom färdtjänsten, men det är inte enkelt nu efter Vaxholmsdomen.
– Fackliga organisationer och politiker har varit väldigt flata mot EU, menar Kenneth. Hade Byggnads gjort lite researcharbete innan domstolsförhandlingarna så hade de vunnit, hur solklart som helst.
I dag finns det knappast en svensk utlandschaufför, som tar lastbilen och kör ner i Europa. Också polackerna börjar bli för dyra, nu blir det litauer, bulgarer och rumäner. De är rädda för Transport när de kommer och säger att de ska ha samma lön, för då skulle de förlora jobbet. Villkoren för dem är tuffa, berättar Kenneth.
– Vi ser ju här på vintern på fredagskvällarna, då står där tio bilar på raken. De sitter på flaken på en av bilarna och dricker lite vodka, käka har de inte råd med, mat lagar de på ett primuskök. De har inte råd att ha motorn igång, de sitter där hela helgen.
– Man får aldrig säga djävla polacker, för det är systemet det är fel på, inflikar Gerhard. Detta är grunden för all rasism.
En åkare som kör för ett stort företag till Malmö har berättat att företaget ville sänka ersättningen. Det går inte, svarade han, då kan jag inte betala mina chaufförer. Du kanske ska ta in utlänningar, svarade företaget.
– Ett stort internationellt företag, suckar Kenneth.
Andreas Schönström är det socialdemokratiska kommunalråd som har det politiska ansvaret för projektet Vita Jobb. Han sitter i sitt stora välordnade kontor och är entusiastisk inför möjligheterna.
– Sydsvenskan publicerade en artikel förra året som hette det svarta Malmö, alla olika verksamheter, taxi, restaurang, handel bygge, svartklubbar, allt möjligt. Den svarta marknaden i Malmö omsätter kring 5,7 miljarder per år, 2,6 miljarder av dem borde vara skattepengar. Fast den inledande diskussionen i Malmö handlade om att ge jobb till långtidsarbetslösa. I många länder måste de företag som vinner en upphandling ge jobb till långtidsarbetslösa. Om en upphandling i Rotterdam gäller mer än 225 000 euro, skall fem procent av lönekostnaderna gå till att anställa långtidsarbetslösa i minst sex månader.
I Malmö diskuterade man vidare, ska kommunen verkligen ge kontrakt till företag som ägnar sig åt lönedumpning? Egentligen ville man ställa som krav att företagen följer kollektivavtalet, men efter Vaxholmsdomen i EU-domstolen är det inte längre möjligt. Andreas Schönström menar att det beslutet var politiskt, och går att förändra den politiska vägen, om politikerna bara vill. Andemeningen i utstationeringsdirektivet var att de villkor det är gällande villkor i det land man skall jobba i som ska gälla.
De fick så kontakt med Kurt Junesjö, tidigare jurist på LO TCO. Stockholm hade 2005 tagit fram en modell som hette Vita Jobb. Den bygger på att man inte ställer krav på kollektivavtal, däremot kollektivavtalsenliga villkor. Då kan man kräva all den arbetslivslagstiftning som finns i landet, semester, föräldraledighet och lägsta ingångslön enligt branschens kollektivavtal. Reglerna för anbudsgången är mycket strikta, men efter den kan man ställa dessa krav som särskilda kontraktsvillkor. Erfarenheterna från Stockholm var mycket goda.
Men blir det inte mycket dyrare för kommunen?
– Företag som kör med svart arbetskraft lägger anbud som är låga, men inte så låga, dock tillräckligt låga för att vinna. Marginalerna hämtar man in genom svart arbetskraft. De företag i Stockholm som man misstänkte hade svart arbetskraft lade inga anbud när man införde Vita Jobb-modellen, men prismässigt blev ändå det i stort sett samma. När de borgerliga sen vann valet 2006 och avskaffade Vita Jobb kom de företagen tillbaka.
Moderaterna i Malmö menar att det kommer att försvåra för de små företagen, det anser Andreas bara vara skitsnack. Det enda som kommer att krävas är att de betalar skatt, betalar de löner som står i kollektivavtalen och lämnar över sin bokföring.
– Jag har träffat många företagare som säger, äntligen kan vi göra affärer med kommunen. Tidigare var det omöjligt, eftersom de som kör med svart arbetskraft lämnar anbud som det är omöjligt att konkurrerar med.
Tanken är också att föra in en klausul om skatteparadis i de särskilda villkoren. Företag inom välfärdssektorn skall omfattas av offentlighetsprincipen och redogöra öppet för vad de placerar sina vinster. Detta är direkt kopierat från Växjö, som är borgerligt styrt.
– Glädjande nog fick jag höra i förra veckan att Helsingfors antog Attacs land till land princip, man ska betala skatt i det landet man verkar i för att motverka skatteparadisen. Och det är möjligt. Det går där, men här går ingenting.
Nu kommer förslaget att läggas fram i kommunstyrelsen de 7 november och sedan kommer det igång en försöksverksamhet i fyra branscher. Andreas Schönström tar fram ett exempel på hur snedvridna förhållanden är i Sverige i dag. Det ska byggas ett nytt hus hos polisen.
– För att facket ska få komma in där krävs godkännande av Säpo, man måste gå en utbildning i säkerhet. Samtidigt har NCC tagit in ett polskt bemanningsföretag som inte behövde genomgå någonting av det här eller godkännas av Säpo. Hur fanken går detta ihop?
Den svarta sektorn påverkar samhället på djupet. Polisen i Malmö har kon
staterat att den offentliga upphandlingen ofta fungerar som en motor för den svarta marknaden. Någonstans måste man tvätta pengarna, det gör man ofta genom den offentliga upphandlingen eftersom uppföljningen är så dålig.
Polisen säger att samtliga skjutningarna i vintras i Malmö, utom den 15-årige killen som sköts i Rosengård, har direkt koppling till den organiserade brottsligheten och den svarta marknaden. Någonstans måste alla dessa pengar från illegal spritförsäljning, narkotika och vapenaffärer in i maskineriet.
– Det är ironiskt att casino, trav och galopp som är det traditionella sättet att bli av med svarta pengar, är hårdare bevakat. Då gör man det istället genom affärer med kommunen. Det är helt absurt.